Het corona vaccin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:58

Daarom moet je ook in je elleboog hoesten/niezen, zelfs met mondkapje. Maar wat ik zag en zeg, bij normaal spreken komen er al zoveel druppels vrij dat een kapje zeker nut heeft. Wanneer je van een virus één deeltje of een hele lading binnenkrijgt lijkt mij nogal een verschil te maken. Dit was geen extreme nies of hoesttest maar simpel praten. Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een praatje maakt en onbedoeld komt diegene toch te dichtbij .
En natuurlijk is juist gebruik essentieel , wanneer je niet zwemt verzuip je ook.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:21

Carol_Beer schreef:
Dezelfde instanties die vrijheids beperkende maatregelen hebben verzonnen die niks helpen?? Anderhalf meter is niet genoeg om besmetting te voorkomen, dat moet (uit onderzoek) minimaal acht meter zijn wat gewoon niet haalbaar is in onze samenleving.. Niet medische mondkappen laten alle besmettelijke deeltjes door, en wat wordt er door diezelfde "juiste instanties" verplicht? Juist, alle mondmaskers die niet werken :') :+
Is zelfs op kassa geweest, en is toegegeven door hugo de jonge
In plaats daarvan had men ook gewoon niet op de zorg hoeven te bezuinigen en kunnen investeren in het produceren van werkende, medische mondkappen
Maar ach, die proffesionals daarboven hebben het altijd gelijk toch :Y)


Ze helpen wel degelijk. En stoffen/niet-medische mondkapjes hebben op zichzelf misschien geen significant effect, maar tezamen met andere maatregelen (handen wassen, afstand) wel degelijk. Je moet het als pakket zien, niet individuele maatregelen. Zoals Bigone ook al zegt, ze laten inderdaad besmettelijke deeltjes door. Maar hoe ver deze deeltjes komen wordt aanzienlijk beperkt met *iets* voor je mond+neus. En verkeerd gebruik heeft iirc enkel meer risico voor jezelf (en ook maar erg beperkt), niet voor anderen, waar het juist voor bedoeld is. Ik refereer even naar het prachtige in-je-broek-pis plaatje wat hier veelvuldig is gedeeld :)). Die deeltjes kunnen technisch gezien óók door die stof heen :))

Als individuele maatregel is een niet-medisch mondkapje wellicht meer schijnveiligheid vanwege de niet-significante bescherming. Maar, tezamen met al het andere, niet.

Over bezuinigingen in de zorg refereer ik even naar secricible: klik klik klik

Carol_Beer schreef:
De niet medische werken sowiso niet, dus die kan je bij juist en verkeerd gebruik altijd al wegstrepen, het wekt (zoals zelfs meneertje hugo jonge zelf al zei in een interview) pure schijnveiligheid op, geen wonder dat iedereen het coronabeleid in twijfels gaat trekken toch? Zeker nu het steeds meer weerlegd wordt met wetenschappelijke onderzoeken die de argwaan van de mensen bevestigen
Van iedereen die medische kappen draagt zullen dr ook vast mensen zijn die t wel gwn goed dragen en dan heb je altijd meer veiligheid dan met maskers die helemaal geeneens werken

De bezuinigen moet je zeker mee rekenen, dat heeft ook gwn invloed, misschien moeten ze ff wat minder miljoentjes per jaar naar het koningshuis sturen en wat meer naar de zorg, denk dat mensenlevens toch wel wat belangrijker is dan de nieuwe boot van majesteit
Het gaat om de verdeling, onzinzaken, daar moet je op bezuinigen, niet op de essentiele eisen van een land zoals nederland.


"Zeker nu het steeds meer weerlegd wordt met wetenschappelijke onderzoeken die de argwaan van de mensen bevestigen"
Oh je refereert naar wetenschap ipv facebook! Top! Heb je ook deze bronnen om te delen? Dan kunnen we wellicht een zinnige discussie houden in plaats van herhalen van wat al 100x gepost is.

Als ik me goed herinner krijgt het koningshuis zo'n 45 miljoen. Voor 2020 was er zo'n 88 miljard geld beschikbaar voor de zorg. Ik vraag me af of die 'paar miljoentjes' die je noemt een significant verschil maken wat betreft extra geld naar de zorg. Overigens is het koningshuis niet alleen 'de nieuwe boot van majesteit', maar doen ze ook veel goeds op business en economisch vlak, waar Nederland met interessante en goede handelsverdragen ook de vruchten van plukt. Ze zijn niet geheel nutteloos hoor.

En pauperland door bezuinigingen in de zorg? Sure, er kan best wat verbeterd worden, dat ontken ik niet. Maar vergeleken met de meeste andere landen hebben we het echt super goed in Nederland. Kijk alleen nog maar naar Amerika, waar mensen honderden tot duizenden dollars per maand moeten betalen aan een verzekering (dan is die 100-200 euro per maand + 385 aan eigen bijdrage echt peanuts).. En dan dekt die verzekering niet eens alles. Maar klaag nog maar verder hoe slecht ons zorgsysteem is hoor :j

Edit: overigens, hoe wil je de zorg opschalen zodat alles zónder maatregelen goed loopt? Het is niet dat je ff'tjes een blik verpleegkundigen open kan trekken, naast de doos met artsen. Of in goede tijden leegstaande gebouwen en ic-bedden moet bekostigen?

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:29

Anna79 schreef:
Verootjo, wat vind jij dan van de reclamespotjes van de overheid voor het vaccin? Daarin wordt ons een vette worst voorgehouden dat we (stapje voor stapje) onze vrijheid terugkrijgen wanneer we ons laten vaccineren. Dat vind ik 1. een wig drijven (wie zich niet laat vaccineren werkt niet mee) 2. Wie zegt dat het vaccin dit gaat brengen? Dat weten we niet, er is nog niet eens bekend of je het virus nog kunt overdragen eens je gevaccineerd bent en of het werkt tegen mutaties. Het komt op mij propaganda achtig over.


Minister heeft beloofd dst er in december proeven zouden gaan plaatsvinden om te kijken of het risico op besmetting groter is binnen of buiten. Dat weten we nu simpelweg niet. Dus is het virus overdragelijker binnen ergens of buiten? Met in acht neming van de regels (ventilatie, afstand etc).

Die proeven zijn zonder reden doorgeschoven naar januari. Guido weijers heeft aangeboden mee te werken tijdens zn oude jaars conference... Kon niet, want was niet januari.
Nogmaals aangeboden maar nu opgeschort tot onbepaalde tijd.


Dus ook hier werd weer vette worst voor gehouden, notabene tijdens persconferentie... En wordt zomaar van tafel geveegd.
Ik heb er weinig vertrouwen in. Denk niet dat we voor de zomer gaan versoepelen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:37

Handen wassen. Afstand houden sta ik 1000 % achter. De kapjes niet. Al zet ik ze braaf op en ga er geen stennis over schoppen.
Wat ik er wel eng aan vind zijn de mensen die dus wel denken dat het helpt en weer in elkaars ruimte komen.
Ik heb mijn moeder van 75, hart patiënt dan ook echt op het hart gedrukt die afstand te houden. En niet naar plaatsen te gaan die te druk zijn.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:42

DuoPenotti schreef:
Handen wassen. Afstand houden sta ik 1000 % achter. De kapjes niet. Al zet ik ze braaf op en ga er geen stennis over schoppen.
Wat ik er wel eng aan vind zijn de mensen die dus wel denken dat het helpt en weer in elkaars ruimte komen.
Ik heb mijn moeder van 75, hart patiënt dan ook echt op het hart gedrukt die afstand te houden. En niet naar plaatsen te gaan die te druk zijn.

Maar dit is dus inderdaad niet goed. Het is én, niet óf met deze maatregelen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:48

Hutcherson schreef:
Anna79 schreef:
Verootjo, wat vind jij dan van de reclamespotjes van de overheid voor het vaccin? Daarin wordt ons een vette worst voorgehouden dat we (stapje voor stapje) onze vrijheid terugkrijgen wanneer we ons laten vaccineren. Dat vind ik 1. een wig drijven (wie zich niet laat vaccineren werkt niet mee) 2. Wie zegt dat het vaccin dit gaat brengen? Dat weten we niet, er is nog niet eens bekend of je het virus nog kunt overdragen eens je gevaccineerd bent en of het werkt tegen mutaties. Het komt op mij propaganda achtig over.


Minister heeft beloofd dst er in december proeven zouden gaan plaatsvinden om te kijken of het risico op besmetting groter is binnen of buiten. Dat weten we nu simpelweg niet. Dus is het virus overdragelijker binnen ergens of buiten? Met in acht neming van de regels (ventilatie, afstand etc).

Die proeven zijn zonder reden doorgeschoven naar januari. Guido weijers heeft aangeboden mee te werken tijdens zn oude jaars conference... Kon niet, want was niet januari.
Nogmaals aangeboden maar nu opgeschort tot onbepaalde tijd.


Dus ook hier werd weer vette worst voor gehouden, notabene tijdens persconferentie... En wordt zomaar van tafel geveegd.
Ik heb er weinig vertrouwen in. Denk niet dat we voor de zomer gaan versoepelen.


Dat laatste idd. Er is altijd alleen een reden waarom iets niet kan. Andersom lijkt niet meer te kunnen en niemand kan zeggen hoe lang het nog gaat duren. Ja tot de zomer. Maar dat hoop ik toch oprecht van niet.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:20

Vind het ook een kwalijke zaak dat er zoveel beloftes worden gedaan en niet gekeken wordt naar wat wél kan. Had echt vertrouwen in die test evenementen, maar weer zonder perspectief doorgeschoven. Lijkt wel of ze net hebben gedaan alsof ze gingen onderzoeken, om de sector stil te houden, maar van te voren al wisten dat het toch niet doorging.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:25

De verlenging van de maatregelen is niet voor de lol. Belangrijkste reden is de nieuwe varianten die veel besmettelijker zijn. Die telt zo maar 0,4 op bij de R waarde zonder dat de omstandigheden wijzigen. Dat kan betekenen dat je nu in de lockdown met en R waarde van 0,8 ineens toch naar 1,2 schiet en dan loopt het uit de hand net als in Engeland

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:27

Ik postte net een link in het algemeen topic. In een WZC in West-Vlaanderen 110 mensen besmet met die britse variant. 3 overleden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:28

Ik denk dat we pas gaan versoepelen als een grote groep is ingeënt. Ik vind niet erg als iets niet kan. En ik snap ook dat maatregelen nodig zijn. Maar ik mis een stuk transparantie. Al vanaf het begin van de crisis. En het gaat me steeds meer storen.

Zo lang ze de R waarde niet baseren op de ziekenhuis opnames zegt dat cijfer niks.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:33

SusanH schreef:
Ik denk dat we pas gaan versoepelen als een grote groep is ingeënt. Ik vind niet erg als iets niet kan. En ik snap ook dat maatregelen nodig zijn. Maar ik mis een stuk transparantie. Al vanaf het begin van de crisis. En het gaat me steeds meer storen.

Zo lang ze de R waarde niet baseren op de ziekenhuis opnames zegt dat cijfer niks.

Precies dat is ook wat ik bedoel.

Ik denk dat al vanaf maart duidelijk is dat je mensen met je mee krijgt als je uitlegt wáárom beslissingen genomen worden. Nu krijg je een bak maatregelen, ja om de besmettingen laag te houden, maar wat doen ze? Waarom denkt de regering dat die maatregelen effect hebben? Waarom niet zeggen: we gaan de test evenementen in februari doen als de cijfers het toelaten? Er is nu helemaal niks over gemeld, gewoon opgeschoven.

Het is dan imo niet gek dat steeds meer mensen denken: je zoekt het er maar mee uit, ik trek mijn plan.

D’r wordt al maanden gehamerd op ‘probeer jongeren te bereiken’. Behalve een spot op slam fm over vaccineren zie ik nog niks terug om deze groep te bereiken.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:36

SusanH schreef:
Ik denk dat we pas gaan versoepelen als een grote groep is ingeënt. Ik vind niet erg als iets niet kan. En ik snap ook dat maatregelen nodig zijn. Maar ik mis een stuk transparantie. Al vanaf het begin van de crisis. En het gaat me steeds meer storen.

Zo lang ze de R waarde niet baseren op de ziekenhuis opnames zegt dat cijfer niks.


Ik kan het soms niet zo goed verwoorden maar jij verwoordt het precies zoals ik zou willen. Het missen van transparantie en inderdaad al sinds het begin van de crisis.

Het voelt voor mij heel erg alsof ze enorm aan 't prutsen en testen zijn en heel veel dingen nergens op gebaseerd zijn. Mondkapjes is daar een voorbeeld van. Daarnaast heb ik totaal geen vertrouwen in de objectiviteit van de media en heb ik het idee dat dingen sterk overdreven worden.. Dat helpt voor mij niet mee aan het vertrouwen in een vaccin.


Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:38

In de objectiviteit van die sensatiebeluste kranten die daar staan zou ik sowieso geen vertrouwen hebben :')

Net als de privé, weekend of story

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:39

Wow, dat laatste wist ik niet eens, even de tweet gezocht maar het is ook echt getweet, wat triest. Helaas is het ook niet altijd goed om de media helemaal te volgen want die houden wel van een goed stuk sensatie. :=

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:46

sureido schreef:
Wow, dat laatste wist ik niet eens, even de tweet gezocht maar het is ook echt getweet, wat triest. Helaas is het ook niet altijd goed om de media helemaal te volgen want die houden wel van een goed stuk sensatie. :=


Ja ik heb ook eerst gekeken of het echt getweet was en als je op zijn naam Googled vind je overal nieuwsberichten dat het zo slecht met hem ging. Schandalig!

Maar bijvoorbeeld ook als er 1000 positieve testen minder zijn, dan spreken ze van 'een lichte daling' en als er 1000 positieve testen meer zijn dan spreken ze van 'een forse stijging'. Als je erop gaat letten dan zie je zoveel subjectiviteit in de media en vooral ook bangmakerij.. Zo erg dat m'n oma van 89 niet eens meer de post durft op te halen van beneden omdat er een hele kleine kans is dat ze misschien iemand tegen komt. Dieptriest vind ik het.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:49

Afbeelding

Dit zijn dingen die hij zelf geschreven heeft := het artikel van The Times zit achter een inlog muur, voor de geinteresseerden

https://www.thetimes.co.uk/article/jere ... -sbvjvmv53

Beetje apart dat meneer dan doet alsof het leugens zijn als de media het oppikt? Ik snap het niet helemaal :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:49

Ja, die zie ik ook heel vaak, dat lichte daling flinke stijging over precies dezelfde aantallen. Ik negeer dat voortaan ook, heb alle media verwijderd op Facebook en ik lees voortaan via het RIVM de cijfers.

En weet je? Het geeft echt rust.

Geen reacties meer lezen over 5G, geen bangmakerij. Gewoon relevante informatie :+

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:55

Princess_ schreef:
[ [url=m/IQzkDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn dingen die hij zelf geschreven heeft := het artikel van The Times zit achter een inlog muur, voor de geinteresseerden

https://www.thetimes.co.uk/article/jere ... -sbvjvmv53

Beetje apart dat meneer dan doet alsof het leugens zijn als de media het oppikt? Ik snap het niet helemaal :=


Hij zegt toch alsnog nergens dat hij vocht tegen corona? Alleen dat het een eng idee is om het te hebben omdat er zoveel onduidelijkheid is. Niet dat hij moest vechten en doodziek was. Maar zo wordt het wel gebracht.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:58


secricible

Berichten: 25708
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:03

sureido schreef:
Ik denk dat al vanaf maart duidelijk is dat je mensen met je mee krijgt als je uitlegt wáárom beslissingen genomen worden. Nu krijg je een bak maatregelen, ja om de besmettingen laag te houden, maar wat doen ze? Waarom denkt de regering dat die maatregelen effect hebben? Waarom niet zeggen: we gaan de test evenementen in februari doen als de cijfers het toelaten? Er is nu helemaal niks over gemeld, gewoon opgeschoven.

Het is dan imo niet gek dat steeds meer mensen denken: je zoekt het er maar mee uit, ik trek mijn plan.

D’r wordt al maanden gehamerd op ‘probeer jongeren te bereiken’. Behalve een spot op slam fm over vaccineren zie ik nog niks terug om deze groep te bereiken.


Dit deel ik ook absoluut.

Dat van clarkson dan weer niet. Zijn column is echt een artikel dat klinkt alsof hij half dood ging. En nu zegt hij ineens dar er niks aan de hand was. Dramaking.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:07

Carol_Beer schreef:
Relaxed schreef:
Carol, hoe zou het zonder die maatregelen zijn dan denk je? Denk je dat je dan nog in een ziekenhuis terecht kon mocht dit nodig moeten zijn?


Als de overheid niet zou hebben bezuinigd op de zorg jarenlang en er werkende, medische mondkappen ware dan denk ik zeker dat het een hoop had gescheeld ja


Hoe verklaar je dan dat in vrijwel alle landen hetzelfde gebeurt? Zelfs in een rijk land als Zwitserland is paniek geweest over het aantal IC-bedden.

Edit: waar je bovendien een godsvermogen aan verzekeringspremie betaalt, die ook nog eens stijgt als je in een jaar gebruik hebt moeten maken van die verzekering (bonus-malus).

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:15

Waar ik me aan stoor zijn de regels die geen hout snijden. Zoals bijvoorbeeld dat je 2 personen per dag mag ontvangen maar je met diezelfde 2 personen niet een wandeling mag maken want dan overschrijd je de groepsgrootte.

Verder waar ik boos en verdrietig over ben zijn de beperkingen die trimsalons zijn opgelegd. Iemand achter een bureau heeft blijkbaar bepaald dat een trimsalon een publieke lokatie is. Terwijl de dieren daar afgegeven worden en later weer opgehaald (net als een jas die gestoomd moet worden en dat mag nog wel 8)7) Na veel gelobby van de beroepsvereniging mogen nu noodgevallen getrimd worden. M.a.w. dieren moeten eerst in de problemen raken (pijn) en dan mag iemand ze helpen. Nou, ik zal je zeggen, dan kookt mijn bloed. En waarvoor, gewoon achterlijke regels die helemaal niets helpen tegen de besmettingen maar waar dieren wel onder moeten lijden en de trimsalons uiteraard ook financieel, bah!

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:17

Anna de regels die jij noemt raken In derdaad kant nog wal. Mee eens!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-01-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:17

Sizzle schreef:
In deze link staat een tabel die dagelijks ge-update wordt met het % inentingen per land.
https://www.srf.ch/news/international/g ... weltweit-2


Merci ! Heel die link is interessant.

Wij krijgen in Belgie ook een ' vaccinatiebarometer ' waarop de burgers alles kunnen volgen. Maar het belgische en het vlaamse model schijnt van elkaar te verschillen. Schiet ook nog niet op zo :')

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:24

Afbeelding
Ik kwam deze tegen vind hem geweldig :D :D