Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:27

secricible schreef:
vitamine D die door de lucht zweeft... in welke wereld is dat?

ja echte hè :roll:

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:32

Carol-beer, zoek alsjeblieft even op je Google op hoe het werkt met opname van vitamine d :=

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:37

Carol_Beer schreef:
Ik denk dat je vergeet dat veel mensen ook gewoon werk en school hebben overdag en dat ze daarom savonds naar hun paard gaan? :')
En voor vitamine d maakt het niet veel uit hoor, dat zweeft altijd gewoon door de lucht, wel meer als de zon schijnt ofc

Dan zul je je dag dus anders moeten gaan indelen. 's ochtends voor werk/school gaan, vragen aan je baas om flexibele uren, direct na het werk gaan en daarna pas eten. Etc etc.

In Nederland zul je eind van de ochtend, begin middag naar buiten moeten en met blote armen etc.
Nou succes in januari. Weet niet hoe het met jou zit, maar dat deed ik toch al niet. En nog steeds geen rachitis *\o/*

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:41

sureido schreef:
Als boa’s en politie en Veiligheidsregio’s melden dat handhaven niet gaat lukken vind ik het wel knap dat jullie zeggen dat het wel kan. :+

Ze hebben ook gezegd dat ze met oud en nieuw het vuurwerk verbod niet kunnen handhaven en dat was ook te merken.


Ik vind dat dus echt opmerkelijk. Als de politie gewoon niet wil controleren zijn alle maatregelen idd nutteloos.
Dat ze dat openbaar zeggen vind ik eigenlijk vrij kwalijk. Niet omdat die avondklok of ander maatregel er persé zou moeten komen maar het is toch gewoon openbare ondermijning van gezag? Een korpschef zou hier er wel voor op het matje geroepen worden.

Dat er in de coulissen gediscussieerd en onderhandeld wordt is logisch, dat doet iedereen overal. Maar als uitvoerende macht openbaar tegen het beleid praten. Opmerkelijk, ik vind het echt opmerkelijk.

Dat je niet op elke straathoek een agent kan zetten is overal zo. Zo heel vaak heb ik ook geen controles gehad tijdens lockdowns en avondklokken (2 keer, en agent stond daar idd zichtbaar tegen z'n zin, maar hij stond er wel). Meestal staan/patrouilleren ze op strategische plaatsen.
Ik op het platteland zie zelden een patrouille. Vriendin die in een stad vlakbij woont ziet ze wel maar ziet ook weldegelijk dat de avondklok gerespecteerd wordt. In normale tijden is haar straat levendig met winkels en bars. Dat is nu wel al een hele tijd een stuk minder (bars dicht) maar er is nog wel volk op straat (eten afhalen bvb) en om stipt 20.00 *poef* straat leeg. Nu met de avondklok van 18.00 is de straat idd uitgestorven.
En nee daar staan geen godganse avonden agenten op de loer voor overtreders, af en toe een keer een patrouille en dat volstaat.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:44

Sizzle schreef:
Wat er achter de voordeur gebeurd heb je sowieso amper in de hand.
Lets agree to disagree maar ik vind avondklok echt gewoon een vorm van: we weten niet precies wat we doen dus we doen maar iets wat streng klinkt, want we menen het deze keer. Alsof je 10x zonder consequentie tot 3 geteld hebt en dan maar tot huisartest over gaat omdat je zelf niet beter kunt.
Terwijl je gewoon op vakantie kunt gaan....en dat interesseert helemaal niemand.


Ik denk dat je daar een goed punt aanhaalt. Als een avondklok past binnen een setje van strengere en logische regels zal de draagkracht ervoor ook groter zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:51

Pareltjes schreef:
secricible schreef:
vitamine D die door de lucht zweeft... in welke wereld is dat?


Dat wordt helemaal niet gezegd!


Carol_Beer schreef:
En voor vitamine d maakt het niet veel uit hoor, dat zweeft altijd gewoon door de lucht, wel meer als de zon schijnt ofc



Jawel hoor, dat wordt wel gezegd.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:54

Ik denk dat Carol_Beer bedoelt dat je vitamine D binnenkrijgt als je in de buitenlucht bent, dat het daarvoor niet per sé een zonnige dag moet zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:57

Dat klopt wel, maar er is wel daglicht voor nodig, want het zit in de UV straling en die is er toch niet als de zon onder is.

En daarmee gaat het argument van Vitamine D opladen tegen de avondklok voorlopig nog hartstikke mank (in de zomer heeft ze een punt, maar aangezien het nu nog winter is...).

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:09

In het algemeen is het toch goed om naar buiten te gaan ipv in je muffe woonkamer rond te hangen waar het een paradijs is voor bacteriën en griepjes
Tuurlijk kan je een woonkamer goed ventileren (nog steeds is een tochtige stal beter geventileerd ) maar in de praktijk gebeurd dat gewoon niet
En mn paard heeft gewoon beweging, aandacht liefde en voer nodig, net als ieder ander dier

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:33

Carol_Beer schreef:
En mn paard heeft gewoon beweging, aandacht liefde en voer nodig, net als ieder ander dier

En jouw paard is nu net als je eigenbelang even ondergeschikt aan grotere belangen, te weten de volksgezondheid en de economische belangen. Leuk? Nee. We willen allemaal van die rotte maatregelen af. Maar wél nodig. Want ik lees van Annie haar paard en Betje haar hond en Connie kan niet zonder haar vrienden en Dora haar familie en... Echt iedereen heeft een reden waarom zij wel ergens moeten zijn. En dat is dus exact het probleem.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:44

JIJ kan je wel aan die maatregel houden van alleen naar stal, afstand houden etc. Helaas zijn er nog steeds een hoop mensen die dat niet doen. Die vinden het wel lekker gezellig zo, met een groep op stal lekker koffieklets houden met bijvoorbeeld meegebrachte koffie/thee/chocolademelk.
Al een keer gelet op de drukte trouwens van dat buiten recreatie houden in het weekend als het een keer wat mooier weer is? Hier kan je koppen lopen. Kom je alsnog meerdere gezinnen tegen die lekker allemaal "op afstand" samen uitstapjes maken, kinderen die samen rond ravotten.
Zelfs tijdens weekdagen bij mooi weer is het hier veel drukker dan normaal: wandelgroepen, hardlopers in groep, fietsers in groep, hondenclubs die in groepjes afspreken voor wandelingen... Tijdens het lopen houden ze misschien afstand, vaak troepen ze ervoor of erna toch nog (onbewust) samen als ze weer aan de auto's zijn, de weg zoeken etc.

Handhaving van de avondklok wordt bij ons opgevolgd door rondrijdende patrouilles, agenten met de fiets of te voet met de hond. Als eenzame hardloper zal je waarschijnlijk de eerste keer gewoon een waarschuwing krijgen, blijf je hardnekkig ja dan gok ik dat er wel eens een boete in kan zitten.
Ze pakken het aan zoals ze alcoholcontroles doen, of papiercontroles: posten op 1 plek en iedereen aan de kant.
Vuurwerkhandhaving is veel lastiger: je moet heel snel handelen, want dat kan maar heel kort plaatsvinden én je moet dan ook nog even de goeie locatie zien uit te vogelen. Daarop is handhaven van de avondklok veel makkelijker.

Wees trouwens blij dat je überhaupt nog op bezoek MAG! Wij in België zitten al wekenlang met onze "bubbel" waarbij je als gezin hooguit 1 persoon op bezoek mag (steeds dezelfde) en jawel, kinderen onder de 12 tellen mee. Uitzondering zijn alleenstaanden, die mogen er 2 op bezoek maar nooit tegelijk.
De ouderen én veel families die ik dagelijks zie via mijn werk zouden juichen met een avondklok van 20u tot 4u als dat zou betekenen dat ze dagelijks 2 wisselende bezoekers mogen ontvangen hoor.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:05

SVRL schreef:
Voor mijn werk, ik ben verpleegkundige, heb ik ook een verklaring dat ik de baan op moet. Lijkt me logisch dat voor paarden in eigen beheer je ook na de avondklok op pad mag. Hier in België mocht je tijdens de eerste lockdown niet naar je paard als deze op pension stond, aangezien men ervan uit ging dat de stal eigenaar voorziet in de basiszorgen en naar stal gaan in dat geval geen essentiële verplaatsing.


Ik mocht tijdens de eerste lockdown toch wel gewoon naar mijn paard hoor. Beweging geven viel onder noodzakelijk welzijn en mocht gewoon gedaan worden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:22

Klopt, mocht hier ook gewoon gaan maar toen stonden ze net een paar weken op de weide al. Goddank.

Op stal waar ik nu sta hebben ze toen advies gekregen dat elke pensionklant zijn contract moest bij hebben, omdat daarin duidelijk staat omschreven dat beweging geven NIET voorzien werd door de pensionhouders. En dat was voldoende om die verplaatsing te rechtvaardigen aangezien beweging geven als noodzaak werd gezien. Les werd er toen niet gegeven en het aantal mensen tegelijk op het erf was beperkt dmv agenda/rooster.

Maar ik begrijp dus echt niet waarom men overal problemen ziet. In plaats van naar oplossingen te denken om alles zo snel mogelijk door te komen en terug nar normaal te kunnen is het uitsluitend "ja maar..." en dan 10 excuses er achteraan. De ene is omwille van de hond "want die staat op zijn uur", de andere voor paard "want die kan écht niet door een ander verzorgd worden", dan weer eentje "ja maar mijn werkuren en privéleven passen niet binnen dat tijdskader", als het dat niet is "ja maar ze kunnen toch niet handhaven" en anders wel "mensen gaan dan wel overnachten bij elkaar".

Hou op met al die excuses zoeken en uitvluchten. Grab your tits, regel je zaakjes en pas je nou verdorie voor 1x eens zonder morren aan! Wat denken jullie, dat al die zorgverleners het zo lollig vinden om al bijna een jaar (!!) meer dan flexibel te moeten zijn? Al een keertje bedacht wat er van hun privéleven nog over schiet? Hoe vaak zij nog naar hun paard kunnen, of met de hond een rondje kunnen maken? Het zou fijn zijn als iedereen met een excuus waarom zij een uitzondering zouden moeten zijn eens zou nadenken wat voor gevolgen dat allemaal heeft voor de mensen aan het bed. Als die avondklok ervoor zorgt dat de cijfers (sneller) dalen, dat zij meer ademruimte krijgen, dan weegt dat toch echt wel op tegen elk ander argument hoor.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:56

Carol_Beer schreef:
In het algemeen is het toch goed om naar buiten te gaan ipv in je muffe woonkamer rond te hangen waar het een paradijs is voor bacteriën en griepjes
Tuurlijk kan je een woonkamer goed ventileren (nog steeds is een tochtige stal beter geventileerd ) maar in de praktijk gebeurd dat gewoon niet
En mn paard heeft gewoon beweging, aandacht liefde en voer nodig, net als ieder ander dier


Ik kan alle ramen in mijn huis open zetten maar als ik de deurklinken, kranen en wc pot niet schoon houd, dan lopen we hier nog steeds het risico ergens mee besmet te worden.... Nogmaals, ventileren draagt bij maar is niet heiligmakend. Net zoals een mondkapje alleen je niet beschermt. Je moet nog steeds je handjes netjes ontsmetten. Zo ook op die supergoed geventileerde stallen. Het is niet of of, het is en en.

Onder invloed van zonlicht maakt je lichaam (meer) vitamine D aan. Ook al ga je in de wintermaanden overdag veel naar buiten, het aantal zonuur in de winter is gewoon minder dan in de zomermaanden en dus maak je minder vitamine D aan.

En nu terug naar de avondklok: eerlijk gezegd denk ik niet dat het invoeren van een avondklok ineens meer mensen vlak voor 20:00 uur (of 22:00 uur) op de been gaat brengen en daardoor handhaving niet mogelijk zou zijn.
En een hond kan zich redelijk snel aanpassen aan een nieuw ritme, hoor. Is ook een kwestie van volhouden als eigenaar.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:02

Maar waarom moeten de dieren de dupe zijn van menselijke onkunde in het aanpakken van een virus? Dieren hebben hier niet voor gekozen, dus hun gezondheid en verzorging dient gewoon door te gaan. Ook als dat betekent dat je na de avondklok naar buiten moet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:15

Dat dier hoeft geen dupe te worden als zijn mens maar gewoon wil nadenken over alternatieven in plaats van halsstarrig vasthouden aan zijn eigen willetje.

Er zijn oplossingen zat om aan de noden en behoeften te voldoen. Het zal alleen een extra inspanning vragen. Extra slowfeeders voor de nacht, afspreken om elkaars paarden buiten en binnen te zetten, een lange ronde maken om 19u zodat je om 20u weer thuis bent, je hond in eigen tuin plasje laten maken of enkel naar het grasperkje aan de overkant van de straat, er 's ochtends wat vroeger uit voor een extra rondje.
Beweging geven en voldoen aan behoeftes kan en mag nog steeds, alleen binnen andere tijdsmarges.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:17

karijn schreef:
En nu terug naar de avondklok: eerlijk gezegd denk ik niet dat het invoeren van een avondklok ineens meer mensen vlak voor 20:00 uur (of 22:00 uur) op de been gaat brengen en daardoor handhaving niet mogelijk zou zijn.
En een hond kan zich redelijk snel aanpassen aan een nieuw ritme, hoor. Is ook een kwestie van volhouden als eigenaar.


22 uur misschien nog niet, omdat de avond dan toch nog lang genoeg is om noodzakelijke dingen af te handelen. Maar vanaf 20 uur, denk ik wel dat je een effect in drukte gaat krijgen. Er zijn heel veel mensen met een nine-to-five job. Als iedereen dan alles in die drie uur moet proppen, ik denk dat je dan echt een piekmoment creëert in supermarkten, natuurgebieden, tankstations,... Toch zeker als de rest van de maatregelen hetzelfde blijft (dus winkels open en vrij om te reizen).
Als ik bv. kijk naar hoe het nu bij mij op stal geregeld is, worden vier klanten gespreid van 17 uur tot 23 uur. Er is dus nauwelijks tot geen overlap. Als die vier klanten allemaal tussen 17 uur en 20 uur komen, (uiteraard gaat dat en valt dat te regelen) maar ga je dus wel meer overlap en drukte krijgen.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:21

Mdrf schreef:
Maar waarom moeten de dieren de dupe zijn van menselijke onkunde in het aanpakken van een virus? Dieren hebben hier niet voor gekozen, dus hun gezondheid en verzorging dient gewoon door te gaan. Ook als dat betekent dat je na de avondklok naar buiten moet.


Nee, dat moet je voorkomen, maar... zet dit eens af tegen overbevolkte ic's en keuzes moeten maken in wie nog behandeld wordt en wie dood mag gaan. Met daarnaast alle andere sterftgevallen van mensen met andere ernstige ziektes die nu niet kunnen worden behandeld omdat alles in gebruik is voor corona patienten.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:25

Volgens mij was de opzet van dit topic hoe jij dit als paardeneigenaar praktisch in gaat delen, mócht er een avondklok komen in Nederland. Intussen draait het uit op een discussie wat er wel en niet van de maatregel en consequenties gevonden mag worden?

Het is duidelijk dat er drie kampen zijn:
- de groep die er geen (enkel) probleem mee heeft
- de groep die zich minder comfortabel voelt bij de maatregel, maar wel bereid zich aan de avondklok te houden en zijn werk en privé hierop aan te passen
- de groep die niet bereid is zich aan de avondklok te houden

Misschien elkaar allemaal in hun waarde laten? Ieder zal zo zijn redenen hebben voor zijn of haar visie. Consensus zal toch niet bereikt worden.

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:26

josien_m_ schreef:
Mdrf schreef:
Maar waarom moeten de dieren de dupe zijn van menselijke onkunde in het aanpakken van een virus? Dieren hebben hier niet voor gekozen, dus hun gezondheid en verzorging dient gewoon door te gaan. Ook als dat betekent dat je na de avondklok naar buiten moet.


Nee, dat moet je voorkomen, maar... zet dit eens af tegen overbevolkte ic's en keuzes moeten maken in wie nog behandeld wordt en wie dood mag gaan. Met daarnaast alle andere sterftgevallen van mensen met andere ernstige ziektes die nu niet kunnen worden behandeld omdat alles in gebruik is voor corona patienten.


Ja, en daar zal het feit dat ik om 23:00 uur niet nog 1x naar het veldje loop op 100 meter afstand (alleen) echt aan bijdragen.

Echt, ik word moe van het feit dat iedereen die zijn twijfels uit meteen voor stomme excuuszoeker wordt uitgemaakt.

Natuurlijk snap ik dat er iets gedaan moet worden etc, maar het is niet zo dat alle mensen die bezwaren hebben of twijfelen dat niet weten. In heel veel gevallen passen mensen zich al de hele dag aan en dan mag je toch best je vragen stellen? Zonder dat hier meteen kei hard op wordt gereageerd.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:31

Varekaj, tegen al die voorbeelden die jij daar opsomt aan wandelaars en koffiedrinkers gaat de avondklok dus niets bijdragen. Ik vraag me meer af waarom daar dan niet op gehandhaaft wordt.
Liever laten we ze overdag samen koffiedrinken, want dat valt niet te handhaven maar savonds gaan we flink straffen hoor.
Ik doe al een jaar niets buiten de regels, maar avondklok vind ik er echt aan de haren bijgesleept.
Gelukkig ik dat bij ons nog geen thema en als het een thema wordt dan kan ik gelukkig zelf mijn uren indelen en dus overdag naar paard (en op bezoek :+ ).

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:34

Gini schreef:
karijn schreef:
En nu terug naar de avondklok: eerlijk gezegd denk ik niet dat het invoeren van een avondklok ineens meer mensen vlak voor 20:00 uur (of 22:00 uur) op de been gaat brengen en daardoor handhaving niet mogelijk zou zijn.
En een hond kan zich redelijk snel aanpassen aan een nieuw ritme, hoor. Is ook een kwestie van volhouden als eigenaar.


22 uur misschien nog niet, omdat de avond dan toch nog lang genoeg is om noodzakelijke dingen af te handelen. Maar vanaf 20 uur, denk ik wel dat je een effect in drukte gaat krijgen. Er zijn heel veel mensen met een nine-to-five job. Als iedereen dan alles in die drie uur moet proppen, ik denk dat je dan echt een piekmoment creëert in supermarkten, natuurgebieden, tankstations,... Toch zeker als de rest van de maatregelen hetzelfde blijft (dus winkels open en vrij om te reizen).
Als ik bv. kijk naar hoe het nu bij mij op stal geregeld is, worden vier klanten gespreid van 17 uur tot 23 uur. Er is dus nauwelijks tot geen overlap. Als die vier klanten allemaal tussen 17 uur en 20 uur komen, (uiteraard gaat dat en valt dat te regelen) maar ga je dus wel meer overlap en drukte krijgen.


Nee je gaat dan juist een piekmoment in de supermarkt zien in de weekenden omdat iedereen dan voor de hele week inslaat in plaats van misschien elke dag even gaan. Plus dat veel mensen vanuit huis werken dus die tijd aan reizen ben je al niet kwijt en kan je dus in die tijd je boodschappen doen. Waar het om gaat is dat we ons gedrag tijdelijk gaan veranderen of aanpassen om de druk op de zorg te ontlasten.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:37

Dat kan ook, dat de zaterdagen dan helse dagen worden waarop iedereen alles gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:42

Simbaa schreef:
Ja, en daar zal het feit dat ik om 23:00 uur niet nog 1x naar het veldje loop op 100 meter afstand (alleen) echt aan bijdragen.

Echt, ik word moe van het feit dat iedereen die zijn twijfels uit meteen voor stomme excuuszoeker wordt uitgemaakt.

Natuurlijk snap ik dat er iets gedaan moet worden etc, maar het is niet zo dat alle mensen die bezwaren hebben of twijfelen dat niet weten. In heel veel gevallen passen mensen zich al de hele dag aan en dan mag je toch best je vragen stellen? Zonder dat hier meteen kei hard op wordt gereageerd.


Ach ja, anderen worden in de media standaard voor schaap uitgemaakt.

Als je je dier in eigen beheer hebt en je kunt door werk niet de avondvoerbeurt doen, dan mag dat heus. Maar gewoon gezellig knuffelen of rijden na de avondklok, terwijl je paard in volpension staat, dat is dan weer niet de bedoeling. Sla dan de handen in elkaar met stalgenoten en staleigenaar en zorg dat de dieren in elk geval hun vrij beweging krijgen buiten. Maar dat iedereen individueel standaard na 20.00 nog naar stal moet om te rijden en knuffelen lijkt me onzin. En als een paard overdag zijn beweging krijgt, gaat ie echt niet dood van even een paar dagen niet rijden.

Hond uitlaten, ik denk dat dat in het buitengebied heus wordt gedaan na 20.00 en ik zie daar het punt ook niet zo van, aangezien bijna niemand in het pikkedonker over de zandwegen gaat struinen.

Het ligt aan onze inzet oa hoe snel we uit die lockdown komen en als mensen hun eigen constant belangrijker vinden dan het grote geheel, dan komen we nergens. Dat mensen tussen testen en uitslag gewoon hun gang gaan, vind ik ook heel bijzonder of wanneer positief getest ook gewoon de deur uitgaan zelfs ongelofelijk. Er valt op heel veel vlakken winst te behalen, men neemt weinig zelfverantwoording en daarom zitten we straks met een avondklok.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:48

Ik heb tijdens onze eerste lockdown heel veel gewerkt met slowfeeders. Paarden stonden 24/7 buiten, maar nog niet gelijk op 100% gras. Was toen fulltime aan de slag in de zorg, met alle mogelijke shiften die je kan bedenken (nachtshift uitgezonderd) en soms dagen van 4u maar ook weken van 9 dagen op rij met 11u/dag. Geen enkele hulp wat betreft hun onderhoud.

Ik ging steeds ofwel vlak na mijn vroege/dagshift, ofwel vlak voor mijn avondshift. Bij gesplitste dienst ging ik na werk snel erheen, naar huis racen, eten, half uurtje rust en weer naar werk. Enkel essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Zo kon ik vaak toch wel wat autoritten vermijden door alles te combineren. De voerwinkel lag ook op die route, dus ik ging telkens voor een paar zakken tegelijk erheen. Scheelde ook weer tussenstops en onnodige contacten.

Had in de winter per toeval een pakket van 20 slowfeeders aangekocht -> die heb ik héél goed kunnen gebruiken. Op voorhand zoveel mogelijk netten gevuld en klaargelegd, dan moest ik enkel de lege weghalen en volle ophangen. Meerdere kuipen op voorhand vullen met water en altijd een reserve in kleien tonnetjes achterin de auto voor geval dat. Hooi tijdig bestellen, code van de poort aan de hooiboer gemeld en dan kwam hij het leveren/afladen zonder dat er iemand extra bij moest zijn. Geld stopte ik dan altijd bij passage langs zijn huis in de bus.

Was het makkelijk? Nee. Was het hectisch? Jazeker. Maar na een paar dagen zit je meestal wel in de routine en het omdenken en gaat het eigenlijk vanzelf. Beweging hadden ze toch wel, maar als het uit kon longeerde ik op de weide en wanneer het toegelaten was kleine rondjes onder het zadel of aan de hand in de buurt.


@ simbaa: Als iedereen in dezelfde straat allemaal zo noodzakelijk na 20u de hond nog even wil uitlaten op dat ene veldje 100m verderop, dan wordt dat alsnog een druk veldje. In dorpen op de boerenbuiten zal het allemaal heus wel los lopen, maar in drukkere woongebieden en steden is dat toch weer een ander paar mouwen. maar ze kunnen ook niet zeggen vanaf de overheid "die en die in dat dorp en die stad mogen het niet, die en die in dat dorp mogen het wel".