Gebit op jonge leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Gebit op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:06

Hoi!

Ik zoek ervaringen van mensen die onder de 40 een gebit hebben. Ik heb mijn hele leven al problemen met mijn gebit, ik mis daardoor ook 2 kiezen (gelukkig niet te zien) Bijna al mijn kiezen hebben al een wortelkanaalbehandeling achter de rug of zijn gevuld, vorige maand brak er ineens een gigantisch stuk van mijn kies af net naast mijn snijtand nav een gaatje.

2 maanden daarvoor is er een foto gemaakt van mijn mond en inderdaad was t gaatje toen nog niet eens zichtbaar. Na wat contact met ook de artsen kan dit een veelvoorkomend probleem zijn dat bij de Gastric Bypass hoort, de ene heeft haaruitval, de ander krijgt mondproblemen. Extra lastig voor iemand die dat al heeft..

Het gaatje rechtsboven is nu tijdelijk gevuld, moet nog een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden a 450-550 euro, de afgelopen maanden vanaf september heb ik nog eens 700 euro uitgegeven aan diverse behandelingen en nu heb ik links weer een gaatje ontwikkeld en onderin bij mijn voortanden voel ik aan de achterkant ook weer een gaatje. Voelt alsof ik aan t dweilen ben met de kraan open.

Vandaar mijn vraag, wie heeft er op jonge leeftijd een kunstgebit genomen? Waarom? Wat zijn de voor en nadelen? En indien je t zou willen beantwoorden, hoe zit t kostentechnisch?

bonnietje

Berichten: 58
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:43

Hoi Friemel,

Wat heftig! Kan me voorstellen dat je het helemaal gehad hebt met je gebit. Ik heb geen kunstgebit, maar heb de afgelopen 2 jaar al veel pijn gehad aan mijn gebit. Keer op keer vullingen die lekken. Waar ze na meerdere keren controleren pas achter kwamen. Bij 2 kiezen is de vulling er al 4 keer uitgeweest. Ze blijven maar lekken helaas. Heb hier steeds veel stress van helaas. Hoe is dat bij jou? Jij zal ook wel veel pijn hebben en hebben gehad vermoed ik Zo?

Ik kan je helaas geen concrete tips meegeven. Maar hoop voor je dat er een oplossing is.

XxDiandraxX

Berichten: 3999
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:55

Ik heb mijn bovengebit gekregen toen ik bijna 24 was en onder toen ik 27 was.

Hoewel ik er in het begin best tegenop zag heb ik nu haast spijt dat het niet nog eerder is gedaan. Hemel wat heerlijk om nooit meer ellende te hebben!

Nu had ik de mazzel dat alles heel soepel is verlopen en ze ook beide passen als een huis (onder wel implantaten) dus nooit problemen meer.

Ik heb ook van jongs af aan een slecht gebit gehad.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: Gebit op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:53

Diandra wat heb je liever? heb je boven een plak?

Hoe was de napijn van een klik gebit?

Bonnietje, ja is drama, dan is net alles gedaan en 2 weken later heb je weer pijn aan een andere kies, erg vermoeiend...

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:57

Helaas zie ik dat veel bij mensen die een gastric bypass hebben dat het gebit snel achteruit gaat. De een is enorm positief over het kunstgebit dat ze hebben, een ander kan er niets mee worden. Wat nu wel meer gedaan wordt is immediaat implanteren, simpel uitgelegd: tanden en kiezen eruit, implantaten erin, kunstgebit erover. Hierdoor heb je maar eenmalig een ingreep, en het kunstgebit zit vanaf het begin beter.

Sherivey
Berichten: 8714
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Gebit op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:09

Kostentechnisch zou ik een offerte opvragen bij de TA en je verzekering even opbellen. Misschien kun je een deel vergoed krijgen. Maar dan is het wel handig om te weten wat er precies voor ingreep plaats gaat vinden.

Vergoedingen kunnen nogal verschillen per soort kunstgebit. Kosten ook.

XxDiandraxX

Berichten: 3999
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:52

_Friemel schreef:
Diandra wat heb je liever? heb je boven een plak?

Hoe was de napijn van een klik gebit?

Bonnietje, ja is drama, dan is net alles gedaan en 2 weken later heb je weer pijn aan een andere kies, erg vermoeiend...


Is haast niet te vergelijken omdat boven vacuum zuigt aan je verhemelte. Onder heb je dat niet en is het daardoor veel moeilijker pas te maken en zit dan losser. Boven heb ik idd een losse prothese omdat die goed zit en implantaten boven niet zo makkelijk vergoed worden. Onder werd het wel vergoed en ivm niet goed passen toen wel laten doen.
Pijn van de implantaten vond ik echt peanuts. Vervelendste was dat ik daarna een week geen prothese mocht dragen en vloeibaar moest eten.. Bij mij zijn de implantaten trouwens pas een aantal maanden (6 geloof ik) na het trekken van mijn eigen tanden geplaatst omdat de kaak nog moet herstellen.