Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

 
Profiel   

Heeft dit iets met bepaalde kristallen in het oor/evenwichtsorgaan te maken?
Daar heeft mijn moeder last van gehad. Volgens mij nu al een hele tijd niet meer, ik moet eens vragen hoe ze daar vanaf is geraakt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:31 



 
Profiel   

Ja dat klopt, de website van thuisarts.nl zegt over BPPD het volgende:

Citaat
We denken dat positieduizeligheid ontstaat als er gruis in die vloeistof zit. Het gruis bestaat uit kleine kalkkristallen die in het evenwichtsorgaan thuishoren, maar zich hebben verplaatst. Dat kan gebeuren ook zonder duidelijke oorzaak.


Met de Epley-beweging kun je de kristallen (vaak) weer in hun "normale" positie krijgen, of het trekt vanzelf weg (dat is nu bij mij het geval).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:38 



 
Profiel   

Klopt, bij mij was het ook gruis.
Ik had geen oorontsteking of oorpijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:53 



 
Profiel   

Ik werd hiermee wakker de eerste dag op mijn vakantie. Vre-se-lijk. Uiteindelijk een week mee rondgelopen en echt kaken op elkaar als ik ging liggen (daarna werd het wel minder), uiteindelijk weekend thuis en smaandags naar de dokter, die deed zo iets dat je ineens naar achter wordt 'geduwd' ofzo. Toen was ik er eigenlijk vanaf. Het was toen overigens al wel veel minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 16:20 



 
Profiel   

Vraag....
Ik denk dat het bij mij te maken heeft dat ik op mijn buik slaap en mijn hoofd/nek gedraaid liggen.
Zijn jullie ook buikslapers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:13 



 
Profiel   

Ja, ik ben echt een buikslaper. Zou goed kunnen hoor, dat dat er iets mee te maken heeft.

Vandaag gaat het goed! Hoofdpijn is weggetrokken en minder moe. Alleen als ik (te) snel beweeg nog wat licht in mijn hoofd, maar daar is mee te leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:11 



 
Profiel   

Ik kreeg het ook zo'n 8 jaar geleden voor het eerst, op m'n verjaardag werd ik ermee wakker. Ik kon niet opstaan, niet lopen, niet zitten, zelfs niet liggen, en vooral eigenlijk niet bewegen zonder dat ik in een achtbaan zat. Toen natuurlijk geen idee wat het was, naar de huisarts, die misselijkheid tabletjes gekregen idd, hij vermoedde een ontsteking op mijn middenoor maar had totaal geen pijn, later is dan toch die bppd vastgesteld. Het was met een week ongeveer weer over. Zo erg als die eerste aanval is het nooit meer geweest, maar ook hier komt het in periodes van erge stress en vermoeidheid weer wat terug, als ik mijn hoofd dan een beetje kantel en draai. Ik ben ook een buikslaper..

Sterkte, gelukkig gaat het al beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:40 



 
Profiel   

Ik heb hier nooit van gehoord, dat het zo genoemd werd iig. Maar lijkt erop dat ik dit ook heb.

Op mijn 17 een hersenbloeding gehad, een daaraan (oa) een evenwichtsstoornis overgehouden. Ik kan inmiddels weer paardrijden en fietsen, maar niet meer zoals voor die hersenbloeding. Ik ben mij constant aan het herstellen qua evenwicht, constant de balans vinden. Beweeg ik ineens, word ik ook echt duizelig en zie niks meer. Dit is op het paard, maar vooral in bed wanneer ik lig en me ineens omdraai. Ene keer gaat het redelijk normaal, andere keer komt er een golf van misselijkheid en moet ik echt even heel stil liggen, verkramp dan ook omdat het een rotgevoel is, alsof het zo sneller wegvloeit.

Overigens is het erger wanneer ik moe ben, en het donker is. (Dan loop ik letterlijk tegen muren op)

Ben nog maar 1 keer gevallen hierdoor, maar had toen ook nog een oorontsteking en draaide me om terwijl ik mijn ogen dicht had: lag sneller op de grond dan dat ik in de gaten had dat ik viel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 11:24 



 
Profiel   

Het klinkt bij jou meer als een permanent iets, mede door je hersenbloeding.

Bij de meeste echter is het van tijdelijke aard door die verschuivende kristallen.
Als die weer op hun plaats zitten gaan de duizeligheid en de aanvallen weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:34 



 
Profiel   

Citaat
Het evenwichtsorgaan is dus iets verstoord en ik loop alsof ik teveel gedronken heb.

Dit is mij wel erg bekend en drink zelden wat en anders alleen thuis. Maar thuis weinig last van.

Trouwens nooit een diagnose gehad hoe of wat, maar heb ook oorsuizen. Sommigen dingen moet ik gewoon eerst goed nadenken, want anders ben ik gerust duikboot richting grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:55 



 
Profiel   

Onali schreef
Het klinkt bij jou meer als een permanent iets, mede door je hersenbloeding.

Bij de meeste echter is het van tijdelijke aard door die verschuivende kristallen.
Als die weer op hun plaats zitten gaan de duizeligheid en de aanvallen weg.

Het is idd permanent. Maar dus wel heel verschillend in welke mate.

Maar volgens mij komt het niet door die kristallen bij mij, maar idd hersenschade. Mijn moeder had een hersentumor en had dezelfde evenwichtsstoornis toen.

Maar zoals wat jullie beschrijving bij te snel draaien en dan plotseling misselijk worden (echt een aanval) dat heb ik dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 14:01 



 
Profiel   

Ik heb het vooral als ik op mijn rug slaap en mijn hoofd te ver achterover ligt.

Ik word dan wakker in een kamer die om me heen draait %)

Soms voel ik het overdag ook aankomen, ik neem dan een tabletje Cinnarizine en meestal trekt het dan weg en eindigt het niet in een duizelpartij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 11:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen