Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:53

moonsparkle schreef:
Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

Ik ben benieuwd wanneer kerst/oud&nieuw terug te zien is.. is dat deze week of volgende week ?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:56

Cer schreef:
moonsparkle schreef:
Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

Ik ben benieuwd wanneer kerst/oud&nieuw terug te zien is.. is dat deze week of volgende week ?


Incubatietijd is 2 tot 12 dagen ongeveer

Ann

Berichten: 13306
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:56

moonsparkle schreef:
Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

De variant die al in Nederland was daalt en dit zie je momenteel terug in de cijfers. Maar de besmettelijkere Britse variant gaat waarschijnlijk snel voor heel veel meer besmettingen zorgen. Vandaar de strengere maatregelen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:11

besita schreef:
Wat jij zegt klopt ook gewoon niet secricible..die komen voort uit legaal verkregen abortussen niet uit miskramen in een erg vroeg stadium immers gebruikte men bvb longcellen van de foetus

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... in-vaccins


Ik heb altijd begrepen wat femke ook zegt: de cellen komen uit een tijd dat abortus zoals wij het kennen nog illegaal was dus dat het gaat om natuurlijk geaborteerde embryocellen. Een miskraam dus.

besita
Berichten: 6801
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:20

De bron van een bepaalde cellijn wordt weergegeven met een letter- en cijfercode. Zo is MRC-5 een cellijn die haar oorsprong vindt in longweefsel van een foetus. In 1966 werd die foetus na een legale zwangerschapsonderbreking door de ouders ter beschikking gesteld van de wetenschap. Initieel werden deze cellijnen ontwikkeld voor wetenschappelijk onderzoek. Pas later werden ze gebruikt voor de productie van vaccins. Naast MRC-5 wordt er een tweede vergelijkbare foetale cellijn gebruikt: WI-38. Levend afgezwakt virussen die op deze celculturen worden geproduceerd, vind je meestal terug in traditionele virus-vaccins.

Winged

Berichten: 33065
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:21

Ann schreef:
moonsparkle schreef:
Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

De variant die al in Nederland was daalt en dit zie je momenteel terug in de cijfers. Maar de besmettelijkere Britse variant gaat waarschijnlijk snel voor heel veel meer besmettingen zorgen. Vandaar de strengere maatregelen.

Dit inderdaad. Eigenlijk zijn we momenteel preventief bezig. Wat ik gewoon toejuich. Nu die aantallen nog verder laten dalen en zoveel mogelijk in zien te perken. Let wel, die 5000 zijn nog steeds het aantal besmettingen per dag. We zitten nog steeds in vuurrood.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:25

besita schreef:
De bron van een bepaalde cellijn wordt weergegeven met een letter- en cijfercode. Zo is MRC-5 een cellijn die haar oorsprong vindt in longweefsel van een foetus. In 1966 werd die foetus na een legale zwangerschapsonderbreking door de ouders ter beschikking gesteld van de wetenschap. Initieel werden deze cellijnen ontwikkeld voor wetenschappelijk onderzoek. Pas later werden ze gebruikt voor de productie van vaccins. Naast MRC-5 wordt er een tweede vergelijkbare foetale cellijn gebruikt: WI-38. Levend afgezwakt virussen die op deze celculturen worden geproduceerd, vind je meestal terug in traditionele virus-vaccins.




Ik ben er ook wat dieper in aan het duiken.

De verschillende bronnen spreken elkaar erg tegen.

In 1966 was abortus provocatus nog verboden.

Dus een beetje een warboel van bronnen is het wel.
Ik zoek nog even verder.


Overigens zijn er vrij veel verschillende cellijnen, en de herkomst per cellijn is niet gelijk, om het extra ingewikkeld te maken.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:27

Ann schreef:
Maar de besmettelijkere Britse variant gaat waarschijnlijk snel voor heel veel meer besmettingen zorgen.


Dat ís hier nu helaas werkelijkheid.
Verdubbellingen per dag op het moment ondanks strenge beperking van verplaatsing.
Sommige dorpen van een paar honderd naar twee tot vier duizend in een luttele dagen. Tien keer besmettelijker in de praktijk.
Lijkt erop dat we op huidarrest af gaan.

De vaccinaties lopen hier voor op het schema doch er zijn gewoon niet meer vaccins beschikbaar en de vertraging bij Pfizer halveert de beschikbaarheid deze week.
De vaccinatie is daardoor nog een paar maanden niet merkbaar als rem.
Duimen dat genoeg medisch personeel gevaccineerd kan worden voor ook die door de engelse variant besmet worden en het proces nóg verder vertraagd wordt.

besita
Berichten: 6801
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:32

Femke
Niet overal was abortus illegaal
Niemand zegt dat de foetus uoet Be of Nl komt
Cuba was bvb wel legaal

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:33

oké we dalen wat af. ik ben een stille meelezer en vind het heel interessant wat hier zo nu en dan voorbij komt. zo ook dit over de bezwaren voor enten tgv ooit gebruikte cellen van foetussen voor de ontwikkeling ervan. ik heb hier dus absoluut geen verstand van, nooit geweten ook dat dit zo was en het plaatst een voor mij volkomen wappie standpunt toch wel in een iets ander perspectief (ik kan iets meer begrip opbrengen voor het feit dat iemand aan zo'n voor mij ongelooflijk bijzonder standpunt komt). maar ik vraag mij af.., als men daar menselijk weefsel voor nodig heeft, kan dat dan niet ook met een basis gehaald uit cellen uit een navelstreng? ik begreep eens dat daar ook stamcellen in zitten toch? zou dat dan niet (veel?) meer mensen bereid maken om wel te enten?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:34

besita schreef:
Femke
Niet overal was abortus illegaal
Niemand zegt dat de foetus uoet Be of Nl komt
Cuba was bvb wel legaal


Mijn hémel zeg; kan deze pagina nu omgeslagen worden?!
Iedereen die moeite heeft met wat dan ook ent maar niet. Op de lijst van niet op hoeven nemen in het ziekenhus.
Klaar :evaw:

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:40

Huertecilla schreef:
Ann schreef:
Maar de besmettelijkere Britse variant gaat waarschijnlijk snel voor heel veel meer besmettingen zorgen.


Dat ís hier nu helaas werkelijkheid.
Verdubbellingen per dag op het moment ondanks strenge beperking van verplaatsing.
Sommige dorpen van een paar honderd naar twee tot vier duizend in een luttele dagen. Tien keer besmettelijker in de praktijk.
Lijkt erop dat we op huidarrest af gaan.

De vaccinaties lopen hier voor op het schema doch er zijn gewoon niet meer vaccins beschikbaar en de vertraging bij Pfizer halveert de beschikbaarheid deze week.
De vaccinatie is daardoor nog een paar maanden niet merkbaar als rem.
Duimen dat genoeg medisch personeel gevaccineerd kan worden voor ook die door de engelse variant besmet worden en het proces nóg verder vertraagd wordt.


Hier in Belgie ook.
Naast het WZC in Houthulst waar meer dan 120 mensen besmet zijn, is nu ook een enorme stijging in het dorp zelf. Op een week tijd van 5 naar 53.
En in 2 antwerpse gemeenten gaan ze massaal in quarantaine nadat een gezin na een skireis de verplichtingen een beetje naast zich neergelegd heeft... :x
https://www.hln.be/dossier-britse-varia ... ~a5480335/

Ann

Berichten: 13306
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:42

Dit vind ik erg zorgelijke berichten. :\

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:54

Nou inderdaad zorgelijk... En toch lijkt het nog steeds niet tot iedereen door te dringen.

Winged

Berichten: 33065
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:59

Ann schreef:
Dit vind ik erg zorgelijke berichten. :

Ik ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Want dit zijn echt een paar mensen en dan een explosie aan.... Het is geeneens een olievlek, maar een beste knal :=

Het laat zien hoe belangrijk die quarantaine is en verantwoordelijkheid van mensen zelf := En laten we nou niet al te goed met die verantwoordelijkheid omgaan met zn allen...

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:59

Pandora2 schreef:
En in 2 antwerpse gemeenten gaan ze massaal in quarantaine nadat een gezin na een skireis de verplichtingen een beetje naast zich neergelegd heeft... :x


Bij de engelese variant is ´schuld´ nog minder een aspect dan bij de basis variant. Je héél goed aan alle regels houden is nauwelijks bescherming. Eigelijk ´werkt´ alleen isoleren.
Is van alles rustig naar ineens HÉÉL spannend in dágen hier.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:03

Gaat echt snel dan HC... Er staat ons nog heel wat te wachten, ben ik bang.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:07

Jessix schreef:
Gaat echt snel dan HC... Er staat ons nog heel wat te wachten, ben ik bang.


De beginsituate is heel anders gelukkig.
Bij jullie gaat het om een gering aantal van de engelse variant in een suituatie van beperkingen.

Hier ging/gaat het om duízenden Britten die via London naar hun residentie teruggekomen zijn in een situatie van relatieve ontspanning.
Ook al reageer je bijna direct, dan zijn er toch al zomaar vijf dagen voorbij voor je het meet. Dat is nu aan de hand hier.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:11

Huertecilla schreef:
Jessix schreef:
Gaat echt snel dan HC... Er staat ons nog heel wat te wachten, ben ik bang.


De beginsituate is heel anders gelukkig.
Bij jullie gaat het om een gering aantal van de engelse variant in een suituatie van beperkingen.

Hier ging/gaat het om duízenden Britten die via London naar hun residentie teruggekomen zijn in een situatie van relatieve ontspanning.
Ook al reageer je bijna direct, dan zijn er toch al zomaar vijf dagen voorbij voor je het meet. Dat is nu aan de hand hier.

Aai... ja dan loop je inderdaad direct met 1-0 achter. :(

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:32

Cer schreef:
moonsparkle schreef:
Minder dan 5000 besmettingen, voelt toch dubbel dat nu de scholen langer dicht blijven en er gekeken wordt naar strengere maatregelen.

Ik ben benieuwd wanneer kerst/oud&nieuw terug te zien is.. is dat deze week of volgende week ?

Dat is al voorbij toch. Was vorige week en de week daarvoor te zien.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:33

Ik ben wel heel benieuwd hoe het echt gaat verlopen dan met die Engelse variant.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:47

Bloodymary schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe het echt gaat verlopen dan met die Engelse variant.

Las op nos.nl dat ze nu uitgaan van een r van 0,95 voor de oude variant en tegelijk een r van 1,3 voor de Engelse.

Dat zou betekenen dat de Engelse ondanks de huidige maatregelen aan het groeien is. En dan is het een kwestie van tijd voor het echt los gaat.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:51

Ik word best moedeloos van die berichten over de Engelse variant. Ik zeg tegen mijzelf dat het meevalt en die variant er waarschijnlijk al veel langer is, ook in NL.
Ook moedeloos van het feit dat het nog zo slecht daalt ondanks alle maatregelen. Ik heb durf ook niet te hopen op de de vaccins. Wat als dst niet het gewenste effect heeft? Wat dan? Beetje in een pessimistische bui. Denk dat ik nog maar meer mij afsluit van de nieuwskanalen, want dat helpt niet :o

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:59

Die Engelse variant loopt hier in Ierland ook aardig rond te draaien.
Hier zijn we 1 december uit een 6-weekse lockdown gekomen en ging 4 december de horeca weer open, toen zaten we op zo'n 200/300 gevallen per dag. Dat liep in de week voor Kerst op naar 500/1000 gevallen. Dat liep toen heel vlug op naar meerdere duizenden, met een dieptepunt van 8000 gevallen de 2e week van januari (vergelijkbaar met 32,000 infecties per dag in NL; er zijn 4.5 mln Ieren). Wij zijn Oudejaarsdag dus weer volledig in lockdown gegaan, horeca was al dicht sinds Kerstavond.
Visite mag hier pertinent niet, al sinds 1 oktober, tenzij sociale bubbels voor mantelzorg ed. Er is een uitzondering geweest voor de 2 weken van Kerstvakantie, waarin max 3 huishoudens samen mochten komen.

We zijn nu terug naar ong 3000 gevallen per dag. Het lijntje naar beneden gaat best rap; op 10 januari nog 6800 besmettingen en nu al een paar dagen rond die 3000. Voor Ierland is dat nog steeds véél te veel, wat ziekenhuizen aankunnen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:02

In Sankt Moritz zijn 2 luxehotels in quarantaine geplaatst na uitbraken met de Zuid-Afrikaanse variant.
Om maar even wat anders te noemen dan de britse :+
Vooral hotelpersoneel lijkt besmet. Dat scenario komt mij bekend voor...

https://www.hln.be/buitenland/twee-luxe ... ~a9b712d5/