Het corona vaccin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:32

Ik word niet graag in het hokje anti vaxxer gedrukt omdat ik dat niet ben, ik ben ook geen wappie, maar een intelligente vrouw die alleen nog veel vraagtekens heeft bij vaccinatie. Het kan op een gegeven moment zo zijn dat ik om bepaalde redenen mij wel laat vaccineren, ik heb een vriendin met een auto imuunziekte, ook zonder corona moet zij al oppassen voor andere virussen. Als het voor haar het verschil zou maken zou ik me direct laten vaccineren. Op dit moment wil ik de ontwikkelingen afwachten. Ik zou het wel fijn vinden als het wappieniveau weer wat omlaag kan. Zodra er 1 persoon langs komt die overal tegenaan schopt wordt de rest gelijk op dezelfde bult geschoven. Dat geeft mij een naar gevoel, alsof je er met twijfels niet mag zijn.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:35

Anna79 schreef:
Ik word niet graag in het hokje anti vaxxer gedrukt omdat ik dat niet ben, ik ben ook geen wappie, maar een intelligente vrouw die alleen nog veel vraagtekens heeft bij vaccinatie. Het kan op een gegeven moment zo zijn dat ik om bepaalde redenen mij wel laat vaccineren, ik heb een vriendin met een auto imuunziekte, ook zonder corona moet zij al oppassen voor andere virussen. Als het voor haar het verschil zou maken zou ik me direct laten vaccineren. Op dit moment wil ik de ontwikkelingen afwachten. Ik zou het wel fijn vinden als het wappieniveau weer wat omlaag kan. Zodra er 1 persoon langs komt die overal tegenaan schopt wordt de rest gelijk op dezelfde bult geschoven. Dat geeft mij een naar gevoel, alsof je er met twijfels niet mag zijn.


volgens mij gaf ik heel redelijk en inhoudelijk antwoord op je twijfels? Wat maakt dan dat je alsnog dat gevoel krijgt?


Skinfaxi schreef:
Is het eigenlijk al bekend hoe lang je immuun bent? Ik heb zelf wel even de website van pfizer en google scholar doorzocht maar ik zie vooral dat het nog niet duidelijk is of het gaat om 1 jaar net zoals bij griep, 3 jaar zoals bij de pokken of dat je maar 1 keer in je leven (dubbel dan) gevaccineerd moet worden.
Nouja om op zn hoogst 1 keer per jaar gevaccineerd te moeten worden klinkt in mijn ogen zeer redelijk. Maar ik vraag me af: na besmetting van het virus zelf mag je uitgaan van 2 a 3 maanden immuniteit en daarna moet je je bij klachten weer laten testen. Wat maakt dat je bij het vaccin uit kunt gaan van veel langere immuniteit dan? Want je afweersysteem reageert hetzelfde op het echte virus als op het vaccin toch?

Ze gaan uit van minimaal een jaar. Waarom ze nu uitgaan van 2 a 3 maanden weet ik niet, de pienter studie laat tot nu toe ook zien dat 90% langer dan 6 maanden antistoffen bij zich draagt na doormaken van de ziekte. Ik had dat ook nog nooit gehoord van die 2 a 3 maanden dus kan er niks zinnigs over zeggen.
Misschien omdat dat het minimum is en men nu iedereen zoveel mogelijk binnenboord wil houden? Terwijl als straks het merendeel gevaccineerd is en er dan een paar zijn die na 2 a 3 maanden geen antistoffen meer hebben dat minder risicovol is?

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:07

Skinfaxi schreef:
Is het eigenlijk al bekend hoe lang je immuun bent? Ik heb zelf wel even de website van pfizer en google scholar doorzocht maar ik zie vooral dat het nog niet duidelijk is of het gaat om 1 jaar net zoals bij griep, 3 jaar zoals bij de pokken of dat je maar 1 keer in je leven (dubbel dan) gevaccineerd moet worden.
Nouja om op zn hoogst 1 keer per jaar gevaccineerd te moeten worden klinkt in mijn ogen zeer redelijk. Maar ik vraag me af: na besmetting van het virus zelf mag je uitgaan van 2 a 3 maanden immuniteit en daarna moet je je bij klachten weer laten testen. Wat maakt dat je bij het vaccin uit kunt gaan van veel langere immuniteit dan? Want je afweersysteem reageert hetzelfde op het echte virus als op het vaccin toch?

Na het oplopen van covid is de indicatie zeker 8 maanden :
https://www.scientias.nl/coronapatient- ... n-gedacht/
Citaat:
Al met al suggereren de bevindingen dat bijna alle overlevenden van COVID-19 over immuuncellen beschikken die nodig zijn om een herinfectie succesvol te kunnen bestrijden. Sterker nog, de brede analyse van het immuunsysteem van 188 voormalige coronapatiënten suggereert dat ze zeker acht maanden beschermd zijn tegen SARS-CoV-2. “Onze gegevens suggereren dat de immuunreactie er is – en blijft,” concludeert Sette. Het betekent dat overlevenden van COVID-19 in ieder geval maanden en misschien zelfs jaren na een infectie beschermd zijn tegen COVID-19. “Tenminste, tegen een ernstige vorm,” benadrukt onderzoeker Shane Crotty.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:28

Afbeelding
I'll leave it like this ;)

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:33

Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-01-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:34

Oh ja, China zegt het. Dus dan zal het wel kloppen.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:35

Hoezo, als bakermat van corona zijn zij toch de experts? :')

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:38

IMANDRA schreef:
Carol_Beer schreef:
[ [url=m/MKkGVN.png]Afbeelding[/url] ]
I'll leave it like this ;)


I’ll leave it like this ;)

[ [url=m/8Yl6nu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Met linkje, want ik vind bronvermelding wél belangrijk.
https://www.ad.nl/binnenland/live-tbc-v ... aec212e32/


We zullen het maar niet over de openheid en de betrouwbaarheid van Chinese info hebben.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:41

Dat van het TBC vaccin verbaast me echt 0,0.
Dat was vanaf het begin al gebaseerd op incomplete slechte statistiek, maar toen ze die statistiek gecorrigeerd hadden en concludeerde dat er geen reden was om aan te nemen dat het wat uitmaakt was het onderzoeksgeld blijkbaar al vergeven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:17

Wat een vervelend welles-nietes topic is dit af en toe.
Waarom willen sommigen hier zo graag gelijk hebben?
Het belang om niet ernstig ziek te worden en dierbaren te verliezen zou voorop moeten staan. Evenals het belang dat de zorg kan blijven draaien.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:57

Arabesk schreef:
De vaccinatie wordt niet gedwongen ook niet indirect. Hoewel particuliere partijen wél die eis kunnen stellen. (Festival, kroeg etc)

Nu roepen dan vaccins onzin zijn of gevaarlijk, is hetzelfde als rondzwemmen in de Ganges en roepen dat vaccins onzin zijn, of eng of weet ik veel.

Ik snap echt niet waarom je geen twijfel mag hebben over een vaccin dat pas een voorlopige goedkeuring heeft tot 2023 (want dan kan het hele onderzoek pas afgerond worden, iets met de lange termijn) en waarvoor de europese wetgeving snel aangepast moest worden mbt GMO. Er zit dus wel degelijk een nieuw component in het vaccin, raar dat mensen dat af willen wachten zeg.

Denk dat de meeste de mexicaanse griepvaccins van 2010 al vergeten zijn. Die waren ook superveilig, tot ineens bleek dat ze op lange termijn dus helemaal niet veilig waren voor iedereen. De overheid heeft daar flink wat miljoentjes aan compensatie aan moeten betalen.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:26

Sunnda schreef:
Arabesk schreef:
De vaccinatie wordt niet gedwongen ook niet indirect. Hoewel particuliere partijen wél die eis kunnen stellen. (Festival, kroeg etc)

Nu roepen dan vaccins onzin zijn of gevaarlijk, is hetzelfde als rondzwemmen in de Ganges en roepen dat vaccins onzin zijn, of eng of weet ik veel.

Ik snap echt niet waarom je geen twijfel mag hebben over een vaccin dat pas een voorlopige goedkeuring heeft tot 2023 (want dan kan het hele onderzoek pas afgerond worden, iets met de lange termijn) en waarvoor de europese wetgeving snel aangepast moest worden mbt GMO. Er zit dus wel degelijk een nieuw component in het vaccin, raar dat mensen dat af willen wachten zeg.

Denk dat de meeste de mexicaanse griepvaccins van 2010 al vergeten zijn. Die waren ook superveilig, tot ineens bleek dat ze op lange termijn dus helemaal niet veilig waren voor iedereen. De overheid heeft daar flink wat miljoentjes aan compensatie aan moeten betalen.


Je moet ook niet doen alsof die bijwerkingen destijds zo heel veel voorkwamen.

"Van de dertig miljoen Europeanen die werden gevaccineerd tegen Mexicaanse griep in 2009 en 2010, kregen er naar schatting ruim 1300 narcolepsie, een slaapstoornis waarbij mensen zonder aanwijsbare reden overdag in slaap vallen. Dat komt neer op 0,004 procent van de gevaccineerden, oftewel 1 op de 23.000" bovendien was het altijd door een onderliggende genetische afwijking.

Ter vergelijking: 1 op de 87/100 sterft aan corona (beetje afhankelijk van welk rapport je leest). Ik las een cijfer dat onder niet-ouderen het cijfer hiervan zo'n 1 op de 2000 is. Veel meer hebben langdurige of zelfs blijvende schade.

Zelfs met het risico van 0,004% op zo'n bijwerking, zou ik het met alle liefde alsnog nemen.

Edit: bovendien heeft Pfizer het vaccin op 43.000 mensen getest. Voor zover ik weet geen aanwijzingen op zulke bijwerkingen.

Edit 2: flink wat miljoentjes valt wel mee. Ging om 5 miljoen voor 7-11 mensen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-01-21 01:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:33

Maar als ik dan zeg: ik ben relatief jong dus niet zo bang er al te veel last van te krijgen roept iedereen wel weer: je zal maar net die ene zijn die wel zwaar ziek wordt. :D
Je moet dus wel bang zijn voor de ene kleine kans, maar niet bang voor de ander.

De hele combi van wat ik net schreef en de lange lijst met: onbekend of het gevolgen heeft voor zwangerschap/autoimmuun etc maakt dat ik ernstig twijfel.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:39

Sunnda schreef:
Maar als ik dan zeg: ik ben relatief jong dus niet zo bang er al te veel last van te krijgen roept iedereen wel weer: je zal maar net die ene zijn die wel zwaar ziek wordt. :D
Je moet dus wel bang zijn voor de ene kleine kans, maar niet bang voor de ander.

De hele combi van wat ik net schreef en de lange lijst met: onbekend of het gevolgen heeft voor zwangerschap/autoimmuun etc maakt dat ik ernstig twijfel.


Maar de kans is groter dat jij als jongere ernstig ziek wordt en komt te overlijden door COVID (1/2000) dan die kans op narcolepsie bij het Mexicaanse griep vaccin (1/23.000). Tien keer zo groot zelfs.

Met zwangerschap zijn ze altijd extra voorzichtig. Enige reden waarom het wordt afgeraden is waarschijnlijk omdat het niet expliciet op zwangeren is getest, maar er zijn iirc geen aanwijzingen dat het gevaarlijk zou zijn. Met ernstige allergieën is er gewoon de aanwijzing dat je het met de dokter moet bespreken.

jesitoJarig
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:52

Sunnda schreef:
Arabesk schreef:
De vaccinatie wordt niet gedwongen ook niet indirect. Hoewel particuliere partijen wél die eis kunnen stellen. (Festival, kroeg etc)

Nu roepen dan vaccins onzin zijn of gevaarlijk, is hetzelfde als rondzwemmen in de Ganges en roepen dat vaccins onzin zijn, of eng of weet ik veel.

Ik snap echt niet waarom je geen twijfel mag hebben over een vaccin dat pas een voorlopige goedkeuring heeft tot 2023 (want dan kan het hele onderzoek pas afgerond worden, iets met de lange termijn) en waarvoor de europese wetgeving snel aangepast moest worden mbt GMO. Er zit dus wel degelijk een nieuw component in het vaccin, raar dat mensen dat af willen wachten zeg.

Denk dat de meeste de mexicaanse griepvaccins van 2010 al vergeten zijn. Die waren ook superveilig, tot ineens bleek dat ze op lange termijn dus helemaal niet veilig waren voor iedereen. De overheid heeft daar flink wat miljoentjes aan compensatie aan moeten betalen.


Dat dus inderdaad. Als je twijfelt ben je een wappie. In mijn ogen is het goed om kritisch te blijven.
Er zijn heel veel mensen die zich wel willen laten enten en die willen zo snel mogelijk. Als dat allemaal goed gaat en mensen zien het van elkaar dan is de stap misschien sneller gezet.
Ik ga er niet voor vooraan lopen en weet nog niet wat ik ermee moet. Van mij hoeft het niet.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:48

Bij het vaccin van de mexikaanse griep is er iets fout gegaan, dat hoeven we niet weg te moffelen onder: ja maar het zijn er weinig. Het was een fout om adolescenten te snel toe te laten, punt. Net als er een paar jaar terug een productie fout gemaakt is in een normaal griepvaccin wat toen teruggeroepen is.
Waar gewerkt worden fouten gemaak en niets is zonder risico. Net als dat je ernstig ziek kan worden bij fouten bij voorverpakte sla, of dood kan gaan als je niet goed gekeken hebt net oversteken.
Het is goed om daar dat te erkennen, niet goed om er in door te slaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34774
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:58

Ik heb destijds het vaccin voor Mexicaanse griep niet genomen omdat ik zwanger was. Had wel een oproep liggen. Ik kan dus best begrijpen als mensen twijfelen, of ervoor kiezen om het niet te doen.

jesitoJarig
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:02

Ik vind het zo typisch, met enten van dieren zijn we steeds kritischer geworden. Veel mensen zijn in de loop der jaren erachter dat al dat geënt overbodig is en juist meer balast is dan nodig. Bij dieren kan men titeren. Waarom kan dat hiermee niet. Als ik die antistoffen toch heb dan hoef ik toch niet nog een prik.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:03

Over een maand mag ik als het goed is het vaccin halen. Ik ben er wel blij mee, ik ben niet vaak ziek, maar als dan is het vaak gelijk een longontsteking, ik was/ben dus ook bang om corona te krijgen. Daarbij is reizen mijn favoriete bezigheid en ik heb het vermoeden dat je daarvoor uiteindelijk een vaccin moet hebben.

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:06

jesito schreef:
Ik vind het zo typisch, met enten van dieren zijn we steeds kritischer geworden. Veel mensen zijn in de loop der jaren erachter dat al dat geënt overbodig is en juist meer balast is dan nodig. Bij dieren kan men titeren. Waarom kan dat hiermee niet. Als ik die antistoffen toch heb dan hoef ik toch niet nog een prik.

Maar dan doe je dat toch? Je hoeft hem niet te nemen. Wacht af, kijk of je je later bedenkt en anders ook prima.

Ik heb er ook mijn bedenkingen bij. Krijg liever niets ingespoten maar voel hierbij nu wel dat het iets is waar ik aan mee wil werken. Maar dat heeft ook wel even geduurd.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:08

jesito schreef:
Ik vind het zo typisch, met enten van dieren zijn we steeds kritischer geworden. Veel mensen zijn in de loop der jaren erachter dat al dat geënt overbodig is en juist meer balast is dan nodig. Bij dieren kan men titeren. Waarom kan dat hiermee niet. Als ik die antistoffen toch heb dan hoef ik toch niet nog een prik.


Dat kun je gewoon doen hoor, geen probleem.
Ook als mens kun je gewoon testen of je BMR en tetanus nog overeind staat.
Met Covid theoretisch ook behalve dat ze daar nog niet perse weten vanaf welke titer je waarschijnlijk beschermt bent. Je zult het echter zelf moeten betalen en de prik is gratis.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:26

Ik zou het ook wel prima kunnen begrijpen als iemand met antistoffen voorlopig vriendelijk bedankt voor het vaccin moet ik eerlijk zeggen.

De argumentatie van de mexicaanse griep vind ik moeilijk. Ik snap dat dat mensen huiverig maakt, maar ik kijk daar ook zo naar als Imandra. De kans op ernstige gevolgen van corona is een stuk groter dan de kans op ernstige gevolgen door vaccinatie als je kijkt naar het verleden. Wat maakt dan dat het nemen van het vaccin als een grotere dreiging voelt dan corona krijgen?
Is dat omdat je weet dat anderen het nemen en die het risico oplossen? Is dat omdat je de vaccinatie sowieso krijgt en je bij corona moet afwachten of je het krijgt?
Dat is gewoon een oprechte vraag, ik kan die gedachtegang moeilijk volgen... het vaccin is wat mij betreft absoluut niet 100% veilig (dat is geen enkel medicijn), maar onze huidige samenleving is dat ook niet met deze ziekte.

DuoPenotti

Berichten: 30111
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:32

Ik snap het wel. Wat als over een paar jaar blijkt dat een groep mensen ernstig moe blijft na de vaccinatie. Dat soort bijwerkingen weten ze nu nog niet.

Maar dan kijk ik naar mijn gezonde buurmeisje. 3 kleine kindjes. Volop in het leven. Kreeg met de carnaval corona. Kan nu nog amper van de auto naar de achterdeur lopen.
Heeft niet in het ziekenhuis gelegen. Wel koorts gehad. Even flink ziek. Maar word ze ooit echt beter? En dit hoor je meer.
Bang voor de dood hoef je als jongere zeker niet te zijn. Maar deze nasleep wil je ook niet.
Hoe erg is dan het vaccin?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:33

Er is destijds gewoon een fout gemaakt in de beoordeling en toelating, dat hoeven we echt niet te ontkennen. Uitgerekend bij vaccins ligt de standaard enorm hoog, juist omdat je op dat moment gezonde mensen prikt die theoretisch nooit ziek hoeven worden van de ziekteverwekker.
Dat is gewoon zoals het is. Fouten hoeven we niet te verbloemen, daar moeten we van leren.
Net als het vaccin voor Dengue absoluut geen goed idee bleek (het gevreesde ADE effect). Het is ook gewoon mensen werk en dus niet perfect.
Echter slaan mensen gelijk door met complot theorieen dat de big farma uit is op ziek maken. Dat is gewoon dom geleuter.

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:35

Het is (en hopelijk blijft het) voor iedereen een persoonlijke keuze.

Over die antistoffen, kan je gewoon laten testen als je wil.
En mensen die recent corona gehad hebben moeten blijkbaar 3 maanden wachten met vaccineren tot hun eigen antistoffenlevel wat gezakt is. Weet daar verder het fijne niet van, gehoord van een bekend persoon hier die corona gehad heeft en nu dus moet wachten.
Iemand daar juiste info over?