Gebroken rugwervel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 22:00

Hier 10 jr geleden compressiefractuur L1 helemaal verbrijzeld. Kon mn benen niet meer bewegen en enorm veel zenuwpijn en uitval, dus wist gelijk dat het niet goed zat. Eerst een week met een gipskorset plat gelegen waarbij ik niet mocht bewegen en daarna hebben ze de wervels erboven en eronder aan elkaar vast gezet met platen. Ik moest daarna weer helemaal opnieuw leren lopen en ook mn zenuwen die het wel weer gingen doen na uitval deden het weer te heftig waardoor ik extra medicatie erbij moest krijgen. En ik heb een jaar met een brace moeten lopen. Ik heb helaas er erg veel restverschijnselen aan overgehouden. O.a. veel kramp, zenuwpijn, minder kracht en coordinatie in mn benen. Ik moet ook elke dag halverwege minimaal een uur plat om de druk van mn wervels af te krijgen even.
Maar gelukkig ben ik een positief ingesteld persoon :)
Ik ben gewoon heel goed in plannen en mn dag is nu in 2en (of 3en) gesplitst en ik heb ook gewoon nog 3 paarden waar ik lekker fanatiek mee bezig ben naast lesgeven op onze eigen stal. Voor wedstrijden ben ik para gekeurd.

Sterkte!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 22:10

Beterschap TS.
Hopeelijk heb je de operatie nu achter de rug.
Succes met het herstel. :(:)

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 22:45

Yes lot genoot hier...


Alleen hier een stabiele breuk en een andere wervel, hoger, tussen BH bandje en de heup.

Maar alleen gebeurd in het zwembad in een bandenglijbaan.
Gat in m'n kop, wervel gebroken, nierbloedingen, scheurtjes op de nieren en een hersenschudding.
Nachtje ziekenhuis en 3 maanden corset gehad.

Inmiddels 3 jaar geleden gebeurd of 4.... Maar nog dagelijks vage klachten. Normaal gesproken amper klachten van menstruatie etc en nu lig ik krom van de pijn en als een dood vogeltje op de bank. En nog wel meer dagelijkse belemmeringen. Waar je mee probeer te leven en niet te klagen.

Waterpolo als keepster, ga naar de sportschool en wandel gewoon lekker met de hond. Fietsen met de elektrische fiets gaat ook lekker.

Sterkte en beterschap met je herstel!

Ook een tip ga vooral niet te vroeg aan het werk maar neem je tijd om te herstellen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 07:38

Dank voor alle lieve berichtjes. Wat een hoop mensen die soortgelijke dingen hebben, heftig! Mn concentratie nog erg slecht, dus afzonderlijk reageren lukt even niet, maar vind het wel fijn al die ervaringen fe lezen. Dank!

De operatie is gelukkig helemaal goed gegaan. Was daarna erg misselijk en had aardig wat pijn, maar sinds vannacht is dat goed weggetrokken. Morfinepomp ook niet meer nodig nu. Dus al met al gaat dat al snel de goede kant op :j

Scheelt wel enorm dat ik nu weer mag draaien en zelfs half op mijn buik mag liggen. Dat scheelt ook onwijs qua pijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:07

Beterschap :(:)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:33

Beterschap Simone! Fijn dat de operatie goed verlopen is. Nu maar goed uitrusten.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:49

Join the club, je bent eeeecht niet alleen! Veel beterschap alvast en succes met de operatie!

Ik brak in 2006 L1 en L2.
Niks verschoven maar wel stukjes en brokjes uit. Door val van de hooizolder.

In 2012 brak ik de T9 bij een val van mijn paard waarbij de L1 en L2 terug geraakt waren. In september dat jaar is er een auto op mij ingereden waardoor alle 3 de wervels wederom doorgescheurd zijn paar mm.

De eerste keer lag ik 6 maand horizontaal en leerde ik terug stappen/trappen lopen/fietsen. De andere keren kwam ik pas laat achter de breuken dus gewoon niks getild.

Nu, jaren later, speelt het nog eens op bij vochtig weer maar ik doe alles wel terug wat ik vroeger ook deed. Ik heb zelfs 2 jaar op een stal gewerkt met elke dag 5 stallen-van-een-week uitmesten!

Ik rij met airbagvest en paardrijden kan stapvoets nog. Draf gaat echt niet intensief meer.

Maar yoga heeft hier veeeeeel geholpen!

Welke wervel is geraakt?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 10:58

L3 is het! Yoga werd hier ook aangeraden ja, om alles soepel te houden/krijgen! En in het water sporten, vanwege de ondersteuning vh water. Dus daar gaan we over een tijdje maar eens naar kijken :j

Jij ook wel flinke pech gehad zeg! :(:)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:10

Hier twee keer een L1, eerste keer doorgegaan en bij de tweede keer naar de huisarts. Ik kon plat gaan liggen en mocht niets meer tot er foto's gemaakt waren. Daar vonden ze dus een breukje en een oude breuk. Ze waren verbaasd over de oude breuk, want die was niet bij hun bekend.

En ik kan wel vertellen dat heel veel rust nemen, liggen of lopen het beste is voor je lijf. De eerste keer heb ik 1,5 jaar altijd zeurende pijn gehad toen ik 'gewoon' doorging. De tweede keer heb ik zes weken plat gelegen en gaan opbouwen met wandelen en was ik er in twee maanden vanaf.

Ik dacht dat het altijd een zwakke plek zou zijn, maar eigenlijk heb ik er weinig last van. Naderhand veel Pilatus gedaan en dat heeft mij erg geholpen. Geen restklachten, ik kan alleen niet lang met zware bepakking lopen, maar ik denk dat ik dat ook niet zou kunnen zonder deze oude breuken. Twee keer per jaar ga ik naar de osteopaat en die zet alle wervels dan weer even op de juiste plek, dat apk'tje heb ik wel echt nodig.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:07

Ik heb door een val de dwarsuitsteeksels van Th12, L1 en L2 gebroken. De spieren eromheen waren afgescheurd. Het bleken gelukkig stabiele breuken te zijn. Ik heb de eerste 2 weken in bed gelegen en kon moeilijk bewegen door de pijn. Ik heb er overigens geen pijnstilling voor gebruikt, was best uit te houden. Één doornuitsteeksel is nooit meer aangegroeid door het gewicht van de rib die eraan vast zit en hangt nog steeds los.

Daarna steeds iets meer gaan doen en met 6 weken zat ik weer op een braaf paard (beetje stappen). Wel helemaal ingepakt in bodyprotector. Ging bij mij dus eigenlijk best vlot. Ik heb wel nog iets van een jaar pijn gehad op de breukplekken. Inmiddels heb ik er helemaal geen last meer van. Ook niet van de loszittende rib die ik eraan heb overgehouden.
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 22-11-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 14:12

Dank voor alle berichten!

Inmiddels ben ik lekker thuis. Kan rustig aan wat rondschuifelen, al lig ik ook nog veel op bed uiteraard. Maar er zit in ieder geval schot in de zaak :).

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:05

Pfoe beterschap!