Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:27

DuoPenotti schreef:
Dat er de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op de zorg in aantal bedden plus personeel kan ik ook slecht tegen en maakt me boos en dat Gommers nu aangeeft dat niet te gaan veranderen vind ik een enorm slechte zaak. Echt slecht. We krijgen meer inwoners in Nederland, meer ouderen en wat doet ons kabinet minder bedden... dat is toch niet uit te leggen??
Net zoals het sluiten van doorstroom mogelijkheden van de zorg voor mensen die ontslagen worden uit het ziekenhuis maar te slecht zijn voor thuis.
Je zou zeggen hier hebben ze van geleerd, maar helaas. Dat maakt me echt boos.

Dat zelf nadenken klinkt mooi.
Maar ik ben bang dat teveel mensen dat een vrijbrief voor alles vinden.
Die hebben duidelijke grenzen nodig (en dan doen ze nog alles wat ze zelf willen)
En natuurlijk zijn er regels waarbij je denkt, wat een kul.
Dat heb ik dus bijvoorbeeld met de mondkapjes. Die stoffen vodjes doen echt niks.
En al helemaal niet op de manier hoe mensen ze gebruiken.
Maar dan kun je er tegenaan schoppen en het de medewerkers in de winkels moeilijk maken.
Of je zet dat ding op en klaar. Die negatieve energie er omheen maakt het voor jezelf vervelender dan maar even dat ding op.

Handhaven word hier meteen gezien als de tweede wereldoorlog.
Terwijl ik denk, pak eens door. De verschillende demonstraties en rellen die we hebben gezien die echt uit de hand liepen, zoals bijvoorbeeld met oudjaar in Veen.
Waterkanon er op en klaar. Niet zo soebatten.


Om nu gelijk offtopic te gaan maar ja, je loopt nu tegen de consequenties aan van de bezuiniging. Te weinig personeel in het algemeen en nu ook veel personeel dat door corona ziek thuis zijn en daardoor minder handen aan de bedden. Echter, niemand zag deze aankomen. Zelfs als je niet bezuinigd zou hebben, dan hadden we dit niet kunnen opvangen. Tegenover het bezuinigen, zie je ook weer positieve ontwikkelingen die nu ineens heel snel gerealiseerd kunnen worden. Verplaatsing van zorg, slimme apps om mensen thuis op afstand te monitoren in plaats van voor elk wissewasje naar het ziekenhuis te laten komen. Tal van voorbeelden...enniewees.... tegenover het een staat weer het ander.
Dus ook met betrekking tot dit: tegenover meer maatregelen staat straks weer meer vrijheid.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:30

DuoPenotti schreef:
Dat er de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op de zorg in aantal bedden plus personeel kan ik ook slecht tegen en maakt me boos en dat Gommers nu aangeeft dat niet te gaan veranderen vind ik een enorm slechte zaak. Echt slecht. We krijgen meer inwoners in Nederland, meer ouderen en wat doet ons kabinet minder bedden... dat is toch niet uit te leggen??


Dat is prima uit te leggen. Voor de pandemie stond namelijk het grootste deel van het jaar 25% van onze IC leeg. Dan kun je er wel bedden aan toevoegen, maar dan staat er gewoon constant nog meer leeg met als gevolg personeel dat te weinig ervaring op doet en onbekwaam wordt. Bovendien heb je er in een pandemie zodanig veel extra nodig dat die paar extra bedden structureel toevoegen dan alsnog geen zoden aan de dijk zet.
Structureel opschalen van IC voor een potentiele pandemie is onzinnig. Er moet een plan komen om in geval van een pandemie op te kunnen schalen, maar jarenlang bergen geld pompen in lege IC bedden is echt te zonde. Wat mij betreft zou juist DAT niet uit te leggen zijn.

Bovendien pompen we nog steeds ieder jaar méér geld in ons zorgsysteem. Het probleem is de vergrijzing, die is gewoon niet te betalen als we zorg willen blijven leveren zoals we nu doen.

Suzanne F.

Berichten: 49297
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:31

Je zou er bijna PVV voor gaan stemmen. Volgens mij is dat een van de weinige partijen die daar iets aan wil gaan doen. En tegen de avondklok is trouwens.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:35

karijn schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat er de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op de zorg in aantal bedden plus personeel kan ik ook slecht tegen en maakt me boos en dat Gommers nu aangeeft dat niet te gaan veranderen vind ik een enorm slechte zaak. Echt slecht. We krijgen meer inwoners in Nederland, meer ouderen en wat doet ons kabinet minder bedden... dat is toch niet uit te leggen??
Net zoals het sluiten van doorstroom mogelijkheden van de zorg voor mensen die ontslagen worden uit het ziekenhuis maar te slecht zijn voor thuis.
Je zou zeggen hier hebben ze van geleerd, maar helaas. Dat maakt me echt boos.

Dat zelf nadenken klinkt mooi.
Maar ik ben bang dat teveel mensen dat een vrijbrief voor alles vinden.
Die hebben duidelijke grenzen nodig (en dan doen ze nog alles wat ze zelf willen)
En natuurlijk zijn er regels waarbij je denkt, wat een kul.
Dat heb ik dus bijvoorbeeld met de mondkapjes. Die stoffen vodjes doen echt niks.
En al helemaal niet op de manier hoe mensen ze gebruiken.
Maar dan kun je er tegenaan schoppen en het de medewerkers in de winkels moeilijk maken.
Of je zet dat ding op en klaar. Die negatieve energie er omheen maakt het voor jezelf vervelender dan maar even dat ding op.

Handhaven word hier meteen gezien als de tweede wereldoorlog.
Terwijl ik denk, pak eens door. De verschillende demonstraties en rellen die we hebben gezien die echt uit de hand liepen, zoals bijvoorbeeld met oudjaar in Veen.
Waterkanon er op en klaar. Niet zo soebatten.


Om nu gelijk offtopic te gaan maar ja, je loopt nu tegen de consequenties aan van de bezuiniging. Te weinig personeel in het algemeen en nu ook veel personeel dat door corona ziek thuis zijn en daardoor minder handen aan de bedden. Echter, niemand zag deze aankomen. Zelfs als je niet bezuinigd zou hebben, dan hadden we dit niet kunnen opvangen. Tegenover het bezuinigen, zie je ook weer positieve ontwikkelingen die nu ineens heel snel gerealiseerd kunnen worden. Verplaatsing van zorg, slimme apps om mensen thuis op afstand te monitoren in plaats van voor elk wissewasje naar het ziekenhuis te laten komen. Tal van voorbeelden...enniewees.... tegenover het een staat weer het ander.
Dus ook met betrekking tot dit: tegenover meer maatregelen staat straks weer meer vrijheid.

Ze hadden dit wel aan kunnen zien komen, de grote griepepidemie een paar jaar terug, waar ook al uitgestelde operaties waren. Opnamestops omdat de ziekenhuizen vol waren.
Daar hadden ze al van moeten leren.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:39

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat er de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op de zorg in aantal bedden plus personeel kan ik ook slecht tegen en maakt me boos en dat Gommers nu aangeeft dat niet te gaan veranderen vind ik een enorm slechte zaak. Echt slecht. We krijgen meer inwoners in Nederland, meer ouderen en wat doet ons kabinet minder bedden... dat is toch niet uit te leggen??


Dat is prima uit te leggen. Voor de pandemie stond namelijk het grootste deel van het jaar 25% van onze IC leeg. Dan kun je er wel bedden aan toevoegen, maar dan staat er gewoon constant nog meer leeg met als gevolg personeel dat te weinig ervaring op doet en onbekwaam wordt. Bovendien heb je er in een pandemie zodanig veel extra nodig dat die paar extra bedden structureel toevoegen dan alsnog geen zoden aan de dijk zet.
Structureel opschalen van IC voor een potentiele pandemie is onzinnig. Er moet een plan komen om in geval van een pandemie op te kunnen schalen, maar jarenlang bergen geld pompen in lege IC bedden is echt te zonde. Wat mij betreft zou juist DAT niet uit te leggen zijn.

Bovendien pompen we nog steeds ieder jaar méér geld in ons zorgsysteem. Het probleem is de vergrijzing, die is gewoon niet te betalen als we zorg willen blijven leveren zoals we nu doen.

Het gaat niet alleen om ic's maar ook om gewone bedden.
Elke winter ligt "het huis" regelmatig eens vol en rijden ambulances door.
Met de grote griepepedemie waren er al uitgestelde operaties en opnames stops.
En ja we hebben vergrijzing en wat doen we, bedden bezuinigen?

Ic bedden kun je ook regulier gebruiken.
Mijn moeder lag eens in een ic bed, de afdeling was vol . :D
Verpleging niet schrikken. is puur omdat er geen bedden waren, niet omdat ze slecht was. Oke, prima dan.

Nee algemeen gezien gaat er meer geld naar de zorg, maar kijk eens in de hele vele managerlagen....

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:42

Dat was eenmalig. Dit virus muteert in een razend tempo. De griepepidemie is seizoensgebonden, dit waart al een jaar rond. Met de griepepidemie waren mensen minder ernstig ziek dan nu. Ik wil het niet bagatelliseren hoor.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:45

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat er de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op de zorg in aantal bedden plus personeel kan ik ook slecht tegen en maakt me boos en dat Gommers nu aangeeft dat niet te gaan veranderen vind ik een enorm slechte zaak. Echt slecht. We krijgen meer inwoners in Nederland, meer ouderen en wat doet ons kabinet minder bedden... dat is toch niet uit te leggen??


Dat is prima uit te leggen. Voor de pandemie stond namelijk het grootste deel van het jaar 25% van onze IC leeg. Dan kun je er wel bedden aan toevoegen, maar dan staat er gewoon constant nog meer leeg met als gevolg personeel dat te weinig ervaring op doet en onbekwaam wordt. Bovendien heb je er in een pandemie zodanig veel extra nodig dat die paar extra bedden structureel toevoegen dan alsnog geen zoden aan de dijk zet.
Structureel opschalen van IC voor een potentiele pandemie is onzinnig. Er moet een plan komen om in geval van een pandemie op te kunnen schalen, maar jarenlang bergen geld pompen in lege IC bedden is echt te zonde. Wat mij betreft zou juist DAT niet uit te leggen zijn.


En dat is ook precies wat Gommers zegt, alleen op facebook en andere social media zie je dan alleen zijn antwoord op de vraag of we naar 3000 IC-bedden moeten. De rest is eraf geknipt...
We moeten het verpleegkundig personeel weer zodanig op pijl hebben dat we de standaard 1150 bedden beschikbaar kunnen hebben. Bij crisis moet er een plan zijn om op te schalen, bijvoorbeeld met ingewerkte afdelingsverpleegkundigen/anesthesiemedewerkers. Structureel niet-gebruikte IC-bedden in afwachting van een volgende pandemie over misschien wel pas 40 jaar is qua kosten niet uit te leggen en bovendien verliest personeel dat zit te wachten op werk de vaardigheden. Dus als het puntje bij paaltje komt heb je dan waarschijnlijk nog niets aan die bedden...

Voor afdelingen geldt hetzelfde, je kunt niet op iedere ramp voorbereid zijn en de krapte zit hem dan meestal in personeel dat ook ziek wordt en niet in de normale capaciteit.
In dat jaar van die griep (toen het vaccin slecht bleek te matchen) heb ik overigens 2 overplaatsingen gehad van/naar elders en moesten er inderdaad af en toe eens ambulances door rijden/operaties worden uitgesteld. Maar dat is echt in niets te vergelijken met de situatie waar we nu in zitten.
Laatst bijgewerkt door gomir op 17-01-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:47

Dat was inderdaad seizoensgebonden en in dat seizoen stierven er 10.000 extra mensen.
Dus minder ernstig ziek? Nee dat denk ik niet. Dan hoefde reguliere zorg ook niet stop gezet te worden.
Dat was ook een mutatie die ze niet verwacht hadden.
Voor het personeel was het inderdaad zeker anders, daar hoefde geen jaar lang alle hands on deck.
Daarom nu ook zo belangrijk dat we goed aan de regels houden, want het seizoen waar de griep opleeft moet nog komen, dus veel kans dat het met Corona ook zo is.


karijn schreef:
Dat was eenmalig. Dit virus muteert in een razend tempo. De griepepidemie is seizoensgebonden, dit waart al een jaar rond. Met de griepepidemie waren mensen minder ernstig ziek dan nu. Ik wil het niet bagatelliseren hoor.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:48

DuoPenotti schreef:
secricible schreef:

Dat is prima uit te leggen. Voor de pandemie stond namelijk het grootste deel van het jaar 25% van onze IC leeg. Dan kun je er wel bedden aan toevoegen, maar dan staat er gewoon constant nog meer leeg met als gevolg personeel dat te weinig ervaring op doet en onbekwaam wordt. Bovendien heb je er in een pandemie zodanig veel extra nodig dat die paar extra bedden structureel toevoegen dan alsnog geen zoden aan de dijk zet.
Structureel opschalen van IC voor een potentiele pandemie is onzinnig. Er moet een plan komen om in geval van een pandemie op te kunnen schalen, maar jarenlang bergen geld pompen in lege IC bedden is echt te zonde. Wat mij betreft zou juist DAT niet uit te leggen zijn.

Bovendien pompen we nog steeds ieder jaar méér geld in ons zorgsysteem. Het probleem is de vergrijzing, die is gewoon niet te betalen als we zorg willen blijven leveren zoals we nu doen.

Het gaat niet alleen om ic's maar ook om gewone bedden.
Elke winter ligt "het huis" regelmatig eens vol en rijden ambulances door.
Met de grote griepepedemie waren er al uitgestelde operaties en opnames stops.
En ja we hebben vergrijzing en wat doen we, bedden bezuinigen?

Ic bedden kun je ook regulier gebruiken.
Mijn moeder lag eens in een ic bed, de afdeling was vol . :D
Verpleging niet schrikken. is puur omdat er geen bedden waren, niet omdat ze slecht was. Oke, prima dan.

Nee algemeen gezien gaat er meer geld naar de zorg, maar kijk eens in de hele vele managerlagen....


Tuurlijk kun je IC bedden ook regulier gebruiken, maar dat lost nog steeds niet op dat je Ic personeel opleidt dat niet bekwaam is door te weinig oefening en ze een hoop geld betaald terwijl ze functioneren als reguliere vpk.
De opmerking van mij was gericht op jou kritiek op Gommers. En dat ging puur over IC bedden, niet over reguliere bedden.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:55

Het is misschien wat ver gezocht, maar ik denk nu regelmatig terug aan een oorlogstijd zoals mijn ouders hebben meegemaakt. Ieder had een gewoon leven, werkte, ging naar school en had zo zijn hobby's. En opeens was het niet veilig meer op straat of als je een verkeerde achtergrond had. Hoe moet dat wel niet geweest zijn voor de mensen? Niet alleen in Nederland natuurlijk. In allerlei ontwikkelde landen is dat zo gegaan en is de hele maatschappij verandert door zo'n ramp. Ik denk dan aan Syrie onder andere, daar heb ik jaren geleden gefietst. Als je nu de beelden ziet: totale verwoesting! Ook daar woonden die mensen die gewoon hun leven leidden en opeens voor hun leven moesten vluchten. Dit zie ik ook als een soort van oorlog maar de vijand is niet zo zichtbaar. Je wordt ook niet direct doodgeschoten wanneer je zo'n avondklok negeert. Het gaat me er niet om dat de vergelijking wat mak gaat, dat is natuurlijk ook zo. Maar wel om de moeite die het kost voor mensen om te beseffen, te accepteren en er het beste van te maken om te overleven.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:58

Ik had het idd over Gommers maar ook over gewone bedden.

Maar hoe doen ze dat in Duitsland dan? Zowel personeel als kosten. Oprechte vraag.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:09

DuoPenotti schreef:
Ik had het idd over Gommers maar ook over gewone bedden.

Maar hoe doen ze dat in Duitsland dan? Zowel personeel als kosten. Oprechte vraag.


Daar liggen structureel meer mensen op de IC door de cultuur die daar heerst (iedereen moet een Ic bed kunnen krijgen, ook al ben je 90 en zwaar dement). Dus die bedden zijn in gebruik, ook normaal gesproken.
Bovendien heb ik me laten vertellen dat Duitsland geen verschil kent tussen Intensive care en medium care en dat je dus die vergelijking niet volledig kan maken (maar dat weet ik niet 100% zeker).
Het probleem met die cultuur in Nederland is dus dat we piekbelasting veel minder goed aan kunnen. En dat zien we nu precies ontstaan en daar lopen we nu in vast. Ik deel dus wel je mening dat er een oplossing moet komen hoe we die pieken op kunnen vangen. Maar dat is m.i. Niet door structureel heel veel lege bedden aan te houden “voor het geval dat.”

Maar ook in Duitsland kunnen ze een zware piek van corona niet aan en zijn dus maatregelen nodig om de zorg onder controle te houden.

Of er meer reguliere bedden nodig zouden zijn durf ik niet te zeggen. Ik heb geen idee wat de normale cijfers zijn over de reguliere bedden in zkh. Ik ken ook de berichten dat de bedden vol zijn, maar of dat dagelijkse gang van zaken is, of niet, weet ik niet.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:24

Dagelijkse gang van zaken zeker niet.
Maar toen ik nog in het ziekenhuis werkte kwam het in de winter best wel vaak voor voor een paar dagen.
Maar ook dat het bij ons nog niet vol lag en een andere omringend ziekenhuis wel en dat ze naar ons kwamen.
Dat artsen dus rond aan het bellen waren of er nog plek was.
En dat was dan in gewone jaren, niet dat extra griep jaar.
Dus dan zitten ze altijd tegen de grens aan te pingelen.
Is dat wat we moeten willen?
En wat erg vaak aan de hand was dat de transferverpleegkundige iemand niet uit kon plaatsen. Dus iemand een bed bezet hield die er niet meer hoorde maar ook niet naar huis kon.
Daar las ik nu ook alweer over.

Ik denk wat dat betreft dat Corona de pijnpunten in de zorg heel goed laat zien.
En ja ik ben dan boos dat we maatregel op maatregel moeten doen, wat ik voor nu begrijp. Het is nu niet anders.
Maar vervolgens niets hoor over structurele oplossingen voor de toekomst.

We kunnen wel doen, oh 2018 was een zeldzaam griepjaar, 2020/21 een zeldzaam virusjaar.
Maar is dat wel zo?
De wereldbevolking groeit, de Nederlandse bevolking groeit.
De hele wereld over vliegen is voortaan heel normaal, terwijl vroeger met de auto naar Frankrijk al heel wat was.
Dus ziektes over alle contineten komen gemakkelijk overal binnen.

Maar nergens hoor je daar over bij de politiek.
En ja dat maakt me boos.
Ondanks dat ik niet moeilijk doe over de maatregelen die er zijn en gaan komen. Dat is nu niet anders en die doe je voor de andere.
Maar wil wel oplossingen, draaiboeken voor als eens, want heel vaak denk ik, Corona is een zacht voorproefje in wat ons nog ooit te wachten kan komen te staan.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:36

DuoPenotti schreef:
Maar Britt, we weten niet of die komt en hoe laat.
Ik begrijp dat het een probleem is voor vele als die om 20.00 en helemaal om 18.00 uur komt. Al verwacht ik dat laatste niet, want dan is het nog veel te druk met mensen die van het werk komen.
Maar ze hebben heel veel over 22.00 gehad, dat is weer bijna voor niemand een probleem.
En bij dat laatste vind ik het inderdaad beren op de weg zien. Laten we eerst eens afwachten.


Dat snap ik en aan de ene kant moeten we ons niet druk maken over wat mogelijk al dan niet in de toekomst gaat plaatsvinden :) , maar de openingspost was daarin eigenlijk best wel duidelijk: stel dat de avondklok er komt en stel dat die om 18u ingaat.

Maar dat initiële onderwerp is een beetje verloren gegaan. Het topic is een beetje naar een algemeen coronadiscussietopic geëvolueerd. :)

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:39

Je hebt gelijk, nu teveel offtopic. Zal daar mee stoppen.
Al komt een eventuele avondklok wel daar ut voort.

Maar ontopic ben ik het hier dan helemaal mee eens:

Varekaj schreef:
Normaal als je volledig alleen staat op een weiland zal je gewoon wel naar je paard mogen hoor. Was voor mij evenmin een probleem van maart tot mei. Zelfs hooi halen met aanhanger naar de hooiboer was toegelaten. Misschien dat politie even meegaat naar je weiland om je verhaal te checken, maar tenzij je de boel bij elkaar liegt gaan ze daar geen problemen over maken.

Idem met doe-het-zelf stallen: neem je contract mee en toon aan dat je zelf moet gaan. Ze zullen dan echt wel bij de stalhouder informeren hoe en wat. Als die de zaken goed geregeld heeft verder gaan ze daar geen boetes uitdelen omdat je na 20u nog op pad bent.

Sta je op een plek waar echt alles is inbegrepen, weidegang en al? Ja jammer dan, dan horen zij de zorg over te nemen en heb je na 20u daar niks meer te zoeken.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:42

DuoPenotti schreef:
Dagelijkse gang van zaken zeker niet.
Maar toen ik nog in het ziekenhuis werkte kwam het in de winter best wel vaak voor voor een paar dagen.
Maar ook dat het bij ons nog niet vol lag en een andere omringend ziekenhuis wel en dat ze naar ons kwamen.
Dat artsen dus rond aan het bellen waren of er nog plek was.
En dat was dan in gewone jaren, niet dat extra griep jaar.
Dus dan zitten ze altijd tegen de grens aan te pingelen.
Is dat wat we moeten willen?
En wat erg vaak aan de hand was dat de transferverpleegkundige iemand niet uit kon plaatsen. Dus iemand een bed bezet hield die er niet meer hoorde maar ook niet naar huis kon.
Daar las ik nu ook alweer over.

Ik denk wat dat betreft dat Corona de pijnpunten in de zorg heel goed laat zien.
En ja ik ben dan boos dat we maatregel op maatregel moeten doen, wat ik voor nu begrijp. Het is nu niet anders.
Maar vervolgens niets hoor over structurele oplossingen voor de toekomst.

We kunnen wel doen, oh 2018 was een zeldzaam griepjaar, 2020/21 een zeldzaam virusjaar.
Maar is dat wel zo?
De wereldbevolking groeit, de Nederlandse bevolking groeit.
De hele wereld over vliegen is voortaan heel normaal, terwijl vroeger met de auto naar Frankrijk al heel wat was.
Dus ziektes over alle contineten komen gemakkelijk overal binnen.

Maar nergens hoor je daar over bij de politiek.
En ja dat maakt me boos.
Ondanks dat ik niet moeilijk doe over de maatregelen die er zijn en gaan komen. Dat is nu niet anders en die doe je voor de andere.
Maar wil wel oplossingen, draaiboeken voor als eens, want heel vaak denk ik, Corona is een zacht voorproefje in wat ons nog ooit te wachten kan komen te staan.



Ik deel heel veel van wat je hier zegt absoluut hoor. Wellicht goed om eens een specifiek topic te openen over de zorg in NL op dit punt want de discussie komt vaker op meerdere plekken ook terug hierover. Ik zal absoluut niet zeggen dat de zorg in NL perfect is, in tegendeel.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:45

Maar als een avondklok al een "ramp" is, wat dan als enkel essentiële verplaatsingen nog mogen? Dat hebben wij al gehad in België en werkelijk waar, dat is veel positiever uitgedraaid dan men had voorzien. Er waren aanpassingen nodig en beroep doen op anderen en erop vertrouwen dat iedereen goed voor elkaars dier zou zorgen. Maar dat is toch ook goed gekomen? En die periode was nog veel strikter dan alleen maar een avondklok. Op alle vlakken.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:50

Maar als je het dan hebt over essentiële verplaatsingen, valt daar dan ook het voeren van paarden onder na 20.00?
Of moet je zorgen dat ze voor 20.00 hun nachthooi hebben gehad en zorgen dat je thuis bent?

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:51

Ik heb opzich niet heel veel tegen de avondklok voor mij persoonlijk. Het is wel een maatregel die bij een deel van nederland hele nare associaties oproept. Die groep is hier niet vertegenwoordigd maar ik vind het wel belangrijk dat die groep daarin niet vergeten wordt in deze afweging door de politiek.
Ook vind ik dat er een risico is bij een vroege avondklok dat mensen allemaal om eerdere tijden op bepaalde plekken zullen zijn (supermarkt, paarden ed). Als ik zie hoe druk de super hier nu al is op zaterdag en ik den dat een groot deel van de NL die nu in de avond na het werk komen bij moeten dan vind ik dat best wel spannend. De supers gooien hier op zaterdag nu al regelmatig tijdelijk de deuren dicht omdat het te druk wordt.

M.i. moeten de gevolgen van de avondklok dus de impact van de avondklok goedmaken. En ik lees eigenlijk nog nergens dat daar sprake van is. Overal waar de avondklok is ingevoerd is dat tegelijk met andere grote maatregelen die we al hebben in NL (sluiten v. Horeca bijvoorbeeld) waardoor er weinig argumentatie is dat die avondklok nou zoveel doet. Dat maakt dat ik geneigd ben kritisch te zijn of de avondklok wel goede dingen gaat opleveren.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:52

Misschien is een weekend klok ook iets, zoveel mensen bij de demonstratie op museumplein nu. Denk dat de meeste mensen ook niet op door de weekse avonden afspreken maar ook in de weekenden.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:00

Nouvel schreef:
Maar als je het dan hebt over essentiële verplaatsingen, valt daar dan ook het voeren van paarden onder na 20.00?
Of moet je zorgen dat ze voor 20.00 hun nachthooi hebben gehad en zorgen dat je thuis bent?


Essentiele zorg aan dieren (voeren, mesten) is altijd toegestaan. Was het zelfs in de landen met strenge lockdowns. Wel zul je enigszins moeten kunnen 'bewijzen' waarom dat na bvb 20u moet (laat uit werk, lange reistijd, niemand anders die het kan doen etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:01

Nouvel schreef:
Maar als je het dan hebt over essentiële verplaatsingen, valt daar dan ook het voeren van paarden onder na 20.00?
Of moet je zorgen dat ze voor 20.00 hun nachthooi hebben gehad en zorgen dat je thuis bent?


Toen hier enkel de essentiële verplaatsing mochten, was het verboden om je hond in de auto te zetten en ermee naar een natuurgebied of losloopzone te rijden. Je mocht enkel wandelen in de omgeving van je eigen woning. In heel veel gemeenten was het ook verboden om een buitenrit te maken met je paard. Waar ik woon, was het zelfs verboden om met je paard aan de hand op wandel te gaan. Je mocht je enkel verplaatsen naar stal, als je paarden volledig in zelfzorg stonden en er geen vol pension voorzien kon worden en zelfs dan waren de regels streng. Er mochten nooit meer als 2 personen op stal zijn.

Een avondklok is veel minder beperkend als de regels die wij hier in het voorjaar hadden, dus ik snap het gemiep echt niet. Je mag rijden, je mag naar je paard zelfs al staat ie in volpension, je moet het alleen binnen een bepaalde tijdsspanne doen.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:04

secricible schreef:
M.i. moeten de gevolgen van de avondklok dus de impact van de avondklok goedmaken. En ik lees eigenlijk nog nergens dat daar sprake van is. Overal waar de avondklok is ingevoerd is dat tegelijk met andere grote maatregelen die we al hebben in NL (sluiten v. Horeca bijvoorbeeld) waardoor er weinig argumentatie is dat die avondklok nou zoveel doet. Dat maakt dat ik geneigd ben kritisch te zijn of de avondklok wel goede dingen gaat opleveren.


In Frankrijk hebben ze het landelijk toegepast nadat bleek dat in de departementen mèt avondklok het aantal besmettingen daalde en in departementen zonder avondklok bleef het aantal in het beste geval stabiel.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:06


Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:11

SVRL schreef:
Nouvel schreef:
Maar als je het dan hebt over essentiële verplaatsingen, valt daar dan ook het voeren van paarden onder na 20.00?
Of moet je zorgen dat ze voor 20.00 hun nachthooi hebben gehad en zorgen dat je thuis bent?


Toen hier enkel de essentiële verplaatsing mochten, was het verboden om je hond in de auto te zetten en ermee naar een natuurgebied of losloopzone te rijden. Je mocht enkel wandelen in de omgeving van je eigen woning. In heel veel gemeenten was het ook verboden om een buitenrit te maken met je paard. Waar ik woon, was het zelfs verboden om met je paard aan de hand op wandel te gaan. Je mocht je enkel verplaatsen naar stal, als je paarden volledig in zelfzorg stonden en er geen vol pension voorzien kon worden en zelfs dan waren de regels streng. Er mochten nooit meer als 2 personen op stal zijn.

Een avondklok is veel minder beperkend als de regels die wij hier in het voorjaar hadden, dus ik snap het gemiep echt niet. Je mag rijden, je mag naar je paard zelfs al staat ie in volpension, je moet het alleen binnen een bepaalde tijdsspanne doen.


Ik sta op een doe het zelf stal waar we zelf moeten voeren.
Omdat mijn vriend en ik overdag werken doen wij eigenlijk altijd de avondvoerbeurten, alleen wij zijn dan op stal, de rest is overdag geweest.
Dus wij zijn de enige die dit doen, of er moet een andere stalgenoot over straat om te gaan voeren.
Degene waar wij de stal van huren doet niks qua voeren en verzorging.
Dus er is niet iemand bij de stal die kan voeren in die zin.
Er wonen wel mensen maar die hebben niks met de paarden te maken.