Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:00

Sunnda schreef:
Poekkie schreef:
Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+

Ik wil je zeker geen psychische aandoening aanpraten, maar als gezond mens vind ik je manier van reageren schandelijk en lager dan laag.


Omdat mijn neus de andere richting op wijst en ik me wel aan de regels hou? Ik lees hier met stijgende verbazing de reacties van de anti-mondmasker mensen.

Wat helpt volgens jullie dan wel? Afstand houden is nu al de regel maar gaat duidelijk dus schromelijk mis. Maar niets doen en iedereen laten doen wat hij/zij wil?

@ sunnda: zoek maar eens op hoeveel pv’s er dagelijks worden uitgedeeld. Voorbeelden genoeg zou ik zeggen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:02

Gloa schreef:
@Air; het is op mijn werk wel degelijk mijn taak om aan te spreken en actie te ondernemen bij twijfel. Heeft niets temaken met empatisch vermogen. Veel mensen kort bij elkaar en daar gelden regels voor, of je het er nu mee eens bent of niet. Andere reizigers verwachten ook van ons dat we mensen aanspreken.

Zo op straat of in een winkel spreek ik niemand aan. Dat is mijn taak en plek dan niet maar die van de boa's of winkelpersoneel.


Op je werk, precies. Niet jij als gewone burger. Maar misschien ook goed om te weten dat ook de vraag vanuit je functie voor bepaalde mensen al een trigger kan zijn naar een trauma. Imo wordt daar veel te onvoorzichtig mee omgegaan.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:03

Sunnda schreef:
We hebben het hier niet over wel of geen chippies eten bij de borrel, maar over de grondwet die opzij wordt gezet tbv gedragsbeinvloeding.
Klein verschilletje.


Dat zie ik compleet anders, en daar ligt het verschil tussen de voor- en tegenstanders van de Coronamaatregelen. Daarom gaan we er ook nooit uitkomen. En dat is ook niet erg, als we maar met respect met elkaar om blijven gaan en dat we met z'n allen, ondanks de tegenstellingen, één lijn proberen aan te houden.

Overigens vind ik de sfeer hier nogal agressief worden. Kunnen we een beetje dimmen met z'n allen?
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 11-12-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:04

Air schreef:
Gloa schreef:
@Air; het is op mijn werk wel degelijk mijn taak om aan te spreken en actie te ondernemen bij twijfel. Heeft niets temaken met empatisch vermogen. Veel mensen kort bij elkaar en daar gelden regels voor, of je het er nu mee eens bent of niet. Andere reizigers verwachten ook van ons dat we mensen aanspreken.

Zo op straat of in een winkel spreek ik niemand aan. Dat is mijn taak en plek dan niet maar die van de boa's of winkelpersoneel.


Op je werk, precies. Niet jij als gewone burger. Maar misschien ook goed om te weten dat ook de vraag vanuit je functie voor bepaalde mensen al een trigger kan zijn naar een trauma. Imo wordt daar veel te onvoorzichtig mee omgegaan.


Iedereen fluelen handschoentjes aan dan maar. Dus zelfs werkgerelateerd mag volgens jou niet aangesproken worden of zelfs gevraagd naar een verklaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:05

Ter verdediging van Poekkie: Hier in België is er zelfs al meermaals opgeroepen door de overheid om als burger anderen actief aan te spreken als zij geen mondmasker dragen. Poekkie is dus perfect in haar recht als zij dit doet. Meer zelfs, dit is wat de overheid vraagt van ons.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:06

Dank u _/-\o_

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:06

PoelieWoelie schreef:
Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem


PoelieWoelie schreef:
Je leest niet goed wat ik zeg. Er staat toch letterlijk 'mogelijk'. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.


Ik lees wel goed ;) je zegt dat je de keuze hebt tussen mogelijk onderdeel zijn van de oplossing. Óf je bent onderdeel van het probleem. Juist dat laatste kun je niet zo zwart op wit stellen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:07

Ik vind het echt heel erg voor de mensen met een trauma, maar ik vind het ook heel erg als ik door zo iemand corona zou krijgen en daardoor mijn moeder besmet raakt en komt te overlijden.

Het is meer de vraag: weegt het psychisch lijden van de één zwaarder dan de gezondheidsrisico’s van de maatschappij?

De mensen met trauma’s zullen ja zeggen, de rest nee. Daar kom je niet uit. Iedereen vindt zichzelf het belangrijkst. Daarom za iemand met trauma vinden dat hij terecht geen mondkapjes op hoeft, iemand die net dr oma gecremeerd heeft dankzij corona zal daar anders over denken.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:07

Poekkie schreef:
Sunnda schreef:

Ik wil je zeker geen psychische aandoening aanpraten, maar als gezond mens vind ik je manier van reageren schandelijk en lager dan laag.


Omdat mijn neus de andere richting op wijst en ik me wel aan de regels hou? Ik lees hier met stijgende verbazing de reacties van de anti-mondmasker mensen.

Wat helpt volgens jullie dan wel? Afstand houden is nu al de regel maar gaat duidelijk dus schromelijk mis. Maar niets doen en iedereen laten doen wat hij/zij wil?

@ sunnda: zoek maar eens op hoeveel pv’s er dagelijks worden uitgedeeld. Voorbeelden genoeg zou ik zeggen.


En wie zijn dan die anti-mondmaskermensen? Het gaat hier over de mensen die door medische of mentale reden geen mondkap kunnen dragen toch?

In Nederland zijn er zo'n 1,5 miljoen mensen die om een geldige reden geen mondkap kunnen dragen. 1,5 miljoen op 17 miljoen inwoners. Waar dan ook nog een groot deel vanaf mag want kinderen.

Dat is minimaal 1 op de 17 mensen dus. Wil jij beweren dat je zoveel meer mensen zonder mondkap tegenkomt in de supermarkt? Dat op basis daarvan het een geldige reden voor jou is om er zo over te oordelen?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:08

996981 schreef:
PoelieWoelie schreef:
Maar dan nog. Ongeacht of bewezen is of het werkt of niet:

Wees liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van het probleem


PoelieWoelie schreef:
Je leest niet goed wat ik zeg. Er staat toch letterlijk 'mogelijk'. Baadt het niet dan schaadt het ook niet.


Ik lees wel goed ;) je zegt dat je de keuze hebt tussen mogelijk onderdeel zijn van de oplossing. Óf je bent onderdeel van het probleem. Juist dat laatste kun je niet zo zwart op wit stellen.


Excuus, ik bedoelde ook bij het tweede deel 'mogelijk'. Dus liever deel van een mogelijke oplossing dan deel van een mogelijk probleem :+

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 18:08

Brainless schreef:
Sunnda schreef:
En ik denk dat je politie je vierkant uitlacht, die schrijven nog niets eens. Als iemand zich namelijk op iets medisch beroept mag je niet doorvragen..dat mag je baas niet eens als je jezelf ziekmeldt.

De politie gelukkig wel hoor.
Stel ik doe geen gordel om omdat ik last heb van mijn schouder.. als ik daar geen vrijstelling voor heb (als dat tegenwoordig nog kan?) krijg ik gewoon een boete.


Gordel vrijstelling is gewoon een code op je rijbewijs. Gelukkig hoef je dan verder helemaal niet te verklaren hoe en waarom aan de politie. Of aan NSBers...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:10

Poekkie schreef:
Air schreef:

Iedereen fluelen handschoentjes aan dan maar. Dus zelfs werkgerelateerd mag volgens jou niet aangesproken worden of zelfs gevraagd naar een verklaring?


Waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat er bewuster mee omgegaan mag worden. Wees je bewust dat als je iemand aanspreekt , ookal is dat vanuit functie, dit al een trauma kan triggeren bij iemand.


Maar ja laten we vooral lekker hard worden zodat steeds meer mensen zelfmoord willen plegen, want de wereld is nog niet hard en oordelend genoeg!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:15

Ceffyl schreef:
Ik vind het echt heel erg voor de mensen met een trauma, maar ik vind het ook heel erg als ik door zo iemand corona zou krijgen en daardoor mijn moeder besmet raakt en komt te overlijden.

Het is meer de vraag: weegt het psychisch lijden van de één zwaarder dan de gezondheidsrisico’s van de maatschappij?

De mensen met trauma’s zullen ja zeggen, de rest nee. Daar kom je niet uit. Iedereen vindt zichzelf het belangrijkst. Daarom za iemand met trauma vinden dat hij terecht geen mondkapjes op hoeft, iemand die net dr oma gecremeerd heeft dankzij corona zal daar anders over denken.


Ik mag toch hopen dat er genoeg mensen zijn zonder trauma die wel inlevingsvermogen hebben. Mondkapjes zorgen voor nauwelijks minder besmettingen, als ze überhaupt al iets doen op de manier waarop ze gebruikt worden.

Sterker nog, ik heb het idee dat ze juist voor een toename zorgen. Het is een schijnveiligheid waardoor veel meer mensen zich niet meer aan de 1,5 meter afstand houden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:17

Air schreef:
Waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat er bewuster mee omgegaan mag worden. Wees je bewust dat als je iemand aanspreekt , ookal is dat vanuit functie, dit al een trauma kan triggeren bij iemand.


Maar ja laten we vooral lekker hard worden zodat steeds meer mensen zelfmoord willen plegen, want de wereld is nog niet hard en oordelend genoeg!

Iemand niet aanspreken die dan misschien vervolgens iemand besmet, is dat niet hard?
Maatregelen negeren terwijl de mensen in de zorg zich uit de naad werken, is dat niet hard?

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:17

Ceffyl schreef:
Ik vind het echt heel erg voor de mensen met een trauma, maar ik vind het ook heel erg als ik door zo iemand corona zou krijgen en daardoor mijn moeder besmet raakt en komt te overlijden.

Het is meer de vraag: weegt het psychisch lijden van de één zwaarder dan de gezondheidsrisico’s van de maatschappij?

De mensen met trauma’s zullen ja zeggen, de rest nee. Daar kom je niet uit. Iedereen vindt zichzelf het belangrijkst. Daarom za iemand met trauma vinden dat hij terecht geen mondkapjes op hoeft, iemand die net dr oma gecremeerd heeft dankzij corona zal daar anders over denken.


Dat is waar. Het één is niet erger dan het ander en dat zou ook niet de vraag moeten zijn.
Je kan ook prima rekening houden met elkaar als de één geen mondkapje kan dragen en de ander bang is om besmet te raken of anderen te besmetten. Als je om medische redenen geen mondmasker kan dragen kan je wel rekening houden met anderen oa door afstand te houden, handhygiëne toe te passen enz. Als mensen geen mondmasker dragen en wel netjes afstand houden enz hoeft het geen probleem te zijn.
En dan nog: ook ik ben erg voorzichtig om meerdere redenen. Als anderen besluiten zich niet aan de maatregelen te houden door bv geen afstand te houden, geef ik dat wel beleefd aan dat ik het fijn vind als ze zich wel aan de maatregelen houden. Houden mensen zich er dan toch niet aan, dan kies ik er zelf voor om bv weg te gaan als dat mogelijk is.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:24

Air schreef:
Ceffyl schreef:
Ik vind het echt heel erg voor de mensen met een trauma, maar ik vind het ook heel erg als ik door zo iemand corona zou krijgen en daardoor mijn moeder besmet raakt en komt te overlijden.

Het is meer de vraag: weegt het psychisch lijden van de één zwaarder dan de gezondheidsrisico’s van de maatschappij?

De mensen met trauma’s zullen ja zeggen, de rest nee. Daar kom je niet uit. Iedereen vindt zichzelf het belangrijkst. Daarom za iemand met trauma vinden dat hij terecht geen mondkapjes op hoeft, iemand die net dr oma gecremeerd heeft dankzij corona zal daar anders over denken.


Ik mag toch hopen dat er genoeg mensen zijn zonder trauma die wel inlevingsvermogen hebben. Mondkapjes zorgen voor nauwelijks minder besmettingen, als ze überhaupt al iets doen op de manier waarop ze gebruikt worden.

Sterker nog, ik heb het idee dat ze juist voor een toename zorgen. Het is een schijnveiligheid waardoor veel meer mensen zich niet meer aan de 1,5 meter afstand houden.


Heb jij hier een bron voor?
(Niet dat het echt veel uitmaakt, want het mondmasker is tegenwoordig gewoon een verplichting).

Ik vind juist dit bij een eerste snelle zoektocht (toegegeven, ook niet helemaal wetenschappelijk waterdicht):

https://www.newscientist.nl/nieuws/kunn ... n-experts/

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:26

Air schreef:
Waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat er bewuster mee omgegaan mag worden. Wees je bewust dat als je iemand aanspreekt , ookal is dat vanuit functie, dit al een trauma kan triggeren bij iemand.


Maar ja laten we vooral lekker hard worden zodat steeds meer mensen zelfmoord willen plegen, want de wereld is nog niet hard en oordelend genoeg!


Dan denk ik dat ik je verkeerd begrijp. Je zegt toch juist dat je de mensen niet zou mogen aanspreken? Of wat bedoel je met ‘bewust mee omgaan’?

Daarbij, je negeert mijn vraag hierboven over wat je dan wel voorstelt als alternatief voor mondmaskers. Afstand houden werkt immers duidelijk niet afdoende.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:29

Sclimpre schreef:
Air schreef:
Waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat er bewuster mee omgegaan mag worden. Wees je bewust dat als je iemand aanspreekt , ookal is dat vanuit functie, dit al een trauma kan triggeren bij iemand.


Maar ja laten we vooral lekker hard worden zodat steeds meer mensen zelfmoord willen plegen, want de wereld is nog niet hard en oordelend genoeg!

Iemand niet aanspreken die dan misschien vervolgens iemand besmet, is dat niet hard?
Maatregelen negeren terwijl de mensen in de zorg zich uit de naad werken, is dat niet hard?


Er worden geen maatregelen genegeerd door mensen die geen mondkapje dragen met een geldige reden. Ze vallen namelijk gewoon onder de uitzondering:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... che-ziekte

Daarnaast wordt er nog steeds gedaan alsof je direct dood neervalt als je besmet raakt, of dat je überhaupt direct besmet raakt door een paar mensen zonder mondkapje, ik vraag me af waarom. Geloof je dan alleen maar alle bangmakende nieuwsteksten?

En wat zou de voornaamste reden zijn dat die zorgmedewerkers zich zo uit de naad moeten werken? Iets met bezuinigingen wellicht? Dus de minister die o.a. voor die bezuinigingen heeft gezorgd zit nu vooral alle schuld in de schoenen van het volk te schuiven.. is dat niet hard? Het kabinet wijst een loonsverhoging voor zorgmedewerkers af, is dat niet hard?


En gokje hoor, maar ik denk zomaar dat iemand die wel afstand houdt maar geen mondkapje draagt minder mensen besmet dan iemand die wel een mondkapje draagt maar geen afstand houdt.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:33

Vandaag las ik dat er bijna 9000 nieuwe besmettingen zijn gemeld.
Vandaag zijn we precies 11 dagen nadat de mondkapjesPLICHT werd ingesteld.

En de besmettingen zijn in die dagen enkel gestegen..

Iemand een goede verklaring hiervoor?
Ik kan alleen bedenken dat de mondkap een vrijbrief is geworden om de 1,5 meter regel te negeren.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:33

Poekkie schreef:
Air schreef:
Waar zeg ik dat?
Ik geef alleen aan dat er bewuster mee omgegaan mag worden. Wees je bewust dat als je iemand aanspreekt , ookal is dat vanuit functie, dit al een trauma kan triggeren bij iemand.


Maar ja laten we vooral lekker hard worden zodat steeds meer mensen zelfmoord willen plegen, want de wereld is nog niet hard en oordelend genoeg!


Dan denk ik dat ik je verkeerd begrijp. Je zegt toch juist dat je de mensen niet zou mogen aanspreken? Of wat bedoel je met ‘bewust mee omgaan’?

Daarbij, je negeert mijn vraag hierboven over wat je dan wel voorstelt als alternatief voor mondmaskers. Afstand houden werkt immers duidelijk niet afdoende.


Hoezo werkt afstand houden niet voldoende? Heb je daar bewijs voor?
Is ergens al meetbaar dat mondkapjes zo'n onwijs groot effect hebben? Hier in Nederland blijven sinds de verplichting de zogenaamde besmettingen alleen maar oplopen namelijk. Terwijl in het begin, zonder mondkapjes maar met meer mensen die zich aan de afstand hielden, de besmettingen naar beneden gingen.
En eigenlijk is er alleen maar bekend dat als ze al effect hebben, het echt heel minimaal is.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:34

Incubatietijd is 14 dagen, dus je hebt altijd een time-lag :)

@air: zie link hierboven. Echt 100% sluitend bewijs heb ik ook niet zo voorhanden, nee. Maar afstand houden is al de norm van dag 1 en ondertussen zitten we al in de volgende golf. Mensen houden hun daar niet (genoeg) aan en het is gewoon niet te controleren.

Edit: ik moet de link eens terug opzoeken, maar zowel mondmaskers als afstand zijn geen heilige redmiddelen, al kunnen ze wel nodig zijn. Ik dacht dat verspreiding van hoesten etc tot 6m kon gaan zelfs. En als je allemaal in een gesloten ruimte zit, is het effect van een mondmasker natuurlijk ook veel minder. Dat het bij rechtstreeks praten / hoesten wel effect zal hebben behoeft geen bron, alleen wat gezond verstand denk ik zo.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-12-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:37

corinep schreef:
Of aan NSBers...

Dank je... ik ga je op de foei zetten.
Ga je diep schamen mensen om NSB-er te noemen zonder zelf de oorlog te hebben meegemaakt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:38

Hutcherson schreef:
Vandaag las ik dat er bijna 9000 nieuwe besmettingen zijn gemeld.
Vandaag zijn we precies 11 dagen nadat de mondkapjesPLICHT werd ingesteld.

En de besmettingen zijn in die dagen enkel gestegen..

Iemand een goede verklaring hiervoor?
Ik kan alleen bedenken dat de mondkap een vrijbrief is geworden om de 1,5 meter regel te negeren.

Als je de cijfers voor NL bekijkt is het vanaf 11 november mis aan het lopen. Dan moet je 2 à 3 weken daarvoor gaan kijken als je op zoek bent naar de oorzaak.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:41

Maar hoe kunnen mondkapjes in godsnaam een virus verspreiden? :+ Het kan in ieder geval geen kwaad. Wanneer je dat wel vindt graag met wetenschappelijke bron die zegt dat mondkapjes zorgen voor meer verspreiding.

De meeste besmettingen zijn in huiselijke kring, dus mensen die zich niet aan de regels houden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-12-20 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:42

Sclimpre schreef:
Hutcherson schreef:
Vandaag las ik dat er bijna 9000 nieuwe besmettingen zijn gemeld.
Vandaag zijn we precies 11 dagen nadat de mondkapjesPLICHT werd ingesteld.

En de besmettingen zijn in die dagen enkel gestegen..

Iemand een goede verklaring hiervoor?
Ik kan alleen bedenken dat de mondkap een vrijbrief is geworden om de 1,5 meter regel te negeren.

Als je de cijfers voor NL bekijkt is het vanaf 11 november mis aan het lopen. Dan moet je 2 à 3 weken daarvoor gaan kijken als je op zoek bent naar de oorzaak.


Toen bekend werd dat per 1 december een verplichting zou gelden zag ik eigenlijk vrijwel alleen nog maar mensen met mondkapjes lopen. Dat was rond die tijd toch? :)