Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:27

DuoPenotti schreef:
Totaal visite verbod kunnen ze echt niet maken. Al die alleenstaande oudere. Nee nog ff en ik ga malle gekkie zijn op het malieveld om te demonstreren. Nee dat is echt mensonterend.


Hebben ze in Frankrijk (En België) wel gedaan. 'Ouderen beschermen'.
Ze hebben het niet meer herhaald omdat er inderdaad letterlijk mensen van de eenzaamheid stierven.
Kennis van me werkt in een rusthuis, ze zijn er in geslaagd om covid buiten de deur te houden. En toch moesten ze meer mensen dan normaal met de begrafenisondernemer meesturen omdat ze gewoon wegkwijnden.
Mensonterend inderdaad.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:28

bigone schreef:
Ik denk dat we het wel in perspectief moeten zien. Zoiets zal geen maanden duren. We zullen alle extra maatregelen kloten vinden maar dit is een situatie waar je echt de besmettingen onder controle moet houden anders kun je straks die ouderen op het kerkhof opzoeken. En dat willen we zeker niet.

Er zijn nog meer doodsoorzaken dan Corona.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:39

Thioro schreef:
DuoPenotti schreef:
Totaal visite verbod kunnen ze echt niet maken. Al die alleenstaande oudere. Nee nog ff en ik ga malle gekkie zijn op het malieveld om te demonstreren. Nee dat is echt mensonterend.


Hebben ze in Frankrijk (En België) wel gedaan. 'Ouderen beschermen'.
Ze hebben het niet meer herhaald omdat er inderdaad letterlijk mensen van de eenzaamheid stierven.
Kennis van me werkt in een rusthuis, ze zijn er in geslaagd om covid buiten de deur te houden. En toch moesten ze meer mensen dan normaal met de begrafenisondernemer meesturen omdat ze gewoon wegkwijnden.
Mensonterend inderdaad.


Treurig dit verhaal. ;(

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:43

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat we het wel in perspectief moeten zien. Zoiets zal geen maanden duren. We zullen alle extra maatregelen kloten vinden maar dit is een situatie waar je echt de besmettingen onder controle moet houden anders kun je straks die ouderen op het kerkhof opzoeken. En dat willen we zeker niet.

Er zijn nog meer doodsoorzaken dan Corona.

Ja dat klopt. Je hebt helemaal gelijk en weet er alles van. Feit is wel dat er inderdaad ouderen weg zullen kwijnen, ook jongeren trouwens . Maar prioriteit lijkt mij dat virus er onder te krijgen anders vallen er niet 10 om door eenzaamheid, hoe triest ook maar een veelvoud aan Corona.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:46

En daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ook in een pandemie hoeft niemand weg te kwijnen.
Dan moet daar een oplossing voor komen.

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:03

lenaa_tje schreef:
En daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ook in een pandemie hoeft niemand weg te kwijnen.
Dan moet daar een oplossing voor komen.

Wanneer je de oplossing hebt voor een situatie die ongekend is en in onze levens nog nooit eerder is voortgekomen dan hoor ik het graag. Voorlopig is het zo dat we in ons land nog steeds een intelligente Lockdown hebben en we moeten concluderen dat de intelligentie bij diverse mensen ontbreekt waardoor zwaardere maatregelen onontkoombaar zijn.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:05

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:
En daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ook in een pandemie hoeft niemand weg te kwijnen.
Dan moet daar een oplossing voor komen.

Wanneer je de oplossing hebt voor een situatie die ongekend is en in onze levens nog nooit eerder is voortgekomen dan hoor ik het graag. Voorlopig is het zo dat we in ons land nog steeds een intelligente Lockdown hebben en we moeten concluderen dat de intelligentie bij diverse mensen ontbreekt waardoor zwaardere maatregelen onontkoombaar zijn.

En dan komt automatisch de vraag wat kan je nog doen terwijl het menselijk blijft en daar verschillen wij van mening. Jij vind dat je verder moet gaan en ik vind de grens dan bereikt.

Sowieso vind ik het belachelijk dat dit soort maatregelen überhaupt bespreekbaar zijn terwijl de rest totaal niet gehandhaafd wordt.
En dan nog wel eindexamen leerlingen naar school laten komen? Ik moet m’n vader laten verpieteren alleen en ik moet wel 15 pubers lesgeven terwijl de overige 15 hybride meedoen. Dus nog wel 90 kinderen per dag zien. Bijzonder.

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:26

Lena , iedereen heeft last van de regels en ja dan kun je zeggen handhaven maar wie zegt dat dat niet gebeurt? Jij kijkt en betrekt alles op je eigen kringetje , logisch maar dat is niet heel Nederland.
Er word wel geprobeerd te handhaven maar achter de voordeur is dat verboden en daar vinden de meeste overtredingen en besmettingen plaats . Door beperking van visite tot 1 persoon, een avondklok , werkgevers te dwingen hun medewerkers thuis te laten werken, de positief geteste die wel naar winkel/werk gaan meer op de huid te zitten zullen de besmettingen hopelijk zo goed naar beneden gaan dat bvb de schoolkinderen wel examen kunnen doen , andere kinderen straks toch nog een paar maanden naar school kunnen. Mijn man en ik eindelijk weer onze familie kunnen bezoeken na een jaar . Want ook voor mijn zwager, 80 jaar met een hartfunctie van 35 % kan het elke dag afgelopen zijn en sowieso voor elk van ons want we zijn allemaal boven de 60. Dus we hopen nog een keer als complete familie bij elkaar te komen. En zo heeft iedereen problemen en verlangt iedereen naar betere tijden. Maar we zullen toch echt door de zure appel van nog strengere maatregelen heen moeten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:26

Ik vind het doodeng hoe mensen alles zonder moeite opgeven uit angst voor..daar kan ik echt wakker van liggen.

En dan een avondklok tot 4 om de jeugd tegen te houden..hallo, een beefje fatsoenlijk feestje duurt tot vijf, kunnen ze daarna weer vrolijk naar huis. :Y)
En etentjes kunnen gewoon om half zes beginnen hoor. Heb je toch nog een gezellige twee uur.

Dat je straks gewoon niet meer naar je familie mag die zich nu al alleen voelen, naar je paard, gewoon in de avond na een lange dag werk nog een rondje lopen..en dat omdat ze weer iets bedacht hebben wat toch weer niet te handhaven is, want het huidige pakket is al niet te handhaven..
Ik bekijk de politiek misschien iets wat wantrouwig, maar ik begin langzaam het meest bang te worden voor mijn medemens.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:33

Spoiler:
bigone schreef:
Lena , iedereen heeft last van de regels en ja dan kun je zeggen handhaven maar wie zegt dat dat niet gebeurt? Jij kijkt en betrekt alles op je eigen kringetje , logisch maar dat is niet heel Nederland.
Er word wel geprobeerd te handhaven maar achter de voordeur is dat verboden en daar vinden de meeste overtredingen en besmettingen plaats . Door beperking van visite tot 1 persoon, een avondklok , werkgevers te dwingen hun medewerkers thuis te laten werken, de positief geteste die wel naar winkel/werk gaan meer op de huid te zitten zullen de besmettingen hopelijk zo goed naar beneden gaan dat bvb de schoolkinderen wel examen kunnen doen , andere kinderen straks toch nog een paar maanden naar school kunnen. Mijn man en ik eindelijk weer onze familie kunnen bezoeken na een jaar . Want ook voor mijn zwager, 80 jaar met een hartfunctie van 35 % kan het elke dag afgelopen zijn en sowieso voor elk van ons want we zijn allemaal boven de 60. Dus we hopen nog een keer als complete familie bij elkaar te komen. En zo heeft iedereen problemen en verlangt iedereen naar betere tijden. Maar we zullen toch echt door de zure appel van nog strengere maatregelen heen moeten.

Dan is ‘mijn’ kringetje wel groot :) we zijn allemaal mens, horen allemaal bij Nederland, Europa, de wereld en met of zonder pandemie woon je hier samen en doe je het ook samen. Of het nou om Corona, eenzaamheid, racisme etc. Gaat. Dat we een pandemie hebben betekend niet dat al het andere op de achtergrond verdwijnt.
Ik maak mij nog steeds druk om armoede, al heb in daar zelf gelukkig niet mee te maken of om racisme, ook niet zelf mee te maken en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben niet de enige die, die twijfel heeft hé?
Die grens is wel een keer bereikt. Zolang er geen perspectief is en nee die biedt, blijkt nu al, een vaccin niet zomaar.

En is examen doen dan ook wel zo belangrijk? Waarom gaat dat voor Corona, voor psychische problematiek. Dat vind ik niet zo zwart/wit te stellen. Waarom deze kinderen wel? En groep 8 van de basisschool niet? Of juist die eerste groepen waar ontwikkeling zo belangrijk is. Dat is dus niet belangrijk? Een eindexamen is ook niet heilig. Allemaal dingen die je, je kan afvragen.

Verder waren er afgelopen week wel degelijk berichten over handhaving op de nos. En hoe dit gebeurd mensen krijgen nog steeds actief waarschuwing. Achter eigen voordeur wordt niet beboet. Politie agenten die aangeven mensen op straat zonder overlast niet te bekeuren. https://www.om.nl/onderwerpen/coronavir ... rtredingen en https://www.cjib.nl/feiten-cijfers-2020 ik vind het verschil verkeersboetes en ‘Corona’ boetes wel erg groot.
Excessen worden beboet en dan wel regels aanscherpen? Mensen straffen die zich al aan de regels hielden

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:23

Nou ja dat lenaa_tje.
Mijn dochter zit ook in het examen jaar maar dat ze nu naar school moet is zo dubbel.
Aan de ene kant blij, want vorig schooljaar hebben ze best wat gemist, zeker bij de praktijkvakken (missen daarin 3 maanden en 2 stage blokken).
Maar het risico op scholen en besmettingen....
Nu was haar school al vanaf 4 januari streng, ze moesten sws in de lokalen al onderling 1.5 mtr aanhouden ( de leerlingen onderling, dit werd later pas door de regering geadviseerd).

Als er een visite verbod komt gaan er heel veel mensen verpieteren.
Hebben ze dat niet geleerd bij de eerste golf toen ze alle bejaarden tehuizen dicht deden?

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:30

Als je de pol zo kijkt zou een reis beperking dus eigenlijk beter werken om contacten te minimaliseren dan de avondklok. Als je even puur kijkt naar wat men met een avondklok oid wilt bereiken... Nauwelijks of geen contacten zodat verspreiding wordt voorkomen.

Maar ik hoop nog steeds heel hard dat het er niet gaat komen...

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:38

Wij hebben hier al sinds oktober (!) een visite verbod, zowel binnen als buiten; buiten 1.5 week rondom Kerst.
Nu mag je, bij Gods gratie, wel een support bubbel vormen voor bijv ouderen, maar het idee is idd enorm om “de ouderen/zwakkeren” te beschermen zodat niemand ze ziet/ze niet besmet kunnen worden.
Als ik naar mijn schoonvader kijk, gelukkig werkt die man nog 2/3 dagen. Die wordt in zijn eentje echt niet beter; zit halve dagen alle complottheorieën op Facebook te lezen etc etc. Wij zien hem dus ook nog ivm support bubbel; ik kook zijn diners en we doen zijn boodschappen ivm slechte gezondheid.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:47

Heb ook gelezen over bezoekbeperkingen. Dat het dan terug gaat naar 1 of helemaal niemand.
Dan heb ik liever een avondklok. Dan kan je tenminste nog af en toe op bezoek overdag. Als er een bezoekverbod komt dan worden mensen nog eenzamer :(

Afstand zou voor mij ook wel zwaar wegen... Ik heb binnenkort 2 examens, waarvoor een enkele reis bijna 46 km is..

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:48

Ik woon alleen en zou een totaal visite verbod ook wel erg heftig vinden.. Maar voel wel iets voor gaan werken met bubbels; vind het belachelijk dat je als je je aan de regels houd, je gewoon nog 14 verschillende mensen per week kunt zien..

Avondklok zou ik mee kunnen leven, maar vraag me af of het helpt.. En afstand is lastig voor mij ivm familie die ver weg woont, maar die tijdelijk niet zien overleef ik nog wel. Hangt er ook vanaf op welke afstand ze het zetten; mijn date woont ook niet om de hoek (Amersfoort - Amsterdam, geen idee hoeveel km dat is haha)

Merexa

Berichten: 1167
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:56

Bewegingsbeperking is volgens mij vrijwel niet te handhaven, een avondklok wel. Zelf woon ik in een dorp maar alles (winkels voor voer en eigen consumptie) is in bereik van 5km. Mijn werk is op 11km afstand, dus dat zou ook geen probleem zijn en heb een vitaal beroep. Een avondklok zal voor mij ook nog niet eens zo'n punt zijn. De paarden staan bij huis nu maar ook die moeten gevoerd worden, dus pensionstal of niet, naar mijn idee is dit wel iets waar je gewoon altijd heen moet kunnen. Maar dat zullen we wel zien als het ook daadwerkelijk ingevoerd word.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:10

Zou het een optie zijn om binnen niet op visite te mogen maar dat je buiten met twee anderen samen mag komen? En inderdaad zo'n soort bezoek bubbel voor bejaarden of mensen die niet zelfstandig naar buiten kunnen?

Na een half jaar mijn ouders niet te hebben gezien dacht ik namelijk dan spreek ik buiten met ze af, dat klinkt veiliger, maar dat mag dus niet. Nu heb ik niet afgesproken maar het kan me voorstellen dat mensen dan toch maar beter binnen kunnen afspreken wat meer risico brengt.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 19-01-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:11

moonsparkle schreef:
Zou het een optie zijn om binnen niet op visite te mogen maar dat je buiten met twee anderen samen mag komen? En inderdaad zo'n soort bezoek bubbel voor bejaarden of mensen die niet zelfstandig naar buiten kunnen?

Dan heb je iedereen buiten staan en heb je samenscholing :)).

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:13

_San87_ schreef:
moonsparkle schreef:
Zou het een optie zijn om binnen niet op visite te mogen maar dat je buiten met twee anderen samen mag komen? En inderdaad zo'n soort bezoek bubbel voor bejaarden of mensen die niet zelfstandig naar buiten kunnen?

Dan heb je iedereen buiten staan en heb je samenscholing :)).


Ik denk dat dat wel meevalt, het lijkt mij voor handhaving vrij makkelijk te zien of er een grotere groep samen is terwijl ze achter de deur moeilijk kunnen checken

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:19

Sheran schreef:
Absoluut bewegingsvrijheid. Ik woon alleen en heb geen vrienden binnen 15km van mijn huis. Zou ik wel echt heel erg vinden, ik vind het nu al eenzaam.



Hier ook. Net verhuisd naar de andere kant van het land en mijn sociale contacten zijn nog niet zo heel denderend. Ik vind het enorm eenzaam en begin er ook echt last van te krijgen.
En niet alleen ik maar merk het ook om mij heen, mensen kunnen veel minder hebben.

De avondklok boeid me niet...om 8 uur begint GTST dus dan ben ik toch wel thuis _O- :')

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:26

Een totaal bezoekverbod :wow: We hebben nu al mensen die er een eind aan maken omdat ze eenzaam zijn, jongeren die een eetstoornis ontwikkelen etc. Hebben we straks een pandemie aan mensen die depressief zijn. De GGZ is nu al niet in staat om alle extra wat zich nu aanmeld aan te kunnen.

Autumnn

Berichten: 8074
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:54

Voor mij beide niet. Sporten etc is allemaal al dicht. Werk zit op 10km en mijn ouders op nog geen 5km. Vriend woon ik mee samen en mijn beste vriendin woont 1 straat achter mij :+ supermarkt en andere winkels (die nog open zijn) zijn op 1 km afstand.
Avondklok doet me ook weinig, ik ben toch vaak thuis. Ja behalve rondje hardlopen soms maar dat kan ook wel een uurtje eerder als het nodig is. Alleen dat ik niet meer in de avond naar m’n ouders of vriendin kan is lastig, maar goed, dan maar overdag heen :) ..

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:56

Ik ga beide maatregelen enorm merken. Ik sta halfpension op stal dus moet alles zelf doen, na werk. Dit zou betekenen dat ik het allemaal net wel of net niet red voor 8 uur 's avonds. En dan moet ik nog 20 minuten naar huis rijden. Als ze wel een avondklok instellen ga ik vragen of ik mijn werk uren kan omgooien. Dan doe ik 's ochtends de paarden en werk ik 's avonds wel.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:03

moonsparkle schreef:
_San87_ schreef:
Dan heb je iedereen buiten staan en heb je samenscholing :)).


Ik denk dat dat wel meevalt, het lijkt mij voor handhaving vrij makkelijk te zien of er een grotere groep samen is terwijl ze achter de deur moeilijk kunnen checken

Ook dan mogen ze nog steeds niet achter de voordeur handhaven en kun je dus nog steeds binnen gaan zitten, ook al zou dat niet mogen. Los van dat het niet echt prettig is om nu een uur buiten te staan :') Mijn wekelijkse 'uitje' is bij m'n moeder eten. Ik zie me daar al met m'n bord op de stoep staan :+

akishino
Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:50

Wat ik me afvraag: zijn er onderzoeksresultaten naar het effect van een avondklok of bewegingsbeperking?

Ik hoor veel jongeren hier in de omgeving dat een avondklok ze niet tegen gaat houden om met een groep bij elkaar te zitten.
Ik heb zelf een hard hoofd in het handhaven van deze regels in mijn omgeving. Volgens mij is hier in de gemeente 1 politie auto op zo'n 4 dorpen en een boa heb ik nog nooit gezien hier.
Ik vraag me dus af of het effect zal hebben.