Nog meer slechte slapers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:04

Bij mij hielp een joint wel tegen nachtmerries. Maar ja om dat nu elke avond te doen. :=

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:13

Ik heb 35 jaar lang slecht geslapen, veel piekeren, wakker liggen, veel stress, maar sinds ik gestopt ben met werken (pensioen) lijkt ik al die jaren gemiste slaap in te halen.
Ik slaap wel in blokjes, moet vaak plassen, maar slaap daarna snel weer in. Ik maak nu nachten van 11 uur! Heb overdag geen stress meer, heb ook niks meer te doen behalve huishouden.
Mijn enige missie is geen corona krijgen, dus ik ben al een jaar thuis.
Maar stoppen met werken, was voor mij de truc om weer te kunnen slapen!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:01

MarlindeRooz schreef:
Bij mij hielp een joint wel tegen nachtmerries. Maar ja om dat nu elke avond te doen. :=


Ik rook al meer dan 20jr niet meer. Had eerst thc olie, maar daar is zo lastig aan te komen.

Ik neem geen joint, maar een beetje wiet in een pijpje of waterpijp en dan gaat het om een paar haaltjes. Kan de wiet dus goed doseren en wordt niet stoned. En het is niet zwaar op de longen.

Als je overdag wat CBD neemt en dan voor de nacht thc, schijnt het ook in die combinatie goed te zijn zonder stoned effect.
Overdag meer energie en helder en 's avonds dan goed slapen.

Ik zelf moet het alleen niet te laat nemen, want dan ben ik 's ochtends te moe.

Als ik het vergelijk met de slaapmiddelen, is het een stuk veiliger en minder schadelijk voor je lijf. Maar die discussie blijft helaas eindelos. Men begrijpt niet hoe zwaar medicatie is. Alleen wordt alles wat door artsen wordt voorgeschreven geaccepteerd.
De medische wiet is dan weer een ander probleem. Die is erg duur, slecht gekweekt en hoor ook vaak dat het vooral veel gruis is.

Anoniem

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:09

Oh ik mag me ook melden. al zolang als ik me kan herinneren heb ik periodes dat ik verschrikkelijk slecht slaap.
Dan weer een periode van eindeloos wakker liggen, tegen de ochtend pas in slaap vallen en dan gebroken wakker worden van de wekken na een uur.
Periodes van veel nachtmerries (ptss) of gewoonweg veel wakker worden snachts en slecht weer inslapen.
Maar ook (gelukkig) tegenwoordig periodes van goed slapen.

Bij mij is er veel verbeterd toen ik regelmatig ben gaan werken ipv wisselend. Wel pas na een jaar of 2/3 maar dat heeft toch wel al veel gedaan.

Stress is voor mij een onwijze trigger, ik heb 5 jaar geleden ooit eens een periode van 3 maanden nauwelijks (lees, max een uurtje per nacht) geslapen. Hoe ik toen ben blijven 'functioneren' is voor mij nog steeds een vraag :=

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 20:30

Ik heb even niet meer gereageerd. Drukke week, slecht slapen... Maakt het dat ik me nog wel eens terug wil trekken. Appen, reageren op bokt is dan wat te veel prikkels denk ik?

Wat vervelend dat er toch wel aardig wat mensen zijn die er ook tegenaan lopen. Al merk ik dat het wel fijn is om de herkenning te lezen.

Zoals hierboven wat zeggen is stress voor mij volgens mij ook wel een grote trigger. Ik slaap nooit geweldig, maar in periodes nog slechter. Heb het idee dat die periodes wel aangewakkerd worden door stress. En @Robijntjah ik kan mij voorstellen dat regelmatig werken geholpen heeft uiteindelijk, geeft je toch de mogelijkheid meer ritme te hebben. Ik heb helaas voor een vakgebied gekozen met bijna alleen maar onregelmatige werktijden en merk dat het niet helpt. Vooral de vroege diensten zijn lastig.

Medicatie vind ik lastig, je raakt er aan gewend en het zijn vaak niet de minste middeltjes die je voorgeschreven krijgt. Iets in de richting van CBD is nog wel eens interessant om naar te kijken. Zijn er hier mensen met specifieke tips over welke goed zouden zijn om te proberen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:30

Wat ik ervan weet is dat je overdag cbd neemt om goed in je vel te zitten en dan niet meer na 17uur. Dan voor het slapen cbg. Het zou dan mogelijk zijn om goed te slapen en ook je ritme terug te krijgen, waar je overdag voldoende energie hebt.

Maar andere medicijnen kunnen dat natuurlijk ook wat verstoren.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:02

Ik ben ook iemand die nog lang wakker ligt na het in bed stappen.
Wat mij wel helpt is een koptelefoon / oortjes en binaural muziek gericht op alfa of theta.

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:05

Ik ben ook een slechte slaper.
Probeer wel een bepaald ritme te houden.
Ga altijd om 22.30 naar bed, lees dan nog een half uur en ga dan slapen.
Inslapen meestal geen probleem, maar iedere 2 uur wakker...om 6.15 gaat standaard de wekker, dit omdat we een kat hebben die 2x pd om half 7 insuline krijgt.
In het weekend ga ik dan na de prik weer terug naar bed. Dan kan ik meestal wel nog een uurtje of 3 doorslapen.
In de zomer ben ik wakker als de zon op komt.
Ook erg frustrerend als ik iedere 2 uur wakker wordt, dan zijn het erg korte nachten.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:33

Meldt me: Ik scoor ook aardig hoog wat betreft aantal aandoeningen. De belangrijkste is dat ik bipolair ben, daardoor is het net alsof mijn hersenen zelf bedenken wanneer ze op aan of uit gaan. Aan = niet inslapen, snachts wakker worden omdat het hoofd denkt.
Uit wil zeggen dat ik overdag nooit slaapproblemen heb, dan slaap ik prima.
Ik heb apneu en gebruik een c-pap, Ik speel darth vader in bed met masker en ademgeluiden. Maar dat is niet het probleem. Ik kan met dat masker prima slapen, ik kan er alleen niet mee wakker liggen, warm plak kriebel gvd. En pling klaar wakker ben ik weer.
Mijn schildklier doet het niet meer goed, dus ben ik moe maar... kan ik niet slapen
Tenslotte en dat is echt de allerergste heb ik in rust last van rusteloze benen, hals, armen, bekken noem maar op. Niemand weet wat het is behalve ik.... Namelijk ongeloofelijk Kl*te. Dus dan loop ik tollen van de slaap in de woonkamer omdat mijn lijf moet moet moet bewegen. Het duurt vaak uren voor het wegzakt en ik nog wat slaap kan pakken.

Ik voel mij vaak heel zielig en wanhopig, maar dit is wat het is en ik moet het er mee doen. Dus dat doe ik dan maar.
Soms gebruik ik temazepam. Soms loop ik rondjes in de woonkamer. Soms luister ik naar facebook watch filmpjes in bed. (ik kijk er niet naar omdat ik dan weet dat het nog lastiger wordt)
Ik mag van mijzelf overdag 1 uur slapen, daar zet ik de wekker op en ik zorg dat ik weinig suiker gebruik, veel beweeg en veel buiten ben.
Ik heb zo mijn manier gevonden, maar het wordt nooit leuk.

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:57

Elisa2 schreef:
Melvern schreef:
Ja ik moet ze alle 3 tegelijk nemen. Ik heb 40mg temazepam 100mg quetiapine en 3mg lorazepam. Ik vind het vreselijk, maar zonder slaap ik gerust een week niet. Zowel snachts als overdag. Ik val nooit uit mezelf in slaap, geen idee wat dat is. Ik voel me doodmoe, maar mijn hoofd gaat niet "uit" als het ware.

Zelfs met al die medicatie slaap ik maar minimaal. Doorslapen doe ik nooit en mijn nachten zijn zo kort. Ik durf ook nooit naar het toilet te gaan of drinken te pakken oid omdat ik dan te wakker wordt en helemaal niet meer in slaap val.

Eerst had ik ook vreselijk vaak last van slaapverlamming en nachtmerries en nightterrors. Ik heb nu een hondje wat mij helpt 'snachts. Als ik onrustig ben in mijn slaap dan likt hij mijn hand en wordt ik wakker, maar niet helemaal volop wakker. Als hij iets aan voelt komen qua aanval dan gaan hij tegen me aan liggen en blijf ik rustiger.

Het klinkt raar en misschien wat ongelovig maar hij is mijn slaap hulphond en hij helpt me echt.


Ben je weleens getest op epilepsie? , volgens mij kunnen deze ook de slaapverlammingen en nachtmerries veroorzaken in jouw geval ga ik echt denken aan iets neurologisch.


Hier een epilepsie patiënt: epilepsie gaat vaak gepaard met zwaardere aanvallen met veel schokken. Maar ook met korte aanvallen Dit kan zowel overdag als snachts gebeuren. Bem wbt slaap getest in Zwolle bij sein. Hier zit een slaap centrum.
Heb het afgelopen jaar óók erg slecht geslapen. Waar ik erg blij is mn gelkussen. De gel blíjft de hele nacht koel. Dus een koel hoofd. Sinds een tijdje de schermtijd ook ingekort op zowel tablet als telefoon: van 21u tm 7u is alles grijs en stil. En allé meldingen uit( snachts zeker). Overdag whatts app en de agenda. Meer niet. Scheelt wel een boel.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:09

@Mrie: bij depressie hoort het verschijnsel dat het gewone dag/nacht ritme ontbreekt.
(Dag nacht ritme is inclusief de siësta die mensen ver van de zon ook nog gewoon in het lijf hebben.)

Is dat bij bipolair ook het geval? (Kun je eventueel ook gewoon bij jezelf meten : ieder uur dat je toevallig wakker bent even temperaturen.)

Zo ja, dan zou ik die wekker overdag niet zetten. Als je een keer vier uur overdag slaapt omdat jouw ontregelde bioritme vindt dat je overdag moet slapen - prachtig toch?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:23

Janneke2 schreef:
@Mrie: bij depressie hoort het verschijnsel dat het gewone dag/nacht ritme ontbreekt.
(Dag nacht ritme is inclusief de siësta die mensen ver van de zon ook nog gewoon in het lijf hebben.)

Is dat bij bipolair ook het geval? (Kun je eventueel ook gewoon bij jezelf meten : ieder uur dat je toevallig wakker bent even temperaturen.)

Zo ja, dan zou ik die wekker overdag niet zetten. Als je een keer vier uur overdag slaapt omdat jouw ontregelde bioritme vindt dat je overdag moet slapen - prachtig toch?


Zoiets is bij Bipolair ook het geval, je bioritme wappert vrolijk mee met alle stemmingen. Net als bijvoorbeeld je intelligentie en motoriek. Bipolair is nogal veel meer dan te blij en te somber.

Dan maar overdag slapen is geen optie, ik heb namelijk ook nog een leven. Los daarvan moet ik als bipolair zorgen dat alle ritmes zoveel mogelijk normaal verlopen, mijn hoofd doet dat niet vanzelf, dus moet ik het doen. Laat ik dat gaan raak ik manisch en da's niet fijn.

mercurie
Berichten: 169
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:41

Ik slaap al vanaf de geboorte van de kleine slecht.
Nu slik ik oa dormeasan extra sterk en passiflora extra sterk.beide van dr vogel.

Nu gaat het al stukken beter,en denk altijd homeopathische middelen zijn niet zo slecht.

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:11

Hier een slechte week achter de rug. Oorzaak: eisprong. Onder meer. Eerst maar een kuurtje erdoor gejaagd. En daarna veel geprobeerd te slapen. Maar ja: woningbouw plant wel in dat ze bezig gaan met vr dak en licht ons niét. Trek de gordijnen los in de pyjama : idd dakdekkers en de woningbouwvereniging. Het enige waar ik van af wist was de schilder. Daar ging g mn rust en werkdag,
Slaap ingehaald. Zucht

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:04

Mag ik hier ook even aankloppen?

Ik dacht steeds dat mijn slecht slapen probleem aan de muizen lag maar ik merk nu gewoon dat m'n hele bioritme naar de knoppen is ofzo? Ik word gewoon meerdere keren per nacht wakker, en als ik dan wakker ben raak ik ook echt gefrustreerd meteen. Al als ik ga slapen ben ik bang dat ik weer wakker ga worden, en ik kan me gewoon niet herinneren dat ik een volledige nacht heb geslapen. Inmiddels ben ik er ook ziek van.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Huisarts of iets van slaappillen ofzo? Werk gaat eronder lijden, ik loop steeds te huilen omdat ik niet kan slapen... ik ben echt op. :(

moonsparkle
Berichten: 21739
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:10

Soepblik schreef:
Mag ik hier ook even aankloppen?

Ik dacht steeds dat mijn slecht slapen probleem aan de muizen lag maar ik merk nu gewoon dat m'n hele bioritme naar de knoppen is ofzo? Ik word gewoon meerdere keren per nacht wakker, en als ik dan wakker ben raak ik ook echt gefrustreerd meteen. Al als ik ga slapen ben ik bang dat ik weer wakker ga worden, en ik kan me gewoon niet herinneren dat ik een volledige nacht heb geslapen. Inmiddels ben ik er ook ziek van.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Huisarts of iets van slaappillen ofzo? Werk gaat eronder lijden, ik loop steeds te huilen omdat ik niet kan slapen... ik ben echt op. :(


Ik zou zeker contact opnemen met de huisarts, die kan je ook altijd nog doorverwijzen ergens anders naartoe

Anoniem

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:15

Ik heb echt een mega slechte slaap week, ma op di helemaal niet geslapen door bijwerkingen van vaccinatie en dan is het meteen bal. Ipv meer slapen slaap ik dan gewoon de hele week nauwelijks. Top :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:16

Slaap je nu beter robijntjuh?

Hier is het al weken bal. Heb eergisteren de enige echt goede nacht gehad in weken. En die heb ik vannacht gecompenseerd met een vreselijke nacht. -O-

Ik heb ook een verzwaringsdeken nu. Vind het wel fijn liggen maar alsnog duurde het ruim 3 uur waarvan 2uur liggend luisteren naar podcast, waarvan ik normaal in 10 minuten slaap. En toen nog de hele nacht nachtmerries gehad en wakker geworden. En dan vanmorgen weer vroeg wakker.

10 mei intake voor hulp... kan echt niet wachten. :o

Als mensen nog tips hebben die moeten werken?

Vannacht slaapt mijn vriendje hier dan slaap ik in ieder geval iets beter. Maar kan ook niet elke nacht samen slapen. :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 01:48

Hier gaat het wisselend. Kwam reclame tegen voor een verzwaringsdeken, naar wens en op maat gemaakt, maar ben zo bang dat het warm is. Het was per vakje gevuld met kwarts.

Ik slaap wel met een fleece op mn dekbed en dan raam open altijd. Ik vind mn pufferige dekbed heel fijn, maar dat gewicht van bovenop is wel net even fijner.

Ik heb voor de 2e keer in een paar weken een prednison kuur en slaap dan weinig, maar van vrijdag op zaterdag echt mega vast geslapen. Werd gister laat wakker en had ook helemaal niks gehoord. Mijn man was wakker van de merrie en een varken die echt roepen als je uurtje later gaat voeren. Normaal hoor ik hem langs het raam lopen 's ochtends als hij rond 6:30 zijn rondje doet, maar niks, helemaal niks.

Voor ik de pred kuur had, heb ik een paar keer overdag liggen slapen. Doe ik echt niet graag, maar als je niet fit bent kan het gebeuren. Ik word daar echt zooooo gaar van dan. Word nooit lekker wakker daarna.
Maar dat ligt vast ook aan de reden waarom ik in slaap val.

Anoniem

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:29

Had jouw vraag gemist marlinde. Hopelijk slaap jij al beter?

Sterkte met je kuur SP.

Hier gaat het heeeeel wisselend. Soms een goede nacht maar veelal slechte nachten. Word standaard met koppijn wakker die dan gelukkig wel wegtrekt maar is denk ik puur slaap tekort.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nog meer slechte slapers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:32

Nope helaas niet. Ik slaap ook onder een verzwaringsdeken maar die vind ik heel koud in de avond. Hij warmt namelijk langzaam op.

Vanmorgen weer om 7uur wakker terwijl ik enorm moe was. En werd rond 1 uur weer wakker dus weer niet genoeg slaap gepakt. Echt zo irritant want ik kan gewoon uitslapen, heb geen verplichtingen oid in de ochtend.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:23

Ik heb sinds een frozen shoulder mijn hele slaapritme overhoop gehaald.Ik ben gelukkig eigen baas ,dus kon s middags wel eens een uurtje pakken.
Ik heb een paar weken geleden AccessBars laten doen en ben nu weer zo veel beter gaan slapen.Vraag mij niet hoe ,maar het werkt wel.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:30

Hier ook een slechte slaper, maar dat komt nu heel erg door stress.. lig uren wakker, paar voordat m’n wekker gaat lig ik wakker, slaap heel onrustig en droom echt mega raar en realistisch. Dus ik word echt gesloopt wakker helaas..

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:12

Ik twijfel ook over een verzwaringsdeken vrijdag op zaterdag heb ik letterlijk de nacht doorgehaald... van alles geprobeerd maar toen mijn vriend om half 7 opstond om te gaan werken had ik nog niet geslapen... resultaat nu 2 dagen al helemaal gebroken gister was ik misselijk van het moe zijn ... het is gewoon zo frustrerend ...

Esther dat herken ik ook idd... ik begin als ik op bed lig gewoon te bedenken wat ik de volgende dag moet doen dus simpel ok smiddags ga ik naar stal dan ga ik me bedenken wat als er met de paarden iets is? En uiteindelijk ben ik bezig met het nummer zoeken van de rendac en ben ik helemaal in paniek ...
ook het inslapen van onze hond 2 weken geleden blijft in mijn hoofd terug komen ik krijg het niet weg en dat geeft ook veel angst ik wou dat daar een makkelijke oplossing voor was...

vierspan

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:56

@miekje23 heb je een link van dat gelkussen?