Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 12:59

Helaas is vandaag niet beter. Ze hebben mij bijna letterlijk uit mijn bed moeten sleuren omdat ik me helemaal afsloot. Gisteren overigens ook voorgehad, maar toen was ik niet bij bewustzijn. Psychiater kwam binnen voor gesprek en kreeg me niet wakker. Blijkbaar vrij heftig lopen schudden, vingers knijpen,.. Uiteindelijk werd ik wakker met 2 verpleegsters naast me. Tja.. Vanochtend echter lag ik met mijn deken over mijn hoofd, totaal onresponsief en die hebben ze dus er letterlijk 2 keer afgetrokken. Uiteindelijk ben ik tegen 9u eruit geraakt en op gesprek gegaan bij mijn individuele begeleider..

Veel frustraties dus bij het opstaan.. Ook tijdens het gesprek.. Maar mijn verhaal is hier dus lang nog niet gedaan. Er is sprake dat ik hierna naar een echt psychiatrisch ziekenhuis/instelling moet omdat ze me hier onvoldoende gaan kunnen helpen gezien hoe gecompliceerd mijn situatie is. Zoals de psycho zei 'geen klassieke depressie'. En de kans is groot dat het vrij ver van thuis zal zijn, want de dichtstbijzijnde zou niet zo geschikt zijn voor mij.. Ik heb vooral veel moeite om mijn dieren te moeten uit handen geven.. Maar het is nu of nooit vrees ik.

Ik heb straks nog een gesprek met de psychiater. Ondanks aanpassing medicatie (ik krijg nu 1/2 setraline, 1/2 sipralexa) helaas wel nog bibberig.. Maar wellicht nog te vroeg om daarover verder te oordelen.

Wbt wat Corona met dit topic heeft te maken.. Heel simpel: een inkijk op de PAAZ tijdens de lockdown. Corona zou voor veel mensen een drempel kunnen zijn om nu hulp te zoeken. Dat was ook zo bij mij. Echter hebben ze hier naar mijn mening een heel correcte manier van werken. Iedereen wordt getest bij binnenkomst en moet in quarantaine op de kamer tot de uitslag bekend is. Elke ochtend wordt de temperatuur gemeten. Als je buitengaat, moet je aangeven wie je ziet. Afspreken kan enkel met mensen in je bubbel. Binnen die bubbel is er maar 1 persoon die effectief binnen mag op de afdeling. Verder overal mondmasker dragen, afstand houden, doorschuifsysteem in de eetzaal (indien je met 2 slaapt is het afwisselend op de kamer of in de eetzaal) etc.

Qua sociaal contact is er hier een man waar ik heel goed mee klik. Meestal spendeer ik de hele dag zowat met hem. Onze problematiek is vrij gelijkaardig dus we begrijpen elkaar wel goed. Aan hem kan ik mij wel echt optrekken gelukkig.

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:52

Fijn dat er mee gekeken wordt naar waar en hoe je het beste geholpen kan worden.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar houd wel in je achterhoofd dat er voor de meeste opnames (m.u.v. crisisopnames) vaak wel aanzienlijke wachtlijsten zijn.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 16:32

Dat klopt inderdaad maar als je van de ene naar de andere opname gaat kan er soms wel wat extra druk achter gezet worden. Maar ik ga er mij niet te veel op focussen. Ik vind het zelf namelijk best indrukwekkend allemaal.. Het intakegesprek staat namelijk wel al vast. Die gaat volgende week dinsdag in de ochtend door. Er is vervoer geregeld via het ziekenhuis zodat ik het eerst even zelf kan bekijken voor ik het thuisfront terug betrek. Waar ik naar toe zou gaan is bezoek veel meer beperkt helaas dus ik heb ook geen idee hoe het zit met naar huis gaan..

Ik mag wel naar huis morgen. Echter hebben we wel een compromis moeten sluiten qua duur. Ik mag 'maar' van 10 tot 16u gaan. Dus hopelijk genoeg tijd om de dingen te doen die ik wou doen.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:54

Lastig en vervelend dat je moeilijk uit bed kunt komen, maar je kan het ook zien als iets positiefs. Het is juist goed dat je uit bed bent gekomen. Ook al is dat het enige wat je lukt op zo'n dag kun je toch denken het is in ieder geval iets. En kan, best dat uit bed komen voor vandaag ook al voldoende is.

Hopelijk kun je wel een beetje genieten thuis en uitgebreid met je paardjes knuffelen. Heel stom dat de volgende instelling ver weg is, maar als je het niet aanneemt ga je misschien niet meer en zak je alleen nog maar verder af.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:38

Eens met Zebrastreep: Het is je wel gelukt! Probeer dat als positief te zien!

En wat een heftige situatie verder! Met zo'n gecompliceerde situatie zou ik de kans in een andere instelling ook zeker aanpakken! Je kunt het meid! :(:)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 17:03

Ik heb vandaag een hele fijne voormiddag gehad. Was zo leuk om de beestjes terug te zien en een heerlijk ritje te maken. Scheelde wel niet veel of ze konden me rechtstreeks terug naar hier vervoeren aangezien ik er bijna afgebokt bent maar goed. := Nu back to reality.. Ging me veel te snel.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:56

Wat fijn dat je even bij je diertjes bent geweest!
Daar knapt een mens van op! <3

Anoniem

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:09

Wat fijn Kaat! Hoe is het met Tinky? Zal jou ook wel rust geven om te zien dat alles (hopelijk) goed gaat. Daar blijft ze toch gevoelig aan hé :(

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:03

Gelukkig ben je niet gevallen! Zal van contentement zijn,Dat hij bokte." Met tbaasje op stap int bos? <3doet deugd om in de buiten lucht te zijn e.. hoe gaat het nu met je?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 10:44

DeMolenhoek schreef:
Wat fijn Kaat! Hoe is het met Tinky? Zal jou ook wel rust geven om te zien dat alles (hopelijk) goed gaat. Daar blijft ze toch gevoelig aan hé :(

Hey Nele. Gaat goed met haar. Ze was lekker vrolijk gisteren. Mest wel nog niet helemaal oké vind ik maar dat is inmiddels wel een beetje de norm geworden bij haar in deze periode. Geen zand en geen parasieten gevonden ik meststaal dus ligt echt gewoon aan haar spijsvertering..

En dat bokken.. Denk niet dat dat van vreugde was :+ Eerder iets van 'Joehoeee kortste weg naar huis, als ik mijn ruiter eraf gooi ben ik er sneller' :')

Verder gaat het maar mwah met me. Veel gepieker. Kopzorgen om dinsdag en wat hierna. Hoe lang ik hier (of elders) ga moet blijven.. Vandaag nog een opdracht afwerken rond frustratie, misschien een frisse neus halen en serie verder kijken met mijn vriend hier op de afdeling maar verder valt er hier in t weekend niet veel te beleven. Morgenvroeg heb ik ergotherapie, daar kijk ik wel naar uit.

Wat wel lichtjes positief ook is, is dat het trillen wel veel verminderd is sinds de verandering van medicatie. Dat manisch effect heb ik ook niet meer zo. Vanaf morgen zetten ze me helemaal op Sipralexa dus benieuwd wat dat gaat geven.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:48

Fijn dat je toch even bij je dieren kon zijn! En nog lekker weer ook zo te zien! (Hier in het Noorden was het grijs en nat.)

Leef je maar lekker uit in die opdracht over frustratie!
En "probeer zo weinig mogelijk te piekeren" over dinsdag, maar leg ergens pen en papier klaar en maak een lijst van vragen en aandachtspunten.
En schrijf op wat voor jou belangrijk is, en wat je wel wil - en ook wat je niet wil.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:24

Wat een fijne foto van jullie samen!
Succes met ergotherapie morgen, en alvast goede, rustige nacht gewenst. Veel lieve groeten :knuffel:

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 01:26

Heerlijk dat je even hebt kunnen rijden op je paardje. Hopelijk heeft dat je een beetje goed gedaan.

Veel succes voor morgen :knuffel:

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 07:48

Heel erg bedankt voor jullie lieve, medelevende berichtjes. Het doet me deugd om gehoord te worden en om te zien dat er mensen mijn situatie willen opvolgen en mij hierin ondersteunen. Individueel reageren kost me te veel energie momenteel maar ik apprecieer elk bericht.

Opdracht over frustratie bracht me alleen maar.. Jawel, frustratie. Ik zag het nut er weinig van in, begreep niet hoe zo'n simpel concept mij zou kunnen helpen met zo'n complex probleem. Maar wellicht ben ik gewoon nog niet klaar voor zulke zaken..

Gisterenavond voelde ik plots de nervositeit enorm opbouwen, terwijl we gewoon in de zetels lagen. Indien ik zoiets voel opkomen mag ik bij de verpleegpost om Sedistress. Dat nam ik thuis ook wel eens om in te slapen/examens. Maar eigenlijk helpt dat niet echt veel.. De verpleegster vroeg dan hoe ik me voelde en zo aan de praat geraakt over mijn kopzorgen over oa de verdere opname. Maar helaas, de stress ging niet weg. Het werd me uiteindelijk te veel en heb me dan teruggetrokken in mijn kamer. Dit is dus ook exact de reden waarom ik de verpleging er eigenlijk vaak niet bij betrek. Ja, ze zijn op de hoogte. Ja, mijn gedachten zijn dan omgezet in woorden. Maar verlicht het mij? Nee. Soms versterkt het zelf. Ik heb dus helaas weer slecht geslapen, helaas weer domme dingen gedaan en ben helaas weer te vroeg wakker liggend in mijn eigen angstzweet met als gevolg dat vandaag helaas hoogstwaarschijnlijk geen goede dag zal zijn.

Ik zie vandaag de dokter ook wel dus ik ga toch echt aandringen op echte medicatie om in te slapen en om mij een beetje rustig te houden want het is niet grappig meer..

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:46

Kaatastrof schreef:
Opdracht over frustratie bracht me alleen maar.. Jawel, frustratie. Ik zag het nut er weinig van in, begreep niet hoe zo'n simpel concept mij zou kunnen helpen met zo'n complex probleem. Maar wellicht ben ik gewoon nog niet klaar voor zulke zaken..

Ik weet natuurlijk niet welke opdracht het was, maar soms is het doel inzicht krijgen in wat precies frustratie oproept en wat er dan gebeurt. Dat kan handvaten geven er anders mee om te gaan. Soms is het verkennen van andere manieren om om te gaan met stress en frustratie... Het kan zijn dat de opdracht niet bij je past. Geef dat dan gewoon aan, zodat jullie samen op zoek kunnen naar wat er wel bij jou past.
Verder is het natuurlijk zo dat je niet 1-2-3 gedrag kan veranderen dat al lange tijd bestaat. Het is ook moeilijk om een complexe situatie met een oefening op te lossen. Hiermee wil ik zeggen dat je a) iets nieuws aan het leren bent en b) het wellicht onderdeel is van een groter pakket aan vaardigheden enz die je aanleert om zo je welzijn te verbeteren. Het is een beetje zoals met tekenen: je kan niet onmiddellijk zo mooie tekeningen maken als jij. Je moet eerst leren om het potlood vast te houden. Daarna moet je leren dat je er strepen mee op een blad kan tekenen en hoe je dat doet. Dan ga je stilaan eenvoudige vormpjes tekenen enz enz. Geef jezelf de tijd en ruimte om tijdens je opname dingen (bij) te leren en te ontdekken wat bij jou past en wat niet.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:25

Kaatastrof schreef:
Opdracht over frustratie bracht me alleen maar.. Jawel, frustratie. Ik zag het nut er weinig van in, begreep niet hoe zo'n simpel concept mij zou kunnen helpen met zo'n complex probleem.


Aan de bèta faculteit roept men dan: 'het doel van het experiment is dat het informatie oplevert'.
(... soms ben je blij met de uitkomst, soms ben je beslist niet blij - maar het doel was 'duidelijkheid', of in elk geval ietsje meer inzicht.)
"Denken over frustratie geeft frustratie".
Niet leuk, maar de opdracht als opdracht is geslaagd. +:)+


Citaat:
Gisterenavond voelde ik plots de nervositeit enorm opbouwen, terwijl we gewoon in de zetels lagen.

Soms is er een aanwijsbare trigger, soms niet.
Angst komt nu eenmaal niet uit je logische verstand, maar uit 'dieper gelegen' hersendelen.
Citaat:
Indien ik zoiets voel opkomen mag ik bij de verpleegpost om Sedistress. Dat nam ik thuis ook wel eens om in te slapen/examens. Maar eigenlijk helpt dat niet echt veel.

Passiebloem is een leuk middel.
Maar het zij herhaald : als het doorgaans weinig helpt, kan het zin hebben iets anders te proberen.
Blijf zo lang mogelijk weg van benzo's - de drogist heeft andere middelen op het schap. (Tijdens een opname heb je uiteraard met de regels op de afdeling te maken, maar je zit hier maar een beperkte tijd.)

Citaat:
De verpleegster vroeg dan hoe ik me voelde en zo aan de praat geraakt over mijn kopzorgen over oa de verdere opname. Maar helaas, de stress ging niet weg. Het werd me uiteindelijk te veel en heb me dan teruggetrokken in mijn kamer. Dit is dus ook exact de reden waarom ik de verpleging er eigenlijk vaak niet bij betrek. Ja, ze zijn op de hoogte. Ja, mijn gedachten zijn dan omgezet in woorden. Maar verlicht het mij? Nee. Soms versterkt het zelf.


De optimist zegt dat er naast 'praten' nog honderd andere dingen en manieren en technieken zijn om de stress te laten afvloeien.
En met een beetje mazzel weet de verpleging dat ook en kunnen jullie samen iets zinnigs doen.
Hetzij iets met tekenen (en daarna de ellende verscheuren oid) iets actiefs zoals hard fietsen op de hometrainer, of iets meditatiever zoals yoga of streching - en dan is er ook nog de app headspace.
(De lijst is langer en op alles zijn honderd varianten.)
Citaat:
Ik heb dus helaas weer slecht geslapen, helaas weer domme dingen gedaan en ben helaas weer te vroeg wakker liggend in mijn eigen angstzweet met als gevolg dat vandaag helaas hoogstwaarschijnlijk geen goede dag zal zijn.

... kijk uit voor de self fulfilling prophecy.
Op zich snap ik dat dit geen ideale voorbereiding is, maar vaak gaat het beter dan je in je pessimisme denkt.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:28

Bedankt voor jullie wijze woorden Pateeke en Janneke2. Sinds gisteren is mijn medicatie in samenspraak met de psychiater aangepast. Ik mag nu Trazodon nemen om te slapen en Dipiperon bij acute stress/onrust. Gisteren dus voor het eerst Trazodon genomen en toch goed ingeslapen. Helaas om 5u weer even wakker gelegen maar gelukkig niet heel lang. Dus wel blij dat ik weer redelijk kan slapen, minder blij dat ik vanochtend wel nog moe was en zo'n drukke dag voor de boeg had.

Gisterenavond was het echt belachelijk druk op de PAAZ en zijn er ook best veel vrij heftige gevallen binnengekomen op korte tijd. Veel van de 'oude' garde is inmiddels ook vertrokken of zal vertrekken.. Het was voor de 'achterblijvers' dus een vrij heftige avond. Ons wel nog wat geamuseerd met Uno te spelen samen.

Sessie met de ergo was wel fijn. Minder geforceerd om te praten omdat ik me kan focussen op het tekenen. Ik heb anders helaas snel de neiging om mezelf ook pijn te doen tijdens gesprekken.. Dat heb ik daar dus niet gedaan. Wederom wel veel frustratie en een lugubere tekening, maar dus wel een zeer oprechte representatie van mijn gevoelens en gedachten.

Ik heb net ritje met de ambulance achter de rug (dat wel mooi weer afgestreept van mijn bucketlist) richting Leuven en zit momenteel te wachten voor mijn intake gesprek hier. Wish me luck..

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:32

+:)+ +:)+ +:)+

Toi toi toi...!!!

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:45

Succes meis +:)+ +:)+ +:)+ :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:48

Veel succes!!

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:01

Hoi,
Ik val nu pas binnen in jouw topic.
Al jaren ervaring met depressie zelf, maar ook bij mijn dochter.
Als ik het zo lees zit je op reis nog in de bergen.
Hoge toppen , diepe dalen en zowel het dalen als het stijgen gaat gepaard met vele emoties en energie slurpen en af en toe een positief doorkijkje op jezelf en je omgeving.
Blijf schrijven hoor, stuur een pb als je dat nodig hebt.
Dat kan zo veel steun geven

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:54

Ik hoop dat je intakegesprek goed verlopen is.

Heb je er ooit over gedacht om een anti-stressbal of tangle mee te nemen naar moeilijke gesprekken? Hiermee kan je tijdens een gesprek ook wat spanning laten afvloeien zonder jezelf pijn te doen.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:31

Alez meer dan twee uur gewacht voor niets om te horen dat ze je hier niet kunnen helpen en je elders naar toe moet.. :'(

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:03

Oei, dat is niet fijn. Hebben ze je wel gezegd waar zij denken dat je dan wel een geschikt aanbod zou kunnen vinden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:05

Oh jeetje :\ Waarom kunnen ze je niet helpen?