Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:29

Het klopt dat ze hier in België strenger zijn dan in Nederland maar we mogen nog bezoek ontvangen van een vast persoon hoor :) En buiten mag je afspreken met mensen binnen je bubbel.

Zo, net terug van de psychiater en ik sta op code groen. *\o/* Dus vanaf morgen mag ik eventueel al naar buiten binnen bepaalde uren.

We gaan morgen wel mijn dosis verhogen om te kijken wat dat geeft. Indien ik nog heftige bijwerkingen heb switchen we dan.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:15

Fijn om naar buiten te mogen :D

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:27

Wat fijn ts! Dat klinkt goed.
Hopelijk blijven de bijwerkingen te doen en kun je snel op stabiele dosis blijven zodat de bijwerkingen ook weer weg trekken!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:37

Janneke2 schreef:
smurffie schreef:
Het snijden zelf is geen negatieve manier om aandacht te vragen, dat stel ik ook absoluut niet. Ik stel dat als verkeerde coping. Een manier van omgaan met spanning en stress die niet effectief en verkeerd aangeleerd is.
Dat de ts iets positiefs ervaart aan het snijden/ beschadigen dat is zo ( want gelukshormoon dat vrij komt, een rush door de pijn).


Dat mag jij vinden, hoor.
Ik ga dit topic niet kapen, maar mijn ervaring is anders. PB mag.
En die endorfine klopt - al kan dat dus ook op vele andere manieren.

Dwz: een mens kan haar geluksstofjes op veel verschillende manieren aanmaken.

En je schreef over wondverzorging als aandacht voor het negatieve, terwijl TS moet leren om positieve aandacht te leren krijgen en ontvangen.
(Wat voor mij koeterwaals is: wondverzorging is positieve aandacht. Hartstikke ingewikkeld, want fysieke medische aandacht hoort waardevij gegeven te worden.)
Citaat:
Dat betekend niet dat iemand ( in dit geval verpleging) die coping moet voeden of dat er aandacht gegeven moet worden aan die foutief aangeleerde coping.

?
Is dit een pleidooi om psychologie af te schaffen...? ;)

De coping niet voeden lijkt mij: even fysieke aandacht, en dan dóór naar het psychische.
Citaat:
Omdat het voor de ts nu nog als een noodzakelijke manier gezien wordt om met spanning om te gaan, terwijl mensen moeten leren op een gezonde, niet zelf beschadigende, manier met spanning en gedachtes om te gaan.

Hier kan ik mee uit de voeten, zij het dat 'het moeten' mij wat stoort.
Citaat:
Dus het " ze moeten blij zijn dat ik het laat verzorgen" is een constructieve denkfout.

Ik las het als boosheid.
...uiteraard kan iemand vanuit een emotie komen tot een denkfout.


Zij het dat ik begrijp dat het een nieuwe ontwikkeling is voor TS om hier open over te zijn: +:)+
dat is reden voor VEEL positieve aandacht!
... en een kunstfout om dan meteen maar het eindresultaat te 'eisen'.
Iedere stap voorwaarts is er weer één - en mag volop fijne aandacht krijgen.
Citaat:
Je laat het voor jezelf verzorgen, je laat je voor jezelf opnemen, niet voor iemand anders.
Zolang je vast houdt aan " dingen voor een ander te doen" kijk je namelijk niet naar je eigen rol en taak.

Hmmm....
TS laat zich opnemen omdat ze van haar depressie af wil, omdat ze open wil zijn over wat er speelt meldt ze het snijden, en ondertussen is er van alles 'wennen en ongemakkelijk'.
Ik lees niet zo van 'niet naar haar eigen rol en taak kijken'.
Citaat:
Ik leg uit waarom er minimale aandacht is voor zelfbeschadiging. Het wordt verzorgd maar er wordt geen aandacht aan gegeven om de ts verder te helpen dan deze manier van coping.

Dat begrijp ik, dat jij iets uitlegt - dat kan ook zinnig zijn; ik ben het er alleen niet mee eens.
Citaat:
Als de ts naar de verpleging toe kan komen in plaats van zichzelf te beschadigen bij spanning en onrust is ze 100 stappen verder in zichzelf helpen.
Ik snap dat het afstandelijk voelt en klinkt en voor mensen die zelf deze coping hebben of het niet vaak zien lastig te bevatten is.

Ja, een mens wil zich veilig voelen.
Dat lukt niet altijd en dat kan dingen als snijden opleveren.

Natuurlijk is praten over ellende beter dan snijden, maar korzeligheid zelf is geen uitnodiging.



Janneke is lees het regelmatig en ik weet dat je het niet van mij wilt horen . Maar jij blijft in je eigen denkwijze hangen en hoe jij dingen toen ervaren hebt .
De tijden zijn veranderd en de behandeling is anders nu. En jk vind het echt niet oké als je tegen de behandelkeuze in gaat van de plek waar ts nu zit. Ts heeft daar niks aan.
Ze zal het moeten doen met de manier waarop ze in de instelling ermee om gaan. Jij kent haar niet persoonlijk en spreekt haar niet live . He moet van de stoel vak behandelaar in breedste zin afblijven .
Een plek om het verhaal kwijt te kunnen is prima naar laten we het daar bij laten en vooral een luisterend oor zijn .

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:42

Fijn dat je naar buiten mag...! Nu hopen op zon {:} - daar wordt een mens idd gelukkig van, dus hardstikke goed!

Lekker genieten is wellicht wat veel gevraagd, ;) maar waag een poging....

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:00

Nou momenteel ben ik echt in een goede bui. Contact gehad met thuisfront en afspraak gemaakt om donderdag naar hier te komen. Heb al mijn spullen inclusief opladers ook teruggekregen. Wat een gemak! Gedaan met zeuren aan de verpleegpost.

Heb ook een vriend gemaakt met gelijkaardige problematiek als ik waarmee ik de komende tijd wat ga mee rondhangen aangezien wij er allebei profijt bij hebben. Heel lief om dan te horen dat ik de eerste ben waarmee hij een goed gesprek heeft na 5 weken opname. :)

Ohja en bloedonderzoek is helemaal goed. Enkel klein vit D te kort. Sta er versteld van gezien mijn heel slecht dieet de laatste tijd.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:56

Blij voor jou kaat,dat je je goe voelt.!hopelijk deze nacht beter ! Als er daar Iemand is met wie het klikt. Is het ook aangenamer om daar tijdelijk te verblijven idd. Dan gaan de dagen ook wat sneller. En lucht het mss ook beter... ook was het de eerste keer bij de psyg? En wat vond je ervan? Het je er een goed gevoel bij die persoon? Vind dat ook wel belangrijk. Vraag me wel af wat die eigenlijk wel allemaal vragen.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 00:03

Was de eerste keer echt op gesprek bij de psychiater ja. Maar had haar wel al eens op de kamer gesproken. Goh ze stelt vragen over de zaken die doorverteld zijn door de andere hulpverleners van over de afgelopen dagen. Oa dus over mijn bijwerkingen, evt trigger voor mijn automutilatie, hoe het weekend verlopen is/of ik bezoek gehad heb, over mijn donkere gedachten, bloedoz en medicatie besproken.. Zulke dingen. Niet zo heel bijzonder eigenlijk. Veel meer medisch uiteraard tov psycholoog die eerder inspeelt op emoties. Ik vind het wel een fijne vrouw. Niet zo'n klik als met mijn therapeut maar ik mag haar wel.

Ja, ben wel blij dat ik iemand gevonden heb waarmee het klikt. Kunnen we elkaar wat ondersteunen. Heel veel herkenbaarheid. Dat is het mooie aan de psychiatrie - hier zie je pas echt dat je niet alleen bent. En het meest opvallende is dat bijna iedereen er gewoon doodnormaal uitziet, beleefd en vriendelijk is. Toont maar weer aan hoe onzichtbaar het allemaal kan zijn voor iemand die geen idee heeft wat er aan de hand is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 03:16

Wat fijn dat je iemand hebt gevonden waar het mee klikt! Dat lijkt me al een stuk fijner want dan voel je je wellicht niet meer zo alleen en onbegrepen.
Kunnen jullie ook niet samen op een kamer slapen?

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:00

hoe was je nacht?ah oke niet zo zenuwslopend of tgevoel dat je ondervraagd word .Ja Gevoelens zie je idd niet aan een mens. Maar vind wel leuk dat ze allemaal vriendelijk tegen je zijn.en idd het Heeft ook wel een goe gevoel als je je niet alleen voelt. Das nog beter voor je herstel<3 wat doe je vandaag ts , en hoe voel je je?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 09:53

Ik heb beter geslapen gelukkig. Eén keertje wakker geworden, maar niet van de verpleging. Was vanochtend wel iets vroeger wakker maar was niet zo erg aangezien ik wel vroeger ben gaan slapen dan normaal.

Helaas kan ik geen kamer delen met hem omdat het dus een man betreft. Je mag enkel een kamer delen met hetzelfde geslacht uiteraard. Hij heeft bovendien ook een eenpersoonskamer.

Vandaag staat er niet echt veel op de planning. Ik ga deze middag even naar buiten en ga misschien aansluiten bij de relaxatie therapie. Moet zometeen even naar het onthaal om papieren te tekenen nog ook ivm mijn opname. Morgen wel twee gesprekken staan, donderdag ook een drukkere dag. Heb dan afgesproken met mijn mama buiten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:40

Zo, dat zijn goede berichten...!
(Behalve het vitamine D tekort : krijg je suppletie? Iemand met depressie 'mag' hier geen tekort aan houden. Dwz een tijdje wat tekort kan iedereen gebeuren, maar een tekort kan de depressie in stand houden, vandaar dus.)

Hoe vaak spreek je in principe de psycholoog en de psychiater...?
Fijn dat je ze allebei aardig vindt.
En klasse dat het klikt met een 'collega'.
En idd: het kan heel apart voelen : 'al deze mensen die er toch gewoon enzo uitzien dealen met de zelfde ellende als ik'. En vooral 'je ziet niets...!'

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:00

kaatastroff hoe voel je je nu op dit moment. en heb je gevoel dat de medicatie begint aan te slaan?
.. lijkt me leuk de relaxatie therapie, laat maar weten hoe dat da was voor jou? <3 aan je laatste bericht merk ik, denk ik dat je je wel tamelijk goed voelt op dit moment , :(:) O:)

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:17

CandyArmando schreef:
kaatastroff hoe voel je je nu op dit moment. en heb je gevoel dat de medicatie begint aan te slaan?
.. lijkt me leuk de relaxatie therapie, laat maar weten hoe dat da was voor jou? <3 aan je laatste bericht merk ik, denk ik dat je je wel tamelijk goed voelt op dit moment , :(:) O:)

Dat is nog niet echt mogelijk na zo'n korte tijd. De eerste 2 weken zijn het lastigste omdat je dan vaak bijwerkingen ervaart zonder werking/ zelfs wat achteruit gaat.
Na 2 weken krijgt medicatie wat werking, maar 4 tot 6 weken op eenzelfde dosis pas goed werkzaam.
Wel kan de opname opzich nu positieve effecten geven. Een veilige omgeving, mensen in de buurt, laagdrempelige activiteiten dichtbij

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 13:07

Klopt inderdaad. Daarom hier ook met de medicatie gestart zodat ze het goed in t oog kunnen houden. Het gaat momenteel goed met me. Ik vind veel afleiding met mijn nieuwe vriend hier op de afdeling. Hebben net spelletjes gespeeld samen. Wel zielig voor hem dat ik altijd alles won. Geluk zit aan mijn zijde zeker :+

Qua bijwerkingen gaat het voorlopig ook wel. Ik ben wel wat opgejut maar daarvoor werd ik gewaarschuwd en ben rillerig. Maar mentaal verder wel goed. Eetlust is ook oke al heb ik nu wel weer geen gigantisch hongergevoel. De misselijkheid lijkt wel wat meer naar de achtergrond verdwenen.

Psychiater spreek ik deze week 2x. In principe is dat 1x per week. Psycho is 1x per week ook, evt 2x als je bij groepstherapie aansluit maar dat gaan ze met mij nog bekijken. Dan heb je ook nog de ergotherapeute en de gezinsbegeleidster die je af en toe spreekt en een vaste verpleegkundige maar ik weet niet eens wie dat bij mij is dus ik ga dat nog eens moeten navragen :+ Verder kan je uiteraard ook altijd een gesprek aangaan met de verpleging of komen ze regelmatig eens langs om te kijken hoe het met je gaat. Zo hebben ze vanochtend weer mijn wonde verzorgd en kreeg ik een beetje onder mijn voeten omdat ik de pleister al verwijderd had := Maar ik was te nieuwsgierig omdat het zo jeukte..

Nu middageten en dan eindelijk eens naar buiten. Heb ook naar het thuisfront gebeld ivm donderdag en regeling voor de verzekering. Hopelijk krijg ik obv opnameverslag alsnog een terugbetaling maar vrees er wat voor.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:48

Waarom denk je dat de verzekering niet zou vergoeden? Hangt natuurlijk v je polis af, maar vaak wordt het wel gewoon vergoed hoor , tenzij je bent opgenomen na bv een suicidepoging...

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 20:11

Omdat de man aan de balie me zei dat ik rood licht had momenteel en het nu dus heel erg afhankelijk is van het opnameverslag.

Ik voel me momenteel heel goed. Angstaanjagend goed bijna. Echt bizar. Zo heb ik mij in maanden tijd niet meer gevoeld. Ik ben wel nog altijd heel rillerig, en als ik niet loop te trillen dan ben ik constant in beweging. Mentaal soms wel moeite met nadenken/concentreren. Momenteel ben ik echt heel hyper. Maar daar werd ik door psychiater ook door gewaarschuwd.

Ben dus ook even gaan wandelen buiten vandaag en dat was zoooo fijn <3

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:04

Zalig dat je dagje goed was :(:) <3

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 07:04

Oke, ik begin officieel een slaapprobleem te ontwikkelen. Gisteren echt gesloopt na twee lange telefoontjes met vrienden. Heel gezellig gehad en was fijn om hun te horen. Ik had dus gehoopt dat ik lekker ging slapen.. Not. Heel vreemd hoe elk vezeltje in mijn lijf ligt te stuiteren terwijl ik zelf doodstil lig.. En van zodra ik wakker word, ben ik ook echt wakker. Maw laat gaan slapen (bijna tegen 1u oops := ) maar dus ook tegen 4u weer klaarwakker. Echt in geen mogelijkheid terug in te slapen. De wallen beginnen zich stillaan op te stapelen en ik heb echt geen idee hoe ik nog zo goed functioneer eigenlijk. Dit keer wel de verpleging gebeld want ze zien mij effectief wel slapen maar zien nooit dat ik wakker ben. Dus ik dacht om ze dit keer de realiteit te laten zien en dan kon ik ook effe mijn ei kwijt.

Wel heel droog, staan ze hier met twee en dan zit ik hier 'Euh ja, tis niets erg hoor ik kan gewoon weer echt niet slapen'. Helaas valt er nu nog weinig aan te doen buiten mijzelf bezig te houden tot 7u. Ga kijken hoe ik me overdag voel want anders vraag ik toch iets voor vanavond hoor.

Ik ben gelukkig wel positief hyper.. Maarja wel heel frustrerend als je graag wilt slapen maar het gewoon echt niet lukt. Lijkt alsof mijn hoofd en mijn lichaam van elkaar zijn gescheiden ofzo. Zooo bizar hoe zo'n klein wit pilletje zoveel kan doen zeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:15

Dat is een bijwerking van de antidepressiva helaas.
Als het goed is wordt het weer vanzelf beter!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 20:33

Het is even stil geweest omdat ik enkele drukke dagen heb gehad maar helaas weer een minder fijne update.

Ik ben terug oranje. Ik ben hervallen. Ik heb twee belachelijk goede dagen gehad maar vandaag gecrasht. Ik ben het compleet tegenovergestelde van hoe ik gisteren was en ga er echt aan kapot. Het lukt gewoon echt niet vandaag.. Medicatie wordt aangepast, morgen herevaluatie om te zien of ik dit weekend naar huis mag. Ik heb zitten smeken, ik wil zo graag mijn paard zien en rijden.. :'(

Ik heb vandaag mijn mama gezien en ondanks ik zo slecht was me wel goed kunnen houden voor haar. Had ook cadeautje mee en brief van mijn oudere broer die me ook helemaal gesloopt heeft emotioneel..

Ik zei het nog tegen de psychiater met tranen in mijn ogen: 'Verlos mij gewoon uit mijn lijden'...

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:57

Ni opgeven meis!! Je hebt gwn vandaag een slechte dag, da kan morge anders zijn... ja ik heb makkelijk praten , maar als ik kon. Kwam ik je een knuffel geven! Maar je mag me best een pb sturen hoor wat je hebt doorgemaakt vandaag.(hb je ook eentje gstrt) Ben er voor je! Knuff!

Anoniem

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:05

Ik weet niet goed wat te zeggen TS, maar wil met dit berichtje in elk geval laten weten dat ik aan je denk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:25

Ach meis toch...!

Geslinger, toppen en dalen - op zich hoort dat er allemaal bij. En je hebt een beslist aparte week achter de rug (en starten met opname en starten met AD) - denkbaar schommel je dan extra hard...

Heb je mensen op de afdeling waar je naartoe kunt gaan?
Heb je 'skills' om de stress wat te verlagen...?

Houd moed...!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:34

Ik kan niet goed uit mijn woorden komen, dus val dit positief op! Je bent oranje en niet rood :) ik was persoonlijk al aan het wachten op een terug val, helaas spreek ik uit ervaring. Je voelt je de bom en dan opeens heel erg slecht weer. Uit eindelijk gaat het wel omhoog hoor, maar je zal wel terug vallen hebben. Sterkte ermee

Verder vraag ik me oprecht af (geen haat) wat Corona er precies mee te maken heeft, mag evt ook pb. Ook van iemand anders.

Nogmaals sterkte met je situatie, ik vind het knap dat je oranje bent en niet rood!