Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:15

Ik heb net weer een uitnodiging gehad voor een Corona vaccinatie vanwege medisch risico. Ik ben in jan. al gevaccineerd en heb toen aangegeven dat ze mijn vaccinatie gegevens in het systeem mochten zetten en mochten delen met het rivm. Geen idee ook op basis waarvan ik medisch risico ben. Ik kreeg normaal ook geen oproep voor een griepprik. Ivm mijn werk mag ik hem via het werk halen, maar dat heb ik ook nooit gedaan.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:22

sureido schreef:
Nee hoor, niet alleen mijn probleem :D want volgens mij hebben al die mensen ook een oproep gehad voor een vaccinatie die ervoor zorgt dat je niet in het ziekenhuis komt.

Of heb ik iets gemist?


Niet allemaal, nee.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:35

MyWishMax schreef:
sureido schreef:
Nee hoor, niet alleen mijn probleem :D want volgens mij hebben al die mensen ook een oproep gehad voor een vaccinatie die ervoor zorgt dat je niet in het ziekenhuis komt.

Of heb ik iets gemist?


Niet allemaal, nee.

Nog niet nee, daarom zeg ik ook dat het straks een flinke griep wordt voor sommigen.

Janneke2

Berichten: 22789
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:39

Ann schreef:
Wat ik me afvraag: hebben de vaccinaties ook invloed op eventuele restklachten na een corona besmetting? Na vaccinatie kun je dan wel minder ernstig ziek worden, maar als je long covid klachten krijgt, kan dit ook best serieuze gevolgen hebben? Weet iemand of hier al onderzoek naar is geweest?


Er lopen onderzoeken, en er zijn mensen die op blijken te kalefateren na de vaccinatie, maar dat geldt niet voor iedereen met 'lange termijn covid'.


Ook ivm me/cvs vind ik dit onderzoek razend interessant.
(Van me/cvs wordt /werd ook aangenomen dat het volgde op een virusinfectie. Die mensen zijn zelden tot nooit serieus genomen. En we weten nu meer van het immuunsysteem : als de 'voorste linies van defensie' falen - men praat graag in oorlogstermen - komen de 'blinde slopers' van het immuunsysteem in actie.)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:43

DuoPenotti schreef:
lenaa_tje schreef:
Ziek is wat anders dan ziekenhuis opnames.

uiteraard dat begrijp ik.
Maar vraag me af of ze bij voorbaat kunnen zeggen dat 100% niet zo ernstig ziek word.
Denk van niet, dat percentage is te groot.
Want iemand met onderliggend lijden die dan toch ziek word dat kan gewoon teveel zijn.


Niet bij voorbaat nee, dat is wat uit de onderzoeken is gekomen ;)
En ik zeg geen 100%, er stond BIJNA 100%. Dus ja, er kan een klein percentage nog wel in het zkh terecht komen. Maar omdat de meeste mensen dus niet in het zkh terecht komen, gaat dit zeker wel de druk daarop verlichten.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:46

Ik weet dat je bijna schreef. :)
Maar ik heb er na je post op zitten googelen.
En het ene bericht heeft het over die 67 die weinig kans meer maakt voor dat ziekenhuis, en dan ook wel wegens 95.
Maar als dat laatste echt uit onderzoek komt zou dat toch veel groter in het nieuws staan en dat kwam ik dan ook maar weer mondjesmaat tegen.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:48

sureido schreef:
MyWishMax schreef:
Niet allemaal, nee.

Nog niet nee, daarom zeg ik ook dat het straks een flinke griep wordt voor sommigen.


Als de lijst dan aangepast is, ja dan straks ja. Maar zoals het nu gaat en dus ook straks als er niks verandert. Maar niet iedereen krijgt die oproep ook tijdens risicogroep. Ook omdat het verschilt per huisarts praktijk wie op die lijst gekomen zijn.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-05-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:48

Pandora2 schreef:
Ik denk dat ze eigenlijk nog niet heel veel weten. Niet over het virus en ook niet over de vaccins.
Het zal leren en bijsturen zijn door de jaren.
Binnen een jaar of 4 zou corona een ' gewoon ' verkoudheidsvirus worden.
Maar dat werd gezegd voor alle mutaties en varianten tevoorschijn kwamen. Dus of dat nu nog geldt, zal afwachten zijn.

Ik las in een ander topic dat iemand meedoet aan een studie over de werking van de vaccinaties. Loopt over anderhalf jaar.

Die mutaties zijn onderdeel van de ontwikkeling naar een veel milder en veel besmettelijker versie die we onder de al bekende verkoudheidsvirussen kunnen schuiven. Maar dat is geen lineaire ontwikkeling, kan eerst de verkeerde kant op gaan voordat het milder wordt. Het is niet in het belang van het virus om de gastheer te doden of zelfs ziek te maken, dan kan het zich niet verspreiden en sterft het uit. Aangezien ook een virus onsterfelijkheid via nakomelingen naastreeft, is dat dus een slechte zaak. Echter het virus heeft geen wegwijzer hoe daar te komen, dat is uitproberen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:56

sureido schreef:
MyWishMax schreef:
Niet allemaal, nee.

Nog niet nee, daarom zeg ik ook dat het straks een flinke griep wordt voor sommigen.


En een flinke griep is voor sommigen dus fataal. Is dat erg moeilijk voor je om te begrijpen?

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:57

Vayo schreef:
Ik heb net weer een uitnodiging gehad voor een Corona vaccinatie vanwege medisch risico. Ik ben in jan. al gevaccineerd en heb toen aangegeven dat ze mijn vaccinatie gegevens in het systeem mochten zetten en mochten delen met het rivm. Geen idee ook op basis waarvan ik medisch risico ben. Ik kreeg normaal ook geen oproep voor een griepprik. Ivm mijn werk mag ik hem via het werk halen, maar dat heb ik ook nooit gedaan.


Op mijn stage kregen ze ook weer een oproep vanwege risicogroep maar iedereen is al gevaccineerd vrij recent. Het loopt soms nog niet helemaal soepel

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:58

Maar dat is het altijd geweest en wordt geen rekening mee gehouden, dus ik snap wel dat het met corona straks ook klaar is. Voor risicogroepen is er de griepprik of dus corona vaccins. Alleen moeten ze die lijst wel even goed op orde krijgen :+

Dus ik snap wat ze zegt, alleen sureido niet wat ik zeg. Ik snap het, ik geloof ook dat het zo zal gaan, hoewel ik hoop dat mensen nu zullen stoppen met ziek doorlopen en gewoon thuis blijven. Maar dat zal wel niet

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:05

MyWishMax schreef:
Maar dat is het altijd geweest en wordt geen rekening mee gehouden, dus ik snap wel dat het met corona straks ook klaar is. Voor risicogroepen is er de griepprik of dus corona vaccins. Alleen moeten ze die lijst wel even goed op orde krijgen :+

Dus ik snap wat ze zegt, alleen sureido niet wat ik zeg. Ik snap het, ik geloof ook dat het zo zal gaan, hoewel ik hoop dat mensen nu zullen stoppen met ziek doorlopen en gewoon thuis blijven. Maar dat zal wel niet


Ik snap het ook, ik val alleen over het "probleem opgelost". Voor sommige mensen is het niet zo simpel.
Ik zeg daarmee niet dat er maatregelen zouden moeten blijven ofzo, helemaal niet, maar enig meevoelend vermogen zou gewaardeerd worden.

Edit: en of het altijd zo geweest is? Voor die (normale) stevige griep was er een griepprik. Ik weet niet of je nu kan zeggen dat de situatie hetzelfde is als voorheen.
Maar dat terzijde. ;)

tokedri
Berichten: 1556
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:25

SimoneeM schreef:
bigone schreef:
Een week of twee, drie na de eerste vaccinatie ben je ongeveer 60 tot 70 % beschermd.

Dat is wel een geruststelling


Mijn moeder was positief een week na vaccinatie van mn vader en zelfs toen is mn vader er al beduidend minder ziek van geworden dan mn moeder. Wel positief en wel wat klachten, maar lang niet zo erg. Dus het kan best snel gaan (dit is dus puur onze ervaring hoor, geen officiƫle cijfers).[/quote]

Mss was hij anders ook niet zo ziek geworden
Hoeft niet door het vaccin te komen

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:32

Nikass schreef:
Edit: en of het altijd zo geweest is? Voor die (normale) stevige griep was er een griepprik. Ik weet niet of je nu kan zeggen dat de situatie hetzelfde is als voorheen.
Maar dat terzijde. ;)


Maar je hebt straks ook een corona vaccin. Die zelfs betere bescherming bieden als een griepprik. Dat is zoals ik het begrepen heb wel het idee om elk jaar de kwetsbaren te vaccineren.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:41

Maar zullen we dan echt elk jaar 2 prikken moeten hebben/halen?
Wat voor soort vaccin is het griepvaccin eigenlijk?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:49

purny schreef:
Maar zullen we dan echt elk jaar 2 prikken moeten hebben/halen?
Wat voor soort vaccin is het griepvaccin eigenlijk?


Daar zijn ze nog niet over uit. Voor kwetsbare groepen spreken ze nu ook al over die booster.
Komt tijd, komt raad :)

Griepvaccins zijn verzwakte influenzastammen denk ik.
Niet te vergelijken dus met de covid vaccins.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:51

Griepvaccins zijn inderdaad nu nog klassieke vaccins maar dat zal niet lang meer duren.
Men (o.a. Moderna) probeert al langer universele mRNA griepvaccins te maken maar het is steeds niet tot de klinische fase gekomen. Dat wordt nu natuurlijk anders.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-05-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:52

Je moet niks en het zal van heel veel dingen afhangen. Ik haal geen griepprik ook al ben ik risicogroep omdat die voor mij meer nadeel als voordeel oplevert. Corona zou ik wel willen tot het echt zover afgenomen is.

En misschien is het over 2 jaar wel zover dat het niet meer voorkomt en dus geen vaccin meer nodig. Of echt alleen verkoudheid en geen heftiger gevallen. Ze kunnen er gewoon weinig over zeggen nog

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:56

Voor HIV zouden ze nu ook aan de gang gaan met die mRNA vaccins.
Zou ook eens tijd gaan worden }>

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:59

Dan lijkt corona toch nog ergens goed voor :j

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:00

sureido schreef:
Maar DP even grof gezegd, maar moet daar dan heel de samenleving weer voor stilgelegd worden? Ik denk dat we covid altijd bij ons zullen houden, de meeste zullen geen klachten hebben door vaccinatie, sommigen lichte en een enkeling erge griep, en inderdaad ook een aantal ziekenhuis/dood. Maar das met griep ook... experts verwachten dat het voor de meeste een verkoudheidje gaat worden.

Wat kun jij verschrikkelijk neerbuigend doen over een groep mensen waar Covid of een griep WEL een gevaar voor is. :n
Wellicht ga je het ooit in je leven nog eens begrijpen!

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:07

Popstra schreef:
sureido schreef:
Maar DP even grof gezegd, maar moet daar dan heel de samenleving weer voor stilgelegd worden? Ik denk dat we covid altijd bij ons zullen houden, de meeste zullen geen klachten hebben door vaccinatie, sommigen lichte en een enkeling erge griep, en inderdaad ook een aantal ziekenhuis/dood. Maar das met griep ook... experts verwachten dat het voor de meeste een verkoudheidje gaat worden.

Wat kun jij verschrikkelijk neerbuigend doen over een groep mensen waar Covid of een griep WEL een gevaar voor is. :n
Wellicht ga je het ooit in je leven nog eens begrijpen!

Hoezo neerbuigend?

Je kan niet ontkennen dat het leven met griep voor het grote deel van de bevolking niks van invloed had. Dat had op geen enkele manier invloed op de samenleving

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:08

Popstra schreef:
sureido schreef:
Maar DP even grof gezegd, maar moet daar dan heel de samenleving weer voor stilgelegd worden? Ik denk dat we covid altijd bij ons zullen houden, de meeste zullen geen klachten hebben door vaccinatie, sommigen lichte en een enkeling erge griep, en inderdaad ook een aantal ziekenhuis/dood. Maar das met griep ook... experts verwachten dat het voor de meeste een verkoudheidje gaat worden.

Wat kun jij verschrikkelijk neerbuigend doen over een groep mensen waar Covid of een griep WEL een gevaar voor is. :n
Wellicht ga je het ooit in je leven nog eens begrijpen!



Waarom neerbuigend.
Voor een bepaalde groep is de griep altijd al een gevaar geweest.
Tot nu toe hadden we daar ook geen problemen mee en werdt het hele land ook niet stilgelegd.
Hier ook een oproep voor de vaccinatie maar die ligt al in de prullebak.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:10

Loriene, hoop dat je er goed over hebt nagedacht ipv allerlei vage berichten te geloven. En mocht je alsnog Corona krijgen dan is het ook goed, heb je ook wat antistoffen.
Je man en dochter en de rest van de familie staan er ook zo in? Toch fijn voor jullie dat de vaccinatiebereidheid zo hoog is in het noorden, kun je onder de paraplu meeliften.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:19

bigone schreef:
Loriene, hoop dat je er goed over hebt nagedacht ipv allerlei vage berichten te geloven. En mocht je alsnog Corona krijgen dan is het ook goed, heb je ook wat antistoffen.
Je man en dochter en de rest van de familie staan er ook zo in? Toch fijn voor jullie dat de vaccinatiebereidheid zo hoog is in het noorden, kun je onder de paraplu meeliften.



Die vage berichten berusten heel veel op waarheid.
Wat betreft mijn familie ,daar heb je niets mee te maken.