Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:58


sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:59

Ik vind dat vooral restaurants echt wel open kunnen. Die hadden het wel voor elkaar. De kroeg is een ander verhaal.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:33

Vind ik ook

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:45

Het OMT heeft half oktober al voorgesteld om te onderzoeken of restaurants (die daarnaast niet ook als café fungeren) open konden blijven. Wilde kabinet niet.

Cer

Berichten: 30192
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:01

Ik weet het niet... ik weet niet of alle restaurants hun ventilatie goed geregeld hadden, hoe besmettelijk het wel of niet is in een ruimte waar 26 mensen zitten, hoe groot het moet zijn, hoe het dan zit met mensen die asymptomatisch besmettelijk zijn..

Dit in tegenstelling tot bioscopen met grote zalen, hoge plafonds en andersoortige airco/ventilatie..

"De Horeca" heeft het in orde is maar de vraag... het moet per toko bekeken worden denk?
En ik ben benieuwd of ze nu kunnen pinpointen waar de daling van de afgelopen tijd nu precies in zat..

Teruglezend geen idee wat dit bericht in dit topic doet, maar alles gaat nu een beetje door elkaar :+

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:02

safina schreef:
Het OMT heeft half oktober al voorgesteld om te onderzoeken of restaurants (die daarnaast niet ook als café fungeren) open konden blijven. Wilde kabinet niet.

Ik vond het ook ronduit bizar dat het kabinet daar zo stroef in was, het advies van het OMT was om restaurants wel open te laten, maar nee, alles moest opeens dicht. Na dat overleg laatst met de horeca hadden ze ook weer een beetje hoop op perspectief maar nee niks noppes nada. Ze werden niet eens genoemd tijdens de persco. Lijkt me echt klote als je een restaurant hebt.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:10

Dan krijg je van die situaties, zoals ze in België gehad hebben. Een discotheek, die ook een restaurantvergunning had, want er werden etenswaren verkocht en die opeens als "restaurant" openging om mensen toch te kunnen laten feesten. Het maakt niet uit waar je de grens legt, zodra er een grens is, gaan mensen altijd op zoek naar de mazen in die wet. Blijkbaar werd in dit geval het risico op misbruik te groot geacht.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:13

Karl66 schreef:
Dan krijg je van die situaties, zoals ze in België gehad hebben. Een discotheek, die ook een restaurantvergunning had, want er werden etenswaren verkocht en die opeens als "restaurant" openging om mensen toch te kunnen laten feesten. Het maakt niet uit waar je de grens legt, zodra er een grens is, gaan mensen altijd op zoek naar de mazen in die wet. Blijkbaar werd in dit geval het risico op misbruik te groot geacht.

Ja, dit vind ik toch zo’n flauwekul reden, want 99% zou dit echt niet doen, die tenten die het wel doen lekker een half jaar sluiten net zoals dat café dat stiekem een feest gaf, dan is het zo klaar met die rare streken waar nu de rest voor opdraait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:22

Karl66 schreef:
Dan krijg je van die situaties, zoals ze in België gehad hebben. Een discotheek, die ook een restaurantvergunning had, want er werden etenswaren verkocht en die opeens als "restaurant" openging om mensen toch te kunnen laten feesten. Het maakt niet uit waar je de grens legt, zodra er een grens is, gaan mensen altijd op zoek naar de mazen in die wet. Blijkbaar werd in dit geval het risico op misbruik te groot geacht.


Waar geld verdiend wordt, zoeken mensen de grenzen op. Dat is volgens mij ook precies de zwakke plek van de horeca. En waarschijnlijk ook de reden dat men de voet op de rem houdt voor die sector. Er is veel mis gegaan.

Ik vind het wel triest. Vooral omdat bedrijven die het wel voor elkaar hebben lijden onder die types die dat extra stukje omzet niet willen laten liggen.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:51

Niet alleen bedrijven ook individuen die zich niet aan de regels houden en daardoor mensen die zich er wel aan houden of langer met maatregelen opschepen. Meer van ik wil en wel nu.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:11

sureido schreef:
Karl66 schreef:
Dan krijg je van die situaties, zoals ze in België gehad hebben. Een discotheek, die ook een restaurantvergunning had, want er werden etenswaren verkocht en die opeens als "restaurant" openging om mensen toch te kunnen laten feesten. Het maakt niet uit waar je de grens legt, zodra er een grens is, gaan mensen altijd op zoek naar de mazen in die wet. Blijkbaar werd in dit geval het risico op misbruik te groot geacht.


Ja, dit vind ik toch zo’n flauwekul reden, want 99% zou dit echt niet doen, die tenten die het wel doen lekker een half jaar sluiten net zoals dat café dat stiekem een feest gaf, dan is het zo klaar met die rare streken waar nu de rest voor opdraait.


Alleen als die één procent net het verschil is tussen dat de maatregelen nog wel werken of juist niet meer, dan is die ene procent in dit geval relevanter dan de overige 99 procent. Of dit de reden is, weet ik natuurlijk ook niet. Maar het is te gemakkelijk om van een afstandje, zonder inzicht in de achterliggende argumenten, te concluderen dat restaurants wel open zouden moeten kunnen.


Edit: quote verkloot
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 19-11-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:13

Is het ook niet zo dat als ondernemingen zien dat anderen daarmee wegkomen, ze zelf ook vaker dat soort fratsen uit gaan proberen?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:27

De conclusie dat restaurants voor mijn part wel open kunnen (mits 4 personen regeling en andere voorzorgsmaatregelen) haal ik ook niet zomaar uit de lucht Karl66. Die conclusie maak ik omdat het OMT, die meer kaas van deze situatie hebben gegeten dan jij, ik en het kabinet bij elkaar, adviseert dat het wél kan, mits maatregelen. Ik vind het gek dat het kabinet het dan negeert.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:29

Of gewoon 1 dag per week met een maximum van 30 personen verdeeld over tijdsblokken

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:34

sureido schreef:
De conclusie dat restaurants voor mijn part wel open kunnen (mits 4 personen regeling en andere voorzorgsmaatregelen) haal ik ook niet zomaar uit de lucht Karl66. Die conclusie maak ik omdat het OMT, die meer kaas van deze situatie hebben gegeten dan jij, ik en het kabinet bij elkaar, adviseert dat het wél kan, mits maatregelen. Ik vind het gek dat het kabinet het dan negeert.


Ik ben even nieuwsgierig hoor, want ik weet het niet, maar: hoe kijkt het OMT daarnaar? Kijken ze ernaar met de gedachte 'mits iedereen zich netjes gedraagt kan het' of houden ze ook rekening met dat procent aan restaurants die echt de grenzen opzoeken? Of is dat de taak van het kabinet? Dus het OMT adviseert dat restaurants open kunnen, maar kabinet verwacht dat mensen echt de randjes gaan opzoeken waardoor de situatie niet kan worden zoals het OMT die voor zich ziet?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:37

Ik denk persoonlijk dat het OMT met elke mogelijke situatie rekening houdt, gezien de leden van het OMT.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:42

Eerst werden adviezen van het OMT 1 op 1 overgenomen. Was niet goed

Nu wordt er nog eens extra over nagedacht. Is het weer niet goed. :+

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:46

Alleen doet het OMT dat niet. Die geven een advies wat puur gebaseerd is op het medische risico. De regering neemt daarnaast nog andere adviezen mee. Hoe groot is de kans dat er bedrijven de mazen opzoeken. Hoe goed kan er gehandhaafd worden. Wat zijn de economische kosten en wat zijn de economische baten etc.

En die totale afweging van het kabinet is dus anders uitgevallen dan het advies van één van hun adviseurs.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:31

Karl66 schreef:
Alleen doet het OMT dat niet. Die geven een advies wat puur gebaseerd is op het medische risico. De regering neemt daarnaast nog andere adviezen mee. Hoe groot is de kans dat er bedrijven de mazen opzoeken. Hoe goed kan er gehandhaafd worden. Wat zijn de economische kosten en wat zijn de economische baten etc.

En die totale afweging van het kabinet is dus anders uitgevallen dan het advies van één van hun adviseurs.


De meeste horeca is MKB. Voor de grote bedrijven lijkt dit kabinet toch een heel stuk soepeler. Zou me niks verbazen eigenlijk met de Volkspartij Voor Directeuren.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:58

Magrathea schreef:
Eerst werden adviezen van het OMT 1 op 1 overgenomen. Was niet goed

Nu wordt er nog eens extra over nagedacht. Is het weer niet goed. :+

Al deze topics lezend vraag ik mij af of het ooit goed is.
Tegen een vaccin maar wel horeca dicht enz

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:43

0
Karl66 schreef:
Alleen doet het OMT dat niet. Die geven een advies wat puur gebaseerd is op het medische risico. De regering neemt daarnaast nog andere adviezen mee. Hoe groot is de kans dat er bedrijven de mazen opzoeken. Hoe goed kan er gehandhaafd worden. Wat zijn de economische kosten en wat zijn de economische baten etc.

En die totale afweging van het kabinet is dus anders uitgevallen dan het advies van één van hun adviseurs.


Dit.... en van de zomer waren de terrassen vol en stonden de ramen en deuren open. Dat is van de winter al moeilijk, alles zit dicht, verwarming lekker hoog.
En vooral de scheidslijn is denk ik moeilijk. Je hebt tegenwoordig veel grand-cafes waar je kan ontbijten, lunchen, dineren en borrelen.
Dus alleen restaurants open en cafés dicht, is moeilijk.
Daarbij is een restaurant draaibaar houden met maar 30 gasten ook lastig. Zeker a la carte.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:49

Ik hoorde vandaag iets op de radio voorbijkomen dat ze erover denken om restaurants onder hele strenge eisen te gaan openen. En die eisen gaan er dan vooral over wat ze als restaurant aanmerken en wat niet. En dan ga je dus weer allemaal nieuwe discussies krijgen over die grenzen en waarom het ene bedrijf dus net aan de goede kant zit en een ander bedrijf niet...

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:33

Maar hoe doen restaurants bij jullie het dan? Hier zijn er namelijk onwijs veel die echt goede afhaalopties hebben. Ze bieden dan bijvoorbeeld 3 opties en ieder weekend is dit iets anders of ze hebben weekmenu's. Ik kan me voorstellen dat ze hier ook best een lekker inkomen van hebben (makkelijk op voorraad te maken en minder personeel). Het zal niet voldoende zijn, maar ze blijven iig open. Hier ook een restaurant dat bijvoorbeeld echt opwarm maaltijden voor thuis heeft, diverse stamppotten bijvoorbeeld. Ik vind ze vooral bijzonder inventief, heb daar wel bewondering voor.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:36

Hier ook wel veel creatieve dingen rondom restaurants. Adventkalenders, thuismaak maaltijden of afhaalmogelijkheid. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel restaurants die niet op dure locaties zitten helpend is om het hoofd boven water te houden samen met de bestaande steunmaatregelen.

Ik vind het nog steeds heel jammer dat er weinig ontwikkelingen zijn waarin horeca-medewerkers mee kunnen helpen in de zorg. Ik denk echt dat daar voor beide partijen veel winst te behalen was geweest.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:38

Hier alle opties. Afhaal, drive thrue, complete drie gangen menu bezorgd en een restaurant zelfs die levert met serviesgoed, bestek, wijn, kaarsje.