Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:18


lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:21

Suzanne F. schreef:
Hoe wordt een reisbeperking gecontroleerd eigenlijk?


Hier in Frankrijk moest je een bewijs van domicilie bij je hebben. In Nederland kan ik me voorstellen dat ze het bevolkingsregister aanhouden.

Iedereen die niet thuis kon werken kreeg inderdaad een verklaring van z’n werkgever en daarnaast moest je voor iedere beweging buiten huis zelf een verklaring tekenen dus bv dat je voor boodschappen of werk of je uurtje beweging op pad was. Wij als boer hadden dan weer een speciale doorlopende verklaring die we altijd bij ons droegen zodat we niet iedere 5 minuten een nieuwe verklaring hoefden te maken voor onze bewegingen op openbaar terrein tussen de weides in etc.
Essentiële zorg voor familie of het oppassen van kinderen was ook vrijstelling voor maar verder was het inderdaad niet de bedoeling dat je bij anderen op bezoek ging. Dat betekend dus dat wij mijn ouders de eerste lockdown 2 maanden niet gezien hebben een de tweede lockdown bijna anderhalve maand. Wel is het gelukt de tweede lockdown de lagere scholen en crèches volledig open te houden en de hogere scholen aangepast.

Momenteel dus een avondklok vanaf 18h. Lastig maar te doen en iedereen past zich er op aan. Uiteraard geld ook daar weer voor dat je wel nog gewoon je kind mag halen van school/crèche en dat je voor je werk op pad mag zijn. Boodschappen etc mag dan weer niet (mogen wel geleverd worden na 18h). Winkels hebben hier nu dus aangepaste openingstijden om dat op te vangen.

Mocht Nederland dus een van de twee gaan invoeren lijkt de kans me zeer realistisch dat ze ongeveer dezelfde weg gaan volgen. En nee die maatregelen zijn niet leuk maar wel doenbaar. Overigens denk ik dat de eerste stap in Nederland handhaving zou moeten zijn.

SaraViavia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:35

Zou het allebei wel vervelend vinden, maar niet dramatisch.
Paarden aan huis, werk op 5-10 kilometer afstand.

Wel mijn vriend op 75 kilometer afstand, maar als de avondklok pas om 20 uur in gaat zorg ik dat ik altijd vóór 20 uur van de weg ben. Als de avondklok om 18 uur in zou gaan dan wordt het wel heel vervelend.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:38

Van beide maatregelen heb ik in de praktijk niet zoveel last.
S'avonds ga ik alleen nog de deur uit om de hond uit te laten. Ik kom al eigenlijk niet veel buiten een straal van 15km rondom mijn huis.
Mentaal gezien zou ik aan de bewegingsbeperking echt een hele zware kluif hebben. Ondanks dat ik mijn opa's en oma's al bijna een jaar niet gezien heb, mijn ouders, broer en zus al maanden niet gezien heb is dat nu tenminste nog mijn 'keuze'. Iedereen woont 100km verderop, als ik daar ook echt niet meer heen MAG ga ik het daar heel erg zwaar mee krijgen. Ik mis ze onwijs erg, ik hoop ze juist gauw weer een keer te zien.

In mijn geval gaat het denk ik meer om dat er alleen maar strengere en strengere regels komen terwijl ik mijn uiterste best doe om verspreiding te voorkomen. (En met mij natuurlijk ook veeeeel anderen!) Dan zie ik op instagram oud klasgenootjes lekker met groepjes bij elkaar komen, ik kan me daar oprecht heel ellendig van voelen.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:41

Avondklok weegt voor mij zwaarder dan 15 km bewegingsbeperking. Schoon- en ouders wonen gelukkig binnen een straal van 15 kilometer, dus moet goed te doen zijn. Thuiswerken is toch de norm, dus ook daarvoor geen reistijd in kilometers.

Avondklok is imo vervelend, aangezien je 's avonds dan niet even snel een bakkie kan doen bij schoon- en ouders en je het echt van de weekenden moet hebben indien je doordeweeks fulltime werkt (en de weekenden zijn al zo vol/druk).

Wel ben ik blij dat het allemaal nog in de winterperiode valt en niet van het voorjaar/zomer. Dat zou wat zijn als je wordt beperkt in de mooie zomeravonden en je 's avonds geen rondje kan wandelen of fietsen.

We gaan het meemaken :)

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:24

Hoe zou het eigenlijk in zn werking gaan als je voor je gezondheid 's avonds móét lopen? Moet je dan een doktersverklaring halen? Ook al loopt het advies via het ziekenhuis? Of zouden ze zeggen loop maar rondjes door je huis heen? Voor 6u lopen is te dicht op de vorige keer dus ik ben echt wel aangewezen op een rondje ná 19.00...

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:56

Moest er echt even over nadenken wat ik 'normaal' nog wel doe.

Avondklok tot 20 uur is lastig als ik 's avonds naar stal ga, maar wel te doen.
Reisbeperking tot 15km is toch lastiger, ook al staan paarden dichtbij, m'n instructrice woont verder weg, dus zou ik niet meer kunnen lessen. Dat zou wel echt balen zijn!

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:05

Als de reisbeperking ook overdag is kunnen wij niet meer naar de ouders.
Werk ook niet maar dat zal wel een ontheffing zijn.

Avondklok is ook voor werk niet handing. Maar ook dan zal er weer een ontheffing zijn.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:17

voor mij zouden beide behoorlijk problematisch zijn.
Paarden staan 30km verderop.

Ik werk overdag, dus ga altijd in de avond naar de paarden.
Daarnaast ben ik (samen met mijn zus) mantelzorger voor mijn moeder. Wat ik ook meestal in de avonduren doe.
Ik probeer al maanden alle ballen in de lucht te houden, maar als ze een avondklok gaan invoeren, dan weet ik niet of mij dat nog gaat lukken.

noviceh

Berichten: 4802
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:19

Yv_ schreef:
Hoe zou het eigenlijk in zn werking gaan als je voor je gezondheid 's avonds móét lopen? Moet je dan een doktersverklaring halen? Ook al loopt het advies via het ziekenhuis? Of zouden ze zeggen loop maar rondjes door je huis heen? Voor 6u lopen is te dicht op de vorige keer dus ik ben echt wel aangewezen op een rondje ná 19.00...

Tussen 6.00-19.00 uur een rondje lopen is niet haalbaar?

BigOne
Berichten: 38410
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:24

Sabbientje schreef:
voor mij zouden beide behoorlijk problematisch zijn.
Paarden staan 30km verderop.

Ik werk overdag, dus ga altijd in de avond naar de paarden.
Daarnaast ben ik (samen met mijn zus) mantelzorger voor mijn moeder. Wat ik ook meestal in de avonduren doe.
Ik probeer al maanden alle ballen in de lucht te houden, maar als ze een avondklok gaan invoeren, dan weet ik niet of mij dat nog gaat lukken.

Voor mantelzorg word een uitzondering gemaakt en dieren die afhankelijk zijn van je zorg omdat ze anders geen eten of drinken hebben ook. Rijden zal geen uitzondering zijn.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:25

Avondklok heb ik geen last van,ben altijd wel rond of voor 20.00 thuis.
Afstandbeperking heb ik wel last van, moet wegens overlijden van mn vader heen en weer pendelen tussen zijn huis en het mijne. Binnen een provincie blijven zou hetzelfde probleem opleveren voor mij.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:26

Duc_je schreef:
kiki1976 schreef:
Reisbeperking, mijn man kan niet thuis werken (bouw) en dat is verder dan 15 km vanaf huis.

Maar heel eerlijk die reis beperking zorgt er niet voor dat ze toch nog steeds allemaal stiekem samen komen (groepen dan wel te verstaan). Als ik hoor dat er toch nog genoeg zijn die met de avond met een groep voetbal gaan kijken, biertje erbij.... Dat ga je allemaal niet stoppen, met een avond klok wel. Al zijn er dan ook weer gerust genoeg die dan blijven hangen tot bv na 4.00 of blijven slapen


Ik zie nauwelijks nog iemand, vriendinnen helemaal niet. Maar mijn ouders wel regelmatig. En broers en zus met partner/ kinderen soms ook, bij geen klachten uiteraard. Ik vind het ongezond om helemaal niemand van je naasten nog te zien.

Maar wat treft jouw dan, de beperking of de klok?

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:26

bigone schreef:
Sabbientje schreef:
voor mij zouden beide behoorlijk problematisch zijn.
Paarden staan 30km verderop.

Ik werk overdag, dus ga altijd in de avond naar de paarden.
Daarnaast ben ik (samen met mijn zus) mantelzorger voor mijn moeder. Wat ik ook meestal in de avonduren doe.
Ik probeer al maanden alle ballen in de lucht te houden, maar als ze een avondklok gaan invoeren, dan weet ik niet of mij dat nog gaat lukken.

Voor mantelzorg word een uitzondering gemaakt en dieren die afhankelijk zijn van je zorg omdat ze anders geen eten of drinken hebben ook. Rijden zal geen uitzondering zijn.

Maar hoe ga je dat bewijzen? De meeste mensen die mantelzorg taken verlenen staan niet genoteerd als mantelzorger.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:30

bigone schreef:
Sabbientje schreef:
voor mij zouden beide behoorlijk problematisch zijn.
Paarden staan 30km verderop.

Ik werk overdag, dus ga altijd in de avond naar de paarden.
Daarnaast ben ik (samen met mijn zus) mantelzorger voor mijn moeder. Wat ik ook meestal in de avonduren doe.
Ik probeer al maanden alle ballen in de lucht te houden, maar als ze een avondklok gaan invoeren, dan weet ik niet of mij dat nog gaat lukken.

Voor mantelzorg word een uitzondering gemaakt en dieren die afhankelijk zijn van je zorg omdat ze anders geen eten of drinken hebben ook. Rijden zal geen uitzondering zijn.

de paarden worden gevoerd, maar beweging (losgooien in de paddock/rijden) en uitmesten moeten we zelf doen.
Daarnaast heeft mijn ruin een medisch probleem bij te weinig beweging. Hij is zeer gevoelig voor een dikke koker. En dan bedoel ik eentje zo groot als een basketbal, zodat hij wijdbeens loopt.
Dus als ik hem geen beweging meer mag geven, die ik de dierenartsrekeningen al voor mij.... -O-

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:31

Bij mij zou allebij even zwaar wegen...wij wonen op het platte land en als wij op pad gaan, is dat meestal in de avond. Overdag is geen optie daar de familie overdag gewoon werkt, tevens woont mijn kant van de familie 80 km verderop en zou dus betekenen dat ik in beide gevallen mijn gehele familie voorlopig niet meer zie.

Buiten dat ben ik uberhaupt geen voorstander van beide opsties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:35

Afstandsbeperking voelt strenger, maar in de praktijk maakt het eigenlijk niks uit. Ik kom al zelden verder dan 8km van huis vandaan. Verder zijn we op boodschappen en paarden doen na thuis, dus s avonds ook standaard thuis.
Verveel me soms kapot, maar goed, het is nu even niet anders. Ouders (waar mn paar staat) zijn risicogroep en ik zelf in mindere mate ook, dus we doen echt heel voorzichtig.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:44

kim_1990 schreef:
Bij mij zou allebij even zwaar wegen...wij wonen op het platte land en als wij op pad gaan, is dat meestal in de avond. Overdag is geen optie daar de familie overdag gewoon werkt, tevens woont mijn kant van de familie 80 km verderop en zou dus betekenen dat ik in beide gevallen mijn gehele familie voorlopig niet meer zie.

Buiten dat ben ik uberhaupt geen voorstander van beide opsties.


Het is inderdaad een beetje de bedoeling om sociale contanten te verminderen en dus de verspreiding van het virus achter de voordeur te verminderen. Want daar lijkt de grootste verspreiding te zitten

En ik begrijp dat dat best vervelend is. Wij hebben mijn schoonfamilie al sinds kerst 2019 niet meer gezien. Wij zwaaien op de oprit vanuit de auto en leggen knutsels van de kinderen en wat lekkers op de deurmat.
De overgrootmoeder van mijn kinderen heeft ze al sinds kerst 2019 niet meer van dichtbij kunnen zien en niet kunnen ontmoeten. En dan sturen we wel fotos, gaan voor het raam zwaaien ect. Maar toch mist ze grote delen van hun opgroeien en dat gaat hard als ze nog zo klein zijn.
Mijn schoonvader hebben we ook al sinds maart 2020 niet gezien, buiten de zwaaipartijen vanaf de oprit. Ik vraag me af of mijn jongste wel beseft wie hij is. Ze is net 3 geworden dus was net 2 toen ze hem voor het laatst gezien heeft.

Mijn ouders passen wekelijks op en doen respijtzorg voor onze zoon. Deze zien we dus elke week en zijn de enigste familie/vrienden/kennissen die wij gezien hebben sinds maart 2020.

En nu hebben we ook nog de kinderen thuis want zij mogen niet naar de opvang. Wat het werken aanzienlijk vermoeilijkt want het zijn beide kindjes met een uitdaging en dus niet te combineren met thuiswerk. En voor noodopvang komen ze beide niet in aanmerking.

Dus wat mij betreft even een avondklok en de boel onder de duim krijgen zodat de kinderen weer fatsoenlijk onderwijs kunnen krijgen op school en we uiteindelijk allemaal onze families weer mogen zien :)

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:56

Ik denk dat beide het doel een beetje voorbij streeft. Afstandbeperking is al helemaal moeilijk controleerbaar. Als ik voor mezelf spreek zou ik me hier ook niet aan kunnen houden, mijn paard staat op meer dan 15 km afstand.

maar de tijd van de avondklok, gaan het doel ook niet helemaal bereiken. Hier zou ik me prima aan willen houden, echter 20.00 - 04.00 maakt het moeilijk, ik zal mijn hond toch echt na 20.00 moeten uitlaten en ook paardrijden na werktijd wordt krap als ik 20.00 thuis wil zijn.

Maargoed, het doel dat ze ermee hebben, geen/minder groepsvorming onder jeugd ga je hier niet mee bereiken, die spreken om 20.00 af en en het feestje duurt tot 4 ipv 2/3...

Met afstandbeperking ook niet, want de ene reist 15 km, op de rand besmet hij een ander, die weer 15km verder besmet etc..

Niet dat ik dan de manier zou weten om de samenscholingen WEL tegen te gaan. Het blijft een beetje eigen verantwoordelijkheid. Het valt me echt wel op (in mijn omgeving dan) dat ik meer mensen hoor die besmet zijn (geweest) die er wel op letten, dan de meer onvoorzichtige mensen..

BigOne
Berichten: 38410
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:57

Ik hoor hier heel veel, ja maar dan kan ik niet meer op visite. Zo zullen heel veel mensen denken en daar zit juist het probleem.

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:59

bigone schreef:
Ik hoor hier heel veel, ja maar dan kan ik niet meer op visite. Zo zullen heel veel mensen denken en daar zit juist het probleem.


Dat is nu precies de bedoeling ;)

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:15

bigone schreef:
Ik hoor hier heel veel, ja maar dan kan ik niet meer op visite. Zo zullen heel veel mensen denken en daar zit juist het probleem.

Tja, ik werk vrijwel volledig thuis, sociaal gezien zie ik enkel m'n ouders één keer per week. Dat beperken naar 100% thuisblijven zou wel heel extreem zijn en ben ik persoonlijk ook niet van plan.

Mij zou een avondklok overigens meer raken. Alles behalve werk waar ik nu nog kom zit binnen 5km.

pien_2010

Berichten: 43696
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:28

kim_1990 schreef:
Bij mij zou allebij even zwaar wegen...wij wonen op het platte land en als wij op pad gaan, is dat meestal in de avond. Overdag is geen optie daar de familie overdag gewoon werkt, tevens woont mijn kant van de familie 80 km verderop en zou dus betekenen dat ik in beide gevallen mijn gehele familie voorlopig niet meer zie.

Buiten dat ben ik uberhaupt geen voorstander van beide opsties.

Hoe verdrietig dit ook is voor je/ jullir, en geloof me ik vind dit echt verdrietig en naar en heb mijn familie door covid al 10!! maanden niet gezien waaronder een pas geboren tweeling als kleinkinderen, deze maatregel gaat dus precies om die reden in het leven geroepen worden want de bedoeling is het beperken van sociaal contact omdat toch gebleken is dat achter de voordeur de meeste besmettingen plaats vinden..

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:36

Maar Pien hoe doen ze dat met mantelzorg in Frankrijk dan? Ik geloof dat het daar wel normaler is om meer bij je familie te wonen toch?
Zo heb ik gister boven bij de achterbuurvrouw die slecht ter been is een lamp vervangen. Je ziet in onze huizen geen steek voor ogen. Voor dit soort dingen hebben wij ook een sleutel. Maar hoe bewijs je dat je geen koffie gaat zitten drinken :+ ik zou dit ook geen mantelzorg noemen maar zij kan zonder licht gewoon niet veilig de trap af dus ik vind het wel belangrijk.

En nee een avondklok zou mij niet tegen houden om dit soort dingen te doen

pien_2010

Berichten: 43696
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:55

Lenaatje zelfs tijdens de totale lock down was dit via verklaring gewoon goed geregeld, dus ik ga er van uit dat dit gewoon blijft en mantelzorg gewoon plaats blijft vinden, als dit bv vanwege werk aleen in de avond uren kan. Net zoals ook de wijkverpleegkundige hun werk kunnen blijven doen en iedereen die voor iets belangrijks de straat op moet in de avond, daar zijn allemaal verklaringen voor, of anders gezegd kun je op een "attestation" aankruisen want al die verschillende redenen zijn benoemd.