Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:53

In dit geval banketstaaf wilders niet uit zijn nek. De avondklok is vroeger in Frankrijk, maar overdag kan er een stuk meer dan in NL. Kinderen kunnen naar school, winkels open....

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:08

Dat is toch heel persoonlijk?
Ik zou persoonlijk echt heeeeeel veel meer moeite hebben met een avondklok om 6 uur. Dat de winkels dicht zijn interesseert mij persoonlijk geen moer.
Het is gewoon anders en of het strenger of minder streng is, is enorm persoonlijk.
Iemand zonder kinderen vind schoolregels totaal niet boeiend waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-01-21 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:09

Sizzle schreef:
Dat is toch heel persoonlijk?
Ik zou persoonlijk echt heeeeeel veel meer moeite hebben met een avondklok om 6 uur. Dat de winkels dicht zijn interesseert mij persoonlijk geen moer.
Het is gewoon anders.


Eens.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:11

Sizzle schreef:
Dat is toch heel persoonlijk?
Ik zou persoonlijk echt heeeeeel veel meer moeite hebben met een avondklok om 6 uur. Dat de winkels dicht zijn interesseert mij persoonlijk geen moer.
Het is gewoon anders en of het strenger of minder streng is, is enorm persoonlijk.
Iemand zonder kinderen vind schoolregels totaal niet boeiend waarschijnlijk.


Nee, maar overdag wel alle kinderen naar school én iedereen kan naar alle winkels tot 18.00 en pas daarna thuis blijven geeft wel een stuk meer contactmomenten dan alle winkels en scholen dicht en dan een avondklok vanaf 20.30. Dus dat versta ik dan wel onder strenger (= meer beperkingen in contactmogelijkheden)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:14

In hoeverre is dat precies belangrijk dan?
Ik begrijp gewoon niet wat Wilders precies wil zeggen. De regels moeten voor je eigen land zinvol zijn en hopelijk iets bijdragen tegen de overbelasting.

Ik krijg bijv. net een mail van een bedrijf in Duitsland dat daar in de regio vanaf komende week enkel nog FFP2 maskers toegestaan zijn, dat is weer een andere regel die nergens anders in Europa nog zo ver is.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:19

Wat ik begreep doelde hij er op dat de effecten van de avondklok niet van land op land te vergelijken zijn. Frankrijk heeft overdag een minder streng beleid dan NL dus zul je andere effecten zien dan in NL waar het overdag al heel streng is.
In Frankrijk zorgt bijvoorbeeld de avondklok er voor dat men na 18.00 niet meer naar essentiele winkels kan, maar dat kan in NL al überhaupt niet. Of zorgt het er voor dat groepen niet meer bij elkaar komen na 18.00(in Frankrijk mag je met 6 bij elkaar komen, inclusief eigen huishouden), maar in NL is daar al een strengere beperking op dus doet de avondklok effectief minder.

En dat is natuurlijk logisch. Als het dagelijks leven redelijk normaal is en je zegt “vanaf 18.00 kan er nu niks meer” dan is dat een heel groot verschil tussen 17.00 en 18.00. Als er overdag al heel veel beperkingen zijn zal het verschil tussen 17.00 en 18.00 (of in ons geval tussen 19.30 en 20.30) veel kleiner zijn. Dus het effect in Frankrijk zal dan veel groter zijn dan in NL.
Sorry, hopelijk is het duidelijk, moeilijk om er woorden aan te geven :D

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:21

Dat vergelijken is ook niet te doen.
Pas over een jaar of zo en waarschijnlijk langer is er hopelijk genoeg meta data om überhaupt te kunnen zeggen of iets zinvol was of juist contra-productief. Daar zal nog heel wat statistiek overheen gaan (de een zijn dood....).

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:27

Ik denk dat iedereen maar wat roeit met de riemen die ze hebben ,in dit geval weten

Ik lees gewoon zoveel verschillende dingen over school / besmettingen dat ik denk wat is het nu eigenlijk ?
Als ze de motor niet zijn zoals sommige landen beweren dan kunnen ze inderdaad open blijven net zoals winkels ( denk dat die ook niet de grootste besmettingsbron )
En familiebijeenkomsten, koffiekletsen en feestjes de grootste bronnen blijken dan snap ik de franse regering wel

tienus63

Berichten: 12154
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:30


Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:34

tienus63 schreef:
Staphorst neemt extra maatregelen om besmettingen terug te dringen.
Ze willen het net zo aanpakken als Bathmen heeft gedaan.

https://nos.nl/l/2365321#UPDATE-container-50499606



Batmán, toedoedoedoedoe, Bátmáááán

Take thát you, you vírus!

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12154
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:36

Is je Nederlandse topografie aan het wegzakken HC?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:37

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-01-21 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38422
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:39

Bathmen en Batman, eerder jouw N ;) ederlandse lezen HC

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:41

bigone schreef:
Bathmen en Batman, eerder jouw N ;) ederlandse lezen HC


Pás ik me eens een keer aan bij lezen wat je wil lezen, is het wéér niet goed 8)7

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:54

Haha nou ik vind hem wel vermakelijk hoor HC, beetje lachen zo tussen al het serieuze door :))

tienus63

Berichten: 12154
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:55

Mijn humor is niet weggezakt.
Wrange feit is dat de man die vandaag overleden is nog werkzaam was in vitaal beroep.
Standplaats S t aphorst.
Dacht bij mezelf toen ik het bericht las, hadden ze ggd/gemeente dit niet eerder kunnen opzetten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:59

Ik ben erg benieuwd wat de invloed van kerkdiensten hierin is geweest, aangezien je toch veel ziet dat met name in hele gelovige gemeenten de besmettingen erg hoog liggen. Het frustreert mij dat ze daar niets aan kunnen doen door de grondwet. Net als het recht op demonstreren. In deze nood zou zoiets toch beperkt mogen worden naar online petities aanbieden o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:01

Vayo schreef:
Ik ben erg benieuwd wat de invloed van kerkdiensten hierin is geweest, aangezien je toch veel ziet dat met name in hele gelovige gemeenten de besmettingen erg hoog liggen. Het frustreert mij dat ze daar niets aan kunnen doen door de grondwet. Net als het recht op demonstreren. In deze nood zou zoiets toch beperkt mogen worden naar online petities aanbieden o.i.d.

Hier zat de kerk weer vol zondag en we zitten hier niet in de bible belt.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:05

Blijft bizar dat ze daar niets tegen willen doen.
Het verbieden van samenkomen in gebedshuizen zou imo toch gewoon los staan van vrijheid van godsdienst. Je kan het ook thuis praktiseren.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:07

Needje schreef:
Blijft bizar dat ze daar niets tegen willen doen.
Het verbieden van samenkomen in gebedshuizen zou imo toch gewoon los staan van vrijheid van godsdienst. Je kan het ook thuis praktiseren.


Gok dat de aanleiding daarvan is (als in, er niets tegen doen) dat het niet veel besmettingen oplevert, terwijl op bezoek gaan bij anderen wel een groot aandeel heeft. Dus zou zo'n (toch best heftige) maatregel niet opwegen tegen de nadelen ervan?

tienus63

Berichten: 12154
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:12

Vayo schreef:
Ik ben erg benieuwd wat de invloed van kerkdiensten hierin is geweest, aangezien je toch veel ziet dat met name in hele gelovige gemeenten de besmettingen erg hoog liggen. Het frustreert mij dat ze daar niets aan kunnen doen door de grondwet. Net als het recht op demonstreren. In deze nood zou zoiets toch beperkt mogen worden naar online petities aanbieden o.i.d.

Denk nog meer de keten en kantines bij bedrijven. En thuis natuurlijk.

BigOne
Berichten: 38422
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:12

Vayo schreef:
Ik ben erg benieuwd wat de invloed van kerkdiensten hierin is geweest, aangezien je toch veel ziet dat met name in hele gelovige gemeenten de besmettingen erg hoog liggen. Het frustreert mij dat ze daar niets aan kunnen doen door de grondwet. Net als het recht op demonstreren. In deze nood zou zoiets toch beperkt mogen worden naar online petities aanbieden o.i.d.

Ik denk dat de kerkdiensten hier veel minder mee te maken hebben dan we denken. Deze streng gelovige gebieden puilen uit van de grote gezinnen en daar zit denk ik eerder de aanleiding.
Wanneer ik soms de overlijdens advertenties lees staan er 10 kinderen en 50 kleinkinderen bij.
En zeer familiegericht. Dat zie je in Staphorst , Urk en nog er plaatsen die er bovenuit steken qua besmettingen.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:15

In de technische briefing van 19 januari kon je zien dat er niet heel veel (herleidbare) clusters komen uit religieuze locaties. PowerPoint is na te lezen.

Ik kan me ook voorstellen dat in zo'n streng religieuze gemeenschap men hechter is en dus meer bij elkaar over de vloer komt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:42

Je hoort en leest vaak dat kerken in die gemeenten soms aardig vol zitten en mensen nadien nog eens gezellig napraten. Soms inderdaad thuis dan. En toch blijf ik het apart vinden. Ik snap dat ze misschien meer bij elkaar over de vloer komen, maar waarschijnlijk ook allemaal in dezelfde kerk. Hoe herleidt je dan een besmetting? Ik heb er toch mijn twijfels bij. Hier is vlakbij een moskee een brandhard geweest. Zij zijn toen tijdelijk gesloten. Het wekt bij mij toch echt irritatie dat ik me aan hele strenge regels houd en de kerk/moskee e.d. onder het mom van vrijheid van geloofsbelijdenis heel veel vrijheid heeft en die vaak ook nog neemt. Neem je verantwoording en ga diensten volledig online doen. Het percentage mensen dat een vaccin neemt zal in die gemeenten ook laag liggen vrees ik.

IMANDRA schreef:
Needje schreef:
Blijft bizar dat ze daar niets tegen willen doen.
Het verbieden van samenkomen in gebedshuizen zou imo toch gewoon los staan van vrijheid van godsdienst. Je kan het ook thuis praktiseren.


Gok dat de aanleiding daarvan is (als in, er niets tegen doen) dat het niet veel besmettingen oplevert, terwijl op bezoek gaan bij anderen wel een groot aandeel heeft. Dus zou zo'n (toch best heftige) maatregel niet opwegen tegen de nadelen ervan?


Ik vind de maatregelen die gisteren ingegaan zijn veel heftiger. Ik kan overdag niet even met mijn 2 kinderen ergens heen, want de oudste is net 13. En in de avond kan ik niet even weg vanwege de avondklok. Nu gaat hij pas in om 21:00 dus, maar dan nog. En ik ging echt niet veel weg, maar nu voelt het als een compleet isolement.

Ik vind de regels soms best zo krom als een hoepel. Mijn kind van 13 komt de deur niet meer uit en volgt thuisonderwijs, terwijl haar 12,5 jarige vriendin 2x per week praktijkles op school volgt en potentieel meer risico vormt.
Absurd en ik zou het nooit doen, maar binnen de regels mag ik dagelijks naar een verschillend persoon uit een ander huishouden. Net als mijn beide kinderen. Theoretisch zouden wij bij elkaar opgeteld, binnen de regels 21 verschillende gezinnen kunnen bezoeken.

Ik had mijn sociale kring al ernstig ingeperkt. Slechts 1 keer per week met mijn kinderen op bezoek bij een vriend en diens kinderen (ook 1 kind ouder dan 13) mag niet meer. Maar bovenstaande mag wel volgens de regels. Terwijl de boodschap vooral is beperk je sociale contacten fors. Ik vind het jammer dat ze niet meer naar huishoudens hebben gekeken.

Voor mij was dit echt mijn uitvluchtje en ''uitkijken naar'' om het hier goed leefbaar te houden. Nu is het gewoon 24/7 thuis en helemaal geen bezoek. Alleen mijn werk, maar dat is alleen maar pittig momenteel. De spanningen zijn hier helaas best opgelopen, ook al is dat deels te wijten aan de prive situatie. Maar we houden ons aan de regels. Ik hoop dat de rest van Nl dat ook doet. Want als de lock down, avondklok of 1 pers. ipv 2 verlengd gaat worden of er nog strengere regels worden dan ben ik echt bang dat de psychische gevolgen voor kinderen en ook veel volwassenen heel groot worden. Het werd van de week op tv bij Jinek al genoemd dat 40% van de jongeren psychische klachten heeft.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:42

tienus63 schreef:
Mijn humor is niet weggezakt.
Wrange feit is dat de man die vandaag overleden is nog werkzaam was in vitaal beroep.
Standplaats S t aphorst.
Dacht bij mezelf toen ik het bericht las, hadden ze ggd/gemeente dit niet eerder kunnen opzetten.


Er overlijdt hier in Spanje elke 4 minuten iemand (officieel) aan Covid19. Etcetera.

Omdat ik daar veel bij stilsta moét ik de lichte kant van léven blijven zien.