Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:00

Mindim schreef:
Er zijn nu eenmaal belangrijker zaken dan het paard. Er zijn zoveel mensen die helemaal niets meer kunnen doen. Veel mensen vinden ontspanning in een sportschool, is niet meer aan de orde, zoveel hobbies zijn gestaakt.
Als een avondklok helpt dan ben ik voor, als we daardoor hier sneller uitkomen dan ben ik voor, niet naar je paard gaan als het op vol pension staat doordeweek is dan echt verwaarloosbaar, leg het eens tegen al die mensen die failliet zijn, iemand die geliefden hebben verloren, in zwaar weer zitten financieel, nou dan durf ik niet te gaan miepen dat ik niet naar mijn paard mag. Dat is niets vergeleken bij wat anderen dan moeten inleveren.

:j :j

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:00

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...

Als de avondklok er komt zal mijn werk voor een groot deel stil komen te liggen, geen inkomsten. Maar ik klaag niet. Alles om door de corona te komen, vrienden van me hebben t zwaarder - horeca evenementen of werkzaam in de zorg tot aan IC.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:05

DuoPenotti: exact dat dus. Het is misschien niet leuk, het vraagt wat omdenken maar vaak is er veel meer mogelijk dan je zou verwachten.

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:12

Varekaj schreef:
DuoPenotti: exact dat dus. Het is misschien niet leuk, het vraagt wat omdenken maar vaak is er veel meer mogelijk dan je zou verwachten.

Precies.
Toen ik nog ochtenddiensten draaide als voorbeeld stond ik om kwart over 4 naast mijn bedje.
Was echt niet leuk als avond mens zijnde.
En dan paar dagen later had ik avond en kon weer alles om.
En dan de nacht, vond ik het fijnste want dan was ik om kwart voor 8 thuis, zette de paarden buiten en ging slapen.
En dat gewissel trekken de paarden, trekken de honden...alleen ik niet :+
Maar voor tijdelijk zeker wel te doen.
Leuk nee, op de cohort of ic liggen is ook niet leuk.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:14

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...


Ik heb een paard.
Ze staat in volpension.
Ik heb een voltijdse baan (~50u/week).
Ik ga de laatste jaren eigenlijk niet meer op werkdagen naar m'n paard tenzij het dan nog licht is.

Dus avondklok veranderd daar nu niet veel aan.

Wij zijn met de jaren boshobbelrecreanten geworden.

Wèl zorg ik ervoor dat mijn paard paardwaardig staat.
Ze staat op een land van 6ha met 3 vriendjes, onbeperkt hooi en dagelijks toezicht. Die mist mij of het rijden echt niet.

Vroeger, toen ik haar intensiever reed (en ze dat ook nodig had) had een avondklok inderdaad meer problemen gegeven waarschijnlijk.
Al is zelfs dat niet zeker. Toen ze in het voorjaar een maand gelanterfanterd heeft vanwege lockdown hield ik ook mijn hart vast voor de eerste keer dat ik er weer zou opstappen.
Ik heb haar nog nooit zo relaxed en tevreden gezien als na die maand 'vakantie' :+ .

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:14

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...


Ja ik heb eigen pony's.
Nee, ze staan op een doe-het-zelfstal.
Ja, ik heb het geluk dat ik niet aangewezen ben op avonduren.

Ik werk nachtdiensten, ben ongeveer 8 uur 's morgens thuis en ga slapen. Vaak tot een uur of 15.00 uur, uitlopend tot 16.00 uur (uitzonderingen zijn tot 18.00 uur)
Als ik mijn beurt heb mest en voer ik ze rond 17.00 uur.

Geen avonduren nodig. Enkel in de zomer, dan blijf ik langer hangen.

Boodschappen doe ik op de terugweg van stal naar huis.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:17

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...

Nee geen paard... de avondklok heeft voor mij ook genoeg consequenties. Maar een nog langer durende lockdown nog meer, zoals:
- een jaar lang alleen maar thuis studeren, spreek en zie mijn studiegenoten bijna niet
- geen tot weinig salaris, het gaat niet lang duren voordat ik mij spaarrekening leeg moet trekken. Krijg al extra hulp van mijn ouders.
- vriend woont ver weg (2 uur) dus dat wordt met een avondklok + verplichtingen erg lastig zometeen.

Mijn hobby’s kan ik (gedeeltelijk) al tijden niet meer uitvoeren. Corona raakt iedereen, mensen met een paard hebben geen extra rechten.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:21

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...

Ja ik heb een paard
Nee hij staat niet aan huis
Vraag drie is niet echt een vraag maar een vraag met al een oordeel. Dus ik knip hem even op: ja ik ben aangewezen op de avonduren omdat ik overdag werk. Nee, ik zie mijn paard op werkdagen niet want de staleigenaar zorgt voor de basis: voeren en buiten zetten (en stal uitmesten, en regelt de hoefsmid, en maakt afspraak met de veearts voor de inentingen maar dat zijn luxeproblemen).

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:24

karijn schreef:
hoefnageltje schreef:
(Of heb je gewoon geen baan?)


Vraag drie is niet echt een vraag maar een vraag met al een oordeel.


Ja echt heel vriendelijk komt dit stuk niet over :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:33

- Ik heb een paard
- Paard staat niet aan huis
- Doe het zelf stal (alleen voeren wordt gedaan)
- Hond aanwezig waarmee ook gewandeld wordt
- Werk fulltime maar wel in ploegen, soms dus het geluk dat ik overdag kan, maar werk ook weekenden volledig overdag

Als ik ochtenddienst heb werk in van 06:30-15:30, tegenwoordig vaak met uitloop. Bij weekenddiensten werk ik van 07:00-16:00.
Voor het werk wordt paard buiten gezet en met de hond gewandeld. Na het werk gaat de ene met de hond de bossen in, de ander gaat stal uitmesten en zet paard weer binnen. Ja, ik heb een partner en hoef niet alles alleen te doen, zo te lezen ben ik praktisch de enige in dit topic. :')
Boodschappen doe ik 1 keer in de week op mijn vrije dag.

Avonddiensten zijn van 15:00-00:00.
's Morgens paard buiten zetten, stal mesten en met de hond wandelen. Rond 18:00 gebruiken we de eetpauze om paard binnen te zetten, hond eten te geven en uit te laten. Ook dat doen mijn man en ik samen.

Als ik ochtenddienst heb zitten we zeker om 17:30 al te eten, vaak eerder, en zijn we om 18:00 vrij. Dit schema was ook voor de corona van toepassing.

Jessix

Berichten: 16483
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:37

Bloodymary schreef:
Ik zou liever een ochtendklok hebben. Tussen 06.00 en 12.00 niemand de deur uit. 8-)

_O-

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:16

Ik heb 2 paarden, niet aan huis, wel in eigen beheer. Baan in de vitale sector, werk 20% van mijn uren thuis. Kleuter thuis die dus niet naar school mag en wel aandacht nodig heeft. En toch krijg ik het voor elkaar om niet perse na 20 uur op stal te moeten zijn. Betekent wel dat ze wat vaker vrij hebben, maar de basiszorg is gewoon dik in orde.
Overigens ben ik niet perse pro avondklok, ik had liever gezien dat mensen zelf verstandigere keuzes maakten door niet elke avond bij elkaar op de koffie te gaan en feestjes te vieren. Maar ik ben wel pro geen beren op de weg zoeken, met elkaar de schouders eronder en zorgen dat je het goed voor elkaar hebt voor je paard.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:16

Dit is wel even iets om bij stil te staan, dus uitvoerig jullie meningen en oplossingen gelezen. Ik werk 2 vaste dagen per week op de kazerne (brandweer) waarbij ik om 17.00 uur het pand verlaat. Een avondklok om 20.00 uur betekent dat ik voor mijn 2 paarden gelijk vanuit werk moet gaan. De overige 2 werkdagen werk ik flexibel en is de avondklok geen issue omdat ik mijn uren dan verschuif. Weekend en vaste vrije dag ook geen issue. In het ergste geval kan ik dus 2 dagen niet naar mijn paarden maar ze staan tegen die tijd 24/7 buiten met onbeperkt hooi dat vanuit stal geregeld wordt.

Neemt niet weg dat ik niet in deze vorm van bestrijding geloof. Ik vind een avondklok onzin, want men vindt wel weer manieren om toch bij elkaar te komen. Zo zullen feestjes voor 20.00 uur beginnen bij iemand thuis en na 4.00 eindigen. Weet ik nog van vroeger ;)

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:19

Dat ben ik met jou eens. Ik heb er zelf ook geen last van vanwege flexibele tijden, maar denk echt dat het een totaal nutteloze maatregel is. De oplettenden worden er door gestraft en degene die toch doen waar ze zin in hebben kunnen dat prima blijven doen. Daarnaast extra files, grote drukte in supermarkten (dat is bijvoorbeeld in Frankrijk nu zo hoor ik van mijn broer die er woont).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:21

Elke maatregel is te omzeilen, tenzij ze op elke straathoek een agent plaatsen en boven elk huis een drone. Met gps in je auto die elke verplaatsing registreert.
Soort chinese toestanden dus.

But again het heeft ook wel voordelen. We plannen beter, denken na voor we zomaar wat doen. Het is doodstil op straat en eerlijk, dat slaapt wel wat aangenamer :o Zeker omdat we in een dorpskern wonen waar normaal ieder weekend 3 cafés feestje houden en het station is vlakbij. Door de maatregelen is het hier nu al maanden veel rustiger.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:45

Maar het doel is om Corona te bestrijden, niet om te zorgen dat jij beter slaapt natuurlijk. Al is je dat van harte gegund. En dan vind ik de maatregel echt te zwaar voor wat het oplevert.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:46

Het is sowieso al een stuk rustiger op straat savonds, en idd alles is te omzeilen, ik moet zien wat het verschil gaat zijn straks qua drukte op de weg.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:08

Nou, als de avondklok gelijk staat aan dat je enkel niet meer op straat mag, dan kan je prima overnachten binnen de regels van bezoek. In theorie.
Als het ook betekent dat je vanaf 20u in je eigen hut moet zitten, dan kunnen de boetes bij overnachtend bezoek aardig aantikken. Immers feestje én overtreding van de avondklok. Ik verwacht dat ze het 2e gaan toepassen.

Reken maar dat er geklikt gaat worden als er teveel kabaal is of als je met je bezoek dan na 20u nog in de tuin of op je terras zit.

En extra voordelen van iets inzien mag toch gewoon?

secricible

Berichten: 25708
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:29

Dat tweede is dus niet zo. Je kan al niet achter de voordeur handhaven en het idee van een avondklok is niet dat mensen niet meer bij je thuis mogen komen ‘s avonds, maar dat je niet op straat mag zijn. Bij iemand overnachten mag dus binnen de kaders van deze regels.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:40

Varekaj schreef:
But again het heeft ook wel voordelen. We plannen beter, denken na voor we zomaar wat doen. Het is doodstil op straat en eerlijk, dat slaapt wel wat aangenamer :o Zeker omdat we in een dorpskern wonen waar normaal ieder weekend 3 cafés feestje houden en het station is vlakbij. Door de maatregelen is het hier nu al maanden veel rustiger.


Maar jij hebt het dan over onze huidige avondklok? Die is vanaf middernacht. Ik denk inderdaad dat zeer weinig mensen daar weigerachtig tegenover staan of niet omheen kunnen plannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:45

hoefnageltje schreef:
Wat ik me nu echt afvraag:
De mensen hier op Bokt die vóór de avondklok zijn:
- hebben jullie zelf een paard?
- staat je paard dan toevallig aan huis?
- heb jij het geluk dat je nooit op de avonduren bent aangewezen als je iets met je paard wil doen? (Of heb je gewoon geen baan?)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je pro-avondklok bent als je daardoor je paard nooit meer kan zien op je werkdagen.

Ik ben uiteraard ook groot voorstander van alle maatregelen waar ik zelf geen last van heb...


Ik ben niet pro avond klok. Maar in de praktijk zou het paard-technisch weinig uitmaken. Ja, we hebben paarden (2), staan niet aan huis. Wel volpension. Man en ik hebben allebei een baan, maar hebben het geluk dat ik onregelmatig werk, en hij vaak eind van de middag kan (dan werkt hij in de avond nog na het eten). Dus in de praktijk zouden we ons prima redden. Alleen de les van onze dochter op donderdagavond kan niet meer doorgaan, want die is om 19.45 afgelopen. Ik ga sowieso al weinig in de avond, want ik vind gaan als het nog licht is veel fijner.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:52

Ik denk dat er wel degelijk voordelen aan zitten. De diehards hou je sws niet tegen, maar het merendeel van de mensen volgt de maatregelen goed op. Besmettingen gebeuren niet alleen op massale feesten (hoewel de kans daar groter is met dat aantal mensen), maar ook gewoon bij een op een bezoek. En dat gebeurt meestal in de avonduren, dus met een avondklok dring je dat aantal terug.

Op de vraag over paarden : ik train een paard voor een ander. Dat ligt momenteel met corona vrijwel stil. Ik moet over de grens, wat al enige tijd niet kon. Er zijn geen wedstrijden dus ook geen must. Het paard wordt door de eigenaar verzorgd en ik zou zelf graag willen rijden en mis het dier, maar praktisch gezien voel ik het vooral in mijn portemonnee.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:45

Urielle schreef:
Ik denk dat er wel degelijk voordelen aan zitten. De diehards hou je sws niet tegen, maar het merendeel van de mensen volgt de maatregelen goed op. Besmettingen gebeuren niet alleen op massale feesten (hoewel de kans daar groter is met dat aantal mensen), maar ook gewoon bij een op een bezoek. En dat gebeurt meestal in de avonduren, dus met een avondklok dring je dat aantal terug.

Op de vraag over paarden : ik train een paard voor een ander. Dat ligt momenteel met corona vrijwel stil. Ik moet over de grens, wat al enige tijd niet kon. Er zijn geen wedstrijden dus ook geen must. Het paard wordt door de eigenaar verzorgd en ik zou zelf graag willen rijden en mis het dier, maar praktisch gezien voel ik het vooral in mijn portemonnee.

Je moet mensen duidelijk maken wáárom je niet op bezoek mag, niet lukraak een avondklok instellen want dan gaan mensen nog steeds bij elkaar op bezoek maar dan gewoon overdag in het weekend of ze pitten bij elkaar. Vriendin van mij heeft al vaker in België geslapen bij een vriendin omdat ze na 12 niet naar huis kon.

Mensen snappen de urgentie niet want de cijfers zijn laag, en willen wel nog sociaal contact.

Edit; daar aan toegevoegd hebben studenten nu toch geen fysieke les dus die gaan gewoon overdag zuipen en dan worden ze ook nog niet erbij genaaid ook niet dus dat is alleen maar win win.

Anoniem

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:16

Dat wordt toch al in den treure uitgelegd in de pers, wat is er niet te snappen dan. Dat snap ik dan weer niet.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:19

Blijven slapen bij iemand is niet verboden mits het je knuffelcontact is.