Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:02

kiki1976 schreef:
Dat mag ik hopen lenaa_tje
Het is maar net hoe de regering het gaat zien, of ze hierin alleen gaan voor essentieel?

Als je af gaat op hoe het nu is, is het waar mogelijk verplicht. Ik snap best dat een bouwvakker niet thuis kan werken en dat je mensen nodig hebt in een magazijn maar het telefoon of computerwerk kan toch echt prima thuis. Dus ik ga even daarvan uit. Als dat aan de orde is kunnen ze examenkandidaten ook wel thuis laten dan is er blijkbaar meer nodig.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:04

Avondklok.
Ik kom na het eten toch niet meer op straat. En al Helemaal niet in de winter

Bij een reis beweging kan ik niet meer naar mijn moeder. Dat vind ik dus eerder een beperking.
Bij een avondklok valt er altijd wel wat te regelen om in de tijd te passen die je wel buiten mag zijn.
En verder moet men eens niet zeuren van ik moet dit of ik moet dat want in andere landen is het allemaal nog veel strenger en daar lukt het ook.
Dat virus moet verdwijnen en daar moeten we allemaal aan mee helpen.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 18-01-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:04

Dat bedoel ik dus ook.
Maar als ze daarin alleen voor essentieel een uitzondering maken hebben vele bedrijven echt een probleem.

En wat mij betreft de bedrijven waarbij er makkelijk thuis gewerkt kan worden maar deze negeren mogen van mij aangepakt worden.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:06

secricible schreef:
Kookaburra schreef:
Ik hoor trouwens wel veel de 'dan kan ik niet naar vrienden cq familie'. Maar dat is toch de bedoeling van een lockdown?

Ik begrijp het als je niemand in een kring van 5km, max 15km hebt... Maar in andere gevallen :=


Het idee is om sociale contacten in te perken. Maar dat betekend niet dat je een jaar lang je familie volledig niet meer ziet. Wij zien ouders, schoonouders en broers nog regelmatig en 1 beste vriend hebben we 3x gezien sinds Maart. En daarnaast heel mondjesmaat af en toe mensen, niemand op regelmatige basis en meestal maar 1 of 2 mensen (uit 1 huishouden) per week of 2 weken. Wat mij betreft valt dat dus prima binnen de regels, maar dat zou allemaal niet meer kunnen met een bewegingsbeperking.

Klopt, maar alleen wonen is toch wel een stuk anders dan samenwonen of een gezin onder een dak hebben.

Ik heb me altijd netjes aan de regelingen gehouden, ook terwijl ik geopereerd was en geen kant op kon, hield ik me netjes aan het max aantal mensen per dag die op visite mochten komen. Ook al had ik eigenlijk vaker op een dag "zorg" nodig omdat ik gewoon echt geen kant uit kon met gips en alles. Avondklok of bewegingsbeperking vind ik op zich niet zo heel erg, behalve voor 1 ding: Dinges werkt internationaal en komt meestal 1x doordeweeks 's avonds en de week erna in het weekend langs en dat zou betekenen dat ik hem dus helemaal niet meer zou kunnen zien... Niet samenwonend namelijk. Voor een week of 2 kan ik me daar echt wel overheen zetten, maar daarna ga ik dat toch wel erg lastig vinden denk ik. Juist omdat ik dus alleen woon en juist omdat ik me al zo aan die regels hou. De kat begint tegenwoordig ook al terug te praten :P

Edit: Uiteraard vind ik wel dat de gezondheid bovenop moet staan. En dan is het desnoods maar aanpassen en elkaar maar eens in de 2 weken zien. Het zal vast niet een jaar duren.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 18-01-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:09

Las vanochtend een interview met een Nederlander die voor Oxford University werkt. Hij zit in de groep die op basis van cijfers aanbevelingen voor Johnson doet. Hij is stomverbaasd over het Nederlandse beleid wat betreft bezoek thuis of bij anderen. Gaf aan dat met de nieuwe variant het bijna niet meer voorkomt dat maar 1 gezinslid besmet is maar het complete gezin. Variant lijkt 30 % besmettelijker . En als ik zie , ook hier, hoeveel mensen nog meerdere mensen buiten het gezin zien en wanneer dat gezin ook weer zo’n kringetje heeft dan is dat met die nieuwe variant vragen om ellende. En ook de bedrijven die mensen toch laten komen zullen een fiks aandeel in de verspreiding hebben.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:10

kiki1976 schreef:
Dat bedoel ik dus ook.
Maar als ze daarin alleen voor essentieel een uitzondering maken hebben vele bedrijven echt een probleem.

En wat mij betreft de bedrijven waarbij er makkelijk thuis gewerkt kan worden maar deze negeren mogen van mij aangepakt worden.

Ik vind wel dat de overheid strenger mag zijn. Laatst sprak ik iemand die op kantoor van een webshop werkte omdat het makkelijker was met vragen over het assortiment... had ze makkelijker contact met collega’s.
Uh wat dacht je dat het makkelijk was om les te geven aan 2 vmbo online? Dat doen we echt vrijwillig... vinden we leuk en vervangt klassikaal onderwijs... Doe even normaal en zorg maar dat het vanuit huis ook wil zeg.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:11

bigone schreef:
Las vanochtend een interview met een Nederlander die voor Oxford University werkt. Hij zit in de groep die op basis van cijfers aanbevelingen voor Johnson doet. Hij is stomverbaasd over het Nederlandse beleid wat betreft bezoek thuis of bij anderen. Gaf aan dat met de nieuwe variant het bijna niet meer voorkomt dat maar 1 gezinslid besmet is maar het complete gezin. Variant lijkt 30 % besmettelijker . En als ik zie , ook hier, hoeveel mensen nog meerdere mensen buiten het gezin zien en wanneer dat gezin ook weer zo’n kringetje heeft dan is dat met die nieuwe variant vragen om ellende. En ook de bedrijven die mensen toch laten komen zullen een fiks aandeel in de verspreiding hebben.

Dit is dan niet alleen Nederlands beleid toch?
Zoveel verschilt Nederlands beleid betreft contact met anderen binnen en buiten niet zoveel. In sommige geval is Nederland op papier strenger.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:13

Ik zou minder last hebben van een avondklok dan van een reisberperking, al verwacht ik wel dat mijn werkgever een verklaring afgeeft voor essentieel beroep én de noodzaak tot >15 km bij huis vandaan.

Heb een buitendienstfunctie in een vak dat grotendeels echt niet vanuit huis kan en wat er met wat aanpassingen (tijdelijk) wel vanuit huis kan, is al vanaf eind maart de standaardwerkwijze.
Maar waarvoor ik nu 2 dagen per week de auto instap, zijn taken die echt niet vanuit huis kunnen en ook niet binnen 15 km rondom mijn huis plaatsvinden. En waarvan ook de overheid vindt dat ze doorgang moeten kunnen blijven vinden, oa vanwege de voedselvoorziening.

Met een avondklok vanaf 20.00 uur kan ik prima leven, ik ben echt zelden nadien nog op straat in de winter. In de zomer zou ik het lastiger vinden, maar op zich is er ook dan prima mee te leven voor mij.
Avondklok vanaf 18:00 uur, zoals nu in Frankrijk, lijkt me al wat vervelender, maar ook dan is aanpassen voor mij best te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:14

Voor mij maakt t niet veel verschil, ik zit er beide niet op te wachten :+.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:16

Yv_ schreef:
secricible schreef:

Het idee is om sociale contacten in te perken. Maar dat betekend niet dat je een jaar lang je familie volledig niet meer ziet. Wij zien ouders, schoonouders en broers nog regelmatig en 1 beste vriend hebben we 3x gezien sinds Maart. En daarnaast heel mondjesmaat af en toe mensen, niemand op regelmatige basis en meestal maar 1 of 2 mensen (uit 1 huishouden) per week of 2 weken. Wat mij betreft valt dat dus prima binnen de regels, maar dat zou allemaal niet meer kunnen met een bewegingsbeperking.

Klopt, maar alleen wonen is toch wel een stuk anders dan samenwonen of een gezin onder een dak hebben.

Ik heb me altijd netjes aan de regelingen gehouden, ook terwijl ik geopereerd was en geen kant op kon, hield ik me netjes aan het max aantal mensen per dag die op visite mochten komen. Ook al had ik eigenlijk vaker op een dag "zorg" nodig omdat ik gewoon echt geen kant uit kon met gips en alles. Avondklok of bewegingsbeperking vind ik op zich niet zo heel erg, behalve voor 1 ding: Dinges werkt internationaal en komt meestal 1x doordeweeks 's avonds en de week erna in het weekend langs en dat zou betekenen dat ik hem dus helemaal niet meer zou kunnen zien... Niet samenwonend namelijk. Voor een week of 2 kan ik me daar echt wel overheen zetten, maar daarna ga ik dat toch wel erg lastig vinden denk ik. Juist omdat ik dus alleen woon en juist omdat ik me al zo aan die regels hou. En dan wordt dat ook nog "afgepakt"...?

Frustrerend is het, ik herken het ontzettend. Ik beval hopelijk begin April van ons tweede kindje. En we hebben ons echt overal aan de regels gehouden waar we konden, of nog strenger. Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als de maatregelen dadelijk zodanig verscherpt moeten worden dat onze directe familie hun kleindochter/nichtje niet kan komen zien. Dat soort dingen maken me ook echt oprecht opstandig.

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:20

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:
Las vanochtend een interview met een Nederlander die voor Oxford University werkt. Hij zit in de groep die op basis van cijfers aanbevelingen voor Johnson doet. Hij is stomverbaasd over het Nederlandse beleid wat betreft bezoek thuis of bij anderen. Gaf aan dat met de nieuwe variant het bijna niet meer voorkomt dat maar 1 gezinslid besmet is maar het complete gezin. Variant lijkt 30 % besmettelijker . En als ik zie , ook hier, hoeveel mensen nog meerdere mensen buiten het gezin zien en wanneer dat gezin ook weer zo’n kringetje heeft dan is dat met die nieuwe variant vragen om ellende. En ook de bedrijven die mensen toch laten komen zullen een fiks aandeel in de verspreiding hebben.

Dit is dan niet alleen Nederlands beleid toch?
Zoveel verschilt Nederlands beleid betreft contact met anderen binnen en buiten niet zoveel. In sommige geval is Nederland op papier strenger.

België en Engeland zeker wel. In Engeland kwam de berg positieven doir de versoepelingen rond kerst maar verder is er een max aan de mensen die op bezoek mogen komen. Hier kun je hypothetisch 60 verschillende mensen per maand ontvangen die ook weer zo veel mensen kunnen ontvangen ( welk paar minder wiskundig gezien) dus komt de nog besmettelijkere variant daarbij heb je een olievlek, een hele grote.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:20

Een avondklok zou ik geen probleem vinden. Ik doe momenteel wel graag 's avonds mijn boodschappen omdat het dan een stuk rustiger is in de winkel, maar dat kan ik ook prima 's morgens of overdag.

Een reisbeperking zou ik wel vervelend vinden. Dan kunnen we niet meer verder met het opknappen van de boot.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:20

lenaa_tje schreef:
kiki1976 schreef:
Dat mag ik hopen lenaa_tje
Het is maar net hoe de regering het gaat zien, of ze hierin alleen gaan voor essentieel?

Als je af gaat op hoe het nu is, is het waar mogelijk verplicht. Ik snap best dat een bouwvakker niet thuis kan werken en dat je mensen nodig hebt in een magazijn maar het telefoon of computerwerk kan toch echt prima thuis. Dus ik ga even daarvan uit. Als dat aan de orde is kunnen ze examenkandidaten ook wel thuis laten dan is er blijkbaar meer nodig.


Het is helaas nog niet verplicht om thuis te werken als het kan. Maar een dringend advies. En weet dat er bedrijven zijn die omdat overleggen op kantoor makkelijker is werknemers verplichten naar kantoor te komen.

Maar gelukkig zijn er ook bedrijven waarvoor het eigenlijk makkelijker is dat iedereen gewoon naar kantoor komt toch alles op alles zetten dat zo veel mogelijk mensen thuis werken. (Ik werkte al vanuit huis, maar werk voor een calcenter en meeste mensen werken vanuit huis nu. Vaak zijn er voor het project en lokatie waar ik voor werk maar 5 mensen op lokatie aan het werk omdat voor hun vanuit huis niet mogelijk is)

Voor mij zou het niet heel veel uitmaken. Alles wat wij nog doen ligt binnen 15 km en in de avond zijn wij altijd thuis sinds de corona. Ook de paarden staan aan huis.

Maar voor de pensionklanten is dat wat anders met avond klok. En op stal ook. Nu komt iedereen verspreid omdat er max 2 in de bak mogen tegelijk. Met avond klok ben ik bang dat dan veel drukker word op stal. En veel mensen sullen niet makkelijk meer kunnen komen omdat ze overdag werken. En als die allemaal of in de vroege ochtend en begin avond moeten komen worden dat wel drukke momenten.

Als snap ik de maatregelen wel. Veel mensen snappen gewoon niet dat je niet gewoon bij iedereen op bezoek moet gaan. En gewoon hun sociale contacten net zo houden als voor corona. Daarom heeft de lockdouwn ook geen effect. Ook zie ik veel mensen nu gezellig met gezin naar de essentiële winkels gaan als uitstapje.

Ja ik snap dat je sociale contacten nodig hebt. Maar kies dan met een groepje er voor om alleen elkaar te zien zo af en toe. Hier doen wij dat ook. Hier alleen mijn moeder en zusje. En 1 keer per 2 maanden 1 tante. Mijn schoonvader zie ik buiten wonen op zelfde boerderij.

Rest spreek ik via wats app en telefoon.

Een oom en tante waar we toch wel elke 3 maanden heen gingen (wonen niet dichtbij) hebben we nu al meer dan een jaar niet gezien. Wel gesproken natuurlijk. Maar zij heeft een spierziekte en we willen geen enkel risico lopen en hun ook niet.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:23

De bewegingsbeperking zou voor mij persoonlijkst het zwaarst vallen, maar de avondklok lijkt me ook niks. (maar daar kan ik iig nog iets beter mee leven)

Beide lijkt me niks..

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:30

@bigone ik vind dat over België discutabel hier is al het contact met 1,5 meter ook binnen en buiten mag je daar meer mensen ontmoeten.
Verder Engeland ja maar voor kerst was daar wel horeca en theater open wat ik ook wel weer erg optimistisch vond en dat is gebleken.

xPabloBokt

Berichten: 9446
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:30

Voor mij de bewegingsbeperking. Mijn manege zit op 20km, mijn werk op 30km en mijn stage ook op zo'n 30km, en mijn moeder woont nog in mijn oude woonplaats en dus ook op dik 30km afstand.

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:46

Bewegingsbeperking wordt dan lastig als mijn werk op 30km van mijn huis ligt. Of krijg je dan een formulier dat je wel mag reizen? (ik kan niet thuis werken, werk ik een verzorgingshuis)

Privé gezien zou ik een avondklok erger vinden. Ik woon in een dorp, dus meeste van mijn vrienden zijn binnen 15km.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:47

Zertab schreef:
Bewegingsbeperking wordt dan lastig als mijn werk op 30km van mijn huis ligt. Of krijg je dan een formulier dat je wel mag reizen? (ik kan niet thuis werken, werk ik een verzorgingshuis)
Ja, natuurlijk mag je dan wel blijven reizen! :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:47

Zertab schreef:
Bewegingsbeperking wordt dan lastig als mijn werk op 30km van mijn huis ligt. Of krijg je dan een formulier dat je wel mag reizen? (ik kan niet thuis werken, werk ik een verzorgingshuis)

Privé gezien zou ik een avondklok erger vinden. Ik woon in een dorp, dus meeste van mijn vrienden zijn binnen 15km.


Dan zou je een werkgeversverklaring moeten krijgen inderdaad :) maar denk dat ze in eerste instantie voor een avondklok van 20.00 tot 04.00 gaan

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:55

Hoe wordt een reisbeperking gecontroleerd eigenlijk?

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:01

kiki1976 schreef:
Reisbeperking, mijn man kan niet thuis werken (bouw) en dat is verder dan 15 km vanaf huis.

Maar heel eerlijk die reis beperking zorgt er niet voor dat ze toch nog steeds allemaal stiekem samen komen (groepen dan wel te verstaan). Als ik hoor dat er toch nog genoeg zijn die met de avond met een groep voetbal gaan kijken, biertje erbij.... Dat ga je allemaal niet stoppen, met een avond klok wel. Al zijn er dan ook weer gerust genoeg die dan blijven hangen tot bv na 4.00 of blijven slapen


Ik zie nauwelijks nog iemand, vriendinnen helemaal niet. Maar mijn ouders wel regelmatig. En broers en zus met partner/ kinderen soms ook, bij geen klachten uiteraard. Ik vind het ongezond om helemaal niemand van je naasten nog te zien.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:03

Suzanne F. schreef:
Hoe wordt een reisbeperking gecontroleerd eigenlijk?

Ik neem aan dat men uitgaat van het adres waarop je volgens de bevolkingsadministratie geregistreerd staat.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:09

Azmay schreef:
Beide zouden mijn leven niet beinvloeden :=


Bij mij ook niet. Ik ga al maanden nergens meer heen 's avonds. En mijn familie woont binnen 15 km.

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:16

Wij hebben hier inmiddels eigenlijk sinds vorig jaar maart al een reisbeperking...
Een aantal keer max 5 km van je huis en ook wel niet uit je provincie oid.

Die 5 km was vooral voor de frisse neus en dergelijke; dus dat je niet naar het strand 1.5 uur verder op rijdt om daar te gaan wandelen.

Boodschappen ed mocht ook gewoon, dat is voor mij nl 15 km minimaal. Werk was ook met werkgeversverklaring geen enkel probleem.

Een reisbeperking zal dus ook voornamelijk zijn om recreatie/bezoek te ontmoedigen.

Avondklok lijkt me veeeel vervelender, wij zijn toch geregeld 's avonds nog wel even weg voor boodschappen, naar de zaak etc.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:17

Reisbeperking zou mij heel hard raken.
Ik ben bezig met een klushuis en dat is 75 km van waar ik verblijf.
Ik kan niet in het huis verblijven gezien het feit dat er geen keuken of badkamer is op dit moment maar als ik er niet heen zou kunnen dan ligt alles stil en mijn hoop was wel ergens in mei te kunnen verhuizen.
Daarnaast wonen mijn ouders op 121km afstand waar ook mijn paarden staan.