Knorrende maag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:02

Of wat het dan ook is :') Knorrende maag, geluidmakende darmen of whatever. Geen idee of hier tips voor zijn, heb Google al geraadpleegd _O-

Ik heb dit zo vaak. Het begint nog net niet te beheersen over mijn leven. Gelukkig. Maar irritant en gênant is het wel. Dat je in een doodstil examenklas zit, onder een vergadering waarin stille momenten vallen en je maag knort. Prima voor 1 keer, maar als het zo hard gaat dat je bijna bang wordt voor het volgende stille moment en dat zorgt er voor dat hij maar blijft knorren.

Het lijkt wel een beetje op een bloos probleem. Hoe harder je je in de bochten wringt zodat het niet gebeurt, hoe meer het juist gebeurt. En daarbij moet je er gewoon doorheen. Schijt aan alles , verstand op 0 en gewoon doen alsof er niks is. Dat werkt bij blozen misschien. Maar in mijn hoofd werkt dit echt niet bij een stille vergadering waar volgens mijn oren iedereen hoort wat je buik doet. Dan kan je echt je verstand niet op 0 zetten en doen alsof het niks is. En zeker niet als het 10 keer gebeurt. :')

Hebben jullie tips er tegen? Kauwgom eten werkt juist tegendraads als ik het goed heb. Had daarvoor juist nog genoeg gegeten dus het is zeker geen honger. Het is meer dat ik er bang van wordt waardoor het gebeurt geloof ik :')

Hebben jullie zoiets? Ik hoor vaak verhalen over blozen, buik knorren, alles wat met zenuwen te maken heeft vaak. Dus ik open dit topic niet alleen voor tips tegen buikknorren, maar ik ben wel benieuwd naar soortgelijke verhalen of waar jij last van heb :D

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:05

Ik had het vroeger altijd. Bij mij was het een kwestie van meer te eten of te snoepen tussendoor.
Uiteindelijk is het vanzelf weggegaan na een tijdje. Enige dat is veranderd is dat ikzelf veel meer bewoog. Mss dat dat de darmen voldoende stimuleerde om zich ook de rest van de tijd te gedragen ofzo, geen idee.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:07

Ik moet maar weer gaan hardlopen denk ik :')

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:10

Ben je bekend met een spastische darm?
Ik had het ooit eens op excursie in de snijzaal. Helaas kon ik de doden niet de schuld geven ze waren al heel lang dood :')
Knorrende darmen kunnen met je peristaltiek te maken hebben.
En het is idd heel irritant en beschamend

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:14

Ik wou soms dat iedereen wat normaler deed over dingen die heel gewoon zijn. Een knorrende maag kan ook zijn dat je darmperistalstiek gewoon goed aan het werk is.

En liever een scheetje voor iedereen dan buikpijn voor mij alleen.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:20

Ik heb en had het ook altijd. Is lucht. Heb er ook vaak echt last van. Probeer te voorkomen dat je lucht inslikt door: goed en rustig te kauwen, langzaam eten en drinken, neem geen koolzuurhoudende dranken en geen dingen als kauwgom.

Dat helpt wel wat, maar het blijft vervelend.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:22

Gewoon niet zo op letten en je zeker niet voor schamen. Je hoort het zelf altijd veel harder dan de mensen om je heen. Wees blij dat je darmen goed werken :)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:26

Ik heb het ook, juist altijd bij stress. Wat een klein beetje helpt is om niet vlak voor het stressvolle ding eten. Juist nieuw eten in mijn buik geeft extra hard geluid.
Thee drinken helpt ook een beetje..

Maar helaas heb ik geen oplossing ervoor gevonden

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:39

purny schreef:
Ben je bekend met een spastische darm?
Ik had het ooit eens op excursie in de snijzaal. Helaas kon ik de doden niet de schuld geven ze waren al heel lang dood :')
Knorrende darmen kunnen met je peristaltiek te maken hebben.
En het is idd heel irritant en beschamend

Nee! En ik heb het helaas ook alleen op ongemakkelijke momenten :+

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:40

Hevonen schreef:
Ik heb en had het ook altijd. Is lucht. Heb er ook vaak echt last van. Probeer te voorkomen dat je lucht inslikt door: goed en rustig te kauwen, langzaam eten en drinken, neem geen koolzuurhoudende dranken en geen dingen als kauwgom.

Dat helpt wel wat, maar het blijft vervelend.

Thanks! Zal eens proberen om kauwgom en frisdrank te vermijden voor een vergadering en thee te drinken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:56

“Oh, de gaatjes lopen vol” als iedereen je aankijkt :D

Is inderdaad darmperistaltiek en dat is een heel normaal fenomeen. Gelukkig maar, als je peristaltiek het niet doet heb je een groter probleem, zeg maar.
Stress en zenuwen hebben invloed op die peristaltiek, dus hoe drukker jij je erover maakt, hoe meer herrie die darmen gaan maken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:54

Mijn vriend heeft het ook, vooral snachts :') echt bloedirritant als je probeert te slapen >;)
Ik weet helaas geen oplossing -O-

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:02

iedereen heeft dat toch.
ik moet er vaak wel om lachen, mijn darmen maken soms echt de mafste geluiden :')
of dat we net op het werk in overleg zitten en je van een andere grappige geluiden hoort.
niet erg, juist leuk :D

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 22:22

Nu ik er op let wordt het alleen maar erger -O- :') Heb zaterdag een 'coronaproof vergadering ' met een aantal. Dat wordt wat _O-

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 22:23

ellepel schreef:
iedereen heeft dat toch.
ik moet er vaak wel om lachen, mijn darmen maken soms echt de mafste geluiden :')
of dat we net op het werk in overleg zitten en je van een andere grappige geluiden hoort.
niet erg, juist leuk :D

Ja moest altijd wel lachen als iemand dat vroeger onder een toets had :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:36

Ligt misschien ook een beetje aan wat je hebt gegeten. Mijn darmen maakten altijd veel geluid 's middags na een lunch met 1 of 2 witte pistoletjes. Met een glutenintolerantie is dat niet de beste keuze ...
Zo ook met het eten van een handje gebrande amandelen voor de eiwitten. Dat vinden mijn ingewanden ook een minder handige keuze waartegen geprotesteerd wordt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:00

Oude trucje: je darmen "masseren" door je ademhaling te overdrijven.
Dus bij 'in' echt een bolle buik maken - bij 'uit' een deel van je buik een soort van plat knijpen.
... met wat mazzel ben je de peristaltiek voor.

En op een rustig moment (weekje thuiswerken oid) zou je een kuurtje darmflora kunnen doen (iets fatsoenlijks van de drogist, symbiolac oid) (de eerste week kan het erger worden).

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 14:05

Ga dat eens proberen :D Heb gelijk maar eens kamille thee gehaald. Heb namelijk ook hooikoorts en een beetje stress op dit moment, dus 3 klappen in 1 :')

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:53

Ik schop mijn eigen topic even omhoog. Waar ik hoopte dat dit niet uit zou lopen liep helaas wel uit.

Beetje twijfelen of ik dit wilde delen op bokt maar hoop dat er wellicht iemand is die er ervaring mee heeft. Heb ook hulp maar dat helpt tot nu toe helaas niet.

Het is een beetje tot een angst uitgelopen. Zodra ik bij een vergadering ben, met iemand praat waar stiltes vallen, op stille plekken, komt de angst. En als ik er bang voor ben gebeurt het juist. M'n buik gaat echt als een tierelier te keer en het heeft al een paar keer gezorgd voor paniekaanvallen helaas. Ik vermijd niet, ik ga nog steeds overal heen maar het beheerst me verschrikkelijk. Ik schaam me dood en het lijkt nooit op te houden. Acceptatie is het woord maar ik kan het op dat moment dat het gebeurt gewoon níet accepteren. Heb van alles geprobeerd, iberogast, kamille thee, alles wat maar goed is voor je darmen. Slik magnesium, dat helpt bij de paniek en sindsdien heb ik niet echt meer de paniek gehad. Maar de spanning zit soms zo hoog waardoor het gebeurt en het beheerst gewoon mijn hele leven.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:56

Ach wat vervelend.

Ik kan het heel goed begrijpen, alleen heb ik het niet bij een knorrende maag.

Heb je al met een psycholoog of huisarts gepraat?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:59

Yes de POH. Heb nu bijna de module afgerond maar nog geen steek veranderd helaas.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:00

Check even je pb :o

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:17

He wat rot zeg! Even een domme vraag misschien maar is het van de honger of gebeurt het ook als je net hebt gegeten?

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Knorrende maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:23

Ik had dat dus op school altijd, uiteraard tijdens toetsen :+

Schaamde me er toen heel erg voor, omdat ik al dik werd genoemd en ik het idee had dat klasgenoten dachten 'heeft die dikke weer honger'

Nu knorren ze nog steeds regelmatig, maar heb er geen last meer van. Is gewoon iets heel normaals. En vaak ook niet eens teken van honger/trek

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:24

pumpina schreef:
He wat rot zeg! Even een domme vraag misschien maar is het van de honger of gebeurt het ook als je net hebt gegeten?

Gebeurt enkel als ik er spanning voor heb /bang voor ben. Zodra ik thuis ben is het over. Soms hele dag geen last van tot ik denk oliebol, tijdens een bezoekje ergens en dan begint het.