Op jonge leeftijd een kunstgebit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 15:37

Graag ben ik opzoek naar ervaringen van het nemen van een kunstgebit. Zeker het nemen van een kunstgebit op jonge leeftijd (ik ben 26)

Deze week heb ik zelf de keuze gemaakt toch een kunstgebit te willen. Zon 5 jaar geleden heb ik een trap in mijn gezicht gehad van een paard waarbij o.a 1 kant van mijn kaak verbijzeld is geweest. In het herstel heb ik slecht kunnen poetsen en na genezing begon ik te tandenknarsen.

Eerst had ik dit niet zo door het begon eerst met wat gaatjes, maar voor ik tijd (en geld) had braken volledige stukken van mijn tanden en kiezen langzaam af. Meerdere keren wortelkanaal behandelingen laten doen , laten vullen, kiezen laten trekken etc. Maar elk jaar ben ik terug bij af met pijn enorme pijn in mijn mond en een gebit waar ik dus echt niet blij mee ben. Naast het feit dat weinig tandartsen mij serieus namen, het kwam door suiker, de trap stond er los van , je moet gewooon beter poetsen etc.. zelfs een splint tegen het knarsen kreeg ik niet.

Vorige week was de druppel. Een van mijn voortanden brak volledig af op een tosti. Ik ben naar een andere tandarts gegaan en gevraagd of ik een kunstgebit mocht. En dit was zeker een optie. Maandag mag ik de kaakchirurg bellen voor een consult voor het trekken van mijn tanden.

Nu vind ik wel veel informatie maar wil graag ook ervaringen horen.

Hoe was het trekken, de napijn ? Het leren eten. Duurde het lang voor je weer vast voedsel kon eten ? Kan je weer alle woorden normaal uitspreken, wat staat me te wachten ? ,


Ik hoor het graag!

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 15:56


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:13

Geen ervaring, maar ik snap jouw overweging zeer goed. Is de optie implantaten niet voorbij gekomen?

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 16:17

Vayo schreef:
Geen ervaring, maar ik snap jouw overweging zeer goed. Is de optie implantaten niet voorbij gekomen?


Implantaten zijn voor mij nauwlijks te betalen, en ik ben bang dat ook die ik uit eindelijk in minn slaap kapot knars ...

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:25

Ik heb mijn boven gebit gekregen toen ik 23 was en onder een jaar of 4 later. Ik vond het echt reuze meevallen! Wat gevoelig nadien, is even doorbijten en wennen maar ik kan er nu alles mee eten en hoef me nergens meer voor te schamen. Ik ben er erg blij mee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:27

Hier nog iemand die op jonge leeftijd een bovenprothese heeft gekregen. Inmiddels heb ik 6 implantaten en een steg waarop de prothese rust. Superfijn!

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:39

Wow, geen ervaring maar ik kan me goed voorstellen dat die voortand echt de druppel was.
Wat een frustratie en pijn in je mond is echt niet te doen.
Zet 'm op TS!

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:01

Is het wennen? Absoluut, is het gevoelig in begintijd etc, zeker weten.

Maar ik heb geen seconde spijt, pijnvrij gebit is zoveel waard!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:02

En ook belangrijk: Ik durf weer te lachen! :))
En geen hoofdpijn meer door de zenuwpijn! *\o/*

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:03

Cayenne schreef:
En ook belangrijk: Ik durf weer te lachen! :))
En geen hoofdpijn meer door de zenuwpijn! *\o/*


Yes and yes!!

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:11


jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:43

Ik werk als Tandtechnieker, wij maken veel immediaat protheses. Ik kan je wel vertellen dat de eerste paar maanden na het trekken behoorlijk vervelend kunnen zijn. Houd dat zeker in je achterhoofd. Wij hebben patiënten die nergens last van hebben maar ook patiënten die wekelijks op de stoep staan met pijn klachten. Je krijgt een "kunstof bakje" op je net getrokken wonden geplaatst, soms bellen er al patiënten als ze nog op in het ziekenhuis liggen waar ze net de tanden getrokken hebben dat de prothese niet goed zit :\ . Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Meestal wordt en na 2 weken een zachte tijdelijke laag (soft liner) in de prothese gedaan. Hier kan je weer even mee vooruit, na zo'n 3 maanden wordt er een nieuwe kunstof laag in je prothese geperst (rebasing). Je kaak is dan al een groot gedeelte geslonken. Wij adviseren dan om na 1 jaar een nieuwe prothese aan te laten meten, dan is bij de meeste mensen de kaak wat rustiger en krijg je minder veranderingen. Sommige mensen vinden hun nood prothese zo fijn dat ze deze behouden. Zoek een goede tandarts / technieker die je goed kan begeleiden in het traject en je alles duidelijk uit kan leggen. Hopelijk heb je straks veel minder last van je tanden. Succes ermee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:49

Bij mij bleef de vorm continu veranderen omdat mijn kaakbot echt enorm geslonken is. Dus er moest geregeld iets aangepast worden.
Daarom is er gekozen voor implantaten in combinatie met een steg (schrijf ik dat zo goed?). Mijn implantaten zijn bij de eerste kaakchirurg helaas heel slecht gezet (verkeerde en verschillende maten) waardoor ze er continu uitvielen. Nu zitten ze gelukkig als een huis.

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:53

Ik heb geen heel nieuw gebit maar onder wel sinds 3 weken implantaten. De schroeven zitten er nu in en woensdag hoor ik hoe verder ik lees dus even hier mee .

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:55

Tegenwoordig doen de verzekeringen nogal moeilijk met implantaten goedkeuren :roll: terwijl er patiënten soms zo mee geholpen zouden zijn kwa ongemakken. Wij maken ook geregeld protheses op implantaten op steg of met drukknoppen. Volgens mij moet je nou zeker 1 jaar met een normale prothese lopen en dan kan je de aanvraag gaan starten voor implantaten.

Wel fijn dat het bij jou nou super zit cayenne

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:59

Sinds 2011 is mijn gebit eruit en prothese erin en 2012 implantaten gezet, 4 boven en 2 onder.
Moet zeggen dat ik het reuze mee vond vallen, op 1 implantaat na die losliet maar die is er opnieuw ingezet.
Hoorde alleen van de tandtechnicus afgelopen week dat mijn onderkaak best aan het slinken is.

Hoe onderhouden jullie je implantaten?

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:01

chanicha schreef:
Sinds 2011 is mijn gebit eruit en prothese erin en 2012 implantaten gezet, 4 boven en 2 onder.
Moet zeggen dat ik het reuze mee vond vallen, op 1 implantaat na die losliet maar die is er opnieuw ingezet.
Hoorde alleen van de tandtechnicus afgelopen week dat mijn onderkaak best aan het slinken is.

Hoe onderhouden jullie je implantaten?


Ga eens langs de mondhygiënist, misschien dat deze wat voor je kan betekenen.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 18:03

Dankjewel al voor jullie reacties. Doet even goes !

Ik heb er ook wel heel goed over nagedacht (ook i.v.m tandartsangst) ik heb bij mijn schoonvader het traject iets wat gevolgd , bij hem was het moeilijk, eten was pijnlijk etc maar weet wel dat hij er nu heel erg blij mee is.

Ik heb gelukkig een hoge pijngrens, dus daar maak ik mij opzich nog niet eens het drukst om.. Denk ik

Vooral benieuwd ivm eten en spreken. Mijn schoonvader is enorm veel afgevallen (voor hem ook eigenlijk wel goed geweest en voor mij precies het zelfde )

Waar moet ik aan denken met wat voor eten. Hoe kom je aan al je voedingstoffen ala je alleen vloeibaar kan eten. Alles in de blender lijkt me super goor

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:05

jen schreef:
Tegenwoordig doen de verzekeringen nogal moeilijk met implantaten goedkeuren :roll: terwijl er patiënten soms zo mee geholpen zouden zijn kwa ongemakken. Wij maken ook geregeld protheses op implantaten op steg of met drukknoppen. Volgens mij moet je nou zeker 1 jaar met een normale prothese lopen en dan kan je de aanvraag gaan starten voor implantaten.

Wel fijn dat het bij jou nou super zit cayenne


Ik had eerst drukknopen, maar die zorgden er ook voor dat de implantaten er eerder uit kwamen :=
De verzekering deed gelukkig totaal niet moeilijk, maar de tandarts had ook een uitgebreid rapport geschreven waarom het nodig was.

Chanicha: Ik poets de implantaten gewoon met de electrische tandenborstel.

Team_Sublime: Ik heb ook enorme tandartsangst en een traject gevolgd. De gehemelteprik is niet leuk, maar daarna voel je er weinig meer van.
Met spreken had ik totaal geen problemen. Soms heb ik zelfs mijn prothese niet in om mijn mond even rust te gunnen, maar als ik dan iemand moet bellen horen ze het verschil niet eens :+
Qua eten viel me alles mee. De eerste dagen at ik vooral soepjes, shakes, yoghurt met banaan etc, maar al snel kon ik bijna alles weer eten. Alleen appels afbijten en hele harde dingen gingen bij mij niet goed, maar dat kwam ook omdat mijn kaak zo snel van vorm veranderde en het bot zoveel slinkte dat de prothese steeds niet goed paste en ik blaren in mijn mond kreeg. Maar dat is echt uitzonderlijk hoor!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:05

Ik heb zelf als tandarts assistente gewerkt en ben zoals meeste tandartsen niet pro kunstgebit als het niet expliciet nodig is.

Ik snap in jouw situatie wel waarom je deze keuze hebt gemaakt. Ik vind het ook schandelijk dat de tandarts niet eerder adequaat heeft ingegrepen om je gebit te redden.

Om je vraag te beantwoorden, de meeste mensen zien het als een opluchting. Maar hou er wel rekening mee dat het niet meteen goed zit. Ik heb ook huilende patiënten in de stoel gehad die het allemaal anders hadden verwacht

Schroom vooral niet om met vragen de tandarts of kaakchirurg te bellen, ook als je hem al hebt!

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:19

Wat mij tegen is gevallen is mijn verzekering. Totaal kosten zijn 6700 euro de verzekeraar is nu bezig en ik krijg als ik erg veel geluk heb Max 450 euro terug en dat met meest uitgebreide pakket .

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:36

Dat is wel belachelijk veel viphorse!
Bij mij heeft de kaakchirurg het aangevraagd bij de verzekering en het heeft me nog geen 200 euro gekost, ER was al op.
Idem met de implantaten.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:41

Jeetje wat vervelend zeg en wat een pijn moet jij gehad hebben.
Persoonlijk zou ik niet gaan voor kunstgebit maar implantaten.

Desnoods met een lening, ik herken elke kunstgebit en zou niet willen dat zoiets mee overkomt.
Vooral de ziekenfonds kunstgebitten zijn afschuwelijk net zoals brilletjes en gehoorapparaten.
De betere items moet je zelf flink mee betalen

Kunstgebit gaat ook niet je hele leven mee, implantaten wel ( als je niet valt oeps schade krijgt)

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:46

Dat ligt ook aan welke tandtechnicus je hebt.
Ik heb echt geen eenheidsworstgebit en mijn moeder bv wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:51

viphorse schreef:
Wat mij tegen is gevallen is mijn verzekering. Totaal kosten zijn 6700 euro de verzekeraar is nu bezig en ik krijg als ik erg veel geluk heb Max 450 euro terug en dat met meest uitgebreide pakket .


Dat is echt bizar veel! Het heeft mij hier ook niet meer als 150 euro gekost en mijn totale traject inclusief implantaten heeft in totaal meer als 20.000 euro gekost.
Bijna alles is dus gelukkig vergoed! Maar het was bij mij ook wel echt heel erg noodzakelijk voor mijn gezondheid en misschien scheelt dat ook?

Een goede tandtechnicus kan echt een prachtige prothese maken hoor! Dan zie je ECHT geen verschil!