Tibeaplateau breuk en inzakking

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:53

Tegen vochtophoping in mijn (onder)been.
Het gaf ook nét een beetje meer stevigheid aan mijn gewricht.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 16:03

Ik heb wel een soort kous voor in de nacht, maar die doet mij zeer aan mijn been

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:52

Bij mij ook tegen het vocht in het onderbeen, als ik m niet draag loopt het onderbeen binnen de kortste keren vol vocht. Mij maakt het ook niet uit dat ik er 1 draag, heb ze allemaal in huidskleur. Krengen zijn wel erg duur trouwens. Heb ze ook zonder teen. Dat scheelt wel enorm in de warmte.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:16

Afbeelding

Ik heb deze knieknous, tot in de lies. Zonder de kous loopt mijn onderbeen vol vocht waardoor die 6cm scheelt met het andere been qua omtrek.

Deze winter bestel ik een zwarte denk ik.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 22:16

Jeetje, ik heb nu ook vocht in mijn been, maar geen 6 cm

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:01

Jij hebt ook al zo'n lekkere dikke kous Mi_Amore zie ik, 6 cm is veel, op zijn meest heeft er 7 liter vocht in mijn onderbeen gestaan. Dit is toen met lymfemassage weer weg getrokken in combinatie met zwachtelen. Was geen pretje, huid stond op knappen. Gelukkig heb ik dat niet meer. Merk wel als ik te laat de kous aan trek dat het been al wat dikker wordt.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:52

@meggiemeg: ja een steunkous klasse 3, beste die er is naar het schijnt.
Ik moet wel zeggen, het is niet warm, jeukt niet, je merkt wel dat ie er is,
maar ik heb er meer deugd van dan zonder.

Zonder kous voelt het alsof de boel gaat exploderen, het vocht kan niet meer naar boven dan
dus mijn knie doet mij dan een aardig stukje zingen.

Hier ook eerst stevig ingewindeld om het been zo slank mogelijk te krijgen.

Hoe vaak doe jij de kous nog aan?
Ik 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, in de avond gaat het been toch omhoog.

Hier gelukkig nooit het gevoel gehad dat het been ging knappen, enkel de knie die ongelooflijk onder druk kwam te staan.

Dit topic doet mij echt goed, voel mij niet zo alleen meer :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:58

Mi_Amore schreef:
@meggiemeg: ja een steunkous klasse 3, beste die er is naar het schijnt.
Ik moet wel zeggen, het is niet warm, jeukt niet, je merkt wel dat ie er is,
maar ik heb er meer deugd van dan zonder.

Zonder kous voelt het alsof de boel gaat exploderen, het vocht kan niet meer naar boven dan
dus mijn knie doet mij dan een aardig stukje zingen.

Hier ook eerst stevig ingewindeld om het been zo slank mogelijk te krijgen.

Hoe vaak doe jij de kous nog aan?
Ik 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, in de avond gaat het been toch omhoog.

Hier gelukkig nooit het gevoel gehad dat het been ging knappen, enkel de knie die ongelooflijk onder druk kwam te staan.
Ben je wel eens bij een lymfedrainagetherapeut geweest? Want als die de lymfeknoop openzet moet het vocht in principe afgevoerd worden.
Dit topic doet mij echt goed, voel mij niet zo alleen meer :')

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:03

Ja fijn is dat he, lotgenoten treffen.
Mijn been is bijna vochtvrij gelukkig, maar slaap nog wel met een kous en heb mijn been zoveel mogelijk hoog.

Net even opgemetenaar onderbeen is 3cm smaller en bovenbeen 5cm.
Allemaal spierverlies, echt balen.

Been is alleen bont en blauw en aanrakingen doen zeer.
Hij is echt super gevoelig.

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:49

Hoe komt dat blauwe eigenlijk?

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 15:43

Neem aan door de operatie.
Wilde dat morgen aan de arts ook navragen.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:10

Mi_Amore schreef:
@meggiemeg: ja een steunkous klasse 3, beste die er is naar het schijnt.
Ik moet wel zeggen, het is niet warm, jeukt niet, je merkt wel dat ie er is,
maar ik heb er meer deugd van dan zonder.

Zonder kous voelt het alsof de boel gaat exploderen, het vocht kan niet meer naar boven dan
dus mijn knie doet mij dan een aardig stukje zingen.

Hier ook eerst stevig ingewindeld om het been zo slank mogelijk te krijgen.

Hoe vaak doe jij de kous nog aan?
Ik 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, in de avond gaat het been toch omhoog.

Hier gelukkig nooit het gevoel gehad dat het been ging knappen, enkel de knie die ongelooflijk onder druk kwam te staan.

Dit topic doet mij echt goed, voel mij niet zo alleen meer :')

Heel herkenbaar allemaal, ik draag de kous ook de hele dag, gaat aan zodra ik onder de douche vandaan kom en weer uit als ik naar bed ga.
Jij hebt waarschijnlijk een kous die helemaal is aangemeten? Die geven de minste klachten, ik heb ook een maatwerk kous en die zitten gewoon goed.

Silly1972 je bent goed blauw, kan me voorstellen dat het pijnlijk is.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 10:40

Behoorlijk, maar ja, gaat wel weer weg.
Zo voor controle naar het ziekenhuis, ben benieuwd wat hij ervan vindt en hoe hij vindt dat het gaat.
Ik denk dat hij wel tevreden is

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:14

Jeetje wat een verhalen hier! Iedereen sterkte en succes met het herstel.

Ik heb 5 jaar geleden een breuk opgelopen door een nare val. Paard was bij mij gekomen om verder door te trainen en keuringsklaar te maken, maar de eigenaar was even vergeten te vertellen dat het beestje nog wel eens makkelijk kon gaan liggen. Ik ben 2x in het hek beland met paard en al en daarna flink gelanceerd. Gebroken en gekneusde ribben, knie stuk en in mijn geval al het bindweefsel aan de binnenkant van mijn knie (binnenzijde kuit tot halverwege bovenbeen) verpulverd. Volgens de orthopeed heeft mijn knie als een soort airbag gefungeerd.

Omdat ik kon lopen dacht ik dat de schade wel meeviel en ik ben dan ook pas 2 dagen later naar de huisarts gegaan omdat mijn knie 2x zo dik was als mijn bovenbeen en ik met opstaan het vocht gewoon voelde lopen. Eigenlijk dacht ik aan kapotte kruisbanden. Foto's laten maken in het ziekenhuis en omdat ze niets geks zagen ben ik weer naar huis gestuurd. Pijn werd erger en bleef me herinneren aan het gevoel van een breuk ooit opgelopen in mijn andere been. Kortom; na veel gezeur mocht ik eindelijk terug naar het ziekenhuis voor een gesprek met de ortho, nieuwe foto's etc. Dit was al bijna 2 weken na de val :')
Ortho was verbaasd dat ik nog kon lopen en heeft met spoed een mri ingepland. Conclusie: breuk in het tibeaplateau van 4 cm, maar gelukkig wel mooi recht. Knie stond er nog wel goed op, maar ik had ook geen onverwachtse bewegingen moeten maken, want dan was de boel doorgezakt. Ik wilde niet in het gips en heb een brace aangemeten gekregen met metalen scharnieren, die de knie bij elkaar hielden. Hier heb ik 3 mnd mee gelopen en vanaf 6 wk rustig begonnen met fysio en dit tot in totaal 6 maanden 2x per week gedaan. De deuken van de scharnieren zie je helaas nog steeds een beetje staan.

Trap lopen en fietsen zijn gevoelig. Knie kraakt ook enorm, maar omdat de pijn te doen is heb ik vooralsnog geen zin om alles nog een keer na te laten kijken. Denk ook de angst dat de boel misschien open moet, of dat er gerommeld wordt aan de meniscus. Paardrijden kan pijnloos, alleen het afstappen heb ik 2 jaar echt heel voorzichtig moeten doen. Wat ik na 5 jaar nog steeds niet prettig vind is het te lang dragen van strakke broeken en ik kan niet slapen met mijn knieën tegen elkaar aan. Door het missen van bindweefsel is de huid daar gewoon erg dun en dat gaat dus pijn doen. Ik heb achteraf veel geluk gehad en heb prima thuis kunnen werken met de laptop op schoot. Daarna heeft mijn werkgever een speciaal beenkrukje geregeld en kon ik met de taxi naar kantoor voor max 6 uurtjes per dag. Het hele voorval heeft me wel geleerd dat ik niet meer zo maar op paarden van een ander stap, hoe leuk en lief ook.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:43

Wauw dat is ook een verhaal zeg.
Jeetje, je hebt echt mazzel gehad dat het plateau niet ingezakt is

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:06

Silly1972 schreef:
Wauw dat is ook een verhaal zeg.
Jeetje, je hebt echt mazzel gehad dat het plateau niet ingezakt is


Nou inderdaad. Ik heb in die 2 weken ook gewoon paard gemest, gelongeerd etc. 8)7
1 misstap en het had een heel ander verhaal geweest. Iets met heel veel mazzel...

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:53

Padoertje een beetje als bubbeltjesplastic wat je kapot maakt? Dat geluid in je knie? Dat heb ik ook bij elke beweging, je kunt het ook voelen als je je handpalm op de knie legt tijdens de buiging.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:56

Mijne knakt ook vreselijk hard en je voelt het ook raar schuiven ofzo inderdaad. Ik ben niet geopereerd.

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:09

meggiemeg schreef:
Padoertje een beetje als bubbeltjesplastic wat je kapot maakt? Dat geluid in je knie? Dat heb ik ook bij elke beweging, je kunt het ook voelen als je je handpalm op de knie legt tijdens de buiging.


Haha ja zoiets :') . Met een broek aan hoor je het minder (dempt), maar nu met een korte broek of jurkje de trap op lopen is het echt heel erg. En als je je hand op je knie legt en beweegt, dan schuurt het ook aan alle kanten. Na ja, echt pijn heb ik niet en aan bootcampen doe ik niet meer. Zolang ik kan rijden zonder pijn, vind ik het wel best en wil ik ook geen kijkoperatie of iets dergelijks laten uitvoeren. Er zal best wat kraakbeenschade zijn, want die mri zag er destijds al niet heel best uit, maar voor nu kan ik hier heel goed mee leven. Zelfs op hakken van 11 cm *\o/*

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 13:30

Nou net geweest en hij was zeer tevreden, loop zelfs voor op schema.
Alleen die dikke enkel is toch waarschijnlijk een bandenletsel.
Die is over het hoofd gezien doordat alle concentratie op die knie was en ik hem op dat moment niet voelde.
Nu wel hoor, doet best pijn, maar geneest vanzelf omdat ik toch niet loop.
En dat blauwe is nog van het bloed van de operatie dat gezakt is.

Plaat en schroeven mogen trouwens blijven zitten zolang ik er geen last van heb.



Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:35

Fijn dat de arts tevreden is, wel naar je eigen lichaam blijven luisteren hoor, zij kunnen nog zoveel weten maar zij voelen niet wat jij voelt!

Op hakken lopen, wauw, dat kon ik daarvoor ook al niet...Bij mij is alles er met een jaar uitgehaald, ik kon precies aanwijzen waar de schroeven zaten, deze kwamen steeds wat verder omhoog en zaten dus los, was erg pijnlijk met bewegen.

Paardrijden zit er voor mij helaas niet meer in te veel pijnklachten maar ja wat wil je mijn knie die ook een beste optater heeft gehad past niet meer lekker op het plateau, ben overgestapt naar het mennen. Mijn rijpaard vind het mennen helaas niet zo leuk, heb het een jaar geprobeerd om hem om te laten scholen maar kreeg er een vreselijke sjaggerijn voor in de plaats terug, dus heb de hoop maar op gegeven, hij slijt zijn dagen bij ons op de wei, wel een menpaard er inmiddels bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:42

Silly1972 schreef:
Nou net geweest en hij was zeer tevreden, loop zelfs voor op schema.
Alleen die dikke enkel is toch waarschijnlijk een bandenletsel.
Die is over het hoofd gezien doordat alle concentratie op die knie was en ik hem op dat moment niet voelde.
Nu wel hoor, doet best pijn, maar geneest vanzelf omdat ik toch niet loop.
En dat blauwe is nog van het bloed van de operatie dat gezakt is.

Plaat en schroeven mogen trouwens blijven zitten zolang ik er geen last van heb.



[ [url=m/hhTTHB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap wel waarom je voor loopt op schema :D

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:11

Haha ja ja ja, wist dat je dat ging zeggen, maar het oefenen en mijn positieve instelling helpen ook hoor :P

En de arts zei ook, dat ik vooral naar mijn eigen lichaam moest luisteren.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 19:27

Nou de positiviteit is er inmiddels wel even af.
Ik heb zo gruwelijk veel pijn met een van dr oefeningen en in mijn enkel dat ik er nu wel even goed doorheen zit.

Morgen maar even de fysio bellen, want ik weet echt even niet waar ik het zoeken moet en wat ik moet doen.

Ben nu ook echt even flink over mijn toeren, wil zo graag mijn oefeningen goed doen, maar doet zoveel pijn.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:27

Wat een domper zeg!!
Goed dat je morgen even contact opneemt met de fysio. Wie weet is er een andere oefening voor in de plaats die wel lukt.

Hopelijk kun je vannacht lekker slapen, want als je goed slaapt, zie je de wereld vaak wat rooskleuriger in.

Sterkte