2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:00

Trusthim, er is niks afgebroken. Doe bedden kunnen gewoon er weer bijgepakt worden in nood maar dat betekend wel dat de verpleging weer in bochten moet, reguliere zorg naar 0 en meer bedden per vpk dan verantwoord is.
En dan tel ik niet mee dat een bak zorg na een jaar bikkelen gewoon niet meer kan en is uitgevallen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:00

Even een opmerking: als de overheid straks zegt 'onder voorwaarde van x en y mogen terrassen weer open' dan ga ik zekere weer een keer lekker op het terras zitten, al is het alleen maar om de lokale horeca te steunen. Maar nu illegaal opengaan geeft alleen maar problemen. Dat kont tegen de krib aangooien werkt uiteindelijk tegen ze. Want als hierdoor de besmettingen weer oplopen (want, een terras is buiten, maar je zit wel langere tijd vlak langs iemand zónder mondkapje, en het is niet zo dat je 100% veilig bent op >1,5m etc) zitten ze alleen maar in meer problemen omdat ze weer voor langere tijd dicht moeten (blijven) om die besmettingen weer te laten dalen.

Zoals ik dus al zei: onverantwoord. En gewoon dom, imo.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:01

Uitermate onverstandig. De positieve uitslagen lopen rap op en er zijn eigenlijk al meer versoepelingen geweest dan verstandig.

Het gaat niet alleen om die "dikke mannelijke 50 plussers die IC bedden bezetten". Zelfs als je enkel naar de IC kijkt: 28.6% is vrouw, 10% is geen 50+, 21.4% heeft geen overgewicht (als in een bmi onder de 25) en 63.8% heeft geen obesitas (als je 1.65 bent, heb je al met 69kg overgewicht, met 1.80 met 80kg. Dat zijn geen bierbuiken, dat is enkel niet slank).

Helaas blijft het niet bij IC, minimaal 10% van de mensen met milde ziektesymptomen heeft tot een half jaar ernstige restklachten. 1% van de mensen met milde ziektesymptomen heeft zelfs na dit half jaar ernstige restklachten en minimaal tot geen verder herstel. Chronisch arbeidsongeschikten. Daarnaast blijkt een groot gedeelte covid19-besmette mensen, ook met mild of zeer milde klachten, hart- en/of longschade op te lopen. Dit geeft niet altijd direct klachten (na het tijdelijke ziek zijn), maar is wel degelijk een sterke achteruitgang van de gezondheid.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:01

Jolliegirl schreef:
Je trekt de conclussie dat IK op een terras ga zitten.


Dát zeg ik helemaal niet!


Dat is wat ik bedoel.

Kom op zeg... Blijf bij de info die gegeven is en geen dingen erbij concluderen.

Ik zeg nergens dat jij op het terras gaat zitten, ik zeg alleen ALS je er gaat zitten heb je schijt aan de regels.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:01

Ik geef ze groot gelijk, en hopelijk gaan er veel horeca-ondernemers dit werkelijk doen!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:02

Danielleeee_ schreef:
Ik begrijp het heel goed als de horecazaken open gaan. Er wordt totaal geen perspectief geboden voor de horeca, terwijl andere dingen zoals kappers wel weer open mogen. En dat is overigens top voor de kappers natuurlijk! Maar ik kan me voorstellen dat de horeca (al maanden) met hun handen in het haar zit en dit hun laatste redmiddel is.

Ik zal zelf niet op het terras gaan zitten (vind het toch wel een risico), maar ik begrijp wel dat ze geen andere uitweg meer zien.


De horeca heeft andere oplossingen om nog aan inkomen te komen (afhaal, voedselpakketten met recept etc). Een kapper amper. Die kan zich niet ineens omvormen tot een winkel met haarspullen.

Jolliegirl

Berichten: 32974
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:02

Brainless, dat zeg je wel, zie de quote. Wij zijn in discussie met elkaar en je benoemd "jij''
Dus ik voel mij dan aangesproken.

Maar als je mij dus niet bedoeld. Prima, dan is het goed.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:03

IMANDRA schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik begrijp het heel goed als de horecazaken open gaan. Er wordt totaal geen perspectief geboden voor de horeca, terwijl andere dingen zoals kappers wel weer open mogen. En dat is overigens top voor de kappers natuurlijk! Maar ik kan me voorstellen dat de horeca (al maanden) met hun handen in het haar zit en dit hun laatste redmiddel is.

Ik zal zelf niet op het terras gaan zitten (vind het toch wel een risico), maar ik begrijp wel dat ze geen andere uitweg meer zien.


De horeca heeft andere oplossingen om nog aan inkomen te komen (afhaal, voedselpakketten met recept etc). Een kapper amper. Die kan zich niet ineens omvormen tot een winkel met haarspullen.

Dan heb jij het over restaurants.
Maar bij veel terrasjes is het niet veel meer dan drinken en een stuk gebak. Daar valt weinig af te halen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:06

Overigens denk ik wel dat op dot moment de horeca open laten gaan de enige optie is. De opstand is te massaal en mensen geloven er niet meer in.
Hoe bruut ook, dan dus de dood of de gladiolen. En bedden beschikbaar houden voor niet-covid spoedzorg om die mensen ook te helpen.
Ik zie geen andere manier meer om draagvlak te creëren en dan hopen dat het weer en de vaccinaties elpen de situatie niet te ver uit de hand te laten lopen.
Blijkbaar is de nood van niet-zorgmedewerkers belangrijker dan die van zorgmedewerkers geworden. Misschien kunnen we ze nog een applausje geven (ja, dat was sarcastisch)

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:07

IMANDRA schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik begrijp het heel goed als de horecazaken open gaan. Er wordt totaal geen perspectief geboden voor de horeca, terwijl andere dingen zoals kappers wel weer open mogen. En dat is overigens top voor de kappers natuurlijk! Maar ik kan me voorstellen dat de horeca (al maanden) met hun handen in het haar zit en dit hun laatste redmiddel is.

Ik zal zelf niet op het terras gaan zitten (vind het toch wel een risico), maar ik begrijp wel dat ze geen andere uitweg meer zien.


De horeca heeft andere oplossingen om nog aan inkomen te komen (afhaal, voedselpakketten met recept etc). Een kapper amper. Die kan zich niet ineens omvormen tot een winkel met haarspullen.

Dat is waar ja, daarom ben ik ook heel blij voor de kappers dat ze weer open mogen :)

Maar volgens mij komen veel horecazaken alsnog niet rond van afhaal en voedselpakketten enzo, toch? En wat DuoPenotti zegt, cafés zullen weinig hebben om af te halen. Dus die zullen het nóg zwaarder hebben.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:07

Jolliegirl schreef:
Brainless, dat zeg je wel, zie de quote. Wij zijn in discussie met elkaar en je benoemd "jij''
Dus ik voel mij dan aangesproken.

Maar als je mij dus niet bedoeld. Prima, dan is het goed.

Ik zeg toch echt duidelijk ALS en niet OMDAT.

Stel ik zeg: ALS jij te hard rijdt ben je een prutsmuts..
Dan hoef jij je niet aangesproken te voelen als je niet te hard rijdt.
Simpel en ik bedoel daar niets anders mee.

Anders zei ik wel: Ik vind je een prutsmuts OMDAT je te hard rijdt.

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:07

Ik vind het goed, terras lijkt me beter te handhaven dan parken en het is ook nog buiten. Plus misschien houden we dan nog wat horeca over, als ze de kans krijgen om lekker wat omzet te draaien.En ja, horeca heeft andere opties, maar afhalen mist het uitje, waardoor minder mensen het doen en de omzet nog steeds te beperkt is (als in, niet winstgevend). Hier zijn al meerdere zaken die normaal 6 dagen p.w open zijn en nu alleen in het weekend open zijn voor afhaal/bezorgen, puur omdat meer dagen niet rendabel is.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:08

secricible schreef:
Overigens denk ik wel dat op dot moment de horeca open laten gaan de enige optie is. De opstand is te massaal en mensen geloven er niet meer in.
Hoe bruut ook, dan dus de dood of de gladiolen. En bedden beschikbaar houden voor niet-covid spoedzorg om die mensen ook te helpen.
Ik zie geen andere manier meer om draagvlak te creëren en dan hopen dat het weer en de vaccinaties elpen de situatie niet te ver uit de hand te laten lopen.
Blijkbaar is de nood van niet-zorgmedewerkers belangrijker dan die van zorgmedewerkers geworden. Misschien kunnen we ze nog een applausje geven (ja, dat was sarcastisch)

Ik denk inderdaad helaas dat we op dat punt zijn aangekomen.
En dan is een terras open met strikte regels denk ik nog wel 1 van de veiligste opties van versoepelen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:11

Danielleeee_ schreef:
IMANDRA schreef:
De horeca heeft andere oplossingen om nog aan inkomen te komen (afhaal, voedselpakketten met recept etc). Een kapper amper. Die kan zich niet ineens omvormen tot een winkel met haarspullen.

Dat is waar ja, daarom ben ik ook heel blij voor de kappers dat ze weer open mogen :)

Maar volgens mij komen veel horecazaken alsnog niet rond van afhaal en voedselpakketten enzo, toch? En wat DuoPenotti zegt, cafés zullen weinig hebben om af te halen. Dus die zullen het nóg zwaarder hebben.


De meeste terrassen hebben volgens mij ook een keuken voor lunch/diner. Dan nog hebben die meer opties dan een kapper bijv (denk aan een pakket met drank en borrelhapjes). Ik wil ook niet beweren dat het voor alle zaken succesvol zou zijn om om te vormen naar afhaal, maar het kán wel. Ik ken hier wel een aantal restaurants die gewoon hun normale omzet weten te halen.

@Secricible: denk ik ook, maar dan wel met goed opgestelde regels vanuit OMT en RIVM om de schade zo goed als het kan te beperken. Maakt het niet verstandiger uiteraard, maar net als bij de maatregelen zelf is het nu kiezen tussen twee kwaden...

Maar, of het nu kan om omzet te krijgen of niet, opengaan zonder dat daar toestemming en regelgeving voor is gegeven is gewoon hartstikke stom en zorgt ervoor dat we alleen maar strengere maatregelen krijgen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:11

Kairos schreef:
Ik vind het goed, terras lijkt me beter te handhaven dan parken en het is ook nog buiten. Plus misschien houden we dan nog wat horeca over, als ze de kans krijgen om lekker wat omzet te draaien.En ja, horeca heeft andere opties, maar afhalen mist het uitje, waardoor minder mensen het doen en de omzet nog steeds te beperkt is (als in, niet winstgevend). Hier zijn al meerdere zaken die normaal 6 dagen p.w open zijn en nu alleen in het weekend open zijn voor afhaal/bezorgen, puur omdat meer dagen niet rendabel is.


:+ ik weet de cijfers niet, maar in mijn directe omgeving (prive en werk) wordt er véél meer bij lokale restaurants afgehaald onder het mom van 'support your locals'. Dus of minder mensen het doen.. ik betwijfel het eigenlijk.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:15

Ik snap dat de IC bedden en ziekenhuizen vol liggen, maar iedereen begrijpt toch dat Corona nooit meer weg zal gaan? Het is toch onmogelijk om op deze wijze, met deze maatregelen door te blijven gaan? Dat is niet menselijk meer.
De vaccinaties gaan niet voorkomen dat mensen ziek worden. Ze hebben altijd geroepen (en bewezen) dat je vaker ziek kan raken door Corona, dus dat je immuunsysteem deze ziekte niet onthoud. Waarom zou je immuunsysteem dan een vaccinatie wel onthouden? Ik begrijp dat oprecht niet.
Daarnaast is de horeca al superlang dicht en verzinnen mensen steeds nieuwe dingen om toch bij elkaar te komen. Dan wordt geen afstand gehouden en niet aan de maatregelen gedacht. Dan kun je beter zeggen dat ze de horeca moeten opengooien.
Scholen gaan straks ook weer open (weliswaar onmogelijk om op een school 1,5m afstand te houden, maar goed), dus de besmettingen zullen sowieso oplopen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:15

secricible schreef:
Blijkbaar is de nood van niet-zorgmedewerkers belangrijker dan die van zorgmedewerkers geworden. Misschien kunnen we ze nog een applausje geven (ja, dat was sarcastisch)

Ik vind dit een beetje flauw, eerlijk gezegd. Heel Nederland loopt op de tenen, mensen gaan eraan onderdoor, psychisch, financieel. Huiselijk geweld neemt toe. Waarom is die nood minder belangrijk?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:17

Ik ga niet en terassen die nu open gaan zijn aan mij hun klant kwijt. Zegt me iets over hun mentaliteit. En die gun ik mijn geld niet :n

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:18

Corona hoeft ook niet weg, coronavirussen zijn er altijd al. Er moet alleen voldoende immuniteit zijn om die IC's niet neet zo te belasten. En daar helpen vaccinaties wel degelijk bij.
Als je 85-95% van de mensen in het zkh kan voorkomen is dat toch gewoon een rekensom uit groep 3? Dan krijgt 5% het nog en een nog iets grotere groep krijgt het mild maar is de druk van de zorg. Dat is het doel.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 19:19

Dieselpaard schreef:
Ik snap dat de IC bedden en ziekenhuizen vol liggen, maar iedereen begrijpt toch dat Corona nooit meer weg zal gaan? Het is toch onmogelijk om op deze wijze, met deze maatregelen door te blijven gaan? Dat is niet menselijk meer.
De vaccinaties gaan niet voorkomen dat mensen ziek worden. Ze hebben altijd geroepen (en bewezen) dat je vaker ziek kan raken door Corona, dus dat je immuunsysteem deze ziekte niet onthoud. Waarom zou je immuunsysteem dan een vaccinatie wel onthouden? Ik begrijp dat oprecht niet.
Daarnaast is de horeca al superlang dicht en verzinnen mensen steeds nieuwe dingen om toch bij elkaar te komen. Dan wordt geen afstand gehouden en niet aan de maatregelen gedacht. Dan kun je beter zeggen dat ze de horeca moeten opengooien.
Scholen gaan straks ook weer open (weliswaar onmogelijk om op een school 1,5m afstand te houden, maar goed), dus de besmettingen zullen sowieso oplopen...


Door de vaccinaties zullen er toch veel minder mensen ziek worden of veel minder klachten krijgen en dus veel minder ziekenhuis opnames van corona patiënten

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:19

_San87_ schreef:
secricible schreef:
Blijkbaar is de nood van niet-zorgmedewerkers belangrijker dan die van zorgmedewerkers geworden. Misschien kunnen we ze nog een applausje geven (ja, dat was sarcastisch)

Ik vind dit een beetje flauw, eerlijk gezegd. Heel Nederland loopt op de tenen, mensen gaan eraan onderdoor, psychisch, financieel. Huiselijk geweld neemt toe. Waarom is die nood minder belangrijk?


Omdat die mensen alleen maar meer te lijden hebben als ze daarnaast geen medische hulp meer kunnen krijgen omdat de ambulances hun patiënten niet meer kwijt kunnen.
Of denk je dat dat psychisch en financieel gunstiger is?

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:20

IMANDRA schreef:
Kairos schreef:
Ik vind het goed, terras lijkt me beter te handhaven dan parken en het is ook nog buiten. Plus misschien houden we dan nog wat horeca over, als ze de kans krijgen om lekker wat omzet te draaien.En ja, horeca heeft andere opties, maar afhalen mist het uitje, waardoor minder mensen het doen en de omzet nog steeds te beperkt is (als in, niet winstgevend). Hier zijn al meerdere zaken die normaal 6 dagen p.w open zijn en nu alleen in het weekend open zijn voor afhaal/bezorgen, puur omdat meer dagen niet rendabel is.


:+ ik weet de cijfers niet, maar in mijn directe omgeving (prive en werk) wordt er véél meer bij lokale restaurants afgehaald onder het mom van 'support your locals'. Dus of minder mensen het doen.. ik betwijfel het eigenlijk.

Ik denk dat het er dan wel van af hangt, maar in mijn omgeving hoor ik veelal dezelfde verhalen helaas..

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:21

Dieselpaard

Ik denk (ben geen arts uiteraard) dat inderdaad Corona nooit meer weg gaat.
Maar wel dezelfde weg gaat bewandelen als nu de griep.
Mensen die zwakker zijn krijgen een coronaspuit, de rest niet.
Ja dan zijn er mensen die corona krijgen, net als nu een griepje, maar dat is in de meeste gevallen niet erg.
En ja er zullen corona doden blijven, zoals er ook griepdoden zijn.

Maar wel op de manier dat de zorg niet stil hoeft te liggen zoals nu.
dat ook gewone operaties weer door gaan.
Nu niet en dat is wel ernstig.
Maar dan moeten we nog even een rot tijd van nu door.
Maar mensen zijn ongeduldig, wat ik begrijp hoor. Maar in de meeste gevallen is het jammeren om luxe die gemist word, meer niet.

Voor de ondernemers een ander verhaal.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:25

Brainless schreef:
Mijn mening is.. tja dan trek ik maar een conclusie; als jij tegen de regels in toch op het terras gaat zitten heb je dus schijt aan de regels.
Zie niet in hoe je dat anders kan formuleren.


Dat kan je wel zeker op een andere manier formuleren, namelijk door gewoon op een normale respectvolle toon een discussie te voeren. 'De regels' zijn geen heilig geschrift waar niemand vragen over mag stellen en waar niet aan getwijfeld mag worden. Er is een groot verschil tussen legale en legitieme regelgeving. Ook een overheid doet dingen die achteraf gewoon niet de beste optie waren. Een complete bedrijfssector 0 perspectief bieden en op hele rare manieren omgaan met maatregelen vind ik zeker een goed moment om een beetje gezonde weerstand te bieden.

De hoeveelheid polarisatie in dit debat viel mij ook heel erg op bij de uitspraak in eerste aanleg van de voorzieningenrechter over de avondklok vorige week. Zó veel mensen springen daar direct op met wappie dit, wappie dat, overwinning voor de complotgekkies etc. Terwijl de rechter er een énorm sterk en goed onderbouwd verhaal over had. De Wbbbg is géén correcte grondslag geweest voor de avondklok. Er was geen sprake van een acute noodsituatie, het kabinet is daar juridisch gewoon echt de fout in gegaan, maar mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is zien daarin geen juridische fout, maar alleen maar us vs. them; je bent óf pro-alle-maatregelen, óf complotgek.

Ik twijfel wel of de horeca dan écht open gaat, want dat is vaker gezegd. Eerst zien, dan geloven. Maar ik vind het alleen maar gezond dat er wat weerstand komt en dat er meer ruimte komt voor een maatschappelijk debat.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:27

Eva_de_Beer schreef:
Brainless schreef:
Mijn mening is.. tja dan trek ik maar een conclusie; als jij tegen de regels in toch op het terras gaat zitten heb je dus schijt aan de regels.
Zie niet in hoe je dat anders kan formuleren.


Dat kan je wel zeker op een andere manier formuleren, namelijk door gewoon op een normale respectvolle toon een discussie te voeren. 'De regels' zijn geen heilig geschrift waar niemand vragen over mag stellen en waar niet aan getwijfeld mag worden. Er is een groot verschil tussen legale en legitieme regelgeving. Ook een overheid doet dingen die achteraf gewoon niet de beste optie waren. Een complete bedrijfssector 0 perspectief bieden en op hele rare manieren omgaan met maatregelen vind ik zeker een goed moment om een beetje gezonde weerstand te bieden.

De hoeveelheid polarisatie in dit debat viel mij ook heel erg op bij de uitspraak in eerste aanleg van de voorzieningenrechter over de avondklok vorige week. Zó veel mensen springen daar direct op met wappie dit, wappie dat, overwinning voor de complotgekkies etc. Terwijl de rechter er een énorm sterk en goed onderbouwd verhaal over had. De Wbbbg is géén correcte grondslag geweest voor de avondklok. Er was geen sprake van een acute noodsituatie, het kabinet is daar juridisch gewoon echt de fout in gegaan, maar mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is zien daarin geen juridische fout, maar alleen maar us vs. them; je bent óf pro-alle-maatregelen, óf complotgek.

Ik twijfel wel of de horeca dan écht open gaat, want dat is vaker gezegd. Eerst zien, dan geloven. Maar ik vind het alleen maar gezond dat er wat weerstand komt en dat er meer ruimte komt voor een maatschappelijk debat.

Heel goed verwoord en helemaal mee eens.