Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hypnotherapie bij eetproblemen

 
Profiel   

Gisteren raade de huisarts me aan om hypno therapie in te zetten om mijn eetproblemen ( braak drang) niet te laten eskaleren. Volgende week ďe inntake maar ik vind het best wel spannend omdat ik niet weet wat ik kan verwachten.
Wie heeft er ervaring mee en wil er over vertellen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 08:20 



 
Profiel   

Ik heb hypnotherapie gehad voor emetofobie. Heb daar heel veel aan gehad :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 09:14 



 
Profiel   

Ik ben een paar keer voor andere (angst) klachten 'onder hypnose' geweest.
Als iemand die al jaren Yoga doet (inclusief meditatie) voelde het vertrouwd: een combi van ontspanning en concentratie. Ik heb geen seconde het gevoel gehad 'dat ik er niet uit zou kunnen' of dat ik buitensporig in iemands macht was. (Vertrouwen zelf is natuurlijk enorm belangrijk en daar ging mijn eerste sessie dan ook over.... Ergens in mijn achterhoofd hield ik altijd een plekje 'ik houd de peut in de gaten' - en dat is ook prima, zolang dat plekje vooral oplet, en niet op voorhand wantrouwen uitzaait.)

Binnen hypnotherapie zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt in gesprek gaan terwijl je 'als Alice in wonderland in het konijnenhol bent afgedaald'.
Of je kunt experimenteren met nieuw gedrag.
Of onderzoeken 'waarom is situatie x zo gigantisch moeilijk voor mij?'

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 11:24 



 
Profiel   

Matheno schreef
Ik heb hypnotherapie gehad voor emetofobie. Heb daar heel veel aan gehad :j

Fijn :) . Hoe lang heb je therapie gehad en hoe veel sessies had je nodig ?

Janneke2 schreef
Ik ben een paar keer voor andere (angst) klachten 'onder hypnose' geweest.
Als iemand die al jaren Yoga doet (inclusief meditatie) voelde het vertrouwd: een combi van ontspanning en concentratie. Ik heb geen seconde het gevoel gehad 'dat ik er niet uit zou kunnen' of dat ik buitensporig in iemands macht was. (Vertrouwen zelf is natuurlijk enorm belangrijk en daar ging mijn eerste sessie dan ook over.... Ergens in mijn achterhoofd hield ik altijd een plekje 'ik houd de peut in de gaten' - en dat is ook prima, zolang dat plekje vooral oplet, en niet op voorhand wantrouwen uitzaait.)

Binnen hypnotherapie zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt in gesprek gaan terwijl je 'als Alice in wonderland in het konijnenhol bent afgedaald'.
Of je kunt experimenteren met nieuw gedrag.
Of onderzoeken 'waarom is situatie x zo gigantisch moeilijk voor mij?'

Ik hoop dat ik dat vertrouwen ook kan vinden , want ik ben wel een kontrol freak .
Zo op voor hand vind ik het toch allemaal wat vaag klinken , dus ik hoop dat de therapeut me duidelijk gaat vertellen wat de bedoeling is. Een paar jaar geleden probeerde de pscycholoog van toen me ook in een soort mind fulle manier in een soort droom toestand te brengen . Waarna ze me virtuel iets probeerde te laten proeven of eten , maar ik verkrampte voledig en vluchtte meteen weer naar het hier en nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 23:17 



 
Profiel   

eppieheppie schreef
Ik hoop dat ik dat vertrouwen ook kan vinden , want ik ben wel een kontrol freak .

In mijn woordenboek is controle willen hebben goed en normaal!
.... vertrouwen opbouwen, waarbij jij 'het stuur in handen hebt' is de kunst.
Citaat
Zo op voor hand vind ik het toch allemaal wat vaag klinken , dus ik hoop dat de therapeut me duidelijk gaat vertellen wat de bedoeling is. Een paar jaar geleden probeerde de pscycholoog van toen me ook in een soort mind fulle manier in een soort droom toestand te brengen . Waarna ze me virtuel iets probeerde te laten proeven of eten , maar ik verkrampte voledig en vluchtte meteen weer naar het hier en nu.

Hmmm, dat laatste klinkt mij enigszins 'overhaast' in de oren.
En trouwens : in termen van 'vertrouwen in de therapeut waarbij JIJ het stuur in handen hebt' : wilde JIJ ook proeven of eten...?

Je kunt natuurlijk 'stoelenwerk' doen onder hypnose.
Dwz (in hypnose hoef je niet per se op een andere stoel te gaan zitten) een gesprek tussen de verschillende delen van jou.
"Ik ben dat deel van Eppieheppie dat niet wil eten, proeven voelt niet goed voor mij en ik wil dit niet doen" - en zeggen wat je te zeggen hebt, wat dit deel van jou allemaal ervaart.
En daarna "Ik ben dat deel van Eppieheppie dat wel wil proberen en voelt dat het zin kan hebben en.... " - en zeg hoe dit deel van jou zich voelt.
"Ik ben dat deel van Eppieheppie dat nog weer iets anders wil en andere dingen voelt en..."
En al pratend, kibbelend etc samen een stap verder komen.

Dan is het toch heel anders dan een therapeut die maar probeert (dat schreef je twee keer : zij probeerde, niet 'wij deden' oid.) ('desnoods met hypnose!') om jou te laten eten, terwijl dat heftige emoties oproept (waar verder niet over gepraat werd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 13:13 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hmmm, dat laatste klinkt mij enigszins 'overhaast' in de oren.
En trouwens : in termen van 'vertrouwen in de therapeut waarbij JIJ het stuur in handen hebt' : wilde JIJ ook proeven of eten...?

Dank je wel voor je uit gebreide reaktie :) .

Ik geloof dat we het er toen over hadden wat ik mis in het eten. Iets dat ik ik niet meer kan of wil ( of mag? ) eten maar wat ik wel heel erg lekker vind. Ze stelde voor om die smaak beleving opnieuw op te roepen. Dus ik dacht dat dat geen kwaad kon en juist misschien wel fijn zou zijn. Maar het veroorzaakte paniek . Ik wilde dat niet laten zien , werkte aan mijn adem haling , maar mijn vingers verraden me. De nagel afdrukken stonden in het leer van de stoel.

Citaat
Je kunt natuurlijk 'stoelenwerk' doen onder hypnose.
Dwz (in hypnose hoef je niet per se op een andere stoel te gaan zitten) een gesprek tussen de verschillende delen van jou.
"Ik ben dat deel van Eppieheppie dat niet wil eten, proeven voelt niet goed voor mij en ik wil dit niet doen" - en zeggen wat je te zeggen hebt, wat dit deel van jou allemaal ervaart.
En daarna "Ik ben dat deel van Eppieheppie dat wel wil proberen en voelt dat het zin kan hebben en.... " - en zeg hoe dit deel van jou zich voelt.
"Ik ben dat deel van Eppieheppie dat nog weer iets anders wil en andere dingen voelt en..."
En al pratend, kibbelend etc samen een stap verder komen.

Dat klinkt interressant. Ik ben benieuwt of ze zo iets voorstelt.

Citaat
Dan is het toch heel anders dan een therapeut die maar probeert (dat schreef je twee keer : zij probeerde, niet 'wij deden' oid.) ('desnoods met hypnose!') om jou te laten eten, terwijl dat heftige emoties oproept (waar verder niet over gepraat werd).

Ik weet niet meer precies hoe het gegaan is. Ze zal het me vast wel voor gesteld hebben en ik akkoord gegaan zijn. En ik mocht ook zelf bepalen wanneer ik er uit wilde. Ik hoefde niets te bewijzen of zo en er was geen goed of slecht. Ze wilde graag mijn reaktie zien . denk ik. En ik wilde mezelf toch groot houden door zo lang mogelijk mee te gaan in die beleving. En misschien wel om dat graag te kunnen proeven als er toch geen " gevaar " was. We zullen vast wel nagepraat hebben , maar ik kan het me niet meer herrinneren. Ik was toen ook niet in een heel goede periode dus er ging veel het ene oor in en het andree weer uit dus er is niet veel blijven hangen .

Ik weet nog wel dat ik niets van cognitieve gedrags therapie begreep . Elke keer wachte ik op het moment dat we gingen beginnen met de therapie en vroeg me waarom er zo veel tijd verspilt werd. Ik had niet door dat we met therapie bezig waren :)) . Als ik weer in de auto zat was ik wel moe en emotionneel , en vroeg me ook elke keer weer af waarom dan , want we hadden toch niets gedaan. Dacht ik , maar dus wel.

Ik merk wel dat de hypnose therapie me niet los laat. Spannend op twee totaal verschillende manieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 22:58 



 
Profiel   

Stoelenwerk kan fascinerend zijn!

Mijn eerste ervaring als groepslid: een mevrouw met astma was boos op haar longen. Dus eerst zat ze te schelden 'Jullie haken telkens af, net als het leuk wordt gooien jullie €¢®{>} §¶§ nog aan toe roet in het eten!!'
.... en toen: de begeleidster zei: "Nu ga jij op deze stoel zitten, en nu ben jij 'de longen van Riet' (zo noem ik haar maar even). Leef je in, hoe is het om de longen van Riet te zijn....?"
Zij/ haar longen moest huilen, ze schaamde zich zo, ze deed haar uiterste best en wist hoeveel last ze Riet bezorgde. En heel kleintjes kwam er achteraan 'En ik KAN niet meer dan dit, echt niet!'
Er werd nog een paar keer gewisseld - en Riet kwam tot de conclusie dat ze haar eigen grenzen, inclusief die van haar longen serieus ging nemen ipv 'ik moet honderd dingen, het is een schande als ik er maar tachtig doe'.

En in het kader van "het is jouw leven en het is jouw therapie" :als dit jou een goede optie lijkt: ga ervoor!

Ik ben ooit bij een psychotherapeute over de vloer geweest die (naast nog een aantal dingen!) NLP had gedaan.
Naar de letter van de wet is NLP geen therapie - maar het is op zich mooi spul.

"Er waren eens" :) twee slimme knullen op een Amerikaanse universiteit, een van hen deed psychologie en de ander wiskunde - en samen hebben ze NLP in elkaar gezet. Toen hen duidelijk werd 'dat het iets voorstelde', zijn ze langs geweest bij drie 'top' therapeuten.
Virginia Satir die gezinstherapie deed, Erik Erikson die hypnose deed en Fritz Perls van de Gestalt methode.
'Stoelenwerk' is door Fritz Perls ontwikkeld. (Behalve bij Gestalt komt het ook voor bij 'voice dialogue' en IFS: interne familie systeem therapie. En ach - zo strikt zijn de grenzen ook niet, veel therapeuten uit stroming 1 lenen dingen bij stroming 2 of 3.)

Ik had deze psychotherapeute uitgekozen omdat ze NLP in haar pakket had, en door de telefoon had ik al gezegd dat ik zowel hypnose wilde als stoelenwerk, en gevraagd of dat kon.

En mbt jouw ervaring dat je de smaak van bepaald eten mist, maar dat het idee van proeven paniek geeft
(... een rottige combinatie!!)
kan juist hypnose helpen, omdat het binnen bepaalde grenzen in staat is om juist die hersendelen die verantwoordelijk zijn voor paniek te beïnvloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 12:10 



 
Profiel   

Ik heb gegoogeld op NLP en kwam op de NLPacademie uit. Daar word dat inderdaad uit gelegd :) .

Dat stoelenwerk lijkt me wel konfronterend zeg . Ik ben in ieder geval zo ver dat ik bij alles wat ik moet van mezelf , het probeer om te draaien naar mogen of willen of kunnen. Maar als je wat wil bereiken moet ( :)) ) je iets doen wat buiten je komfortzone ligt , anders blijf je in je cirkeltje rond draaien.
Ik wil ook niet helemaal uit dat cirkeltje ( aankomen bijvoorbeeld voelt lastig) , maar de braakspanning wil ik er wel graag van af.

Een andere optie is een dieetiste met verstand van eetstoornissen. De HA wist niemand maar ik heb een praktijk gevonden op minder dan een half uur auto rijden. Maar ook daarin is het aankomen wel een ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 10:47 



 
Profiel   

Persoonlijk vond ik het stoelenwerk niet zo heel erg confronterend... ;)
We maakten grapjes over de ronde tafel van koning Arthur _/-\o_
waarop de begeleidster prompt riep dat ze geen koningin was :) .
Maar in termen van de ronde tafel : dat is een symbool van gelijkwaardigheid. Bij stoelenwerk geldt dat iedereen, dat alle delen van jou hun zegje mogen doen.
:) Het hoeft geen kasteel te zijn, maar stel je zoiets voor als een ruime, warme kamer, gezellige kleuren, mooie bloemen op (de :) ronde) tafel, een grote pot thee of koffie.
Het kan wat buiten je comfortzone liggen, maar 'dat is geen doel op zich'.

... zo heeft iedereen een interne criticaster. (Sommigen meer dan een, trouwens.)
Ik ben meer dan eens nadat ik "zo'n rotzak" aan het woord had gelaten naar een willekeurige stoel 'gevlucht', "ik ben het deel van Janneke dat BAALT van die stem! WAT een cynisme! Wat een pessimisme! Ik vind het GEEN perspectief! Geen manier van doen!! Zo wil ik niet zijn...!!!!"
En een beetje therapeut is het natuurlijk eens met 'ik wil geen pessimist zijn' dus ik kreeg daar doorgaans steun voor.
En op gegeven moment was het bijvoorbeeld: "zeg maar 'tegen die stoel' dat je van hem baalt".
Is mij niet altijd gelukt, maar dan kreeg ik ook steun, hetzij 'we doen het samen', maar ook 'we kunnen die stoel vragen waarom hij zo geworden is, of wat hij voor jou als geheel wil bereiken...'
Ik weer op de stoel van de pessimist, mij inleven, en dan de vragen van de peut beantwoorden...
(En met wat doorvragen was 'mij de grond in stampen' vooral een middel - de rotzak!!! -, maar zat daarachter vaak toch een soort van bescherming. - "De klungel!")

Dit ter illustratie. Maar abstracter: "die delen heb je sowieso al altijd bij je".
Inclusief de bijbehorende, maar onuitgesproken ruzies.
Door de boel eens uit te spreken, worden de ruzies minder.
Dat geeft rust - terwijl ik bij 'een confronterende therapie' vooral denk aan :o allerlei moeilijke dingen moeten. (En behalve de verschillende delen van jezelf het woord geven, hoef je hier niet zo veel.)
Na een goed gesprek stoelenwerk verschuift je perspectief een beetje, gewoon vanzelf, en komt er laten we zeggen een nieuwe vraag op - en doe je opnieuw stoelenwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:23 



 
Profiel   

Dank je wel Janneke voor je uit gebreide uitleg. Het klinkt eigenlijk best leuk zo als je het schrijft , maar lachen en huilen ligt erg dicht bij elkaar zo te zien. En dat kan inderdaad voor frustraties zorgen.

De intake vandaag was prettig. Een vrouw van mijn leeftijd en lekker kordaat . Ze snapte me direkt toen ik vertelde waar om het niet lukt de problemen zelf op te lossen.
Ze legde uit hoe het mensenlijk brein werkt en dat we als het ware een kleine cirkel hebben dat onderbewustzijn heet en een grotere cirkel die ons bewustzijn is. We toetsen elke handeling met ons bewustzijn en onderbewustzijn aan dingen die in ons zitten ( normen en waarden ) , en de ideeen en doel stellingen die we voor ogen hebben. En dat wanneer de cirkeltjes niet op elkaar passen er konflikten ontstaan. Dat je daar soms makkelijk over heen kan stappen, maar soms gaat het knagen.
In het geval van een trauma ( als voorbeeld ) heb je al nare ervaringen op gedaan zo dat je onderbewustzijn je bewustzijn steeds waarschuwt dat het niet goed is om iets te doen. Als voorbeeld : als je ooit een overval hebt mee gemaakt in een bepaalde winkel , ga je die winkel nooit meer in zonder dat onveilige gevoel . Terwijl de kans dat je dat op die plek nog maals mee maakt erg klein is. En toch hoef je maar iemand in die winkel te zien die een beetje lijkt op de overvaller , en word je gevoel van onveiligheid al weer gevoed.
Met hypnose therapie wil ze je stukjes van de muur van de cirkel om je onderbewustzijn af proberen te laten breken. Daardoor krijgt de grotere cirkel van bewustzijn om de kleine cirkel heen , de kans om goede " zaadjes " te planten in de kleine cirkel van je onderbewustzijn. En zolang je er zelf in mee wil of durft te laten voeren voeg je voeding toe aan de geplantte zaadjes, waardoor bewustzijn en onderbewustzijn steeds beter op elkaar passen. Ze legde zo ongeveer uit maar dan met tekeningetjes en pijltjes waar bij je in een bak water staat ( elke druppel is een ervaring van iets dat je gedaan hebt ) en terug koppelingen van onderbuik gevoel naar brein en weer terug naar onderbuik gevoel. Beetje lastig uit te leggen 8)7 .

Het stoelen werk vind ze ook een manier , maar pas voor een latere sessie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 00:04 



 
Profiel   

Dat klinkt fijn...!
Goed dat je al zo snel terecht kon. (Geen maanden wachten, heerlijk!)
En ik vind het wel leuk dat ze op zich wel stoelenwerk wil doen, maar pas in een later stadium.
Geeft niets, eerst eens kijken hoe goed jullie een stevige 'werkrelatie' kunnen opbouwen, eens proeven aan hypnose en 'kijken wat er allemaal gebeurt'.

En idd, 'lachen en huilen kunnen dicht bij elkaar liggen', beiden zijn emoties. Mijn begeleidster gebruikte humor ook 'om het licht te houden'. Ook in grapjes, beeldspraken etc kun je belangrijke dingen zeggen.
En zeker bij stoelenwerk : zodra frustratie de kop op steekt, 'hol' je naar een willekeurige stoel en gooi je er uit (of je blijft eerst een tijdje zwijgen, mag ook) wat je dwars zit. Dus in die zin snap ik niet precies wat je zegt 'dat emoties frusterend kunnen zijn'.
(Ja, de rottige 'stemmetjes', die zijn uiterst frusterend! Maar als gezegd 'die zijn er al'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 09:40 



 
Profiel   

Ik vind het zelf heel frustrerent om zo heen en weer geslingert te worden door emoties . Lachen en huilen ligt dicht bij elkaar , maar de kontrole daar in is zo ver te zoeken. Dat frustreert mij zelf enorm , dus ik probeer dat op te lossen met luchtigheit en humor. Maar onder tussen ben ik boos op mezelf als die kontrole daar in ontbreekt. Dat is wat ik bedoel.

Vandaag heb ik een vriendin vertelt dat ik hypnotherapie ga volgen. Niet precies waarvoor , maar in beeld spraak. Vertelt dat het emmertje met druppeltjes water vol zit en elk druppeltje er bij, zorgt voor een druppel eruit. En dat een kopje water erbij er voor zorgt dat ik braakdrang krijg. Dus veel ballast eruit willen hebben. Ze begreep het.

Ik heb besloten dat ik het ga doen . Ik wil van die spanning af. De zorg verzekering draagt ook een steentje bij , dus het is betaalbaar. Ik vind het spannend en eigenlijk ook heel eng . Altijd bang dat ik dingen doe of zeg waar ik later spijt van heb. Het alternatieve heeft vanaf de zij lijn , dus niet als deelnemer , wel altijd mijn interresse gehad . Nu dan maar als lijdend voorwerp :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 00:47 



 
Profiel   

Vandaag een dag met strijd en de bevesteging voor me zelf dat het goed is om de therapie te volgen.
Ik wilde wat restjes opmaken, maar kreeg een knallende hoofdpijn en braakdrang na elke hap buiten mijn normale , veilige eet patroon. Toch door gezet , had nog niet veel op. Wiebel benen , pieporen , terwijl ik weet dat mijn vorige psych zei dat ik niet zo streng mag zijn voor me zelf. Maar het voelt niet okee om restjes weg te gooien. En is zeker niet dat ik nu meer heb gegeten dan normaal .
Hoe diep kun je zitten in die rottige eet stoornis. Ik baal er van dus de hypnose therapie is welkom.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen