Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:25

Tja, in hoeverre kun je mensen verplichten zich te houden aan een regel waarvan niet bewezen is dat deze effect heeft tegen hetgeen je wil bestrijden. Wetenschappers hebben moeite aan te tonen dat het gebruik van medische mondmaskers helpt bij het bestrijden van virussen. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Ze zijn gemaakt tegen bestrijding van bacteriën.

Als van medische mondmaskers al niet bewezen kan worden dat de enig effect hebben in virusbestrijding. Hoe zit het dan met onze, al dan
niet zelfgemaakte, huis, tuin en keuken maskers?

Ik snap heel goed dat mensen moeite hebben met het verplicht dragen van een mondmasker. Ongeacht of er een medische achtergrond achter zit.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:27

Poekkie schreef:
Die zonder mondkapje is dus meestal wel illegaal.

Nou jullie mogen je mening hebben, maar ik spreek zeker aan en geef zeker aan :) liever dat mij grootouders binnenkort terug bezoek mogen ontvangen dan dat er een boel idioten maar zonder gevolgen los lopen.

En hoe weet jij dat? Ken je de cijfers? Weet je hoeveel mensen iets medisch hebben? Meen je dat te kunnen zien aan hun kleding? Houding? Gedrag?

En die mensen die echt iets tegen het mondkapje hebben gaan echt niet door de opmerking van een paar Gerda's denken: goh toch maar wel.
Anders bestond dat viruswaanzin ook niet, of misschien moeten ze jou een keer uitnodigen?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:30

Sunnda schreef:
Poekkie schreef:
Die zonder mondkapje is dus meestal wel illegaal.

Nou jullie mogen je mening hebben, maar ik spreek zeker aan en geef zeker aan :) liever dat mij grootouders binnenkort terug bezoek mogen ontvangen dan dat er een boel idioten maar zonder gevolgen los lopen.

En hoe weet jij dat? Ken je de cijfers? Weet je hoeveel mensen iets medisch hebben? Meen je dat te kunnen zien aan hun kleding? Houding? Gedrag?

En die mensen die echt iets tegen het mondkapje hebben gaan echt niet door de opmerking van een paar Gerda's denken: goh toch maar wel.
Anders bestond dat viruswaanzin ook niet, of misschien moeten ze jou een keer uitnodigen?


Je hoeft niet zo dwingend te doen.
Als ik er 100 uithaal is het bij 95 echt wel onzin. Als ik er voor kan zorgen dat die dan een dikke boete aan hun broek hebben als er toevallig ergens politie oid in de buurt, is dan zal ik dat zeker niet laten. En anders leggen ze daar hun verklaring maar aan voor.
Ook zal in een winkel of bedrijf zal ik zeker eisen om niet in een wachtkamer of ruimte te moeten zijn met iemand zonder masker als deze weigert het op te zetten.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:30

Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Wat voor kwaad kan het voor een gezond persoon om een mondkapje te dragen. Ik kan er gewoon niet bij dat sommige mensen zo puberaal en rebels zijn dat ze expres zo'n kapje niet gaan dragen. We zijn toch volwassen met zijn allen? Volgens mij is ons probleem dat wij het zo goed en luxe hebben hier in Nederland, dat we zo verwend zijn geworden, dat we de tijd hebben om ons hier druk over kunnen maken :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:36

Sunnda schreef:
Poekkie schreef:
En hoe weet jij dat? Ken je de cijfers? Weet je hoeveel mensen iets medisch hebben? Meen je dat te kunnen zien aan hun kleding? Houding? Gedrag?

En die mensen die echt iets tegen het mondkapje hebben gaan echt niet door de opmerking van een paar Gerda's denken: goh toch maar wel.
Anders bestond dat viruswaanzin ook niet, of misschien moeten ze jou een keer uitnodigen?


Je hoeft niet zo dwingend te doen.
Als ik er 100 uithaal is het bij 95 echt wel onzin. Als ik er voor kan zorgen dat die dan een dikke boete aan hun broek hebben als er toevallig ergens politie oid in de buurt, is dan zal ik dat zeker niet laten. En anders leggen ze daar hun verklaring maar aan voor.
Ook zal in een winkel of bedrijf zal ik zeker eisen om niet in een wachtkamer of ruimte te moeten zijn met iemand zonder masker als deze weigert het op te zetten.


Ik ben niet dwingend, maar ik heb zelden iemand zulke onzin horen verkondigen.
Het klinkt mij dan ook allemaal psychisch niet helemaal gezond in de oren. En ik denk dat je politie je vierkant uitlacht, die schrijven nog niets eens. Als iemand zich namelijk op iets medisch beroept mag je niet doorvragen..dat mag je baas niet eens als je jezelf ziekmeldt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:37

corinep schreef:
Ik vind het best wel schokkend om te lezen dat veel mensen van mening zijn dat de mensen met een medische reden op de een of andere manier verantwoording schuldig zouden zijn aan alle andere mensen. Ik voel er niets voor om een button oid te gaan dragen, ik ben niemand verantwoording schuldig, ik hou mij gewoon aan wat door de overheid is gesteld.

Als we gewoon wat meer met ons eigen zaken zouden bemoeien en er vanuit gaan dat iemand zonder mondkapje daar zelf een goede reden voor heeft? Je gaat toch ook niet iemand die geen gordel draagt vragen of hij daar wel ontheffing voor heeft?



Helemaal mee eens.
Wat een onwijs gebrek aan empathie en menselijkheid hebben sommige reagerders hier. Volledig doorgeschoten in de covidangst en denkende dat je met een mondkapje heel veel levens redt. Mondkapjes zijn echt de grootste schijnveiligheid op dit moment.




Als jij een persoon bent die vind dat een ander wat zichtbaars moet dragen als ze om medische of psychische reden geen mondkapje dragen, ga dan even heel hard met jezelf aan de slag. Het probleem is jouw oordeel, niet de persoon, die om wat voor reden dan ook, geen mondkapje draagt. Überhaupt niet jouw taak om daar ook maar iets van te vinden of over te zeggen. Werk dan eens lekker aan je empatisch vermogen want daar is een groot gebrek aan. En dan wel durven praten over ''saamhorigheid''. :roll:

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:38

PoelieWoelie schreef:
Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Wat voor kwaad kan het voor een gezond persoon om een mondkapje te dragen. Ik kan er gewoon niet bij dat sommige mensen zo puberaal en rebels zijn dat ze expres zo'n kapje niet gaan dragen. We zijn toch volwassen met zijn allen? Volgens mij is ons probleem dat wij het zo goed en luxe hebben hier in Nederland, dat we zo verwend zijn geworden, dat we de tijd hebben om ons hier druk over kunnen maken :D


Of we zijn een zogenaamd “kennisland” waarin veel hoger geschoolden leven, die niet alles voor waarheid aannemen.

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Dit kun je dus niet zo stellen. Je weet a) niet of je bijdraagt aan de oplossing door een mondmasker te dragen, want dat is niet bewezen. Je weet dus B) ook niet of je bijdraagt aan het probleem als je er geen draagt.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:41

Sunnda schreef:
[


250 euro boete hier. En ken er genoeg die het aan hun broek hadden. Belgie is wat strenger precies.

En nee dank je, psychisch is er niets mis van mij :). Ik wordt er alleen moe van dat mijn eigen oma zich half opsluit terwijl hier in het straat corona-positief is getest heel de tijd rondlummelt.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:42

Sunnda schreef:
En ik denk dat je politie je vierkant uitlacht, die schrijven nog niets eens. Als iemand zich namelijk op iets medisch beroept mag je niet doorvragen..dat mag je baas niet eens als je jezelf ziekmeldt.

De politie gelukkig wel hoor.
Stel ik doe geen gordel om omdat ik last heb van mijn schouder.. als ik daar geen vrijstelling voor heb (als dat tegenwoordig nog kan?) krijg ik gewoon een boete.

Ineke2

Berichten: 33146
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:44

Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Eh nee, want de niet medische mondkapjes helpen niet.
Eerlijkheid gebied mij zelfs te zeggen dat er zonder mondkapje meer afstand gehouden word en het daardoor een stuk veiliger is zonder kapje.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:45

996981 schreef:
PoelieWoelie schreef:
Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Wat voor kwaad kan het voor een gezond persoon om een mondkapje te dragen. Ik kan er gewoon niet bij dat sommige mensen zo puberaal en rebels zijn dat ze expres zo'n kapje niet gaan dragen. We zijn toch volwassen met zijn allen? Volgens mij is ons probleem dat wij het zo goed en luxe hebben hier in Nederland, dat we zo verwend zijn geworden, dat we de tijd hebben om ons hier druk over kunnen maken :D


Of we zijn een zogenaamd “kennisland” waarin veel hoger geschoolden leven, die niet alles voor waarheid aannemen.

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Dit kun je dus niet zo stellen. Je weet a) niet of je bijdraagt aan de oplossing door een mondmasker te dragen, want dat is niet bewezen. Je weet dus B) ook niet of je bijdraagt aan het probleem als je er geen draagt.

Amen!
Als zelfs de regering toegeeft dat mondkapjes helemaal niet bewezen helpen en juist tegen kunnen werken bij niet goed gebruik (de minister haalt hem zelf even uit zijn zak voor een praatje), dan ben je als weldenkend volwassen persoon toch echt niet lekker als je denkt dat je levens te redden door met een mondkapje door de supermarkt te lopen.

Het hele idee achter de verplichte mondkapjes is namelijkk gedragsbeinvloeding, niet dat het mondkapje werkt als bescherming.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:47

Poekkie schreef:
Sunnda schreef:
[


250 euro boete hier. En ken er genoeg die het aan hun broek hadden. Belgie is wat strenger precies.

En nee dank je, psychisch is er niets mis van mij :). Ik wordt er alleen moe van dat mijn eigen oma zich half opsluit terwijl hier in het straat corona-positief is getest heel de tijd rondlummelt.


Ik heb daar zo mijn twijfels over poekkie. Je manier van reageren heeft namelijk een behoorlijk groot gebrek aan empathie en inlevingsvermogen. Daar ben je overigens niet de enige in, maar ik zou dan toch niet durven beweren dat dat er dan psychisch niets mis met je is.

Jouw manier van reageren is schadelijker dan iemand die geen mondkapje draagt.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:47

Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:49

Ja ik lees de reacties met stijgende verbazing... niet alleen worden uitspraken gratis uitgedeeld alsof je ze zelf gezegd hebt. Ook krijg je allemaal aandoeningen gratis. Misschien kan ik met zo’n aandoening wel vrijstelling van een mondkapje eisen. Echt chill!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:50

Brainless schreef:
Sunnda schreef:
En ik denk dat je politie je vierkant uitlacht, die schrijven nog niets eens. Als iemand zich namelijk op iets medisch beroept mag je niet doorvragen..dat mag je baas niet eens als je jezelf ziekmeldt.

De politie gelukkig wel hoor.
Stel ik doe geen gordel om omdat ik last heb van mijn schouder.. als ik daar geen vrijstelling voor heb (als dat tegenwoordig nog kan?) krijg ik gewoon een boete.


Maar er zijn nu nog geen aanvullende regels zijn opgenomen over de invulling.
Dus de politie kan niet zoveel..
Die moeten namelijk altijd de/een wet volgen om ambtshandelingen te verichten en als de wet niets zegt over de invulling kun je niet handhaven op iets dat er niet staat.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:50

Poekkie schreef:
Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+


Oh maar voor jou is het heel normaal om iemand te bestempelen als complotgekkie als diegene geen mondkapje draagt toch? Want anders moeten ze maar iets zichtbaars dragen, beter hun best doen etc. etc.

Ik raad je van harte aan om even dit filmpje te kijken:
https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl

En je dan eens goed af te vragen of jij vanuit menselijkheid en empathie reageert of niet.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:51

996981 schreef:
PoelieWoelie schreef:
Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Wat voor kwaad kan het voor een gezond persoon om een mondkapje te dragen. Ik kan er gewoon niet bij dat sommige mensen zo puberaal en rebels zijn dat ze expres zo'n kapje niet gaan dragen. We zijn toch volwassen met zijn allen? Volgens mij is ons probleem dat wij het zo goed en luxe hebben hier in Nederland, dat we zo verwend zijn geworden, dat we de tijd hebben om ons hier druk over kunnen maken :D


Of we zijn een zogenaamd “kennisland” waarin veel hoger geschoolden leven, die niet alles voor waarheid aannemen.

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem.

Dit kun je dus niet zo stellen. Je weet a) niet of je bijdraagt aan de oplossing door een mondmasker te dragen, want dat is niet bewezen. Je weet dus B) ook niet of je bijdraagt aan het probleem als je er geen draagt.


Je leest niet goed wat ik zeg. Er staat toch letterlijk 'mogelijk'. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:51

Poekkie schreef:
Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+

Ik wil je zeker geen psychische aandoening aanpraten, maar als gezond mens vind ik je manier van reageren schandelijk en lager dan laag.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:52

MarlindeRooz schreef:
Ja ik lees de reacties met stijgende verbazing... niet alleen worden uitspraken gratis uitgedeeld alsof je ze zelf gezegd hebt. Ook krijg je allemaal aandoeningen gratis. Misschien kan ik met zo’n aandoening wel vrijstelling van een mondkapje eisen. Echt chill!


En je leest je eigen reacties zonder verbazing? :')

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:54

PoelieWoelie schreef:
Je leest niet goed wat ik zeg. Er staat toch letterlijk 'mogelijk'. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.


Maar het is geen baadt het niet dan schaadt het niet.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:55

Air schreef:
Poekkie schreef:
Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+


Oh maar voor jou is het heel normaal om iemand te bestempelen als complotgekkie als diegene geen mondkapje draagt toch? Want anders moeten ze maar iets zichtbaars dragen, beter hun best doen etc. etc.

Ik raad je van harte aan om even dit filmpje te kijken:
https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl

En je dan eens goed af te vragen of jij vanuit menselijkheid en empathie reageert of niet.


En waar exact lees je het woord complotgekkie in mijn tekst? Je gaat te ver met je analyses en aannames.

Maar voor mensen die zonder reden een mondmasker weigeren heb ik geen respect nee.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:56

Sunnda schreef:
Brainless schreef:
De politie gelukkig wel hoor.
Stel ik doe geen gordel om omdat ik last heb van mijn schouder.. als ik daar geen vrijstelling voor heb (als dat tegenwoordig nog kan?) krijg ik gewoon een boete.


Maar er zijn nu nog geen aanvullende regels zijn opgenomen over de invulling.
Dus de politie kan niet zoveel..
Die moeten namelijk altijd de/een wet volgen om ambtshandelingen te verichten en als de wet niets zegt over de invulling kun je niet handhaven op iets dat er niet staat.


Dan zal dat in nederland anders zijn geregeld, want hier is het toch echt 250 euro.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:57

Air schreef:
PoelieWoelie schreef:
Je leest niet goed wat ik zeg. Er staat toch letterlijk 'mogelijk'. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.


Maar het is geen baadt het niet dan schaadt het niet.

We hebben het hier niet over wel of geen chippies eten bij de borrel, maar over de grondwet die opzij wordt gezet tbv gedragsbeinvloeding.
Klein verschilletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:58

@Air; het is op mijn werk wel degelijk mijn taak om aan te spreken en actie te ondernemen bij twijfel. Heeft niets temaken met empatisch vermogen. Veel mensen kort bij elkaar en daar gelden regels voor, of je het er nu mee eens bent of niet. Andere reizigers verwachten ook van ons dat we mensen aanspreken.

Zo op straat of in een winkel spreek ik niemand aan. Dat is mijn taak en plek dan niet maar die van de boa's of winkelpersoneel.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:59

Poekkie schreef:
Air schreef:

Oh maar voor jou is het heel normaal om iemand te bestempelen als complotgekkie als diegene geen mondkapje draagt toch? Want anders moeten ze maar iets zichtbaars dragen, beter hun best doen etc. etc.

Ik raad je van harte aan om even dit filmpje te kijken:
https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl

En je dan eens goed af te vragen of jij vanuit menselijkheid en empathie reageert of niet.


En waar exact lees je het woord complotgekkie in mijn tekst? Je gaat te ver met je analyses en aannames.

Maar voor mensen die zonder reden een mondmasker weigeren heb ik geen respect nee.

Kom dan eerst eens met de bron van de 95% die gewoon weigert een kapje op te doen en 5% die het om medosche redenen doet.
Over aannames gesproken.