Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:59

Lieve TS,

Wat ben jij een super dappere dame die zichzelf zo bloot durft te geven op een forum. Hiermee heb je al zo'n mega stap gezet, dit is dan ook al een super reden om trots op te zijn. En je hebt hulp gezocht bij je huisarts en een afspraak staan bij een psycholoog. Reden 2 om trots op te zijn.

De overtuigingen die je ervaart komen voort uit je vroegere jeugd, daar zijn momenten geweest dat je situaties zo gevoeld of ervaren hebt, waardoor je dit bent gaan geloven over jezelf. De kunst is dat kleine meisje uit je vroegere jeugd in te laten zien dat die negatieve overtuigingen niet nodig zijn, want naast die overtuigingen is dat meisje heel erg lief, ze alleen zichzelf een beetje kwijt.

Mocht je er behoefte aan hebben dan staat mijn pb open.

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:00

Ik heb jarenlang met hetzelfde gezeten. Ik heb het soms nu nog. Ik heb nooit professionele hulp gehad, maar wel geleerd er mee om te gaan.
Dus als je eens wilt praten, geef maar een seintje ;)
. Je weet, ik woon “bijna om de hoek” :(:)

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:03

Wat naar dat jij je zo slecht voelt over jezelf. Het donkere koude weer helpt daar ook echt niet mee hè?

Ik vind het super stoer dat je om hulp vraagt. Dat is stap 1 en ook een hele grote stap. Dusse... daar mag je best trots op zijn.

Wat mij helpt als ik baal van mezelf: mijn paard. Ik vind het wat lastig uitleggen, maar ik doe een poging.
Mijn merrie is fantastisch. Zij is zo slim, lief, grappig en eigenzinnig. Ik heb veel vertrouwen in haar beoordelingsvermogen.
Ze laat heel duidelijk merken of ze iemand leuk vindt. Mensen die stom zijn, die negeert ze gewoon keihard.
Iedere keer als ik haar zie, laat ze me heel duidelijk zien dat ze bij mij wil zijn. Dat ze voor mij kiest.
En als zo'n awesome paard mij het waard vindt, wie ben ik dan om daaraan te twijfelen?

Misschien kan jouw paard jou ook op die manier helpen? Of is dit veel te zweverig voor je?

Ik wil je in ieder geval een dikke knuffel geven. Want ook dat helpt. Een fijne knuffel waarin je je kunt verstoppen en geborgen kunt voelen. :(:)

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:09

Ik weet dat dit een echt ding is, maar mijn gevoel zegt ook anderzijds: 'bestaat dit echt?! Dat iemand zichzelf zo naar beneden praat en echt gelooft dat hij/zij niks kan? Dat hij/zij niet trots kan zijn op zichzelf?' ik geloof het gewoon bijna niet.
Hoe kan dat?
De enige doe je hebt in je leven ben jezelf (ja, klinkt heel dramatisch) en de enige die je 100% kunt vertrouwen ben je zelf (want je hebt immers geen enkele invloed over wat een ander doet...).

Hoe kun je dan jezelf zo laag zetten?
Als je jezelf gaat geloven als je vaak zegt dat je niks waard bent, kun je toch ook tegen jezelf zeggen dat je trots bent op jezelf?

Wellicht komt het omdat ik het niet begrijp, niet weet hoe zoiets voelt (en ja ik ben ook echt vaak op mn bek gegaan) maar dat dit zo omslaat... Ligt dat aan opvoeding? Onderliggende traumas? Opgroeien in bepaald milieu? Vrienden? Genetische aanleg? Waar krijg je zo'n zelfbeeld van?

Overigens nogmaals: ik weet dat dit bestaat en dat het echt is en dit mensen enorm belemmert...

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:29

Ik herken dit maar al te goed, helaas. Loeihard voor mezelf, het is niet snel goed genoeg. Tegenwoordig voert het niet meer de boventoon - dat heeft het heel lang wel gedaan - maar dat gevoel van minderwaardig zijn en mezelf niet leuk vinden zit er wel degelijk nog.

Knap dat je hulp zoekt! Je mag ook altijd een berichtje sturen als je dat wil.

Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:29

Het eerste positieve wat je in je dagboekje kan zetten is, het is goed dat ik om hulp vraag, want dat is ook iets positiefs! Ik snap dat het in het begin lastig zal zijn, Kookaburra legt het heel mooi uit met de knikkers. Zodra het knikkertje gaat rollen word het steeds makkelijker!

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:34

Hutcherson schreef:
Hoe kun je dan jezelf zo laag zetten?
Als je jezelf gaat geloven als je vaak zegt dat je niks waard bent, kun je toch ook tegen jezelf zeggen dat je trots bent op jezelf?

Wellicht komt het omdat ik het niet begrijp, niet weet hoe zoiets voelt (en ja ik ben ook echt vaak op mn bek gegaan) maar dat dit zo omslaat... Ligt dat aan opvoeding? Onderliggende traumas? Opgroeien in bepaald milieu? Vrienden? Genetische aanleg? Waar krijg je zo'n zelfbeeld van?

Overigens nogmaals: ik weet dat dit bestaat en dat het echt is en dit mensen enorm belemmert...


Nou ja, je zegt het zelf al: het is aangeleerd gedrag. Ik kan niet voor TS spreken maar ik heb bijvoorbeeld in mijn opvoeding al een hele negatieve mindset meegekregen die door pesterijen en ongetwijfeld ook een stuk aanleg/verder toeval nog veel verder verergerd is. En ja als je je dan als volwassene pas realiseert dat je toch wel een erg groot probleem hebt dan moet je jezelf vervolgens het compleet tegenovergestelde aan gaan leren en dat doe je niet zo maar even.

Heel veel succes TS, het is voor mij heel herkenbaar. Ik heb last van extreme onzekerheid en een bizar laag zelfbeeld wat weer tot een eetstoornis heeft geleid wat alles vervolgens NOG erger maakt. Ik kan alleen maar zeggen, zoek goede hulp en omring jezelf met positiviteit, mensen die positief over zichzelf denken en jou kunnen inspireren en motiveren om dat ook te doen. Dikke knuffel, het is een rotgevoel om hier mee te zitten :knuffel:

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 22:05

Ahw wat lief allemaal! Het is echt zo fijn om te horen en ik zit hier te huilen.

Waar het vandaan komt? Ik ben op de middelbare school eigenlijk zes jaar lang gepest, buitengesloten etc. Mensen zeiden tegen me dat ik lelijk was en ik ben ze vanzelf gaan geloven. Als zoveel mensen, zo vaak, ook op andere plekken, je op een bepaalde manier behandelen, ga je vanzelf geloven dat je dat verdient.

Iedereen die hier een pb aanbiedt, zo enorm lief. Daar zal ik zeker op ingaan als ik het nodig heb en echt niet meer weet wat ik moet. Ik had het net even en toen had ik helaas ook een beetje de neiging om mezelf pijn te doen. Gelukkig helpt dit topic me meteen en heb ik het redelijk in bedwang kunnen houden. Jullie zijn allemaal zo lief, om zomaar iemand die je niet eens kent toch zo'n fijn gevoel te geven. Dankjewel!

Overigens een echte relatie heb ik nog nooit gehad. Dat durf ik echt niet aan te gaan. Ik spreek mezelf wel elke keer streng toe om het toch te proberen, maar het loopt altijd mis. Dus tot echte liefde komt het nooit. Nou ja, het spreekwoord 'je kunt niet van iemand houden als je niet van jezelf kunt houden' is op mij denk ik wel van toepassing.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:13

:(:)

Meid, je doet je best!

De mensen die jou naar beneden praten, pesten, beledigen, zijn vaak jaloers of zelf onzeker, en proberen dat te camoufleren door iemand anders naar beneden te praten. :knuffel:

Je komt over als een sterke, open vrouw. Dat verdient zeker respect, het is niet niks om je zo te voelen en dit durven bespreken hè!

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 22:18

Je hebt misschien wel gelijk. Maar als het zoveel mensen zijn, op zoveel verschillende plekken, moet er toch wel iets zijn lijkt me? Het kan toch niet dat die allemaal jaloers op mij zijn ofzo, dat geloof ik nooit. Maar goed, daar kan ik verder toch niks aan doen. Bedankt voor het hele lieve compliment!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:20

Nu moet ik eerlijk zeggen dat mensen tegenwoordig een stuk botter en harder lijken geworden. Zonder filter. Die gewoon zeggen wat ze denken zonder er bij na te denken wat dat met de ander doet.

Dus ik begrijp zeker dat je dan na zoveel commentaren en pesten deze conclusie trekt. Ikzelf ben ook jarenlang gepest, heb ondertussen 2 burnouts gehad dus het komt me enorm bekend voor.

Bij mij gaf de doorslag deze realisatie: niet iedereen hoeft mij aardig/leuk/knap te vinden. Ik vind ook niet iedereen leuk ;)

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:21

Kimmie25501 schreef:
Ahw wat lief allemaal! Het is echt zo fijn om te horen en ik zit hier te huilen.

:(:)
Goed zo - neem maar lekker in!!
Citaat:
Waar het vandaan komt? Ik ben op de middelbare school eigenlijk zes jaar lang gepest, buitengesloten etc. Mensen zeiden tegen me dat ik lelijk was en ik ben ze vanzelf gaan geloven. Als zoveel mensen, zo vaak, ook op andere plekken, je op een bepaalde manier behandelen, ga je vanzelf geloven dat je dat verdient.

Ja, zo werkt dat. :(:)
Als gezegd : G schema's zijn leuke spelletjes en kunnen wat helderheid geven.
Maar pesten is ten eerste een groepsprobleem. (= Je wordt gepest omdat een stel losers/ agressors er voor kiezen om hun agressie op deze manier te uiten. NIET omdat jij 'niet weerbaar zou zijn' - zoals sommige psychologen geloven, of 'omdat je bruine ogen hebt (of groen of blauw) of om wat voor reden dan ook.)
Ten 2e is pesten gebaseerd op uitsluiting.
"De hele groep spreekt af dat jij stom bent, punt." Dat is zo, redenen worden niet verstrekt en wie deze regel doorbreekt is nog niet jarig.
Als logisch gevolg hiervan word je machteloos gemaakt - en dat doet nog al wat met een mens. :(:)

Citaat:
en echt niet meer weet wat ik moet. Ik had het net even en toen had ik helaas ook een beetje de neiging om mezelf pijn te doen.

... vaak zijn dat 'trauma sporen' van dat je machteloos gemaakt werd.
Pesten maakt aan de ene kant dat je hels van woede wordt
... terecht!!!
(Als je buiten het lafbekken gebeuren staat gaat je bloed er van koken.)
... maar in de constellatie dat de pestkoppen de dienst uitmaken is het ondenkbaar dat jij je terechte boosheid zou uiten.
"Dus richt je die op jezelf." :(:) Niet doen hoor, je hebt ellende genoeg gehad!
... of nee: te veel!
Citaat:
Gelukkig helpt dit topic me meteen en heb ik het redelijk in bedwang kunnen houden. Jullie zijn allemaal zo lief, om zomaar iemand die je niet eens kent toch zo'n fijn gevoel te geven. Dankjewel!

:) Graag gedaan.
Ik herken een boel van wat je schrijft - en mijn pb staat open.

De woorden 'trauma sporen' staan tussen haakjes, omdat het naar een - goed - boek verwijst. Auteur heet Bessel van der Kolk, in het Engels heet het 'the body keeps the score' : onverwerkte emoties blijven in je lijf en in je leven 'hangen' - en gelukkig is daar veel tegen te doen!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-11-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:22

Dit gaat helemaal goed komen lieverd.

Ik vermoed dat velen dit wel hebben of hebben gehad.
Ik althans wel!

Wat mij enorm geholpen heeft, was naar mezelf te kijken, qua gedrag, hoe ik wilde dat anderen mij zagen.
En dan ging ik mezelf analyseren na die tijd, wat ik eigenlijk goed heb gedaan tijdens een gesprek.

Later deed ik dit ook met mezelf in de spiegel.
Want dat sproetje, staat best leuk.
En mijn vormen, zijn echt niet verkeerd.

Ik ben er trouwens pas met 22 mee begonnen.

Altijd gepest geweest, net als jij.
Mijn eerste echte relatie was moeizaam, en mocht mezelf er niet in ontwikkelen.
Toen ik bij hem weg ben gegaan, ben ik op zoek gegaan naar mezelf.

Probeer er samen met je psycholoog er een avontuur van te maken.

De weg is lang, maar uit eindelijk! Je wordt zo sterk! Jij zeker!!!

Dikke kus en knuffel!
Want je bent zo dapper dat je het deelt <3

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 22:25

Nee, daar heb je misschien ook wel gelijk in ZoeyDercks. Maar het is zo moeilijk. Aargh, ik haat echt dat ik hier zo'n last van heb. Ik wil het ook gewoon zo van me af kunnen laten glijden en doorgaan, dat zou zoveel makkelijker zijn :+

Ook weer zo bedankt Janneke! Als ik het nodig heb, ga ik zeker pb'en. Nu kan ik dat even niet. Maar als ik me iets beter voel en alles weer op een rijtje krijg, dan is dat denk ik heel fijn.

Ook superbedankt Maralyn!

Ik vind het gewoon zo bijzonder. Dat er mensen zijn die zo fijn kunnen zijn. Ik begin ondertussen ook al te merken dat ik het vertrouwen in de mens een beetje kwijt ben geloof ik. Ik realiseer me steeds meer, maar er daarna wat mee doen moet ik echt nog leren.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:31

Kimmie25501 schreef:
Je hebt misschien wel gelijk. Maar als het zoveel mensen zijn, op zoveel verschillende plekken, moet er toch wel iets zijn lijkt me? Het kan toch niet dat die allemaal jaloers op mij zijn ofzo, dat geloof ik nooit. Maar goed, daar kan ik verder toch niks aan doen. Bedankt voor het hele lieve compliment!


Vergeet ook niet dat mensen hun eigen pijn en onzekerheden vaak op een ander projecteren. Of denken dat ze zichzelf beter gaan voelen als ze een ander naar beneden halen. En een stukje besef dat je voor jezelf leeft en niet voor een ander en diens mening is hier ook heel belangrijk. Je kan het nooit in ieders ogen goed doen en er valt een enorme last van je schouder af des te meer je voor jezelf gaat leven en je minder aantrekt van wat iedereen daar van vindt.
Dit zeg ik nu allemaal wel heel makkelijk maar ik heb er zelf dus ook nog moeite mee. Maar op dagen dat het wel goed gaat voelt dat zo bevrijdend, zo rustig en simpelweg gelukkig. Ik gun jou dat ook en weet zeker dat je daar gaat komen. Het realiseren is stap 1 en die heb je al bereikt :j

Kookaburra

Berichten: 5410
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:34

Ik ben ook een tijdje het vertrouwen in mensen kwijtgeraakt. Het had een andere oorzaak, maar ik gok dat veel mensen het ooit op 1 of andere manier hebben meegemaakt. Het maakt jouwn gevoel niet minder, maar het is wellicht fijn om te weten dat ook andere mensen het hebben ervaren én daarnaast ook weer wat vertrouwen in mensen hebben teruggekregen.

Is ook een mooie voor je positief-boekje!:
'Ik kom er achter dat ik waarschijnlijk het vertrouwen in mensen wat ben kwijtgeraakt. De oorzaak ligt bij de mensen die dat vertrouwen hebben geschaadt, de oorzaak ligt niet bij mij. En dat is goed/fijn/mooi/gek/bijzonder/'vul-in-wat-past' om mijzelf te realiseren.'

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 22:38

Oh ja dat is wel een goede ja! Ik ga hem meteen even aanmaken, voordat ik besluit dat toch maar te laten gaan.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:47

Onder de noemer "waar twee kijven, hebben twee schuld" probeert men vaak om pesten op te lossen bij "beide partijen": de pester én de gepeste. Misschien heb je dat zelf ook wel meegemaakt, dat je dan met de leerkracht op gesprek moest met of over de pester, of zo.
Vooral als iemand in verschillende situaties (d.w.z. door meerdere personen die los van elkaar staan) gepest wordt dan is het aannemelijk om te gaan denken dat de schuld ook daadwerkelijk bij de gepeste ligt, immers waarom zou je dan keer op keer gepest worden?

Het is een behoorlijke misvatting, het probleem bij pesten ligt namelijk áltijd bij de pester. Denk er maar eens over na: houdt pesten op als de gepeste "beter wordt"? ...nee, in de meeste gevallen verschuift het doelwit dan enkel - iemand anders wordt nu gepest. Terwijl als een pester stopt met pesten, niemand meer gepest wordt. :)*

Zodra je aan jezelf gaat twijfelen dan is het doel van de pester bereikt. Je wordt eigenlijk je eigen pester... leer dat maar eens af! Imo niets meer dan logisch dat je daar nu moeite mee hebt.

Als het niet lukt om negatieve gedachten rationeel te benaderen (ook wel 'ombuigen', wat inderdaad wel enigszins samenhangt met zelfvertrouwen), dan kan het wellicht helpen door naar jezelf te kijken zoals je ook naar anderen zou kijken. Maak het desnoods concreet: kijk naar jezelf alsof je dat meisje van 5 nog bent, bijvoorbeeld. Wat zou je van anderen vinden, tegen ze zeggen en over je denken? Wat zou je van dat vijfjarige meisje vinden, tegen haar zeggen en over haar denken?
Waarschijnlijk een heel stuk liever dan dat je normaal gesproken tegen jezelf bent. :knuffel:

Dat ben je jezelf trouwens ook verschuldigd. Alleen voelt dat nog niet zo. ;)

Om even een voorbeeld te geven: als je een dame over straat ziet lopen die gemiddeld een maatje meer heeft, denk je dan meteen: 'zo, wat ben jij dik en lelijk'? Of vraag je je misschien af waarom ze dik is, zie je dat ze een heel leuk jurkje aan heeft, valt het je überhaupt niet op dat ze een maatje meer is...
Of (ik zeg maar wat) je zesjarige nichtje komt over de vloer en laat per ongeluk een glas vallen. 'Jemig, wat ben jij onhandig en incapabel!' komt niet uit jouw mond, toch? Je snapt ook wel dat dat allesbehalve behulpzaam is en waarschijnlijk dénk je het niet eens. Als je jezelf aanschouwt als dat kleine meisje... voelt het wellicht wat natuurlijker om positiever over jezelf te denken. :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt; ik weet zelf ook hoe het voelt.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:57

Misschien als lijflied: Harrie Jekkers "ik hou van mij"
Iedere dag even luisteren ;)
Tabitha heeft hem gecoverd. Ook mooi.

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 23:01

Bedankt voor je fijne verhaal silverdapple!
Ik heb het idee dat er eigenlijk nooit echt iets aan het pesten is gedaan, ik kan me in ieder geval niet echt gesprekken herinneren erover.

Lied van Harrie Jekkers ken ik, fantastische man trouwens. Ik ga hem meteen even opzoeken!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:31

Het is echt niet raar dat je hier zo'n last van hebt, als je zo lang gepest bent. Dat is vreselijk voor je zelfbeeld en daar neem je trauma's van mee. In je jeugd word je toch gevormd. Ik denk wel dat de psycholoog jou goed kan helpen hier mee! Sterkte en wat goed dat je er aan gaat werken!

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 23:37

Dankjewel!

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:20

Ik vind hier de lyrics van entree van Nielson wel passend.

'Er is altijd wel iemand die anders kijkt, er is altijd wel iemand die niet begrijpt.. Dus ik heb het voor mezelf maar omgedraaid. Je mag het komen halen want ik kom het niet meer brengen.'

Andere woorden: doe wat goed voelt voor jou want volgens alle anderen doe je het nooit helemaal goed.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:36

Wat een vervelende moeilijke situatie waar je in zit! Dikke knuffel ook vanaf hier! :(:)

Het is ook een beetje 1 van de redenen dat ik het onderstaande topic op gezet heb. Om jezelf te verplichten trots te zijn op jezelf. Want wanneer je maar lang genoeg trots op jezelf ben ga je er meer in geloven. Dus welkom :D

Mazida @ [LZP] Ik ben vandaag trots op mezelf omdat....

Goed dat je hulp hebt gezocht !

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 01:17

Ik vind het heel knap van je TS dat je dit topic geopend hebt en hier op deze leeftijd al mee aan de gang wil!
Ik herken helaas een hoop en ben daar vorig jaar, door een combinatie van dingen, heel hard tegenaan gelopen. Ik was toen 25 eer ik de stap, durfde/moest zetten om iets te veranderen. Ik zal je de details van alle oorzaken besparen maar ik ben o.a. overspannen thuis komen te zitten waarbij gedrag wat jij benoemd absoluut de boventoon vormde. Zat niet lekker in mijn vel, had totaal geen goed zelfbeeld (zowel door jarenlang pesten als door een vervelende ex) etc. Heb toen ook gesprekken gehad met de studentenpsycholoog en een gewone psycholoog en die hebben mij echt heel goed geholpen!

Ik moest o.a. een 2-3 dingen per dag opschrijven die positief waren/mij een goed gevoel/energie gaven. Soms gewoon al simpele dingen als een kop thee met een stroopwafel, Netflix kijken, mijn paard aaien etc. Maak het niet te moeilijk :) En zoals eerder gezegd, op sommige dagen is alleen uit bed komen al positief en bewonderingswaardig!
Daarnaast heb ik moeten leren om minder waarde/oordeel aan dingen te geven maar ook om mijn gevoelens te leren uiten. Het woord ''dik'' is bijv. iets waar we zelf een waardeoordeel aan gegeven hebben. En ik weet hoe lastig het is om dat na jaren dat gehoord en geloofd te hebben om te buigen, maar dat ga je leren :) Miljuschka Witzenhausen heeft hier op haar Instagram een hele rits posts (in relatie tot bodypositivity/neutrality) in haar hoogtepunten staan onder ''#eerlijkefoto'', ook irt haar docu daarvan op Videoland. Wellicht heb je daar ook nog wat aan. En zoals anderen al zeggen, behandel jezelf alsof je naar een vriendin kijkt.

Ik ben zelf echt wel 6-7 maanden bezig geweest maar ik kan inmiddels ook zeggen dat het al zeker een half jaar heel goed gaat :) Soms nog met ups en downs, het leven kan niet altijd een feestje zijn, maar dat ik wat blijf hangen in negatieve gedachten heb ik hooguit nog een dag of 1 a 2 in de zoveel tijd (maand a 2 maand?).

Wat mij daarnaast ook heel erg geholpen heeft is het boek The Boy, The Mole, The Fox and The Horse van Charlie Mackesy ( https://www.bol.com/nl/f/the-boy-the-mo ... 105032497/ ). Geen hogere wiskunde en totaal niet wetenschappelijk/psychologisch onderbouwd maar imo wel heel mooi terug naar de basis. Dat hielp mij om op een ''luchtige'' manier negatieve momenten door te komen. Je bladert in een half uurtje het hele boek uit en eerder als ik het moeilijk had pakte ik dat boek erbij. Inmiddels heb ik hem eigenlijk al een heel aantal maanden niet meer ingezien maar ik heb wel één van de tekeningen uit het boek op mijn arm staan om mij dagelijks te helpen herinneren dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn :)

Het komt echt goed! En de eerste stap is een hele belangrijke en die heb je al genomen! :(:)