Knakkende gewrichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Knakkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 20:33

Ik heb al een hele tijd (kan mij niet herinneren hoe lang precies, maar zeker al meer dan een jaar) gewrichten die heel vaak kraken/knakken. Mijn elleboog bijvoorbeeld knakt makkelijk een keer of 10 op een dag, maar dan ook echt heel hard := . Als iemand het hoort en ik zeg dat dat mijn elleboog was kijken ze me een keer raar aan :+ . Een ander voorbeeldje is mijn heup. Die knakt gewoonlijk de hele tijd als ik aan het stappen ben. Wel een iets doffere knak dan mijn elleboog, maar het is dan ook een groter gewricht dat door wat meer weefsel omringt is. Ook mijn kaken "klikken" (vind het geluid zo moeilijk te omschrijven, je zou het nog het beste kunnen vergelijken met een balpen die je aan en uit doet, maar dan zachter) steeds als ik praat. Mijn heup en mijn kaken vallen mijzelf niet echt meer op, en het doet ook geen pijn. Het is meer dat als ik erop ga letten het niet echt gezond klinkt :Y) . Als je op internet gaat zoeken vind je vooral dat het normaal en niet schadelijk is dat gewrichten wel eens durven knakken, maar in de mate dat ik het heb vraag ik me toch echt af of hier een reden/oorzaak voor is. Ik heb er niet echt last van en zoals gezegd doet het ook niet pijn, ben vooral benieuwd. Dus, mensen die dit ook hebben en/of weten waar het door zou kunnen komen?

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:39

Ik heb dat met mijn knie :j Omdat ik veel fotografeer zit ik vaak op mijn hurken of knieën en bijna elke keer als ik mijn knie buig knakt hij. Krijg er ook wel regelmatig een reactie over tijdens de shoot. Maar het doet geen pijn en heb me er eerlijk gezegd nog nooit echt zorgen over gemaakt. Dus geen idee wat de oorzaak is, hij doet dat gewoon :+

Anoniem

Re: Knakkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:41

Ik ben hypermobiel en knak wat af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:42

Ik heb dit al zolang ik me kan herinneren. Polsen, duimen, schouder, enkels, tenen, knieën, you name it. :') Als ik 's morgens opsta en ik moet een trap af lopen, is het één groot kraakfestijn. Als kind werd me altijd verteld dat je er reuma van krijgt en dat ik dat niet moet doen, maar het is niet alsof ik iets forceer o.i.d. zoals sommige mensen dat met hun vingers doen: gewoon buigen en het kraakt al. := Ik maak me er dan ook geen zorgen over. :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Knakkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 21:21

Oké, ik ben dan toch niet de enige :') . Ik maak me er ook geen zorgen over hoor, was alleen benieuwd of er een reden voor is dat de ene persoon het al wat vaker heeft dan de andere :D

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Knakkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:43

Ik heb hetzelfde met mijn heupen, ze knakken bij elke stap :') Doet bij mij ook geen pijn maar vraag me soms ook wel af of dit tot iets kan leiden later of dat het echt allemaal niet erg is.

Winged

Berichten: 33036
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Knakkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:46

Heb je ook pijn aan/rond die gewrichten? Zo nee, dan hoef je geen actie te ondernemen. Zo ja, dan is een rondje fysio misschien geen verkeerd idee.

Mijn knie knakte en ik kreeg het gevoel van speldenprikjes onder mijn knie. Bleek dat er een spier in de bil vast zat waardoor mijn spieren rond de knie begonnen te rollen en te irriteren. Én het schuiven veroorzaakte het geknak..

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 09:23

Winged schreef:
Heb je ook pijn aan/rond die gewrichten? Zo nee, dan hoef je geen actie te ondernemen. Zo ja, dan is een rondje fysio misschien geen verkeerd idee.

Mijn knie knakte en ik kreeg het gevoel van speldenprikjes onder mijn knie. Bleek dat er een spier in de bil vast zat waardoor mijn spieren rond de knie begonnen te rollen en te irriteren. Én het schuiven veroorzaakte het geknak..


Ik heb er niks last van dus zal in mijn geval waarschijnlijk wel onschuldig zijn dan.