Hoe oud zou jij zijn geworden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:38

8 maanden. Toen kreeg ik het rotavirus.. Als ik die in die tijd ook overleefd had, dan werd het waarschijnlijk 16.. Toen had ik een salmonella en was al uitgedroogd toen ik in het ziekenhuis werd opgenomen...

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:40

Als baby heb ik na de geboorte een bloedtransfusie gehad omdat ik heel geel zag door een reactie van het bloed van mijn moeder.
En op mijn vijfde was ik in het ziekenhuis opgenomen met een hersenvliesontsteking. Dus grote kans dat ik het in de Middeleeuwen niet overleefd had.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:41

MarlindeRooz schreef:
... zonder de huidige zorg. Dus wanneer je denkt aan de zorg in de middeleeuwen. Waaraan was je bezweken?

Ik had sowieso niet kunnen lopen door HD, en denk ook niet dat ik in mijn peutertijd die longontsteking had overleefd. :=

Misschien lees ik te veel middeleeuwse teksten.


Hier de dochter van een historicus.

Ooit had ik roodvonk. Laten we zeggen toen ik drie was.
Tante dokter was geweest, mijn moeder meldde de diagnose aan mijn vader en die sprak doodleuk "..daar gingen vroeger halve steden aan dood".

"Of course mum was not amused..."
Ik ken het verhaal van verjaardagen, en toe werd er om gelachen.

Maar of ik op eigen houtje mazelen en roodvonk aan had gekund? En wellicht (...want ingeënt...) ook nog difterie?
Ik vind het de vraag of ik de vijf gehaald zou hebben.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:42

Ik denk dat ik doodgebloed zou zijn toen ik mijn hele scheenbeen 40 cm lang tot op het bot heb opengehaald toen ik van de trap viel, met mijn been door het raam. Nu kon de ambulance met gillende serenes me godzijdank helpen.

En anders was ik bezweken aan netelroos. Dat zorgde ervoor dat mijn keel, mond en neus opzwol dus was is gestikt. Nu kreeg ik optijd pillen die de zwelling deden afnemen.

Wel een leuk topic. We mogen dankbaar zijn voor de technologie van nu.

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:43

Captain schreef:
996981 schreef:
Bizar hoeveel mensen al overleden zouden zijn tijdens de bevalling. Schijnbaar was in die tijd bevallen ook gevaarlijker dan naar de frontlinie te worden gestuurd. De kans dat je tijdens een bevalling kwam te overlijden was groter.

Ik zou er ook niet meer zijn, omdat mijn moeder overleden zou zijn tijdens de bevalling. Tenzij er iemand in de gemeenschap zou zijn die de zorg had kunnen overnemen, dan was ik er nu nog gewoon :)


Even een hersenspinsel:

Volgens mij is het zo dat mensen die bijvoorbeeld niet natuurlijk kunnen bevallen door een krap geboortekanaal, dit ook kunnen doorgeven aan hun dochters, en dit dus zo in stand gehouden wordt.

In de middeleeuwen zou dit dus niet doorgegeven worden omdat beide een grote kans hadden op overlijden tijdens de bevalling.

Dat zou dan dus een soort natuurlijke selectie zijn.

Ik weet niet in welke mate dat probleem voorkomt en ik welke mate het erfelijk is. Maar het zou wel logisch zijn ja :) al heb je los daarvan nog tal van andere complicaties waaraan de moeder tijdens de bevalling kan overlijden, zonder dat dit erfelijk is.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:44

ik ben direkt na mijn geboorte gereanimeerd, en ik was sowieso prematuur dus. Nee ik denk dat ik meteen zou zijn overleden.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:46

Poe, dat gaat vaak fout bij veel mensen. ;-) Ik zou nog wel leven, geen gekke of bijzondere dingen meegemaakt. Behalve misschien ziektes die ik nu niet heb gehad door inentingen.

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:47

Bij de bevalling van mijn dochter, is een keizersnee geworden. Dus in de vroege eeuwen had ik dat niet overleefd

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:47

Ik denk dat ik ong een half jaar of jaar oud was geworden. Heb een aangeboren afwijking aan mn blaas en urinewegen waardoor mijn nierbekken steeds ontstoken raakte. Zonder ab en zonder operatie was dat vast dodelijk.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:50

Oh dan was ik denk ik rond deze tijd overleden door ouderdom denk ik? Ben nu 34 :')

Ik heb namelijk niets bijzonders ernstigs meegemaakt tot nu toe.

Of ik uberhaupt had geleefd is vraag 2, want mijn vader was nogal avontuurlijk met zijn slagaderlijke bloedingen en ernstige brandwonden etc die hij opgelopen heeft.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:50

Niet, keizersnee baby. Ik en mijn moeder zouden dat allebei niet overleven hahaha

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:52

Dan was ik nooit geboren ivm te vroege weeën.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:53

Denk tijdens mijn geboorte ik wilde er niet uit

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:54

dan was vlak naar mij geboorte overleden. ik ben een prematuur van 3 maanden te vroeg..

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:54

Ik was nooit geboren, ik heb 2 moeders :+

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:57

Ik lees veel verhalen van prematuren. Het is vandaag wereld prematurendag.
Zonder de technologie en bekwaamheid van onze artsen en verplegers, hadden prematuren wellicht nooit een leven gehad. _/-\o_

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:57

Niobe schreef:
Oh dan was ik denk ik rond deze tijd overleden door ouderdom denk ik? Ben nu 34 :')

Ik heb namelijk niets bijzonders ernstigs meegemaakt tot nu toe.

Of ik uberhaupt had geleefd is vraag 2, want mijn vader was nogal avontuurlijk met zijn slagaderlijke bloedingen en ernstige brandwonden etc die hij opgelopen heeft.


Voor hen die de eerste jaren overleefden (inclusief de geboorte zelf, wat wij nu kinderziekten noemen: roodvonk, mazelen, tegen ingeënt zijn als difterie en tetanus, maar ook de pest en smallpox, de 'echte' pokken) was het heel goed mogelijk om 70, 80 jaar te worden.

Dus was je in de middeleeuwen ook in de kracht van je leven.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:59

Ik ben te vroeg geboren, en was ook best een zware bevalling volgens mij, dus waarschijnlijk toen al :+
Even later kon mijn moeder geen moedermelk meer geven, en bleek ik allergisch voor koemelk, dus zou ik misschien nog eens zijn verhongerd. Weer iets later kreeg ik steeds zware oorontstekingen. Geen idee of kinderen dat overleven zonder medicatie. Sinds mijn tienertijd heb ik eigenlijk nooit meer iets geks gehad. Wel een aantal gaatjes, en als die niet gevuld worden lijkt me dat ook niet handig/gezond :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-11-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:59

Ik denk dat ik dan maar net mijn tienerjaren gehaald had.
In de derde wereldlanden kan een cholesteatoom in het oor namelijk tot de dood leiden doordat de hersenen uiteindelijk ook aangetast worden.

"In een eindstadium kan een onbehandeld cholesteatoma het dak van het middenoor vernielen, en doorgroeien naar de schedelpan en de hersenen, wat kan leiden tot zeer ernstige complicaties zoals hersenvliesontsteking (meningitis), hersenontsteking (encefalitis) en hersenabces."

Ik was 8 toen ze bij mij ontdekten voor de eerste keer dat ik een cholesteatoom (huidcyste) achter mijn trommelvlies had. Moest echter 2 jaar wachten want moest 10 zijn voor de operatie.
Ben nu gedeeltelijk doof rechts maar liever dat dan met een chronische oorontsteking blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-11-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:00

25 jaar.
Dan was ik gestorven tijdens de zwangerschap van mn oudste.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:05

CastaMickey schreef:
Ik was nooit geboren, ik heb 2 moeders :+


Jij wint wel :D haha.

Ik had dan maximaal 6 jaar geworden, toen kreeg ik een blindedarmonsteking waarbij ze toen al zeiden dat als ze wat later waren geweest, ik het niet overleefd had. Mocht ik dat bij een wonder toch overleefd hebben gehad dan had ik een jaar later een virale hersenvliesontsteking niet overleefd.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:09

2 jaar, toen werd ik flink ziek van mazelen. In real life stevige medicatie voor nodig gehad.
Indien ik het toch overleefd zou hebben in de middeleeuwen had ik verder wel gezond ouder geworden.

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:12

Grappig om een keer over na te denken. Ik zou denk ik wel nog leven. Heb op mijn 6e een twijgbreuk gehad in mijn arm, maar dat had ook zonder het ziekenhuis uiteindelijk wel kunnen herstellen. Op mijn 16e ben ik 4 meter daar beneden gevallen maar daar had ik wonder boven wonder alleen een gekneusde rug en enkel van. Het enige wat me misschien fataal had kunnen worden is een dermoid cyste in mijn eierstokken die 2 weken geleden verwijderd is, er was een kans dat die een stuk eerder was geklapt.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:17

Bijzonder om over na te denken zeg. Ik was bij mijn bevalling overleden en als mij dochter door iemand anders gevoed had kunnen worden was zij net 1 geworden door uitdroging.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:22

Ik vind dit een heel mooi topic eigenlijk!
Elke complicatie oid bij een behandeling (waar áltijd risico op is) wordt altijd zo groot opgeblazen, en wat een slecht ziekenhuis, etc etc.
Maar we hebben in elk geval de optie om te behandelen!

Ik ben met keizersnede te wereld gekomen, geen idee of ze dat vroeger ook deden. En of moeder en kind het dan beide overleven. Maar verder dan dat was ik waarschijnlijk nog in leven geweeest :D