Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:47

Ik ga zodra ik hem mag direct. Wil zo ontzettend graag terug naar het normale leven zonder al die afstand en angst. Ik weet niet alles. Maar weet wel dat dit geen leven is waar ik op zit te wachten.

furious

Berichten: 7112
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:50

Ik laat mij ook vaccineren en sta door mijn werk niet helemaal achter in de rij. *\o/*

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:52

Jazeker! Zodra het kan wil ik wel gevaccineerd worden.

Ik las alleen gisteren dat een vd vaccins mogelijk gevaarlijk zijn voor mensen met een ernstige allergie en/of een adrenalinepen bij zich dragen. Ik behoor tot beide categorieën dus ben benieuwd of ik op korte termijn gevaccineerd mag worden.

En mocht er een 5G chip inzitten om mensen te volgen: ideaal, dan hoef ik “zoek mijn iphone” ook niet meer te gebruiken om te kijken waar m’n man blijft ;)

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:53

Ik wil me voorlopig nog niet laten vaccineren, en ik hoop dat dat een houdbare situatie blijft. Ten eerste val ik niet in de risicogroep. Ten tweede kennen ze risico's bij zwangerschap/borstvoeding nog niet en wordt het daarom niet aangeraden voor iig het Pfizer vaccin. En ik las ook dat ze bezig zijn met een vaccin die na een eenmalig shot langdurig werkzaam blijft (https://www.hln.be/binnenland/ku-leuven-publiceert-resultaten-preklinisch-onderzoek-eigen-coronavaccin-in-nature~a66d892c8/). Ik hoop dat die op de markt komt, ook omdat op deze manier al meerdere vaccins geproduceerd zijn. Verder kijk ik het graag een tijdje aan wat er gebeurt als gevaccineerde mensen geïnfecteerd worden, en hoe het immuunsysteem daarop reageert. Dat is iets wat ze niet kunnen testen in klinische studies, dus zal moeten blijken. Ik zeg dus geen nee, maar voorlopig niet.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:56

Ik ga me niet laten vaccineren. Krijg ook al een jaar of 25 de oproep voor een griepprik en die heb ik ook nooit gehaald.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:57

Ik heb nee gestemd. Ik ben nooit ziek, heb nooit griep, ben nooit verkouden, geen koorts.
De laatste keer dat ik echt een griep had was ik 21...Griepprik doe ik niet aan, dus hier ook niet aan.

Mijn vader daarentegen, zwaar COPD-patient, die moet (en gaat) geënt worden.

De repliek dat het ontwikkelen van een vaccin normaal jaren duurt vind ik onzin. Hoeveel geld was er mee gemoeid om als eerste een vaccin te maken, daar heeft de farmaceutische business alles voor over gehad, afgelopen maanden...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:57

Loei schreef:
pien_2010 schreef:


Dat snap ik. Hoe oud ben je ongeveer?


26. Ik weet dat hoe ouder je bent, hoe vatbaarder je bent maar nu ik nog kerngezond ben en een keus heb, zeg ik nee :)

edit; wellicht zeg ik in de toekomst ja als er meer bekend is.

Ik wil toch nog even hierop terugkomen, wat betreft het woord 'keus'.

Je beseft je toch dat het niet uitmaakt dat jij jong en gezond bent? Je hebt zelf ervaren dat je ook besmet kunt worden - en dat je dus ook anderen kunt aansteken.

En daar gaat het nu net om. Die economie die nu plat ligt moeten jij en ik (29) banen in gaan zoeken (of hebben) en de zooi moet met ons belastinggeld opgeruimd worden.
Ook jij hebt er baat bij dat we zo snel mogelijk af zijn van dingen als afstandsmaatregelen. Ook als je niet geeft om het feit dat anderen wél ernstig ziek kunnen worden (via jou). En helemaal als je, ondanks dat je kerngezond bent, ook ineens ernstig ziek kunt worden, en dan is het wel zo prettig als er een ziekenhuisbed voor je klaar staat. (En we hebben recent nog op dit forum gezien dat een ziekte als kanker jonge gezonde mensen niet overslaat :( )

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:00

Ik laat me ook meteen vaccineren zodra het mogelijk is :j Maar ik ben verder jong en gezond, dus helaas zal dat nog een tijdje duren.

Ik werk regelmatig in grote groepen mensen, en de kans dat ik daar iets oploop is best aanwezig.
Ik heb corona gehad, en ondanks dat ik gezond ben en normaal nooit ziek ben, ben ik toch flink beroerd geweest van corona, en nog steeds zo nu en dan, en daarnaast wil ik ook geen familie aansteken.
Voor mijn gevoel is de kans dat je chronisch ziek wordt of overlijdt aan corona behoorlijk veel groter dan dat je chronische klachten over houdt aan het vaccin, en als dat klopt dan lijkt het mij een no-brainer..

Dat mensen het nog even willen aankijken en kritisch zijn snap ik best. Maar ik kan me wel behoorlijk storen aan mensen die pertinent weigeren om zich ooit te laten vaccineren zonder er ook maar iets vanaf te weten, of hun kennis via Facebook op te doen.
Vaccinaties werken pas als een grote groep zich laat vaccineren, zo niet dan blijft de IC vollopen. Weliswaar voornamelijk met mensen die er zelf voor gekozen hebben om zich niet te laten enten en dus ziek te worden, maar het erge is dat je daarmee plekken wegneemt voor mensen die zich wél laten vaccineren en met andere ziektes worden opgenomen.
Je doet het niet alleen voor jezelf, het vaccineren, maar ook voor ouderen en zieken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-12-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:08

Ja zeker kom maar op. Al sta ik waarschijnlijk ook onderaan in de rij voor ik aan de beurt ben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:14

Ik laat me voorlopig niet vaccineren. Ook al ben ik een risicogroep. Iedereen die zichzelf wil beschermen prima maar ik vind het zwaar overtrokken.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:23

Nee. Ik ga me niet laten inenten voor iets wat ik als ongevaarlijk zie.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:25

Nee, gewoon nee.

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:38

Oef dat je nu al moet kiezen snap ik inderdaad dat het erg lastig is! Snel moment ook...

Duurt nog even maar ik verwacht in Februari / maart een uitnodiging te krijgen ( gehandicaptenzorg) maar ik ben stagiaire dus vraag mij het af hoor! Ik verwacht nog wel wat later eigenlijk.

Ik twijfel ook nog , maar dat komt meer omdat mijn moeder er nogal bang voor is en dan steeds doorgaat op wat er fout kan gaan. Dan gaat de hypochonder in mij twijfelen dat ik wel dood kan gaan aan zoiets , ook al is dat misschien wel helemaal niet aan de orde. Andere kant zou het mij wel veel rust gaan geven als ik geënt ben. Dan nog mijn zware fobie voor naalden en ik daar bij de gedachte al beroerd van wordt.

Ik weet het nog even niet , als ik wordt beperkt straks in reizen en naar bijvoorbeeld concerten gaan wil ik het ook wel hebben. En natuurlijk om mijn doelgroep te beschermen en mijzelf.

Ik ben er wel flink over aan het nadenken maar ik weet het nog niet. Ook bij mij in de klas zijn de meningen verdeeld. De een denkt dat je een chip krijgt , de ander dat je er bijna dood aan gaat en weer een ander wil hem zo hebben want dan kon je weer reizen.

Is denk ik ook maar net waar je prioriteiten liggen en of het noodzakelijk is. Ik zou blij zijn als mijn angst gewoon minder werd , en ik weer een stuk zorgen loos kan leven.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:40

Guinevere, ik heb vandaag ter inventarisatie een anonieme poll (thuiszorg) moeten invullen over het jezelf wel of niet laten vaccineren. Heb jij informatie gekregen over welk vaccin ze jullie willen geven en hebben jullie de bijsluiter kunnen lezen?

Ik vind het moeilijk. Vooral om betrouwbare informatie te vinden. Wat zijn de echte risico's/bijwerkingen? Ik heb 10 jaar geleden mijn dochter laten vaccineren tegen mexicaanse griep. Zij is niet gevaccineerd met Pandemrix, maar toch heb ik er spijt van dat dit ik ''zo maar'' heb laten doen. Er zijn na het vaccineren met Pandemrix aardig wat meldingen gekomen van kinderen die narcolepsie kregen, vooral in Scandinavie waar dit vaccin op grotere schaal gegeven werd dan in Nederland. Een bewezen verband is nooit vastgesteld geloof ik, maar opzienbarend is het wel. Dat Nederland een bedrag van 5 miljoen heeft uitgetrokken voor schadevergoedingen vind ik ook wat zeggen. Hierdoor denk ik tegenwoordig beter na over wat ik wel of niet in laat spuiten. Al heb ik mijn dochter van 13 wel laten vaccineren tegen het HPV. Maar ik heb me er goed over ingelezen en er goed over nagedacht.

Nu verwacht ik ook snel aan de beurt te kunnen komen voor een vaccinatie tegen corona, omdat ik in de zorg werk. Persoonlijk hoeft het vaccin voor mij niet. Ik acht de risico's van het doormaken corona voor mij als erg laag. Echter ben ik me er wel van bewust dat er hele groepen mensen zijn waarbij bekend is dat zij een groot risico lopen mochten zij corona krijgen. Ik wil het niet doorgeven aan iemand die wel een hoog risico loopt.
Ik vind het inmiddels zo ingrijpend al die beperkingen en de zorg die zo onder druk staat. Dus uit collectief belang laat ik mij wel vaccineren. Maar ik moet toegeven dat ik me wel een soort proefkonijn vind, met name voor de bijwerkingen/risico's op lange termijn.

Ik ben alleen bang dat veel mensen zich niet laten vaccineren, waardoor het weinig effect gaat hebben. Ik snap dat mensen die behoren tot de kwetsbare groepen huiverig zijn voor het vaccin. Toch merk ik dat ik dat lastig vind. Want ook ik ben er huiverig voor en persoonlijk heb ik dit vaccin niet nodig. Ik doe het eigenlijk voor een ander. Ik vind het lastig dat juist die ander met zwakkere gezondheid het vaccin weigert. Mijn enige persoonlijke belang is dat ik hoop dat we van al die beperkingen al gaan komen.

Mijn kinderen laat ik voorlopig nog niet vaccineren. Ik ken in mijn directe omgeving wat mensen die inmiddels corona gehad hebben. Gelukkig is iedereen er hierbij goed uitgekomen en leek het voor hen niet meer dan een flinke griep. Echter de kinderen hadden enorm milde klachten tot zelfs geen klachten. In de tijd voor corona zouden deze kinderen nooit ziek thuis gebleven zijn met de klachten (of geen klachten) die ze hadden. Ik vind het risico van het vaccin voor mijn kinderen voorlopig nog veel te groot tegenover het risico van het doormaken van corona zelf.

Ik zie het liefst juist die kwetsbare groepen het snelst gevaccineerd worden. Juist de groep mensen die het meest op de IC gezien wordt. Bescherm hen eerst! En dat daarnaast ook zorgpersoneel gevaccineerd wordt als dubbele bescherming vind ik prima. Ik laat het ook voor een ander doen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-12-20 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:44

Vayo schreef:
Guinevere, ik heb vandaag ter inventarisatie een anonieme poll (thuiszorg) moeten invullen over het jezelf wel of niet laten vaccineren. Heb jij informatie gekregen over welk vaccin ze jullie willen geven en hebben jullie de bijsluiter kunnen lezen?

Ik vind het moeilijk. Vooral om betrouwbare informatie te vinden. Wat zijn de echte risico's/bijwerkingen? Ik heb 10 jaar geleden mijn dochter laten vaccineren tegen mexicaanse griep. Zij is niet gevaccineerd met Pandemrix, maar toch heb ik er spijt van dat dit ik ''zo maar'' heb laten doen. Er zijn na het vaccineren met Pandemrix aardig wat meldingen gekomen van kinderen die narcolepsie kregen, vooral in Scandinavie waar dit vaccin op grotere schaal gegeven werd dan in Nederland. Een bewezen verband is nooit vastgesteld geloof ik, maar opzienbarend is het wel. Dat Nederland een bedrag van 5 miljoen heeft uitgetrokken voor schadevergoedingen vind ik ook wat zeggen.

Nu verwacht ik ook snel aan de beurt te kunnen komen voor een vaccinatie tegen corona, omdat ik in de zorg werk. Persoonlijk hoeft het vaccin voor mij niet. Ik acht de risico's van het doormaken corona voor mij als erg laag. Echter ben ik me er wel van bewust dat er hele groepen mensen zijn waarbij bekend is dat zij een groot risico lopen mochten zij corona krijgen. Ik wil het niet doorgeven aan iemand die wel een hoog risico loopt.
Ik vind het inmiddels zo ingrijpend al die beperkingen en de zorg die zo onder druk staat. Dus uit collectief belang laat ik mij wel vaccineren. Maar ik moet toegeven dat ik me wel een soort proefkonijn vind, met name voor de bijwerkingen/risico's op lange termijn.

Ik ben alleen bang dat veel mensen zich niet laten vaccineren, waardoor het weinig effect gaat hebben. Ik snap dat mensen die juist de kwetsbare groepen huiverig zijn voor het vaccin. Toch merk ik dat ik dat lastig vind. Want ook ik ben er huiverig voor en persoonlijk heb ik dit vaccin niet nodig. Ik doe het eigenlijk voor een ander. Ik vind het lastig dat juist die ander met zwakkere gezondheid het vaccin weigert. Mijn enige persoonlijke belang is dat ik hoop dat we van al die beperkingen al gaan komen.

Mijn kinderen laat ik voorlopig nog niet vaccineren. Ik ken in mijn directe omgeving wat mensen die inmiddels corona gehad hebben. Gelukkig is iedereen er hierbij goed uitgekomen en leek het voor hen niet meer dan een flinke griep. Echter de kinderen hadden enorm milde klachten tot zelfs geen klachten. In de tijd voor corona zouden deze kinderen nooit ziek thuis gebleven zijn met de klachten (of geen klachten) die ze hadden. Ik vind het risico van het vaccin voor mijn kinderen voorlopig nog veel te groot tegenover het risico van het doormaken van corona zelf.


0,004% van de gevaccineerden kregen na Pandemrix narcolepsie. 1300 van de 30miljoen gevaccineerden.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:46

Ik laat me niet vaccineren tegen Covid-19.
Ik heb ook heel weinig vertrouwen in de farma industrie, alleen het feit al, dat de farma bedrijven niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor gezondheidsschade zegt al genoeg.
Die rommel hoef ik niet in mijn lijf.

Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:47

Hier ook veel twijfel gehad over het wel of niet laten vaccineren en snap als je zo snel moet beslissen het nog moeilijker wordt een keus te maken.

Zelf ben ik de afgelopen dagen flink aan het zoeken gegaan naar informatie die betrouwbaar is en die ook wel begrijpbaar is. Nu dus besloten er voor te gaan. Ik werk in een verpleeghuis en neem ook jaarlijks de griepprik zonder dat ik er last van heb, dus verwacht hier verder ook geen klachten van.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:51

Ik ga me niet met het Pfizer vaccin laten vaccineren, want ik heb een enorme allergische reactie tegen het Pandemrix vaccin tegen Mexicaanse griep in 2009 gehad. Ik ben toen 3 dagen lang aan 1 hele zijkant verlamd geweest en hier ben ik heel erg van geschrokken. De dagen en weken daarna ging alles wel weer werken en ik ben weer helemaal ok. Ik heb het gevoel dat ik toen echt door het oog van de naald gekropen ben. Als er een gewoon vaccin komt, dus niet RNA of met adjuvenant, dan zou ik het wel overwegen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:52

Ik had hem liefst zsm gehaald. Maar nu zwanger en (hopelijk) daarna weer langdurig bv dus helaas mag ik voorlopig nog niet.


lochsong schreef:
Ik ga me niet met het Pfizer vaccin laten vaccineren, want ik heb een enorme allergische reactie tegen het Pandemrix vaccin tegen Mexicaanse griep in 2009 gehad. Ik ben toen 3 dagen lang aan 1 hele zijkant verlamd geweest en hier ben ik heel erg van geschrokken. De dagen en weken daarna ging alles wel weer werken en ik ben weer helemaal ok. Ik heb het gevoel dat ik toen echt door het oog van de naald gekropen ben. Als er een gewoon vaccin komt, dus niet RNA of met adjuvenant, dan zou ik het wel overwegen.

Wat heftig zeg, jeetje.
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar mexicaanse griep was geen RNA toch? Waarom zou je dan zonder RNA juist wel overwegen?

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:56

Er wordt ook aangeraden als je ernstig allergisch bent voor Medicijnen , voedsel of een ander vaccin het ook niet aangeraden wordt om het te nemen.

In Engeland hadden 2 mensen een allergische reactie gehad. Deze mensen zijn behandeld en er goed weer uitgekomen gelukkig.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:57

Verootje, Dat is geen juiste berekening omdat het specifiek een probleem was bij kinderen, je moet die berekening dus uitvoeren op het aantal kinderen.
De kans dat een kind ernstig ziek wordt van covid is ook heel laag dus de risico-baten analyse valt daar anders uit dan bij volwassenen.
Het was daar destijds waarschijnlijk te wijten aan een immuunversterkende toevoeging waar kinderen heftiger op reageerden.

Voorlopig is het sowieso nog niet goedgekeurd voor kinderen dus die vraag kun je nog even laten rusten.

Ik wil op zich wel het vaccin, ben echter toch voorlopig niet aan de beurt dus ik kan rustig kijken wat er gebeurd.

Bijwerkingen zijn bij niet levende vaccins sowieso zelden tegen het antigen zelf, maar door hulpstoffen.

Ik ben eerst vooral benieuwd naar resultaten van vaccins bij mensen die al besmet geweest zijn en meer data van mensen die besmet raken na inenten.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 21:58

Vayo schreef:
Guinevere, ik heb vandaag ter inventarisatie een anonieme poll (thuiszorg) moeten invullen over het jezelf wel of niet laten vaccineren. Heb jij informatie gekregen over welk vaccin ze jullie willen geven en hebben jullie de bijsluiter kunnen lezen?

Nee, helemaal niks. :(

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:00

verootjoo schreef:
0,004% van de gevaccineerden kregen na Pandemrix narcolepsie. 1300 van de 30miljoen gevaccineerden.


Uiteindelijk zijn het er inderdaad niet onnoemelijk veel. Echter vind ik dit een dusdanige ongeneeslijke heftige ziekte, dat het mij wel heeft doen schrikken. Het zal maar net je kind zijn. Het heeft mij in ieder geval doen nadenken of het risico van bijwerkingen wel opweegt tegen het risico van hetgeen waartegen gevaccineerd wordt.

In het geval van Covid-19 is de risico voor mijn kinderen zeer laag mochten zij dit virus krijgen. Velen worden er amper ziek van. Dus hen laat ik voorlopig nog niet vaccineren. Ze zijn erg jong en moeten hopelijk nog lang gezond mee.
Ik laat eerst mezelf wel vaccineren. Juist voor een ander en uit collectief belang. Ik hoop van harte dat vooral mensen uit de kwetsbare doelgroep zich laten vaccineren. Dat zijn juist de mensen waarvoor wij ons aan al die beperkingen moeten houden. Dat doe ik ook netjes om hen zoveel mogelijk te beschermen. Het zou dan zuur zijn als er vervolgens in die groep veel mensen zijn die weigeren. Zo wordt de druk op de zorg nooit minder.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:01

Ja, en ik vind het zorgwekkend hoeveel mensen zich door hun onderbuikgevoel en onzin laten leiden en daarom weigeren.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:02

lochsong schreef:
Wat heftig zeg, jeetje.
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar mexicaanse griep was geen RNA toch? Waarom zou je dan zonder RNA juist wel overwegen?


Ik heb heel veel 'gewone vaccins' gemaakt met dood virus zonder enig probleem gehad. Huisarts dacht dat het misschien de adjuvenant in Pandemrix was en gezegd dat ik daar mogelijk niet tegen kan. De makers van het Pfizer waarschuwen dat als je zo'n ernstige allergische reactie hebt gehad, je het beter niet kan riskeren. Bovendien heb ik ook een levensbedreigende voedsel allergie en dan mag het dus ook niet.