Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:57

Ik moet over anderhalve week..
In eerste instantie voor rechtsboven, die is half door en groeit richting mijn wang.
Maar ik kreeg ineens pijn rechtsonder, eem drukkend gevoel op mijn kiezen en richting mijn kaak en oor. Dus of rechtsonder gaat eerst en later rechtsboven of ze gaan tegelijk. Ik ben zoooo bang. Ik heb oxazepam gekregen van de huisarts, hopelijk haalt dat de ergste angst een beetje weg als ik daar lig.
Ben ook heel bang voor de napijn. Rechtsonder ligt dwars, plat. Hoorde dat dat moeilijker en pijnlijker is dan wanneer ze recht doorkomen.
Kan wel janken |(

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:10

Ik heb twee verstandkiezen eruit laten halen omdat 1 kies gek genoeg helemaal hol was van binnen en dat kiespijn veroorzaakte maar vanuit de buitenkant was er niks te zien. Eerste kies deed met trekken ontzettend veel pijn, ondanks dat ze zeiden: "als het pijn doet moet je het zeggen" trokken ze leuk door ;( bij de andere kies extra verdoving gekregen en daar geen last van gehad verder. Achteraf nergens last van gehad, wel meteen gaan koelen en ook echt gewoon vrijwel de hele dag

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:12

Mijn onderkiezen waren ook dwarsliggers. De een is er alsnog in 1x uit gegaan en de ander in stukken. Beiden waren niet door.

Ik ga het niet over pijn hebben want ik ben een uitzonderlijk geval :+ maar let er vooral op dat je niet met een rietje drinkt (niet zuigen) en niet spuugt. Je wil geen aveolitis / dry socket oplopen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:50

Majabeestje schreef:
Ik moet over anderhalve week..
In eerste instantie voor rechtsboven, die is half door en groeit richting mijn wang.
Maar ik kreeg ineens pijn rechtsonder, eem drukkend gevoel op mijn kiezen en richting mijn kaak en oor. Dus of rechtsonder gaat eerst en later rechtsboven of ze gaan tegelijk. Ik ben zoooo bang. Ik heb oxazepam gekregen van de huisarts, hopelijk haalt dat de ergste angst een beetje weg als ik daar lig.
Ben ook heel bang voor de napijn. Rechtsonder ligt dwars, plat. Hoorde dat dat moeilijker en pijnlijker is dan wanneer ze recht doorkomen.
Kan wel janken |(


Klinkt als makkelijk banketstaaf maar je hoeft echt niet bang te zijn. :(:) Je wordt goed verdoofd en verstandskiezen zijn toch een vrij routineklusje voor kaakchirurgen. Op internet en ook op bokt lees je vooral de enge verhalen omdat die mensen vaak ook adviezen zoeken. Van degenen waar alles vlot liep zonder bijzonderheden lees je veel minder.

Van mij niks dan lof over mijn kaakchirurg die eerst een bovenkies heeft verwijderd wat super ging. Ik had zelf een koelelement uit de vriezer van thuis mee in een washand zodat ik ter plekke meteen kon koelen. Geen napijn, geen zwelling, niets.
Mijn ervaring was zo goed dat ik 2 maanden later zelf ben teruggegaan voor de onderste verstandskies zonder dat ik klachten had. Dit ging wederom super, ondanks dat ie ook in een rare hoek bleek te liggen en half door was. weer zelf koelelement mee, meteen koelen, geen zwelling, geen napijn, zelfs nauwelijks pijnstilling gebruikt.

Idd wat Iris zegt: geen rietjes, niet zuigen of spoelen want dry socket wil je echt niet. En verder proberen vertrouwen te hebben want het gaat echt in veruit de meeste gevallen prima.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:55

Willen jullie mij even moed geven voor afspraak te maken voor de andere kant?

Ik heb ze vorige week dinsdag laten trekken bij de tandarts. Veel verdovingen, viel mee, alleen de verdoving in mijn gehemelte was vervelend - en dat kondigde hij ook aan voor dat ie de spuit zette :') - toen zijn ze gaan trekken, vond het niet heel vervelend dat ze gingen trekken, ik had blijkbaar wel echt hele grote maar omdat ze zo recht stonden kunnen ze wel gewoon bij de tandarts.

De hele dag gekoeld, geen dikke wang, dag 2 geen pijnstillers nodig gehad.

Maar op dag 3 trok het door naar mijn keel, keelontsteking. Antibiotica voor gekregen en vandaag pas voor het eerst sinds 1.5 week pijn vrij....

Dus ja.. maak dan maar eens je vervolg afspraak :+ wil deze hele ellende echt niet nog een keer.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:45

Ik ben al meerdere keren naar de kaak chirurg geweest. Zowel verstandkiezenals 2 kaak operaties met beide keren 5 hechtingen. Eerste keer leek ik mishandeld. Bont en blauw maar de andere keer weinig aan de hand. Beide keren heb ik voor die tijd al stevige pijnstillers ingenomen en had koelelementen in de koelkast liggen. Verder weinig plannen maar persoonlijk vind ik de kaakchirurg vriendelijker dan de tandarts

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:34

Een plastic zakje met diepvrieserwtjes is fijner dan een koelelement. Vormt zich beter naar je gezicht.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:12

Mandarijn12 schreef:
Van ontstekingen krijg ik direct koorts, dus dat is het niet. Denk die zenuwen. Sinds een uurtje wordt het enigszins dragelijk maar nog steeds fiets pijnlijk. Wie bedenkt dit?


Je krijgt zware pijnstilling voor het trekken als het goed is. Deze werkt 24 uur en onderdrukt ook de koorts. Dus sluit een ontsteking niet uit. Gewoon de kaakchirurg bellen, die kan dit beter beoordelen :)

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:38

Ik heb voor de tijd ook alleen maar negatieve verhalen gelezen..
en het is mij 100% meegevallen. Het was altijd mijn grote angst om kiezen te laten trekken.
Ik heb helemaal niets gevoeld. En heb geen napijn gehad. 2 uur na het trekken zat ik alweer op het paard. Heb alleen 2 weken een stijve kaak gehad (door het boren want 1 kies lag horizontaal) heb niet eens pijnstillers hoeven slikken.

Zou het zo weer doen.

M_arjolein

Berichten: 1430
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:04

Hier in januari 1 verstandskies er uit. Deze lag ook dwars en was in 2 stukken er uit gehaald. De behandeling zelf viel me flink mee. Fijne kaakchirurg ook legde alles goed uit. De 1e week ging het ook nog best redelijk met de pijnstillers. Zat de volgende dag ook gewoon te paard. Na 1.5 week toch een weekend flink pijn gehad en na 2 weken ongeveer de pijnstilling kunnen afbouwen. Op dat ene weekend na is de pijn wel prima te handelen geweest. Wel last maar ging zeker niet door de grond van de pijn.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:12

Toch fijn om jullie ervaringen te lezen.
Dat het dus ook best kan meevallen. Ergens weet ik dat ook maar toch :')
Ben gewoon een bange poeperd.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:14

Ik heb vorig jaar zomer 2 er uit laten halen. Onderste lag op z'n kant en die moesten ze in stukken er uit halen. Was niet erg prettig maar pijnlijk was het niet. Er word wel flink op je kaak gedrukt. Bovenste was er met 20 seconden uit. De napijn vond ik echt niet grappig :') Heb 4 dagen pijnstilling moeten gebruiken en de 5e dag was het redelijk te doen zonder pijnstilling. Mijn kaak zag er uit als of ik een stomp van Badr Hari had gekregen. Dik en blauw. Eten ging niet. Deed een half uur over noedelsoep eten. Verder leefde ik op vloeibaar voedsel, van die breaker dingen waren wel aanraders en oohja ik kon een vork niet meer normaal in mijn mond krijgen omdat mijn mond maar minimaal open kon.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:29

Ik ga liever naar een kaakchirurg ,dan de tandarts al heb ik niks tegen de tandarts
Kaakchirurg is veel kundiger

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:57

Ik heb er 2 bij de tandarts en 2 bij de kaakchirurg laten verwijderen maar zal altijd de KC aanraden. Hebben gewoon veel meer ervaring/routine etc.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:18

Hier ook een positieve ervaring gehad bij de kaakchirurg. Is alleen wel al jaren geleden.

Ik was altijd als de dood voor de tandarts. En toen ik een keer wakker werd met een pijnlijke kaak en dikke wang durfde ik eerst niet te bellen. In de loop van de dag kreeg ik mijn mond niet meer open dus toen moest ik wel. Later die dag bij de tandarts te horen gekregen dat er een flinke ontsteking in mijn onderkaak zat bij mijn verstandskies. De tandarts belde zelf voor een afspraak in het ziekenhuis omdat hij mij maar al te goed kende en hij had er nog bij verteld dat de volgende tandarts bezoek de kies er nog in zat hij mij niet meer wilde behandelen. Dus ik moest wel. Zakjes mee gekregen om eerst de ontsteking eruit te krijgen en een paar weken later was het zover.

Ik had aangegeven dat ik zo bang was. De arts was super vriendelijk. Hij legde alles heel netjes uit. Ook dat hij het liefste onder en boven meteen eruit wilde halen. Het was zo gepiept en even later liep ik het ziekenhuis uit met een opgelucht gevoel. Ik had wel meteen die watjes eruit gehaald omdat ik daar echt niet tegen kan. Dus met handdoek voor mijn mond naar huis gegaan en alles er zo uit laten lopen. Geen pijn gehad. Bloeden was zo gestopt en s’avonds ben ik nog opstap gegaan.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:37

sureido schreef:
Willen jullie mij even moed geven voor afspraak te maken voor de andere kant?

Ik heb ze vorige week dinsdag laten trekken bij de tandarts. Veel verdovingen, viel mee, alleen de verdoving in mijn gehemelte was vervelend - en dat kondigde hij ook aan voor dat ie de spuit zette :') - toen zijn ze gaan trekken, vond het niet heel vervelend dat ze gingen trekken, ik had blijkbaar wel echt hele grote maar omdat ze zo recht stonden kunnen ze wel gewoon bij de tandarts.

De hele dag gekoeld, geen dikke wang, dag 2 geen pijnstillers nodig gehad.

Maar op dag 3 trok het door naar mijn keel, keelontsteking. Antibiotica voor gekregen en vandaag pas voor het eerst sinds 1.5 week pijn vrij....

Dus ja.. maak dan maar eens je vervolg afspraak :+ wil deze hele ellende echt niet nog een keer.



Dit is exact de reden dat ik voor narcose gekozen heb.
In 1x 4 kiezen eruit gesloopt en 2 weken pijn en twee dry sockets... Maar niet de angst voor de eerste afspraak, voor de verdoving, voor de geluiden en het gesjor aan je hoofd... En natuurlijk nog de tweede keer. Hell no. Ik kom 1x en nooit meer.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:31

Nieuwe vraag: ik ben dus 4 of 5 weken geleden geweest en ik heb nog steeds 'gaten' in m'n kaak. De wonden zijn wel dicht, niks is meer pijnlijk, maar ik vang daar eten en dat is knetterirritant. Groeit dat nog dicht offeeeee, heb ik m'n hele leven een waterspoelspuitje nodig om die gaten leeg te maken ;-)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:35

Mandarijn12 schreef:
Nieuwe vraag: ik ben dus 4 of 5 weken geleden geweest en ik heb nog steeds 'gaten' in m'n kaak. De wonden zijn wel dicht, niks is meer pijnlijk, maar ik vang daar eten en dat is knetterirritant. Groeit dat nog dicht offeeeee, heb ik m'n hele leven een waterspoelspuitje nodig om die gaten leeg te maken ;-)

Ik ook precies hetzelfde :j

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:40

Ik had daar ook 2 maanden last van. Nu niet meer.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:49

Dat groeit wel dicht maar heeft wel even tijd nodig

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:15

Dat groeit nog dicht, maar heeft inderdaad even tijd nodig. Ik werd er ook gek van haha!

Hier vorige week mijn laatste verstandskies laten trekken bij de tandarts, geen centje pijn, maar mijn tong is nu nog altijd verdoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:32

Druif_01 schreef:
Dat groeit nog dicht, maar heeft inderdaad even tijd nodig. Ik werd er ook gek van haha!

Hier vorige week mijn laatste verstandskies laten trekken bij de tandarts, geen centje pijn, maar mijn tong is nu nog altijd verdoofd...


Dat had ik ook nog wel een week of 6. Ik weet niet precies wanneer het weg is gegaan.

Bij mij is linksboven door de tandarts gedaan, was er zo uit. Weinig pijn gehad.
Rechts was ellende... zijn allebei tegelijk gedaan. Die mafkees had de hechting verkeerd geplaatst waardoor de kaak gewoon open lag %) dikke ontsteking, veel pijn. Verdoving werkte niet eens goed. Bijna 3 maanden vloeibaar gegeten omdat de kaakchirurg de ontsteking niet serieus nam, ik mocht niet terugkomen om het te laten controleren want blijkbaar was het normaal dat na een maand mijn mond nog steeds maar een klein stukje open kon?
Doodsbang voor de laatste, eigenlijk de enige van de 3 die de kaakchirurg weg moest halen waar ik last van had... ik durfde echt niet. Ik heb het 4 jaar uitgesteld, tot de tandarts zei "of nu eruit, of volgend jaar verstandskies en de kies ervoor eruit". Doodsbang naar de kaakchirurg... en ik heb vrijwel niets gevoeld. Na 2.5 week kon ik zonder pijnstillers en ik kon ook vrij snel alles weer eten. Volgens de tandarts is 2.5 week pijnstilling nodig hebben nog steeds vrij lang maar na de vorige ervaring viel het me echt mee.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:54

Ik had ook nog weeeeken gaten in mn kaken. Bij mij was t kort na mn behandeling zelfs zo dat als ik op mijn wang duwde aan de buitenkant dan duwde ik blijkbaar lucht uit de holte naar mn mondholte xD. Bizar.
Maar die gaten blijven wel ff. Dus mijn spuitje ging idd ook mee naar werk.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:34

Die gaten die duren idd nog wel ff. Altijd lekker als je rijst gegeten hebt. :')

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:03

[***] schreef:
Druif_01 schreef:
Dat groeit nog dicht, maar heeft inderdaad even tijd nodig. Ik werd er ook gek van haha!

Hier vorige week mijn laatste verstandskies laten trekken bij de tandarts, geen centje pijn, maar mijn tong is nu nog altijd verdoofd...


Dat had ik ook nog wel een week of 6. Ik weet niet precies wanneer het weg is gegaan.


Oh jippie, dan heb ik nog even te gaan -O-