Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:48

Poekkie schreef:
Die medische reden zou me eigelijk niets uitmaken. Het gevolg is immer hetzelfde.

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als ‘met 150 kg mag je niet paardrijden. Maar ik weeg 150kg door schildklierproblemen waar ik niets aan kan doen dus ik mag het wel’.

Imo heb je een verantwoordelijkheid tegenover je medemens en heb je die te nemen. Wil je dat niet blijf je thuis en laat je alles bezorgen of bel je op voorhand en vraag je of ze er ok mee zijn en of je ergens na de uren kan komen.


Ja, dat dus, 58 keer verkracht als kind, maar 'interesseert me niet, wordt nog maar wat langer gestraft voor iets wat je niet gedaan hebt'

Mij goed hoor. Ik blijf wel binnen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:50

[quote="Poekkie"]Die medische reden zou me eigelijk niets uitmaken. Het gevolg is immer hetzelfde.

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als ‘met 150 kg mag je niet paardrijden. Maar ik weeg 150kg door schildklierproblemen waar ik niets aan kan doen dus ik mag het wel’.

Imo heb je een verantwoordelijkheid tegenover je medemens en heb je die te nemen. Wil je dat niet blijf je thuis en laat je alles bezorgen of bel je op voorhand en vraag je of ze er ok mee zijn en of je ergens na de uren kan komen.[/quote

Ik ga echt niet thuis blijven omdat ik geen mondkap ga dragen om medische reden.
Te gek voor woorden zeg!
Ben zo gezond als een vis dus hoe zou ik in vredesnaam iemand moeten besmetten.
Wanneer ik ziek ben of de griep heb blijf ik thuis zoals altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:51

Oprechte vraag; werkt zo'n plastic mondkapje ook niet voor jullie?

Afbeelding

Het lijkt me dat je hiermee nog heel vrij kan ademen omdat het niet tegen je mond/neus aan komt en niet helemaal afsluit. En (hier in elk geval) loopt het personeel van de supermarkt er zelf ook mee, dus commentaar zal je niet krijgen lijkt me :)

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:52

Biepje schreef:
Poekkie schreef:
Die medische reden zou me eigelijk niets uitmaken. Het gevolg is immer hetzelfde.

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als ‘met 150 kg mag je niet paardrijden. Maar ik weeg 150kg door schildklierproblemen waar ik niets aan kan doen dus ik mag het wel’.

Imo heb je een verantwoordelijkheid tegenover je medemens en heb je die te nemen. Wil je dat niet blijf je thuis en laat je alles bezorgen of bel je op voorhand en vraag je of ze er ok mee zijn en of je ergens na de uren kan komen.


Ja, dat dus, 58 keer verkracht als kind, maar 'interesseert me niet, wordt nog maar wat langer gestraft voor iets wat je niet gedaan hebt'

Mij goed hoor. Ik blijf wel binnen.


Wauw, dat escaleerde snel. Ik hoop dat dat een voorbeeld was en geen eigen ervaring :knuffel:

Je hoeft ook niet aan iedereen te vermelden wat je reden was, maar ik zou het fijn vinden als ik aan mensen kon zien op één of andere manier dat ze een reden hebben om geen mondkapje te dragen denk ik. Of tenminste, ik denk dat dat voor de persoon zelf veel fijner is toch? :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:54

Ik vind het lastig voor degenen die om medische of psychische redenen geen mondkapje kunnen dragen dat de discussie steeds volledig gekaapt wordt door mensen die het onzin vinden om zo'n ding te dragen of geloven dat het een complot is. Die laatste categorie maakt het de eerste groep nl veel ingewikkelder.

Ik heb een aandoening die een reden zou kunnen zijn om geen mondkapje te kunnen dragen. Toch kan ik het wel zonder problemen, ook de zwaardere FFP-maskers in de COVID-zorg op mijn werk leveren geen problemen op, het is alleen oncomfortabel. En ik krijg er huidirritatie van, maar dat is te overzien en hoort er voor mijn gevoel gewoon bij.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:55

Nee, dat is exact mijn ervaring en net omdat het in België al zo lang allemaal verplicht is (en ik dus ook al zo lang niet meer buiten durf) word ik er echt heel hard van.

En ja, ik zou met alle plezier een of andere button dragen als dat zou helpen opdat mensen maar een klein beetje begrip zouden hebben. Dat we niet allemaal aanstellers zijn en dat het niet is omdat we het niet willen. Elke keer opnieuw alles moeten uitleggen, elke keer opnieuw het deksel op je neus krijgen want 'de regels zijn er voor iedereen en omdat jij het niet draagt, ben je een gevaar voor ons allemaal', hakt er echt heel diep in.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:55

Blijheid schreef:
Oprechte vraag; werkt zo'n plastic mondkapje ook niet voor jullie?

[ [url=m/o3VMLW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt me dat je hiermee nog heel vrij kan ademen omdat het niet tegen je mond/neus aan komt en niet helemaal afsluit. En (hier in elk geval) loopt het personeel van de supermarkt er zelf ook mee, dus commentaar zal je niet krijgen lijkt me :)


Deze mag je niet gebruiken als vervanging van een mondkapje

Citaat:
Spatscherm (face shield) geen vervanging voor mondkapje
Op plekken waar een mondkapje verplicht is mag u alleen een mondkapje dragen en geen spatscherm. Ook wel face shield genoemd. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. Een face shield is geen alternatief voor een mondkapje voor publiek gebruik. Wel kan bij de uitvoering van sommige beroepen gekozen worden voor een spatscherm. Denk bijvoorbeeld aan een conducteur die in het openbaar vervoer werkt.

Een mondvizier is een minispatscherm. Mondviziers zijn ook geen vervanging van een mondkapje, omdat zij door de open bovenkant onvoldoende bescherming bieden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mondkapjes

Anoniem

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:57

@Keet; Ik weet dat het officieel niet mag, maar als je geen ander mondkapje mag/kan dragen lijkt me (zeker qua commentaar dat je mogelijk krijgt) dit beter dan niks :) Vandaar de vraag.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:01

loriene schreef:
Poekkie schreef:
Die medische reden zou me eigelijk niets uitmaken. Het gevolg is immer hetzelfde.

Ik vind dit een beetje dezelfde discussie als ‘met 150 kg mag je niet paardrijden. Maar ik weeg 150kg door schildklierproblemen waar ik niets aan kan doen dus ik mag het wel’.

Imo heb je een verantwoordelijkheid tegenover je medemens en heb je die te nemen. Wil je dat niet blijf je thuis en laat je alles bezorgen of bel je op voorhand en vraag je of ze er ok mee zijn en of je ergens na de uren kan komen.[/quote

Ik ga echt niet thuis blijven omdat ik geen mondkap ga dragen om medische reden.
Te gek voor woorden zeg!
Ben zo gezond als een vis dus hoe zou ik in vredesnaam iemand moeten besmetten.
Wanneer ik ziek ben of de griep heb blijf ik thuis zoals altijd.


Deze vetgedrukte redenering is juist waarom dat virus zo lang in stand blijft. De meeste dragers zijn helemaal niet ziek of hebben maar hele milde symptomen. Maar geven het wel vlotjes door aan hun (groot)ouders en medemensen.

Bloodymary
Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:04

Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Dan blijf je er bij uit de buurt. Zoals het hoort overigens, maar veel mensen vergeten dit sinds die mondkapjes er zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:06

Bloodymary schreef:
Poekkie schreef:
Los van de discussie aanstellen of niet... als ik in de buurt ben van iemand die geen mondkapje draagt (ongeacht de reden), dan is er toch veel meer kans dat die persoon mij besmet?
Ik hoop dat er Voor die personen andere oplossingen kunnen gevonden worden dan een vrijstelling van mondmaskers :)

Dan blijf je er bij uit de buurt. Zoals het hoort overigens, maar veel mensen vergeten dit sinds die mondkapjes er zijn.

Wat moet ik dan? In de trein weg rennen? Door het glas heen? In de supermarkt constant opletten of iemand mogelijk dichtbij komt?
Het is niet te doen om mensen zonder mondkapje te vermijden. Ik vind gewoon als je geen mondkapje op wil/mag/kan dan maar niet de winkel/ov in. Hoe rot je reden ook is, je brengt er wel andere mensen mee in gevaar. Daarbij is het verplicht en daar heb jij je aan te houden.

Daarbij kan je prima leven met dingen online bestellen of andere mensen dingen voor je te laten halen.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:12

Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Bloodymary
Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:13

PoelieWoelie schreef:
Wauw, dat escaleerde snel. Ik hoop dat dat een voorbeeld was en geen eigen ervaring :knuffel:

Je hoeft ook niet aan iedereen te vermelden wat je reden was, maar ik zou het fijn vinden als ik aan mensen kon zien op één of andere manier dat ze een reden hebben om geen mondkapje te dragen denk ik. Of tenminste, ik denk dat dat voor de persoon zelf veel fijner is toch? :)


Waarom zou jij dat moeten kunnen zien? Laat andere mensen gewoon met rust en houd je met je eigen zaken bezig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:14

Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Nou je houding nu zou me juist prikkelen. Heel naar wat je meegemaakt hebt. Maar het is niet zo dat jij daarom geen mensen met Corona kan besmetten. Het mondkapje is niet om mensen te pesten. Maar om een pandemie te stoppen. Waar mensen onder andere aan doodgaan, failliet door gaan, zelfmoord door plegen, psychisch door beschadigd raken en ga nog maar door. Jouw houding van “mijn individuele problemen zijn belangrijker dan een wereldwijde crisis” is erg naar.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:17

Bloodymary schreef:
PoelieWoelie schreef:
Wauw, dat escaleerde snel. Ik hoop dat dat een voorbeeld was en geen eigen ervaring :knuffel:

Je hoeft ook niet aan iedereen te vermelden wat je reden was, maar ik zou het fijn vinden als ik aan mensen kon zien op één of andere manier dat ze een reden hebben om geen mondkapje te dragen denk ik. Of tenminste, ik denk dat dat voor de persoon zelf veel fijner is toch? :)


Waarom zou jij dat moeten kunnen zien? Laat andere mensen gewoon met rust en houd je met je eigen zaken bezig.


Nou, je zal voor je werk maar bij de ingang van de zaak neergezet zijn om klanten aan de mondkapjesplicht te helpen herinneren. Dan is het wel zo prettig als er een nationaal pasje o.i.d. bestaat,
waardoor onnodige discussies vermeden kunnen worden. Voor beide partijen prettig.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:17

Bloodymary schreef:
PoelieWoelie schreef:
Wauw, dat escaleerde snel. Ik hoop dat dat een voorbeeld was en geen eigen ervaring :knuffel:

Je hoeft ook niet aan iedereen te vermelden wat je reden was, maar ik zou het fijn vinden als ik aan mensen kon zien op één of andere manier dat ze een reden hebben om geen mondkapje te dragen denk ik. Of tenminste, ik denk dat dat voor de persoon zelf veel fijner is toch? :)


Waarom zou jij dat moeten kunnen zien? Laat andere mensen gewoon met rust en houd je met je eigen zaken bezig.


Ja die houding zal ons zeker allemaal helpen. Ben blij dat er juist wel heel wat sociale controle is, niet alleen ivm corona trouwens.

Bloodymary
Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:17

MarlindeRooz schreef:
Bloodymary schreef:

Dan blijf je er bij uit de buurt. Zoals het hoort overigens, maar veel mensen vergeten dit sinds die mondkapjes er zijn.

Wat moet ik dan? In de trein weg rennen? Door het glas heen? In de supermarkt constant opletten of iemand mogelijk dichtbij komt?
Het is niet te doen om mensen zonder mondkapje te vermijden. Ik vind gewoon als je geen mondkapje op wil/mag/kan dan maar niet de winkel/ov in. Hoe rot je reden ook is, je brengt er wel andere mensen mee in gevaar. Daarbij is het verplicht en daar heb jij je aan te houden.


Eigenlijk wel ja. Als de trein zo druk is dat je geen afstand kan houden, dan neem de volgende of zoek ander vervoer of blijf thuis. Denk je nou echt dat een mondkapje beschermt in een overvolle trein? En ga op rustige tijden naar de supermarkt. Bij mij komt echt al maanden niemand in de buurt in de supermarkt. Geen probleem. Al moet ik sinds de mondkapjes er zijn daar wel meer moeite voor doen. Omdat sommige mensen net als jij denken dat die besmettingen helpen voorkomen en dat je dan onschendbaar bent.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:19

Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.


Nou, ha ha ha ???, ze kunnen aan jou toch niet zien dat er een reden is waarom je geen mondkapje draagt? Logisch dat er dan vragen/opmerkingen kunnen komen.De wereld zijn we met zijn allen, niet alleen jij.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:20

Bloodymary schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat moet ik dan? In de trein weg rennen? Door het glas heen? In de supermarkt constant opletten of iemand mogelijk dichtbij komt?
Het is niet te doen om mensen zonder mondkapje te vermijden. Ik vind gewoon als je geen mondkapje op wil/mag/kan dan maar niet de winkel/ov in. Hoe rot je reden ook is, je brengt er wel andere mensen mee in gevaar. Daarbij is het verplicht en daar heb jij je aan te houden.


Eigenlijk wel ja. Als de trein zo druk is dat je geen afstand kan houden, dan neem de volgende of zoek ander vervoer of blijf thuis. Denk je nou echt dat een mondkapje beschermd in een overvolle trein? En ga op rustige tijden naar de supermarkt. Bij mij komt echt al maanden niemand in de buurt in de supermarkt. Geen probleem. Al moet ik sinds de mondkapjes er zijn daar wel meer moeite voor doen. Omdat sommige mensen net als jij denken dat die besmettingen helpen voorkomen en dat je dan onschendbaar bent.


Die mondmaskers zijn juist bedacht voor situaties waarin (mogelijks) geen 1,5m afstand gehouden kan worden.
Ik vind jou houding zeer egoistisch en egocentrisch.

En wat dan voor mensen die moeten werken in het bedrijf of de winkel die jij bezoekt? Een Minimum van respect is op zijn plek voor die mensen ook.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-12-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:20

Ik zit toevallig nu in de trein. Een hele rustige trein, dat plan ik namelijk zo. Maar er liep hier net een man met zijn mondkapje op de kin. Maar met zo’n nare uitstraling dat ik hem niet durf aan te spreken (goh zou ik ook een nare ervaring daar mee hebben). Dus afstand kan makkelijk gehouden worden maar dat doet deze man niet. Tevens heeft hij dus geen mondkapje op. En ik denk dat men onschendbaar is door een mondkapje? Misschien een lesje begrijpend lezen nemen want dat zeg ik nergens. Erg storend hoe je dingen verdraait. Ook in een supermarkt waar bijna niemand is kan iemand je klem zetten zodat je geen afstand kan houden.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:21

Bloodymary schreef:
PoelieWoelie schreef:
Wauw, dat escaleerde snel. Ik hoop dat dat een voorbeeld was en geen eigen ervaring :knuffel:

Je hoeft ook niet aan iedereen te vermelden wat je reden was, maar ik zou het fijn vinden als ik aan mensen kon zien op één of andere manier dat ze een reden hebben om geen mondkapje te dragen denk ik. Of tenminste, ik denk dat dat voor de persoon zelf veel fijner is toch? :)


Waarom zou jij dat moeten kunnen zien? Laat andere mensen gewoon met rust en houd je met je eigen zaken bezig.


Niet zo agressief, ik probeer juist mee te denken waardoor het voor iedereen aangenamer wordt :)

Daarom zeg ik dat het voor de persoon zelf veel fijner is (lijkt mij). Het zijn inderdaad niet onze zaken, maar als onze samenleving zo verdeeld is als nu is het toch fijner om niet direct in het hokje 'Viruswappie' geduwd te worden als je een medische reden hebt? Want dat gebeurt nu namelijk (bewust of onbewust) door de meeste mensen.

En ja, ik oordeel (in mijn hoofd) over 'complotdenkers', maar niet over mensen die geen kapje kunnen dragen. Ik wil niet oordelen, maar dat doe ik helaas toch, slechte eigenschap, I know.

Bloodymary
Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:25

Mij stoort het ook, dat als je op basis van gezond verstand en goede argumenten tegen mondkapjes bent, je meteen als viruswappie of complotdenker wordt weg gezet.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:27

Blijheid schreef:
Oprechte vraag; werkt zo'n plastic mondkapje ook niet voor jullie?

[ [url=m/o3VMLW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt me dat je hiermee nog heel vrij kan ademen omdat het niet tegen je mond/neus aan komt en niet helemaal afsluit. En (hier in elk geval) loopt het personeel van de supermarkt er zelf ook mee, dus commentaar zal je niet krijgen lijkt me :)


Waardeloos geval, zodra je praat beweegt het hele kapje lekker op en neer met je kaak, dus je adem waait vrolijk alle kanten op. Flut ding en niet toegestaan als vervanging van mondkaje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:27

Helaas heb ik met mijn werk nu dagelijks de discussie |o . Sinds de overheid deze 'loophole' heeft gecommuniceerd hebben we nu ineens heel veel mensen met een medische uitzondering in de trein zitten :roll:

En ja dat zijn dan bepaalde types die van mij echt keihard de deksel op de neus krijgen.

Op mijn werk draag ik ook het mondkapje. Maar wegens beperking is boodschappen doen met een mondkapje geen optie. Dan draag ik een gezichtsbedekkend spatscherm. Ook niet comfortabel maar dan raak ik in ieder geval niet overprikkeld en uiteindelijk in paniek.

Mensen het is geen hogere wiskunde! Er zijn regels opgelegd. Dat je die onzin vindt is jammer dan. Ik vind het ook onzin om midden in de nacht voor een rood stoplicht op een leeg kruispunt te staan......

Als je ergens binnen gaat of met het OV reist dan heb je je aan de geldende regels te houden. Stel dat ik overtuigd nudist ben dan ga ik toch ook niet in mn blote kont naar het zwembad omdat ik dat prettiger vind :? . Nee daar geldt de regel dat we allemaal netjes badkleding dragen.

Natuurlijk mogen mensen hun twijfels hebben of complottheoriën aanhangen. Ga je goddelijke gang maar blijf weg uit de winkels en pak lekker je eigen auto/fiets ipv OV.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:28

Bloodymary schreef:
Mij stoort het ook, dat als je op basis van gezond verstand en goede argumenten tegen mondkapjes bent, je meteen als viruswappie of complotdenker wordt weg gezet.

Even ter verduidelijking: mijn opmerking is bedoeld op de bal, niet op de speler, maar ik reageer even op jou omdat je nu deze reactie plaatst.

Maar ik word er moe van dat ik als schaap wordt bestempelt, terwijl ik het op basis van gezond verstand en goede argumenten eens ben met het beleid van de overheid...