Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:15

Bij ons is de bieb sinds vandaag weer open. Moest een studieplek reserveren, maar kon er gelukkig terecht. Alleen was het zooo koud daar, dat ik me persoonlijk weer niet kon focussen :+. Mogelijk is het bij jullie beter!

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:55

Ik kan me ook echt weer totaal niet concentreren vandaag achter mijn bureau thuis.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:25

Onze UB is wel open, maar je moet reserveren en mag dan maar 1 dagdeel per dag. Dat werkt voor mij niet, haalt me te veel uit mijn ritme als ik een halve dag daar werk en een halve dag thuis.

Over het vaccin: tegen de tijd dat wij jongeren aan de beurt zijn zijn we alweer een jaar verder. Ik maak me er dus niet zo druk om. Vind het wel erg interessant om de ontwikkeling van een vaccin in real time te kunnen volgen :j

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:40

Ik vind die indirecte verplichting wel zorgelijk. Ik vind een nieuw vaccin best eng en ik ga graag naar concerten. Dus om daarheen te willen zal ik er uiteindelijk waarschijnlijk wel een móeten halen..

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:42

Interessant topic om zo te lezen dat iedereen nu andere ritmes heeft. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er zoveel mensen waren die het nu zo zwaar hebben, misschien ook resultaat van mijn eigen mini bubbel :o

Zelf studeer ik ook, ik haal nog wat dingen in van mijn laatste jaar bachelor en ondertussen ben ik ook begonnen met het eerste jaar master (Tandheelkunde). Ik kan gelukkig nog regelmatig naar de uni toe, alleen woon ik wel nog thuis dus is het soms wat puzzelen hoe het online aansluit op het 'live' met de reistijd erbij. Ik 'werk' dus 2 dagen per week met patiënten in het UMCG, en ik merk wel dat ik dit onder andere dus wel mistte in het half jaar dat wij eruit hebben gelegen. Inmiddels alweer vanaf eind augustus begonnen, en er heerst wel een soort angst van 'misschien gaan we morgen wel weer dicht' zegmaar, dan zouden we toch definitief veel vertraging op gaan lopen. Ook balen dat veel patiënten toch afzeggen in deze periode, last minute, waardoor je voor nop die reis maakt (+- 1u en 45min)....

Qua online heb ik wel de theorie en masterscriptie, ik vind het wel heel fijn om alles in mijn eigen ritme te kunnen doen en zelf te kunnen plannen (grotendeels) wanneer ik iets doe, dus wat dat betreft is dit een uitkomst voor me. Wel jammer dat het soms lastig is je begeleider even kort iets te vragen. Al heb ik het geluk een begeleider gekozen te hebben die vlot op de email reageert.
Wat ik wel lastig vind is dat ik dus de hele dag 5 dagen per week thuis zit, en dat je daar dus ook met thuiswerkende ouders en broertje opgescheept zit en het lastig is dat iedereen met elkaar rekening houdt en je telkens op elkaars lip zit.

Wat mij helpt is elke dag wel rond hetzelfde tijdstip eruit (behalve als ik naar de uni moet, half 6 opstaan gaan we niet elke dag vrijwillig doen :Y) ) en ook zorgen dat ik elke dag wat kan doen met bijvoorbeeld mn pony, of juist uitgebreid gaan koken (in coronatijd 3 kookboeken aangeschaft :D ).

Qua vaccinatie: ik denk dat hoewel ik student ben, ik toch redelijk snel aan de beurt zou komen, aangezien ik patiënten behandel (tandheelkundig), en ook elk jaar de griepprik aangeboden krijg. We zien natuurlijk kwetsbare mensen, dus ik ben benieuwd of ze het voor ons gaan verplichten of niet.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 18:33

Fijn dat het gesprek goed ging Denise!

Ik zat vorig jaar ook veel in mijn eigen kamer op het bureau, werd daar ook een beetje gek van. Nu probeer ik een beetje van plaats te wisselen, maar ik heb dan ook weer het voordeel dat in in een redelijk groot huis woon dus heb daar niet zoveel last meer van. De bieb is idd een optie, maar die zijn niet overal open. Ik denk dat het vooral belangrijk is om af en toe uit je kamer te gaan, al is het maar om even iets te drinken of te eten. Anders ga je idd knetter worden...

Over het vaccin... Het 'enge' vind ik vooral dat het op zo'n korte termijn ontwikkeld is en ze volgens mij (?) gewoon nog niet de lange termijn effecten ervan kunnen weten. Het is toch niet zomaar iets. Verplichten gaan ze in België niet doen, maar idd als je dan naar een concert wil of naar een feestje... Dan word je eigenlijk toch nog verplicht.

mignonne2403: Ja, die angst heerste hier ook de laatste weken op school. Maar die angst is dan uiteindelijk werkelijkheid geworden := Maar ik vind ook dat ze het veel meer corona-proof hadden kunnen organiseren. Dat is hier gewoon niet gebeurd. Ik lees dat tandartsen echt wel een hoog risico lopen om besmet te worden, dus ik denk dat zij idd redelijk snel aan de beurt komen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:39

xPabloBokt schreef:
Ik vind die indirecte verplichting wel zorgelijk. Ik vind een nieuw vaccin best eng en ik ga graag naar concerten. Dus om daarheen te willen zal ik er uiteindelijk waarschijnlijk wel een móeten halen..


Ik ook. Ik heb een zeldzame immuunafwijking. Zodra ik een vaccin krijg lig ik 2 weken doodziek met 41 graden koorts op de bank, en uit bloedonderzoeken is gebleken dat er daarna niets meer van het vaccin overblijft. Het wordt gewoon meteen uit mijn systeem gegooid. Dus nee ik haal ook sowieso geen vaccin. En zeker niet een die binnen een jaar of anderhalf ontwikkeld is. Dan maar geen festivals etc..

Hoop toch echt dat er voor dit soort mensen een uitzondering komt ofzo..

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:47

Even zeuren hoor, ik slaap momenteel heel slecht. Of naja, het slapen zelf gaat wel maar ik slaap vaak pas tegen half 1-1u 's nachts. Normaal slaap ik al rond 22u30-23u en dan kan ik perfect om 8u30 m'n dag beginnen. Nu lukt dat gewoon écht niet waardoor ik enorm achterloop met m'n lessen.
Ik heb momenteel ook een lesopname op de achtergrond lopen, maar nog geen woord van onthouden omdat m'n hoofd echt all over the place is :').
Ik heb ook 3 opkomende deadlines van opdrachten en papers maar echt geen idee wanneer ik eraan moet werken omdat al m'n tijd naar m'n lessen gaat nu. *Zucht*

De bib hier is gesloten en mag ook niet op de campus komen want die is ook dicht dus ik zit een hele dag achter mijn bureau te studeren/lessen te volgen/ taken te maken. Ik heb gelukkig wel m'n ponies waar ik zo rond 15u even heen ga om te voeren, dat breekt mijn dag wel een beetje. Mentaal ben ik gelukkig wel aan de betere hand tov vorige week, niet hoe het moet zijn maar geen dagelijkse huilbuien van meerdere uren meer. :o

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:07

Es_ther schreef:
Vandaag hele dag meetings gehad. Wel nuttig, want ik kan hun methode toepassen in mijn onderzoek, maar daardoor minder concentratie. Wel bijna 2 uur met 3 klasgenoten gebeld en gespard over onze ontwerpen, dus dat was wel fijn. Maar wel vermoeiend :') .

Merk dat ik het vooral naar vindt dat mn woonkamer ook mn werkkamer is. Vriend zit in de studeerkamer en ik heb de woonkamer/eettafel geclaimd, maar je zit wel de hele dag in de zelfde ruimte.
Maar ik vind het onzin om naar stage te gaan als het niet hoeft.



Poeh is het niet mogelijk om nog een klein bureautje in de woonkamer te zetten. Dat je toch een eigen werkplekje hebt?
Zo heb ik dat in mijn studio opgelost het is wel maar een ruimte maar ik werk tenminste niet aan mijn eet tafel.
Ik heb dan wel geluk dat ik een soort halletje heb dus dat is mijn werkruimte geworden. (maar is dus nog wel dezelfde ruimte als woonkamer)

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:34

Dat nieuwe vaccin kijk ik wel naar als het erop aankomt, ga ik me nu nog geen druk over lopen maken :')

Over in andere ruimtes zitten studeren is een goede tip, had ik nog niet bij stil gestaan, dus ik ga lekker op kantoor zitten. :)*
Wel koud en bij ons komt er ook telkens wel iemand binnen gekuierd. Of dat nu aan de eettafel is of op kantoor

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:44

Wel apart dat elke locatie nu zulke andere richtlijnen heeft of de UB enzo open zijn.. Hier zijn de medische bibliotheek en UB in elk geval open (reserveren moet wel). Als je 24/7 op je studentenkamer zit kan ik me voorstellen dat je helemaal gek wordt, wat dat betreft heel blij dat ik nog geen kamer heb.
Anders een dagje wisselen met huisgenoten van kamer voor overdag :Y)

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 09:30

Luca03 schreef:
Even zeuren hoor, ik slaap momenteel heel slecht. Of naja, het slapen zelf gaat wel maar ik slaap vaak pas tegen half 1-1u 's nachts. Normaal slaap ik al rond 22u30-23u en dan kan ik perfect om 8u30 m'n dag beginnen. Nu lukt dat gewoon écht niet waardoor ik enorm achterloop met m'n lessen.
Ik heb momenteel ook een lesopname op de achtergrond lopen, maar nog geen woord van onthouden omdat m'n hoofd echt all over the place is :').
Ik heb ook 3 opkomende deadlines van opdrachten en papers maar echt geen idee wanneer ik eraan moet werken omdat al m'n tijd naar m'n lessen gaat nu. *Zucht*

De bib hier is gesloten en mag ook niet op de campus komen want die is ook dicht dus ik zit een hele dag achter mijn bureau te studeren/lessen te volgen/ taken te maken. Ik heb gelukkig wel m'n ponies waar ik zo rond 15u even heen ga om te voeren, dat breekt mijn dag wel een beetje. Mentaal ben ik gelukkig wel aan de betere hand tov vorige week, niet hoe het moet zijn maar geen dagelijkse huilbuien van meerdere uren meer. :o

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

Ik zou even een wekker zetten. Op Iphone heb je nu ook bedtijd, die app rekent uit hoeveel uur je moet slapen om uitgerust te zijn etc. Maar ik snap dat het lastig is. Het is echt een kwestie van heel goed en precies plannen, maar dan zonder eigenlijk weinig structuur te hebben in je leven. Die huilbuien herken ik maar al te goed :') M'n pb staat ook altijd open voor moest je het even allemaal te veel zijn.

mignonne: Ik denk dat het bij ons enkel open is voor idd kotstudenten. Ik mag niet zomaar naar de bieb gaan omdat ik thuis woon. Maar om daar heel de dag te gaan zitten met je mondmasker op lijkt me ook echt niks...

Ik had gisteren een pedagogische studiedag dus weinig gedaan voor school. Even vergaderd met een klasgenoot over een vak en een opdracht ingediend maar meer niet. Woensdag had ik echt huilbuien. Heb donderdag even naar een docent een mail gestuurd dat het me even allemaal te veel geworden is, maar ik heb daar zelfs geen antwoord op gekregen. := Volgende week vrijdag heb ik een afspraak gemaakt met de psycholoog. Heb nu ook bijna dagelijks last van migraine. Weet niet of het aan het vele binnen zitten ligt of aan het feit dat ik met mijn anticonceptie ben gestopt sinds deze week.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:41

Ah TS :(:). Goed dat je het het aangekaart op school! Ik denk dat het best een combi kan zijn hoor, je zit meer binnen en stoppen met anticonceptie is toch wel een aanslag op je lijf.

Knuffel :knuffel:

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:10

Ik wil ook graag even komen klagen hier. Ben ook student en heb gister gehoord dat ik ontslagen ben (horeca) want ze gaan praktisch failliet, dus met mij zijn alle oproepkrachten ontslagen en volgens mij doen ze het ook op een vreemde manier, want mag dit niet zomaar... Maar ik wil er ook weer niet over zeuren want die mensen zien hun hele bedrijf de afgrond in storten natuurlijk, maar ja, daar gaat wel mn inkomen en ik heb al zo'n lekker hoge studieschuld (die we straks dan natuurlijk ook nog eens niet goed kunnen afbetalen als we met zn allen in de economische recessie zitten die gaat volgen van dit jaar lockdowns...) :/

Verder heb ik ook totaal geen ritme of structuur meer (ga echt te vaak om 2:30/3:00 slapen en het begint me op te breken, maar elke avond heb ik zo'n gevoel van onvoldoening en dan stel ik het toch weer uit om naar bed te gaan). Ik doe gewoon net te weinig aan mijn Master, die ik wel erg leuk vind, en begin achter de feiten aan te lopen. Ik zie mijn ouders amper meer want wil het risico beperken maar het gaat ook gewoon niet goed met ze (door andere dingen) dus dat is ook erg lastig...

Al met al mag ik blij zijn dat ik en mijn omgeving gezond zijn, dat ik nog steeds wel dingen kan doen waarvan ik geniet en me niet eenzaam voel etc, dat ik in een heel fijn huis met leuke huisgenoten woon, maar soms ben ik het allemaal even zo erg zat! Maar dat zullen jullie ook wel herkennen. Ik wil jullie ook allemaal een hart onder de riem steken, het is ook gewoon allemaal zo raar en lastig nu :knuffel:

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:33

Bedrijfseconomisch ontslag moet via de kantonrechter. Als dat is gebeurd en goedgekeurd mag het helaas wel.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:51

xPabloBokt schreef:
Bedrijfseconomisch ontslag moet via de kantonrechter. Als dat is gebeurd en goedgekeurd mag het helaas wel.


Ik heb werkelijk geen idee of dat is gebeurd :o Hoe dan ook is het jammer en zit ik nu na te denken of en waar ik een nieuwe bijbaan kan krijgen, maar dat is nog pittig. Wil geen bijlessen oid doen, want dat kost echt teveel hersencapaciteit naast mijn studie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:59

Ik kom ook klagen helaas. Ik heb een tussenjaar tot september en dit valt niet mee. Ik werkte in een kleine horecazaak maar dat is nu volledig dicht. Toen ben ik in de zorg gaan werken, heb me daar best uit de naad gewerkt op de corona afdelingen, als in super warm pak.
Nu is het hele verpleeghuis (gelukkig!) Corona vrij en is er voor mij weinig werk over gebleven. Heb deze week bijvoorbeeld maar 8 uurtjes. En het kan elke week anders zijn. 0 uur contact in een flexpool dus.
Nou hier kan ik dus niet van leven. Zou zo graag op duo willen terugvallen maar dat kan dus niet.
Net een sollicitatie naar een andere zorginstelling gestuurd en hoop echt zo dat ik wordt aangenomen..

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:01

NoorW schreef:
xPabloBokt schreef:
Bedrijfseconomisch ontslag moet via de kantonrechter. Als dat is gebeurd en goedgekeurd mag het helaas wel.


Ik heb werkelijk geen idee of dat is gebeurd :o Hoe dan ook is het jammer en zit ik nu na te denken of en waar ik een nieuwe bijbaan kan krijgen, maar dat is nog pittig. Wil geen bijlessen oid doen, want dat kost echt teveel hersencapaciteit naast mijn studie...


Heb je een rijbewijs? Wellicht bezorgen voor Jumbo of Appie? Dat doe ik ook :)

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:35

Vanuit UVW mag je ten alle tijden je personeel ontslaan op bedrijfseconomische grondslag, mits je cijfers aan tonen dat je daadwerkelijk economisch belang ziet bij een ontslag. Desalniettemin heel vervelend voor jou natuurlijk. Ik hoop dat jullie snel een vervangende baan hebben!

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:58

Ik herken veel wat er hier gezegd wordt, dus bij deze even een stipje! En een kleine intro.

Zelfs maar twee dagen werken naast mijn studie valt enorm zwaar, maar waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de vroege opstarttijden (rond 4:00 uit bed) en het feit dat ik maandag tot en met vrijdag gewoon de hele dag aan school zit. Ik ben zaterdag, zondag én maandag (want dat moet ik er nog van bijkomen :')) helemaal niks waard.
Ontzettend frustrerend. Het is maar 2 dagen werken, en dan nog niet eens twee volle dagen ook.
Dus het voelt alsof ik er niet moe van mag zijn, het is immers niet veel. Maar het voelt helaas niet zo.
Het liefst zet ik alles even 2 weken op pauze zodat ik wat kan ademen tussendoor. Gelukkig is de druk rond school over 4 weken weer iets lichter, daar leef ik dan maar naar toe.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:46

denisesilver schreef:
Vanuit UVW mag je ten alle tijden je personeel ontslaan op bedrijfseconomische grondslag, mits je cijfers aan tonen dat je daadwerkelijk economisch belang ziet bij een ontslag. Desalniettemin heel vervelend voor jou natuurlijk. Ik hoop dat jullie snel een vervangende baan hebben!


Ohja, ik bedoelde het UWV. Bedrijfseconomisch is via daar idd. Ben moe :')

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 17:23

Echt heel vervelend Noor, die extra zorgen hoeven er nu idd niet bij te komen. Snap wel hoe je je voelt, hier is de horeca al een hele tijd dicht en ik werk zelf ook in de horeca. Ik heb als student ook nergens recht op qua uitkering dus zit nu ook aan m'n spaarcenten. Het is kl¨te.

Fira: Dat gevoel had ik vorig jaar vlak voor de lockdown ook even met m'n studie. Is het geen optie om alles even op een laag pitje te zetten of even wat rustiger aan te doen?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:51

Wat een fijn topic is dit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen, maar de stukjes die ik heb gelezen komen prettig over.

Ik ben ook studente. Vorig jaar startte mijn stage tijdens de eerste corona-golf en laat ik nu net in opleiding zijn tot docent waardoor ik geen stage kon lopen. Ik heb een groot deel van de tijd huiswerk gemaakt tot ik tot de conclusie kwam dat ik financieel ruimte heb om uit huis te gaan. Je moet wat doen in je saaie virtuele lessen. :+ Ik ben toen voor de grap (in diezelfde les _O- ) online gaan zoeken naar een huurhuis waar ik twee maanden later introk. Toen had ik een hoop minder zin in school en had ik één periode waarin ik niet één vak had gehaald. :+ Gelukkig is het allemaal goedgekomen en kan ik nu ook gewoon stagelopen, maar ik merk wel dat de focus een stuk minder goed is dan aan het begin van dit hele gebeuren.

Qua sporten heb ik gelukkig nergens last van. Mijn paard staat op een eigen stuk grond dus aan die regels heb ik mij niet echt moeten houden.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 12:27

Welkom Isabel! Ik hoop dat je hier ook een beetje je ei kwijt kan. Qua sport houden wij ons eigenlijk niet echt aan de regels. Nu zijn die ook gewoon ronduit belachelijk, ik sta privé gestald en ik heb les van een stalgenoot. Nu kunnen wij ons perfect aan de regels van afstand houden en zit je in de openlucht. Op stal is er nog nooit een besmetting geweest. Maar in principe, volgens de Belgische regels zijn alle sporten nu verboden voor volwassenen. Dus privé les mag dan in principe ook niet.

Hoe gaat het met jullie voor de rest?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:02

Ja wel goed. Dit weekend wat extra gedaan, wilde ik vrijdag af hebben maar toen weigerde een konijn te eten dus ik in paniek :') . Dierenarts gebeld en op het moment dat we er heen konden begon hij weer te eten... dus paniek om niks :') . Ons andere konijn heeft een parasiet, dus ik was echt helemaal bang dat hij dat ook had.

Maar mn concentratie was wel helemaal weg toen.
Afbeelding
De draak in kwestie

Nu bezig om mijn ontwerpen te optimaliseren. Merk dat ik goed op schema loop, wat ik ook weer doodeng vindt...
Volgende week vrijdag finale versie deadline. Ik wil dan mn ontwerpen af hebben, mn verslag op orde hebben en alvast een plan maken om met de eindgebruikers te testen. Het testen zelf ga ik niet redden, dat mag ik na die deadline doen.