Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fijn (biologisch) maandverband/tampons?

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Na zeker een jaar of 8 niet ongesteld te zijn geweest ben ik bijna weer aan de beurt. Mijn mirena spiraal laat ik deze week verwijderen waarna het feest mag beginnen.

Ik ben er dus al wat jaartjes uit en ik ben heel benieuwd wat jullie adviseren als fijn, lekker zittend maandverband en tampons? Het liefste zoek ik iets biologisch, zonder plastic en verdere toevoegingen. De merken die toen naar voren kwamen waren Yoni en Natracare. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

(Het idee van een menstruatie cup spreekt me ook erg aan voor erbij maar daar wil ik eigenlijk pas naar gaan kijken en mee gaan experimenteren nadat het weer op gang is gekomen).

Ik hoor jullie ervaringen heel graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:11 



 
Profiel   

Ik gebruik wasbaar maandverband, vooral voor de lichtere dagen vind ik dat ideaal. Het is wel een stuk dikker dan wegwerp maandverband, maar ik vind het prima zitten, en het lekt totaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:35 



 
Profiel   

Ik gebruik met grote tevredenheid sanature. Vind ze erg prettig aangezien ik meestal geen tampon kan verdragen. Dit broeit niet met warme dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 13:30 



 
Profiel   

Loeky01 Oh nog een merk die naast de 2 merken die ik gevonden had past bij wat ik zoek. Lastig! Ik ga kijken bedankt!

8nnemiek Ik zal eens kijken naar de mogelijkheden van wasbaar mandverband. Ik weet niet of het wat voor me is maar het voldoet wel helemaal aan wat ik zoek. Bedankt voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 14:24 



 
Profiel   

Die van mij lijken hier op: KLIK
Het is een heel zachte stof, katoen met bamboe, en ik heb zwarte pads voor zware dagen en lichtgekleurde padjes die ik ook wel als inlegkruisje gebruik.
Na gebruik spoel ik ze meteen onder de lopende kraan even uit. Dat is wel even wennen, want ik kan niet goed tegen bloed :') maar is minder vies dan ik van tevoren had gedacht. Zodra er alleen nog schoon water uit komt hang ik ze op de verwarming om te drogen, en aan het eind van de week gooi ik ze allemaal samen nog eens in de wasmachine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 14:33 



 
Profiel   

Ik gebruik ook wasbaar maandverband. Ik heb een paar merken geprobeerd maar vind Imse Vimse het fijnste dragen en blijft (redelijk) op z'n plek. Ik heb deze: https://lanaluna.nl/product/msevimse-no ... r-3-stuks/
Ik koop het hier: https://lanaluna.nl/ en heb hier ook wasbare wattenschijfjes gekocht.

Het zit zoveel fijner dan wegwerp. Niet zweterig enzo. Ik gooi ze na verschonen in een emmer met koud water. Als ik ze wil gaan wassen, spoel ik ze even uit en doe ze in een waszakje in de machine. Zonder wasverzachter!

Alleen met sporten en paardrijden gebruik nog wel wegwerp, omdat wasbaar dan toch niet goed genoeg blijft zitten, dus als er nog iemand is die daar een tip, merk of ervaring voor heeft... Want liever gebruik ik helemaal geen wegwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 15:33 



 
Profiel   

Ik gebruik 'gewoon' OB tampons hoor. Ik vind het wasbare, herbruikbare spul zo niet schoon en fris klinken. Sorry, maar ik ga voor wegwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 19:07 



 
Profiel   

sanature vind ik ook fijn. Maar lees even mee. Mogelijk dat er nog andere opties zijn. Wel sinds ik minder plastic spul gebruik merk ik duidelijk verschil en de voordelen van zonder plastic spul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 19:40 



 
Profiel   

Misschien menstruatie ondergoed, als dat wat voor je is. :)
https://mamasjungle.nl/menstruatie-onde ... e-slipjes/

Als ik wegwerpmaandverband gebruik dan gebruik ik meestal ook Sanature, soms Always 100% cotton. Van Sanature is het oppervlakte heel zacht en bij katoen heb ik nooit last van onprettige geurtjes, in tegenstelling tot synthetisch maandverband.

Edit: O ja, en in bovenstaand artikel wordt wat genoemd over zeespons tampons, misschien is dat ook wel interessant! Ik heb er geen ervaring mee.


Laatst bijgewerkt door silverdapple op 24-11-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 19:52 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Die van mij lijken hier op: KLIK
Het is een heel zachte stof, katoen met bamboe, en ik heb zwarte pads voor zware dagen en lichtgekleurde padjes die ik ook wel als inlegkruisje gebruik.
Na gebruik spoel ik ze meteen onder de lopende kraan even uit. Dat is wel even wennen, want ik kan niet goed tegen bloed :') maar is minder vies dan ik van tevoren had gedacht. Zodra er alleen nog schoon water uit komt hang ik ze op de verwarming om te drogen, en aan het eind van de week gooi ik ze allemaal samen nog eens in de wasmachine.


Naast dat ik dit echt niet fris vind, vraag ik me echt af hoe je dit doet in een openbaar toilet? Of verwissel je alleen thuis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 19:57 



 
Profiel   

ik koop die yoni regelmatig bij de Appie met korting, komt af en toe in de bonus

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:01 



 
Profiel   

Na mijn bevallingen heb ik ook sanature gebruikt, veel prettiger dan synthetische, maar mogelijk is yoni nog net wat prettiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:09 



 
Profiel   

Ik gebruik een cup, deze om precies te zijn:

[ img ]

Dit is de eerste cup die ik écht niet voel zitten, kan 12 uur mee dus alleen in de ochtend en avond even mee bezig. Echt ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:10 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Naast dat ik dit echt niet fris vind, vraag ik me echt af hoe je dit doet in een openbaar toilet? Of verwissel je alleen thuis?

Ik vind ze eigenlijk schoner aanvoelen dan wegwerp maandverband. Het absorbeert beter, en doordat ze zwart van kleur zijn zie je na gebruik nauwelijks dat ze gebruikt zijn, totdat je ze uitspoelt.
Het uitspoelen is wel iets waar je even aan moet wennen, maar eigenlijk is het best gek dat we iets dat zo natuurlijk is toch zo vies vinden.
Als ik een hele dag buiten de deur moet werken dan gebruik ik wel wegwerpmaandverband. Op een openbaar toilet lijkt me niet zo'n succes inderdaad :+ En je zou zo'n pad natuurlijk gewoon in een luchtdicht zakje kunnen stoppen en later thuis uitspoelen, maar dat is me dan weer te veel gedoe, en lijkt me niet zo fijn om in mijn handtas te stoppen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:15 



 
Profiel   

Ik zou toch voor een menstruatie cup gaan. Juist als het nog allemaal moet beginnen. In tegenstelling tot tampons kan je hem in doen als je nog niet ongesteld bent. Je kan ook zien hoeveel bloed je verliest.

Het maakt de menstruatie ook gewoon zo veel makkelijker ik had gewild dat ik dit had geweten vanaf mijn eerste ongesteldheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:16 



 
Profiel   

Jojoju schreef
Ik gebruik een cup, deze om precies te zijn:

[ [url=m/nSKVby.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de eerste cup die ik écht niet voel zitten, kan 12 uur mee dus alleen in de ochtend en avond even mee bezig. Echt ideaal!


Ik heb deze ook maar nog geen handigheid hoe dat ding in te brengen zodat hij weer uitklapt. Hij blijft maar ingeklapt zitten. Dus deze ronde weer tampons gekozen, dit keer wel katoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:19 



 
Profiel   

Sanature is de fijnste vind ik persoonlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:31 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik vind ze eigenlijk schoner aanvoelen dan wegwerp maandverband. Het absorbeert beter, en doordat ze zwart van kleur zijn zie je na gebruik nauwelijks dat ze gebruikt zijn, totdat je ze uitspoelt.
Het uitspoelen is wel iets waar je even aan moet wennen, maar eigenlijk is het best gek dat we iets dat zo natuurlijk is toch zo vies vinden.


Hoe bepaal jij of je toe bent aan verschoning? Bij de wegwerpversie zie je dat aan hoe 'vol' hij is, maar als dat zwart is kan je dat niet (goed) zien.

Voor de cups er is er een groooot topic met allemaal ervaringen, daar zou je eens naar kunnen kijken als je daaraan toe bent :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:34 



 
Profiel   

Sanature is fijn inderdaad, Kruidvat verkoopt ook eigen merk katoenen maandverband.

De wasbare versies zijn mij een stap te ver :=
Dan zou ik eerder voor zo'n cup gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:40 



 
Profiel   

Sting schreef
8nnemiek schreef
Ik vind ze eigenlijk schoner aanvoelen dan wegwerp maandverband. Het absorbeert beter, en doordat ze zwart van kleur zijn zie je na gebruik nauwelijks dat ze gebruikt zijn, totdat je ze uitspoelt.
Het uitspoelen is wel iets waar je even aan moet wennen, maar eigenlijk is het best gek dat we iets dat zo natuurlijk is toch zo vies vinden.


Hoe bepaal jij of je toe bent aan verschoning? Bij de wegwerpversie zie je dat aan hoe 'vol' hij is, maar als dat zwart is kan je dat niet (goed) zien.

Klopt, dat is wat lastiger te zien, en moet je een beetje op gevoel doen. Ik heb zelf niet zo'n hevige menstruatie gelukkig. Op zware dagen wissel ik ze twee keer per dag ongeveer. Dan is zo'n pad nog niet 'vol', maar een hele dag ermee rondlopen vind ik dan niet zo'n fijn idee. De laatste dagen draag ik ze wel vaak een hele dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 20:48 



 
Profiel   

Mbt cups staat dit topic idd vol met merken, tips en ervaringen :)

[MWS] Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Persoonlijk gebruik ik al een jaar of 5 een cup en ik vind het ideaal. Vergeet de helft van de tijd dat ik ongesteld ben en zoals Amber_anne aangeeft juist ook op bijv lichte dagen hartstikke makkelijk omdat het opvangt en niet "opzuigt" en dus niet voor vaginale droogte etc zorgt.
Maar goed, dat is eigenlijk geen antwoord op je vraag haha..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:20 



 
Profiel   

Ik moest wel even lachen toen ik de tips zag voor wasbaar maandverband. Vroeger .... had je niets anders , en wat waren wij blij met met weggooi spul. En nu lees ik dat het weer opnieuw gebruikt wordt, :+
Geen tipd verder hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:27 



 
Profiel   

Fijn die reacties zo ver. Jullie helpen me echt even op weg! :D

Ik moest wel even lachen. Het lijkt bijna of ik tegen mijn aller eerste menstruatie aan zit te hikken. :+

De cup is misschien toch wel eerder het overwegen waard. Het gemak spreekt me wel erg aan en ik vind jouw opmerking Amber_anne ook wel scherp van het in de gaten kunnen houden van het bloedverlies.

Het uitzoeken van de cup lijkt me wel een ellende. Zoveel soorten, jeetje! Ik ga eens in het topic rondneuzen. Thanks voor de link Blacky94.

Met dat in gedachte denk ik niet dat wasbaar maandverband wat voor me is. Het is altijd het proberen waard maar als een cup lukt dan verwacht ik niet al teveel maandverband te gebruiken. Dan zal het meer een ondersteunende functie hebben denk ik. En misschien moet ik toch ook nog wat opwarmen voor het idee. Ik ga nog even naar de linkjes kijken, bedankt 8nnemiek en Duke.

Ik wist niet dat menstruatie ondergoed bestond silverdapple! Ik ga ook nog even naar jouw linkje kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:58 



 
Profiel   

Alstu :) er staan geloof ik op YouTube wel veel review/vergelijkingsvideo's en met even Googlen op mesntruatiecup kom je waarschijnlijk ook wel een paar websites tegen waar je kan vergelijken of je gegevens kan invullen om te kijken wat waarschijnlijk het beste past (leeftijd, bevallen of niet, sterke bekkenbodemspieren etc). Geloof dat je CuteCotton o.i.d. ook heel laagdrempellig kan mailen voor hulp. Soms kan het even zoeken zijn voor je de juiste cup en manier van inbrengen hebt gevonden dus er zit wel een kleine "learningcurve" aan. Maar dat zul je ook wel in het topic teruglezen, wil dit topic niet kapen haha :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 22:06 



 
Profiel   

15 jaar geleden mijn baarmoeder verwijdert , maar vind t leuk te lezen dat hier ook over nagedacht wordt.
Destijds heb ik van een oude molton maandverband gemaakt. Verschillende vormen en diktes omdat ik dus snachts leeg liep. Sommige waren waardeloos maar afdoende heb ik geleerd en verbeterd. Zoals hoeveel laags voor snachts en voor overdag. Dus als je handig bent met naaimachine, probeer t eens. Enne als je weg bent en een wasbare heb... zakje die je kan sluiten... is top. Succes en erg leuk om te volgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 22:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen