Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:25

Fijn dat je dier aan huis staat, kun je tussendoor even opwarmen, iets drinken en ik hoop dat het er snel goed uitziet!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 10:25

Heftige ochtend. Nu dringt het pas echt door. Ik besef niet helemaal goed wat er staat te gebeuren, maar ook het hele voorval van gisteren lijkt zo vaag en onwerkelijk. Ik ben echt op van de stress en loop te rillen als een rietje. Alles wat ik hier nu thuis nog doe is met het idee van 'dit is de laatste keer voor minimaal twee weken'. Bizar wel, want als ik op vakantie ga denk ik nooit zo. Maar dan doe je ook gewoon dingen waar je naar uit kijkt en kan je genieten van de buitenlucht.

Ik heb dus gebeld en heb een afspraak om 14u. Moet het hele boeltje dus al meenemen. Ik vind het heel spannend maar de dokter bij wie ik langs moet gaan klinkt vriendelijk.

Paardlief lijkt trouwens beter. Ik trof haar wel nog half flehmend in de stal aan maar ze is gewoon alert en er liggen twee hoopjes mest. Had liever wat meer gezien, maar iets is sowieso beter dan niets in dit geval. Ik hoop haar dus met een voorzichtig hartje uit handen te geven aan haar verzorgers voor de komende 2 weken. Ik als controle-freakje vind dit niet zo leuk maar ook dat hoort volgens mij bij dit hele proces: loslaten. Ik heb haar gelukkig wel altijd bij me. <3

Afbeelding

Nu dan maar koffer maken en straks de douche in want door mijn avond avontuur van gisteren stink ik echt naar paardenpis.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:50

Heel veel succes vandaag :(:)

Anoniem

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:02

Prachtige tattoo heb je zeg, fijn om je paard zo toch een beetje bij je te hebben :j Veel succes vandaag.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:04

Sterkte!


(En mbt de 'spoken in je hoofd' : het gaat altijd anders.
En meld die dingen zodra het aan de orde is : de spoken wijzen ook de weg naar 'waar je wezen moet' qua therapie.)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:11

Bedankt Blijheid voor je complimentje. In verband paardlief komt de DA nog eens vanavond om te checken of de verstopping weg is. Helaas dus vandaag ook in soort van quarantaine zoals haar baasje..

Ik ben dus effectief opgenomen. Net Covid test gehad en viel gelukkig wel mee. Arts die ik gesproken heb had ik fijn gevoel bij, heeft me ook na het gesprek begeleidt in het ziekenhuis. Verplegers zijn ook heel lief. Ik heb te horen gekregen dat ik hier toch 3 weken zou moeten blijven tenzij ik zelf ontslag neem. Ik ga proberen het vol te houden.

Ik zit op code oranje momenteel wat inhoudt dat ik regelmatig gecontroleerd zou worden. Kan ook zijn dat ik bagagecheck krijg.

Next step is 24u in deze kamer zitten. De kamers zijn wel mooi en modern.

Mentaal ben ik het allemaal nog aan het verwerken denk ik. Het dringt nog niet helemaal door. De vermoeidheid begint nu wel door te wegen na een hele dag stressen. Ben blij dat ik op mijn kamer zit.

Anoniem

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:50

Aai over je bol :(:)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 19:59

Net de bagagecontrole gehad. Dat was wel heftig hoor. Alles met koordjes (dus broeken, schoenen,opladers..) of dingen die ietwat scherp zijn in beslag genomen.. Zelf de random pietluttige paperclip in mijn pennenzak :')

Dokter is ook nog langsgeweest vanavond. Morgen start ik met antidepressiva.

Ohja. Verstopping paard is opgelost heb ik gehoord van het thuisfront. Dat geeft mij toch een beetje gemoedsrust. *\o/*

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:02

:(:) Succes en sterkte!!

Fijn dat het goed gaat met je paard, voorlopig heb je al genoeg aan je hoofd.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:13

Succes TS! Probeer alles van de buitenwereld in de mate van het mogelijke wat los te laten. Mag je in het weekend naar huis?

Wat goed nieuws van je paardje trouwens

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:41

Een depressie...wat een drama is dat en vaak zwaar onderschat. Mensen zeggen vaak: “oh ja, ik ben ook wel eens down”, maar dat is echt helemaal niets vergeleken bij een depressie. Ook ik zit nog in het laatste restje van mijn depressie, het gaat met ups en downs en elke dag is een gevecht. En de angst voor je eigen gedachtes...heel veel sterkte TS, een opname is niet niets, maar je gaat werken aan jezelf dus het wordt beter, echt waar! Hoe zwart je dag ook is, uiteindelijk ga je weer langzaam kunnen genieten van een geitje in de wei (ik noem maar iets). Nu zie je dat waarschijnlijk nog niet, dat zag ik in mijn zwartste dagen ook niet, maar hou vol!

Hier ook nog trouwens antidepressiva, het is een fijne ondersteuning en haalt de scherpe randjes eraf (als je eenmaal goed staat ingesteld).

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:48

Heel veel succes lieve TS. Je bent nu over die spreekwoordelijke drempel gegaan, en dat is heel moedig!

Je bent nu in veilige handen, een opname is niet leuk maar kan zoveel helpen in stabilisatie en daarna herstel van een klinische depressie.

Je mag trots op jezelf zijn dat je deze stap hebt genomen :*

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:55

Fijn dat het met je paard goed gaat :)

En snap de controle wel, ze moeten voorzichtig zijn op zelfbeschadiging.

Hoop dat je daar wat rust vind en weer wat stappen uit je dal maakt. Ik weet hoe eenzaam het kan voelen in een depdressie

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 10:38

Nou jongens de eerste nacht met veel moeite doorgeworsteld.. Heel veel stress, hartkloppingen, misselijkheid en helaas ook nachtmerries. Verder ook best paranoïa omdat er regelmatig snachts ook gecontroleerd wordt of je slaapt. Wel maar één keer van wakker geworden. Verder herval ik constant in het 'God, what doe ik hier? Hoe ben ik hier beland? Hoe is het zo ver kunnen komen? Moet ik hier nu echt 3 weken blijven??' Alles is heel surrealistisch. Ik zou vandaag testuitslag moeten krijgen maar heb helaas de pech dat ik dus vandaag ook niet ga kunnen aansluiten bij de therapie en in het weekend is die er niet. Ik mag ook nog niet naar huis uiteraard. Dus worden nog een paar laaange dagen. Als de test negatief is mag ik wel mijn kamer uit maar weet niet of ik de moed ga hebben om dat te doen.

Vandaag trouwens bij het ontbijt mijn eerste medicatie gehad. Heb echt lang naar dat pilletje staan staren. Beseffend dat ik daar voortaan voor een paar maanden, misschien jaren afhankelijk van zal zijn.. Bij het wakker maken meten ze nu meteen je temperatuur ook. Die was goed (aan de lagere kant maar dat heb ik altijd wel). Ontbijt heb ik ook gehad maar heb met veel moeite één boterhammetje binnen. Ik heb totaal geen eetlust en moet mij echt forceren om iets binnen te werken. Thuis at ik de afgelopen dagen ook maar één a twee maaltijden per dag dus is niet zo heel bizar. Maar wel confronterender hier natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:45

Meis, wat een pech allemaal....! :(:)

Probeer het maar te zien als 'langzaam acclimatiseren'. :(:) (Dat heeft zo zijn charme, al was het dan niet de afspraak.)

En je bent NIET afhankelijk van dat pilletje!!!
Het is hulp, omdat je (gesteld dat het een anti depressivum type ssri is) 'meer stress hebt dan serotonine'.
Het pilletje is een van de mogelijke strategieën om meer serotonine te krijgen - en verder is het belangrijk O:) (midden in alle surrealisme) dat je stresslevels omlaag gaan.

Is er wel een tuin oid waar je in mag wandelen?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 11:17

Het is een SSRI inderdaad. Ik zal straks nog eens vragen welke het precies is. Het is echt zooi allemaal. Ik zit hier nu in mijn kamertje me bezig te houden met denkspelletjes etc maar vanbinnen ben ik zo opgehitst. Ik word maar niet rustig. Echt heel vervelend..

Ik ben niet bekend met het ziekenhuis en aangezien het hele Covid gedoe heb ik er nog niet heel veel van kunnen zien. Mijn kamer kijkt wel uit op een soort koer met containers. Ik mag het ziekenhuis wel met toestemming verlaten later binnen bepaalde uren en ze hebben liefst dat er met bezoek buiten afgesproken wordt dus ik zal eens moeten kijken wat er hier in de buurt is. Zou fijn zijn moesten we hier ergens een korte wandeling kunnen maken met de honden.

Ze zijn hier trouwens wel semi bekend met mij. Mobiel crisis team is van hieruit ook en de verslagen zijn gedeeld. Heb ik net zelf ook kunnen lezen. Dat vind ik wel fijn. Minder uitleg werk voor mij want dat ben ik inmiddels ook zo moe.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:21

Heel veel succes! Het is niet niks he en ik vind het knap dat je er een topic voor opent.
Zo'n 10 jaar geleden was het gigantisch taboe en kon ik nergens heen met mijn depressie.
Die heeft toen 9 maanden geduurd, kwam voor mijn gevoel geen eind aan.

Neem vooral je tijd... Wennen aan een nieuwe plaats is ook niet niks.
Je hebt lange tijd stress opgebouwd en opgeslagen, dat vraagt even tijd om terug te dalen.

Dikke knuffel <3

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:26

De start van de antidepressiva vond ik ook heel moeilijk, dus ik herken het wel. Het is allemaal spannend en onbekend en dat maakt het allemaal nog moeilijker dan het al is. Kunnen ze je niets geven om te doen op de kamer? Een boek/tijdschrift of iets te tekenen/creatief bezig te zijn? Wel echt rot dat je nu je kamer niet af kan, als dat straks mag kun je ook bezig zijn met wandelen oid. Dat kreeg ik toen als opdracht van de huisarts, dat zou goed zijn bij depressies. Ik zag dat niet zo, maar ik vond niets nuttig en leuk op dat moment. Uiteindelijk toch maar gestart met hardlopen en dat bleek uiteindelijk echt heel fijn. Voor nu heb je er niets aan, maar misschien over een tijdje.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 11:43

Ik heb mijn aquarel setje mee en wat tekengerief, een leesboek, rijbewijsboek (maar niet zo veel zin om te studeren nu :+ ) en 2 boekjes met denkspelletjes. Heb wifi ook maar filmpjes/series kijken zit er niet in. Is echt een slideshow.

Momenteel overgegaan naar tekenen en ga iets uitgebreider proberen te maken zodat ik even zoet ben. Maar ik en mijn concentratie/motivatie kennende..

Ohja ik heb ook een tv maar heb al jaren geen tv meer gekeken dus geen idee waarom maar ik vind het een hele opgave om die aan te zetten. Stomme mentale blokkades :=

Edit: Net bericht gehad dat ik negatief ben voor Corona dus dat betekent dat ik later vandaag mijn kamer eventueel af mag. *\o/*

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:56

Wauw TS, een diepe diepe buiging voor jou! Wat heb jij ongelooflijke stappen gezet!

Ik ben in 2012 vrijwillig opgenomen tijdens een heftige depressie met angststoornis. Ik had hiervoor al meerdere depressies en ggz trajecten doorlopen.
Hier maakten ze gebruik van schematherapie. Op dat moment was de therapie niet helpend maar de opname is mijn redding geweest! Het heeft me terug op aarde laten komen en achteraf gezien heb ik de verschillende handvatten toch in kunnen zetten.

Helaas heb ik hierna nog meerdere depressies (waaronder een postnatale depressie en een kraam psychose) en is het lang zoeken geweest naar passende medicatie.
Maar nu, anno 2020 ben ik stabieler en gelukkiger dan ooit. Het is allemaal begonnen met de opname en heeft geleid tot de dag en vrouw die ik nu ben.

De eerste dagen en nachten zijn beangstigend. Beginnen met medicatie is rete spannend. Maar probeer voor ogen te houden dat dit het begin punt is van je reis naar herstel. En net als iedere reis gaat deze met ups en downs. Soms moet je even terug op je route of een omweg nemen. Maar je werkt altijd toe naar je einddoel, je herstel! Ik vind je onwijs dapper dat je zo open en kwetsbaar durft te vertellen! Op deze manier maak je een enorm verschil en help je (wellicht onbewust) anderen om ook stappen te zetten.

Een hele dikke knuffel en als je wil staat mijn pb box altijd open!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:34

Fijn dat je negatief bent voor corona!
Niet alleen omdat het een vreselijke ziekte kan zijn - maar ook omdat het je bewegingsvrijheid geeft!
En mogelijkheden voor sociale contacten.

En als je geen zin hebt in wandelen of mensen: lekker aquarellen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:39

Ik heb ook ervaring met verschillende SSRI's. In het begin kun je je daar juist veel opgejaagder en onrustiger door voelen. Dat heeft dan echt een paar weken nodig.
Fijn dat je negatief getest bent op Corona! Dat is toch weer een opsteker!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 13:03

Ik ben net verhuisd naar een tweepersoonskamer. Ik lig samen met een oudere vrouw. Ze is wel vriendelijk gelukkig. Ze wordt echter maandag al ontslagen dus wie er dan bij me komt liggen is nog een mysterie. Ik ben wel veruit de jongste hier, op nog een jongen na dan.

Ik mag om 13u30 meedoen met de crea dus zullen eens kijken wat dat precies inhoudt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:21

Wilde je zelf graag een tweepersoons kamer...?

Fijn dat je over een uur al wat kan gaan 'proeven'!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 13:35

Niet echt. Maar financieel scheelt het enorm veel. Dus moeten we er mee leven. Voordeel is dat ik me dan inhoud om domme dingen te doen, nadeel is dat ik dan ook de negatieve emoties voor mezelf houdt en dat ook niet oke is..

Net men eerst warme maaltijd gehad. Ik ben vegetarisch maar kreeg vis. Heel gedoe.. Vroeger at ik nog vis dus in nood had ik het opgegeten maar toch effe op mijn strepen gestaan. Zie hier de menu: salade, veggieschnitzel toestand en patatjes.


Ik ben wel uitgenodigd voor frietjes vanavond maar als ik dit al binnen krijg is het heel wat. Wel lief.

Afbeelding