Project gezond - gezond eten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:37

Zijn er dingen bij die hij niet lust? Mijn vriend heeft tot nu toe niet een keer geklaagd, eerder het tegenovergestelde :D En er zit natuurlijk ook genoeg tussen wat ik zelf niet lust, maar dat maakt ik dan ook niet.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 18:39

Wat leuk.
Succes ermee en mijn ervaring is dat mijn vent gewoon mee eet. _O-


Hier starten we ook weer.
Even een 4 weken dip gehad, druk, aan vakantie toe en nu is alles weer normaal dus we gaan weer weer voor.
+2,5 in de afgelopen weken dus het valt mee.

Komende week nog vakantie dus kan ik mooi weer in het ritme komen.

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:53

Moska schreef:
Zijn er dingen bij die hij niet lust? Mijn vriend heeft tot nu toe niet een keer geklaagd, eerder het tegenovergestelde :D En er zit natuurlijk ook genoeg tussen wat ik zelf niet lust, maar dat maakt ik dan ook niet.


Vis, gekookte aardappelen, ui, sla en alle rauwe groente, prei, broccoli, pompoen en nog tal van andere groente. Ik kijk per week wat hij wel mee kan eten en dat maak ik voor ons drieën. Mijn dochter van bijna anderhalf eet mee met degene die het meest geschikt eet (of wat ze zelf kiest :') )

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:56

Ik lees al een tijdje met jullie mee. Heb vorige week het eerste boek binnen gekregen. Van het weekend boodschappen gedaan en de ‘ongezonde’ restjes opgemaakt. Vanaf morgen begin in met Project Gezond!

Voor zo lang ik het volhoud, heb de discipline van een dooie kip :')

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 21:07

Komt wel goed als je eenmaal in die flow zit.

Ik had 3 weken geleden het idee om spaghetti te maken zoals ik altijd deed met een zakje van honig en tomato frico... ik nam een hap.. gatverdamme wat zout. Echt niet lekker.
Je raakt gewend aan de pg smaken.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 21:14

Mando schreef:
Komt wel goed als je eenmaal in die flow zit.

Ik had 3 weken geleden het idee om spaghetti te maken zoals ik altijd deed met een zakje van honig en tomato frico... ik nam een hap.. gatverdamme wat zout. Echt niet lekker.
Je raakt gewend aan de pg smaken.


Ja echt erg is dat! Mijn huid is ook suuuper rustig sinds ik van alle kant en klare meuk afgestapt ben. Wij volgen het boek nog iedere dag qua avondeten. Overdag ook maar daar hebben we het boek nu niet meer voor nodig. Ik krijg het zomerboek binnenkort van mijn zus, weer wat nieuwe recepten om te proberen.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 21:15

Ik ga week 5 in en m’n huid is ook zo veel beter!
En we eten elke dag lekker. Was zo klaar met altijd hetzelfde eten want ik had geen inspiratie

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:14

Emori schreef:
Ik ga week 5 in en m’n huid is ook zo veel beter!
En we eten elke dag lekker. Was zo klaar met altijd hetzelfde eten want ik had geen inspiratie


Precies dezelfde reden waarom ik begonnen ben. Het afvallen was een mooie plus.

MarisdB
Berichten: 390
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:28

Is het recept van de traybake pannenkoek ergens online te vinden? Ik wil die heel graag maken maar ik kan het nergens vinden. Om nou voor dat ene recept het zomerboek aan te schaffen vind ik ook weer zo wat.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:22

MarisdB schreef:
Is het recept van de traybake pannenkoek ergens online te vinden? Ik wil die heel graag maken maar ik kan het nergens vinden. Om nou voor dat ene recept het zomerboek aan te schaffen vind ik ook weer zo wat.


Zie het in de app ook niet (ben wel nieuwsgierig trouwens).
Wellicht kun je deze vraag ook stellen in de besloten Facebook groep?

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:52

Volgens mij staat hij niet online :n

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:11

Zo, ik "schop" dit topic weer even omhoog.

Elke keer het idee gehad om aan de slag te gaan met PG, maar telkens kwam er weer wat tussen. Ik vind het ook moeilijk om niet te streng te zijn voor mezelf; ik wil het dan perse volgens de letter doen en als dat niet lukt, raak ik enorm gedemotiveerd. Poosje geleden besloten dat dat onzinnig is en ik ook al winst kan behalen als ik de avondmaaltijden volg en de dag zo veel mogelijk.. ennn dat werkt!


Afbeelding

Gisteravond hebben we de risotto met rauwe ham van de app op :9 Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar, maaaaaaar ik vond 'm wel te zout. Ik vind dat persoonlijk met best heel veel gerechten van PG.. Wij eten vrijwel zoutloos (toegevoegd), dus moet soms even zoeken naar verhoudingen die voor ons fijn zijn. :) Speelt ook wel mee dat wij onze kinderen laten eten via de Kleintjes-methode en we dus gewend zijn om pure smaken te eten.. dat verandert je smaakpalet toch wel :D

Overigens moet mijn partner momenteel alles doen qua koken, want ik ben op 15 september geopereerd aan mijn enkel en kan dus niet lopen of fatsoenlijk staan. Doffe ellende, want lekker bewegen komt er ook niet van, maar dat pakken we dan wel weer op als ik hersteld ben :)

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:19

@MarisdB zie je vraag nu pas, maar ik heb het zomerboek dus miss kan ik wat voor je betekenen als je het recept nog niet hebt.

@Blinnii wat goed dat je jezelf een schop hebt gegeven! Ik heb dat ook ff nodig :') onze kids eten bijna alleen groente als het stamppotachtig is, dus ik probeer nu savonds vaak iets te eten waarbij zij groente binnen krijgen en overdag voor mezelf PG aan te houden. Mn vriend viel veel te veel af dus voor hem is de kast nu weer meer gevuld, en vind het heel lastig om niet met hem mee te eten... dus daar moet ik opnieuw een weg in gaan vinden.
Sterkte met je enkel!

Kinke

Berichten: 20520
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:12

gewoon geen zout toevoegen en als het klaar is proeven of er zout in moet :)
Wij zijn deze week ook weer van start gegaan, weer een flinke schop onder de kont :D

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:23

Ik vind sommige gerechten ook aan de zoute kant, maar het helpt al een hoop om zelf geen zout toe te voegen, en bij bijv gebruik van een bouillonblokje de natriumarme versie te gebruiken.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:29

Ik maak het inderdaad ook met minimaal zout tussendoor en dan voeg ik het aan het einde toe op smaak.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:20

Wat leuk! Ik ben sinds deze week ook weer begonnen! Dit keer in boek 1, want toen ik naar buiten keek was de zomer wel heel duidelijk afgelopen :)) Ik doe de dagmenu's nu gewoon in mijn eentje en de avondmaaltijden eet het hele gezin mee. Inmiddels kan ik zelf ook weer lopen, dus ik hoop straks wel echt duidelijk af te vallen. Bij mijn vorige start ging het vrij moeizaam omdat ik toen bijna helemaal niet bewoog (knieblessure).

Ik ga het wel hier en daar iets aanpassen. Door mijn onregelmatige diensten kan ik niet altijd de maaltijd van die dag maken, dus ik heb nu een aantal maaltijden in de vriezer liggen die ik dan mee kan nemen naar mijn werk. Dan klopt het dagmenu niet helemaal met de avondmaaltijd, maar dat lijkt me geen enorm probleem eigenlijk.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:44

Boek 2 komt vandaag!
Boek 1 bijna uit, laatste week en ben ongeveer 4 kilo kwijt en heb lekker gegeten.
Niet altijd strak aan de menu’s gehouden maar was wel m’n grote leidraad. En zelfs man en kinderen hebben weinig geklaagd :')

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:38

Laura82 schreef:
Ik vind sommige gerechten ook aan de zoute kant, maar het helpt al een hoop om zelf geen zout toe te voegen, en bij bijv gebruik van een bouillonblokje de natriumarme versie te gebruiken.

Precies, dat moeten wij ook gewoon zo doen. Nu kookt partner en die volgt de recepten tot op de letter, maar ik vind het dan echt te heftig. Goed afgestemd koken komt wel weer, ik moet nu gewoon niet zo zeuren haha! :D

Ik zou dus al zo blij zijn als ik vier kilo afval net als jij Emori, dus ik moet er gewoon ietsje losser mee omspringen. Ik ben met dit soort dingen heel erg 'alles of niets' en uiteindelijk zit ik mezelf dan gewoon in de weg.. Slaat nergens op :+

Hoe is het nu met je knieblessure Goldenarrow?

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:29

Wel redelijk. Ben met de fysio bezig met krachtopbouw. Ik merk vooral dat ik gewoon helemaal niks meer gewend ben. Dus alles kost nu veel energie helaas. Maar de knie gaat wel heel duidelijk de goede kant op, dus dat is heel fijn :)

Hier vandaag de Aardappel (maar dan anders) gehad. Ik vond hem erg lekker :D

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:30

Mjammmm.. grote pan pepersaus gemaakt! Dat wordt smullen vanavond <3


Afbeelding


We gaan röstirondjes eten met witlof (+ham/kaas) uit de oven, ossenhaas met pepersaus en gebakken champignons en stoofpeertjes. Trekkkkk! :9

brudoe

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:11

Hallo, ik kom even binnen vallen. Ik wil ook project gezond gaan volgen. Door zwangerschap en chronisch ziek zijn, 35 kilo aangekomen.. zou fijn zijn als er weer een hoop af gaat. Helaas grijp ik door vermoeidheid vaak naar afhaal/makkelijk eten. Kunnen de sauzen ingevroren worden? Hopelijk vind ik weer mijn motivatie terug!

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:27

Ja hoor, die kan je zeker invriezen :) Veel van de overige maaltijden trouwens ook. Als ik wat overhoud vries ik het eigenlijk altijd in voor wanneer ik een late dienst heb. Dan past het misschien niet in het dagmenu, maar kan ik toch gezond eten zonder veel moeite te moeten doen die dag.

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:57

Ik meld mij hier ook!
3 jaar geleden volgens de menu’s van project gezond gaan eten, en voor ons ging er een wereld open. Wij aten alleen maar pakjes en zakjes (Knorr, Maggie, kant en klare sauzen etc).
Flink wennen, in het begin lijkt het veel werk maar als het eenmaal in je systeem zit totaal geen moeite!

Destijds gericht afgevallen omdat ik in trouwjurk wilde passen (wat gelukt is) daarna zwanger geweest en na de bevalling weer opgepakt. Bleek toch geen handige combi icm borstvoeding geven (viel te veel af en had te weinig voeding voor kind ondanks dat ik 1 kcal menu boven m’n behoefte at). Dus mee gestopt en toen de bv klaar was, was ik weer zwanger.
Inmiddels de nodige kilo’s erbij… na deze zwangerschap wil ik ook echt weer de menu’s volgen. Zo fijn en makkelijk dat je precies weet wat je nog kan, mag en gaat eten die dag!

Inmiddels 32 wkn zwanger dus ik lees vast mee. Overigens eten wij elke dag volgens de recepten avondeten. Alleen dan niet zo met het afwegen van kaas, vlees ed. Gewoon omdat het een hele fijne manier is om gezond te eten en voldoende groenten binnen te krijgen! Dus ik lees vast mee!

Op dit moment mis ik de risotto met rauwe ham heel erg…

Als wij weer gaan starten met de menu’s dan ga ik de app ook weer gebruiken. Vind dat wel zo ideaal, stuk fijner dan de boeken.

Kinke

Berichten: 20520
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:36

ik maak nu gewoon een weekplanning mbt het avondeten. Even in Excel zetten en de boodschappenlijst maken en noteren welke houdbaarheidsdatum de verse producten hebben.
Bevalt me erg goed, hoef niet meer te bedenken wat we gaan eten of producten vergeten :)
Vanavond broodje hamburger gegeten, zoooo lekker met die ui met balsamico azijn en honing