Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:16

cinniz123 schreef:
Zo’n opmerking kan ook ontzettend demotiverend zijn want wat als het bij diegene nou niet zo snel verloopt?
2 weken is echt niet een normale gang van zaken hoor en kan haast niet geloven dat een serieuze orthopeed dit goed zou keuren want als die uit de kom schiet mag hij het oplossen.


Precies dit. Mijn vader moest 2 nieuwe heupen. Ze hebben eerst de ergste vervangen. Hij was echt enorm fit, 5 dagen per week in de sportschool waar hij veel sterker was als alle jongere mannen, 6 dagen per week golven, noem alles maar op.
Operatie is goed gegaan in principe, maar er is iets gebeurd met de spier waardoor hij vele malen langer niet eens normaal kon lopen en nu bijna jaar later nog steeds niet op oude niveau is en niet zeker of dat ooit nog komt. Hij heeft de andere heup dus ook uitgesteld, want hij vertrouwt het niet meer. Tegen hem was gezegd vanwege fitheid en alles hij heel snel alles weer zou kunnen. Niet dus.

Zelf heb ik al jaren extreem veel last van heupen, maar stom genoeg zijn ze nooit op de foto gezet. Er wordt gewoon geroepen dat het bij mijn chronische aandoening hoort en het niet nodig is om te kijken of er niks meer aan de hand is. Ook al subluxeren ze regelmatig en doet het echt pijn. Ik lees dus wel met veel belangstelling mee hier al een hele tijd. Paardrijden kan ik al jaren alleen op eigen paard en eigen zadel en dan alsnog met minimaal 4 keer per jaar de zadelmaker erbij en 3 keer fysio per week. Dan alsnog moet ik er soms letterlijk afgetild worden en rolstoel in.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:39

Jeetje MWM klinkt heftig joh voor jezelf en ook voor je pa.
Ik kan daarom dus wel vallen om over zulke domme reacties maar goed vaak zijn het ook reacties van mensen die zelf niet zo’n operatie hebben gehad :+

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:27

Het ligt ook aan de manier van opereren. Ik mocht 6 weken alleen met krukken lopen en niet meer dan 90 graden buigen, anders kon ie uit de kom schieten. Daarna ging de revalidatie ook niet zoals voorspeld, ik heb nog zeker 2 jaar als een eend gewaggeld. Pas na intensieve revalidatie therapie ging het beter. Het bleek ook dat ik fibromyalgie had erbij.