Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 19:40

Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat het me gaat lukken.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:02

Super dat je eerder bij een psycholoog terecht kon, waar je het zo te horen goed mee kan vinden.

Lees ook dat je al aan de gang bent gegaan met je zelfbeeld door te zoeken naar dingen die je leuk/mooi vindt aan jezelf en dat je zowaar mooie benen zag!

Mocht je nog op zoek zijn naar tips:

Kan me voorstellen dat er dagen zijn dat je hoofd niet mee wilt werken om aan een beter zelfbeeld te werken. Voeg ik nog graag toe dat dankbaarheid net zo goed werkt. Dus als je even niet dankbaar voor jezelf (persoonlijkheid, vaardigheden, lichaam whatever) bent, dankbaarheid voor je omgeving (de zon, je naasten, je paarden, je kussen waar je zo heerlijk in kunt schreeuwen/huilen) net zo goed werkt voor een positievere blik op het leven.

Ook kan ik je het boek 'geweldloze communicatie' van Marshall Rosenberg erg aanraden. Dan leer je begrijpen dat elke vorm van kritiek, belediging of geweld niks met jou te maken heeft en alles met de persoon waar het vanaf komt. Eveneens als elk compliment, ophemeling of liefde. Want het mes snijdt aan twee kanten.
En dat mensen echt heel inefficiënt communiceren ;)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:06

Stoer mens dat je bent!

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:16

Veel succes TS, heel dapper dat je de hulp accepteert en het aangaat :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:19

Hoi meis, goede berichten!

Nu ja, 'het ging niet zo goed' :(:) dat is minder.
Maar er is wel op een of andere manier op gereageerd met eerder naar de psycholoog.
Fijn dat het klikte!

En ik ben fan van emdr. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over. Je kunt gericht aan je zelfbeeld werken, en eventuele nare gebeurtenissen die daar kennelijk mee te maken hebben. (... dan steekt zo'n ding gewoon de kop op tijdens de sessie en dan 'neem je dat mee' om aan te werken). - Uiteraard na een periode van voorbereiden, wat technieken leren om jezelf te troosten, kalmeren en bemoedigen, een band opbouwen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:51

Dankjewel allemaal!

Ik ga het artikel en het boek opzoeken!

Ik heb gelukkig ook een heel programma over emdr gekregen, zodat ik mezelf kan voorbereiden :)

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:06

He bah, wat naar dat je je zo rot voelt. En wat dapper en goed van je dat je daar zo open over durft te zijn. Ook fijn dat je nu hulp hebt.

Ik vind het lastig om vanaf een beeldscherm goede raad en tips aan je mee te geven. In ieder geval wil ik je meegeven dat hoe jij jezelf ziet, niet de waarheid is. Jij ziet iets, maar misschien ziet een ander wel iets anders. Om maar een neutraal voorbeeld te noemen; stel jij ziet jezelf als klein. Maar een ander kan je wel als gewoon, van gemiddelde lengte zien. Wat jouw waarneming is, hoeft niet de waarheid te zijn. Misschien is dat een stukje van het begin van de weg uit deze nare periode. Sterkte hoor.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:24

Dankjewel. Het gekke is ook dat ik dat wel snap, maar op een of andere manier niet kan voelen. Zo gek!

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:29

Nee, dat is niet gek. Dat is gewoon hoe je brein nu werkt. En daar ga je met hulp van professionals weer helemaal uit komen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:32

Daar heb je gelijk in. Bedankt in ieder geval!

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:32

Hoi TS, hoe is het nu met je?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 22:08

Heey, het gaat nu verrassend best goed! Het ging een tijd echt heel slecht, waardoor ik ook veel minder ben gaan posten op bokt. Nu gaat het langzaamaan wat beter. Merk wel dat ik soms aan het einde van emdr sessies of vlak erna een gevoel van spanning heb, geen idee waarvandaan.

Het gaat een beetje in pieken en dalen. Laatste sessie ging over m’n uiterlijk en lichaam en heeft me gedeeltelijk geholpen. Op mijn hele zijn kan ik nog niet zeggen ik ben goed genoeg, maar op kleine deeltjes al wel. Al met al redelijk positief dus! Lief dat je het vraagt!

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:26

Best logisch hoor, dat je je na de EMDR gespannen voelt. Je bent aan het wroeten in zaken die je ogenschijnlijk jaren hebt vermeden of eng/spannend vond om over na te denken. Nu moet je die dingen opeens met iemand delen om ze te kunnen behandelen en dat kan onrust of onbalans geven. Het komt vanzelf goed. In ieder geval is het nog steeds heel dapper dat je hulp hebt gezocht en ik hoop dat je doorzet.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:58

Kimmie25501 schreef:
Heey, het gaat nu verrassend best goed! Het ging een tijd echt heel slecht, waardoor ik ook veel minder ben gaan posten op bokt. Nu gaat het langzaamaan wat beter. Merk wel dat ik soms aan het einde van emdr sessies of vlak erna een gevoel van spanning heb, geen idee waarvandaan.

Het gaat een beetje in pieken en dalen. Laatste sessie ging over m’n uiterlijk en lichaam en heeft me gedeeltelijk geholpen. Op mijn hele zijn kan ik nog niet zeggen ik ben goed genoeg, maar op kleine deeltjes al wel. Al met al redelijk positief dus! Lief dat je het vraagt!

Dankjewel. Wij hebben ons ooit in dit topic gemengd om je te helpen, dus wmb is het vanzelfsprekend om daar af en toe naar te vragen.

Eén heel belangrijk ding nog:
Citaat:
Op mijn hele zijn kan ik nog niet zeggen ik ben goed genoeg

Dan zeg ik het voor je. Punt uit. Ik ken jou maar een klein beetje, dus ik weet niet zeker of je goed genoeg bent voor je paard, je studie of je huishouden. Maar je bent wel goed genoeg zonder meer. Je bent namelijk een mens, en ieder mens is goed genoeg om mens te zijn.

Ik heb, ijdel als ik toch wel ben, op Bokt al vaak gelinkt naar een muziekstuk dat ik ooit geschreven heb. Het is een aria uit een studentenopera. Een studente zingt daarin over haar twijfels, maar vertrouwt uiteindelijk op de kracht van vriendschap en er voor elkaar zijn. De laatste regels luiden:

Citaat:
Ieder die op aarde
ooit zijn plek vergaarde
is als mens van waarde,
nu en voor altijd.

Een tegeltjeswijsheid ja, maar wel eentje die het in context goed doet. Ik luister dit stuk om er zelf beter van te worden en het helpt nog ook! En ook anderen vonden het hartverwarmend. Dus in de hoop dat jij er ook nog iets aan hebt: klik maar raak.

Nou. Zit ik hier een partij mijn eigen werk op te hemelen. Dit wordt te gek, dit is echt het omgekeerde van zelfhaat.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:43

Kimmie25501 schreef:
Heey, het gaat nu verrassend best goed!

Hoi meis,
fijn om weer eens wat te horen!
Dit klinkt naar een leuke verrassing....!
Citaat:
Het ging een tijd echt heel slecht, waardoor ik ook veel minder ben gaan posten op bokt. Nu gaat het langzaamaan wat beter.

Wat Renee ook schreef, je gaat de confrontatie aan met 'wat weggeborgen was op de zolder of in de kelder'.
Citaat:
Merk wel dat ik soms aan het einde van emdr sessies of vlak erna een gevoel van spanning heb, geen idee waarvandaan.

Hmmm, je zou een emdr sessie aan dit gevoel kunnen wijden.
Wie weet wat voor belangrijke zaken in dit gevoel 'verstopt' zitten!
Citaat:
Het gaat een beetje in pieken en dalen. Laatste sessie ging over m’n uiterlijk en lichaam en heeft me gedeeltelijk geholpen. Op mijn hele zijn kan ik nog niet zeggen ik ben goed genoeg, maar op kleine deeltjes al wel. Al met al redelijk positief dus! Lief dat je het vraagt!

... en ik stel mij voor dat jullie de volgende sessie eerst efkes brainstormen over 'op kleine deeltjes wel, maar nog niet' 'over all' '- gosh, tjonge, wat gebeurt hier...? En daar dan een sessie op doen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:26

Fijn dat het goed gaat!

Afbeelding

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 22:03

Bedankt allemaal! Wat lief!

Het muziekstuk ga ik later luisteren!

Goede tips Janneke! Ik stel het voor! Mijn psycholoog zei al dat dit wss komt omdat we dus steeds kleine stukjes minder maken, maar het grootste geheel nog te heftig is :)

Wat een mooi plaatje!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 12:11

Ik schop dit topic weer even omhoog. Het gaat de laatste tijd niet zo goed en ik zou het fijn vinden om weer wat mensen te hebben die met me meedenken.

Mijn ogen zijn geopend door het overlijden van bokker Fleury en een filmpje over motivatie dat ik vanmorgen zag. Ik weet nog niet hoe, maar ik weet iig wel dat ik nu weer actie moet gaan ondernemen. En wat hulp is daarbij fijn. Om iedere dag weer iets van mijn leven te maken en te gaan genieten.

Later zal ik wat uitgebreidere info geven (als er überhaupt nog mensen reageren natuurlijk), maar hulp vragen is al stap 1 waar ik trots op ben *\o/*

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:47

Ik volg.

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:11

Hulp vragen is al een hele grote stap!! You got this!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:04

Prima om actie te ondernemen...!
En terecht dat je trots op jezelf bent!!! *\o/*
(Jawel...! Jippieie....!)

Een goed begin is het halve werk.
En ik ben benieuwd naar de 'rest' ;)

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:28

Hoi lieve Kimmie,
Ik lees je topic nu pas, maar dank je wel voor het delen..
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik denk dat het boek Live van Sadie Robertson een eye opener voor je kan zijn, dat was het voor mij en de meiden om mij heen echt. Als je me je adres stuurt via pb kan ik je er eentje opsturen, mocht je dat willen :)
Als je eens iemand extra nodig hebt om lekker mee te wandelen of paardrijden, laat het me weten, lijkt me heel gezellig!
Ik vind zelf Psalm 139:13-16 erg mooi, misschien kun je daar iets uit halen :)

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:20

Heel dapper van je *\o/*
Mijn pb staat in ieder geval ook open voor je als je dat fijn vindt

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 18:21

Voor een gedeelte even de rest; ik denk dat ik in stapjes ook meer bedenk wat ik kan toevoegen.

Het ging heel goed; ik zat super in mijn vel. Zo goed, dat ik besloot dat ik wel kon gaan daten. Nou, dat viel erg tegen, want ik ben deze zomer vijf keer laten zitten door verschillende dates (vrouwen). Dat gaf mijn eigenwaarde echt een enorme klap. Ik merk echt dat ik hierdoor ontzettend aan mezelf ben gaan twijfelen.

Zo erg dat ik mezelf vanaf augustus ongeveer weer pijn aan het doen ben. Krabben, heet douchen of bijten op wangen of lippen. Vaak zat alles tegelijk. Ik kreeg vaak de vraag of ik een kat had, aangezien ik allemaal krassen op mijn benen had. Euhm nee oeps :+ Wat wel verandert is, is de reden van het pijn doen en dat is lastig. Eerst deed ik het om mezelf te straffen, maar nu vaak als ik heel verdrietig ben (1 keer kreeg ik hele zware aandrang) of gewoon op momenten dat ik verder niks merk, maar ik het gewoon heel fijn vind om te doen. En dat laatste maakt me zorgen. Want hoe pak ik zoiets aan?

Verder word ik de laatste tijd ook nog eens flink buitengesloten in mijn klas, wat mijn pestverleden triggert en bovenal doet het me zo'n pijn dat dit soort dingen op het hbo nog gebeuren. Ik dacht dat dat wel klaar was. Zeker omdat het altijd een heel leuke klas was, maar nu zijn er groepjes gevormd er ik hoor nergens bij.

Ik heb morgen iig al een gesprek met mijn SLB om mijn gevoelens kenbaar te maken en om het punt van het buitensluiten te benoemen. Ik denk niet dat ze er iets mee kan, want hbo, maar het is fijn dat ze het in ieder geval dan weet. Ik wil op dit moment nog niet terug naar de psycholoog, ik denk namelijk dat er eerst voor mezelf nog werk aan de winkel is. Sowieso werkt de psycholoog die ik had niet met mensen die aan zelfbeschadiging doen en dat zou betekenen dat ik de hele riedel opnieuw moet doormaken en keilang op een wachtlijst moet staan, weer naar de huisarts zou moeten, opnieuw opbiechten bij mijn ouders dat het niet goed gaat. Die puf heb ik nu even niet.

Verder wil ik weer ontspanningsoefeningen gaan doen, hoewel ik gelukkig nog steeds goed kan voelen, dus dat is heel fijn. Ook hoop ik het online programma van de psycholoog weer te kunnen oppakken als ik het even weer wat rustiger heb.

Superlief deze reacties al! Dit van me af typen helpt al zo erg. Ik haat mezelf niet meer, sterker nog ik vind mezelf mooi. Ik kom alleen terug in oude gewoontes van het pijn doen en soms boosheid op mezelf omtrent gedrag. Ik ben al heel ver gegroeid en ik ga ervanuit dat ik nu ook weer moet kunnen gaan groeien.

Love2sk8, ik ben niet heel goed in Engels, maar ik denk dat het wel moet lukken. Wat lief van je! Ik stuur je een pb! Psalm komt uit de Bijbel toch? Of is het een hoofdstuk uit dat boekje? Ik ga in ieder geval even kijken!

xChanelx, superlief! Dat zou vooral heel tof zijn op de momenten dat ik mezelf pijn wil doen. Maar schrik niet, ik lijk dan een heel ander persoon omdat je dan met de stem in mijn hoofd praat en niet met mij. Ik kan dan ontzettend negatief, tegendraads en eigenwijs zijn. Dan weet je dat iig en als je dat niet wil, is dat ook helemaal oke en hartstikke begrijpelijk!

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:45

Kimmie25501 schreef:
Love2sk8, ik ben niet heel goed in Engels, maar ik denk dat het wel moet lukken. Wat lief van je! Ik stuur je een pb! Psalm komt uit de Bijbel toch? Of is het een hoofdstuk uit dat boekje? Ik ga in ieder geval even kijken!


Psalm komt uit de Bijbel ja, als je de wat modernere versies leest (MSG of de Bijbel in gewone taal) dan staan er echt heel veel mooie versen in die makkelijk te snappen zijn :) Ik heb nog geen pb ontvangen, mocht je er nog eentje willen sturen, doe dat gerust :o