Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25183
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:15

Ik heb mijn bekken op 3 plekken gebroken en zit nu met 7 cm lange schroeven in elkaar :+
Daarbij had ik ook nog 2 wervels gebroken en dat was wel mijn ergste ongeluk.

Verder alleen maar gescheurde enkelbanden, heel veel kneuzingen, blauwe ogen, blauwe nagels en dikke vingers enz enz. Ik heb het allemaal niet bijgehouden. It’s all in the game.

axel_1997

Berichten: 1795
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:16

zijn er geen maneges die vallessen aanbieden?
ik heb het vallen bij judo geleerd en daar heb ik veel lol van gehad.
als je de technieken eenmaal reflexmatig toepast maakt het eigenlijk niet meer uit of je van je voeten, van je fiets of van je paard valt, de technieken blijven functioneren. dan kan het natuurlijk nog mis gaan. maar het scheelt toch.

Morrie

Berichten: 22339
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:22

Fitzroy schreef:
Ik heb mijn bekken op 3 plekken gebroken en zit nu met 7 cm lange schroeven in elkaar :+
Daarbij had ik ook nog 2 wervels gebroken en dat was wel mijn ergste ongeluk.

Verder alleen maar gescheurde enkelbanden, heel veel kneuzingen, blauwe ogen, blauwe nagels en dikke vingers enz enz. Ik heb het allemaal niet bijgehouden. It’s all in the game.

dat ongeluk van jou herinner ik me nog wel, dat is me altijd bij gebleven, vreselijk!

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:22

Oei wat een heftige dingen allemaal! En beterschap!

Mag ik me ook aanmelden als brokkenpiloot?
Ik ben een ongeluksdiertje haha. ik heb een keer mijn arm op 4 plaatsen gebroken, waarbij mijn onderarm verbrijzeld was door een val op de bak rand van een eigenwijze Fjord op de manege.
Nu ik mijn eigen paard heb, heeft ze me er een keer in haar rodeo bui zo hard eraf geflikkerd dat ik mijn rug brak ;(
En heel wat lompe acties als je paard wassen en vervolgens zelf op je bek gaan van het glibberige matje (stond mijn paard gelukkig niet op) Dusjaa ik Join graag de club! *\o/*

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:32

Ik heb wel valles gehad, maar daar heb je weinig aan als je overlopen wordt. En soms gaat iets zo snel of raar dat ik alles wat ik geleerd had niet kon doen want toen lag ik al of was niet helemaal helder door eerst hoofd ergens tegen aan te klappen voordat ik op de grond kwam. Ik weet niet eens meer hoe vaak ik gevallen ben en 9 van de 10 keer mooi gevallen en niks aan de hand behalve spierpijn enzo, maarja die ene keer telkens...

Het stomme is dat ik best heel vaak gevallen ben en de ernstige dingen waren niet eens vanwege hard vallen oid, maar juist overlopen worden. Maar 1 keer echt alleen van het vallen.

En mijn moeder brak haar rug door op een hele banketstaaf manier er af te glijden. De keren dat ze echt viel had ze behalve wat blauwe plekken niks.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:42

Twee in de afgelopen paar maanden. De eerste , een ongelukkige val van mijn nieuwe paard die ik precies een week had. Twee ribben gebroken ,de rest zwaar gekneusd.

En een paar weken geleden een trap vol in mijn gezicht van mijn oude paard (met ijzers....) Schade viel eigenlijk reuze mee, maar goed paar hechtingen en de zwellingen zijn nu aan het wegtrekken.

axel_1997

Berichten: 1795
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:48

natuurlijk dat zeg ik ook 'het kan nog steeds mis gaan.' en het doet niets tegen een een paard dat over je heen loopt. maar dat geldt ook voor je cap. het gaat er om de kans op ernstig letsel te beperken. en het werkt pas echt goed als je de techniek gedrild hebt tot het een reflex wordt. dan handelt je lichaam zonder dat je daar zelf erg in hebt. tijd om te denken is er niet.

Anoniem

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:50

Valt mee, gebroken neus door mijn cap :+ Maar zonder cap had ik waarschijnlijk een deuk in mijn schedel gehad, viel nu op mijn cap en die gleed op mijn neus.. Ik was net te jong om hem zo te zetten, dus volgende dag is ie onder narcose gezet.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:11

axel_1997 schreef:
zijn er geen maneges die vallessen aanbieden?
ik heb het vallen bij judo geleerd en daar heb ik veel lol van gehad.
als je de technieken eenmaal reflexmatig toepast maakt het eigenlijk niet meer uit of je van je voeten, van je fiets of van je paard valt, de technieken blijven functioneren. dan kan het natuurlijk nog mis gaan. maar het scheelt toch.

Ik heb de groene band van judo.Maar bij vallen van paarden zijn de omstandigheden vaak heel anders dan op de judomat ,en zo bizar dat je er niet op kunt trainen.Natuurlijk zal een judo-opleiding wel iets schelen.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:53

10jaar m’n eigen paard en uiteraard wel eens gevallen maar nooit niks ernstigs, 1x samen met m’n paard gevallen vanuit volle draf, waarbij ze met het rechtkrabbelen met 2 hoeven op me is gaan staan. 1 op m’n schaambeen en gelukkig afgeschampt en 1 op m’n scheenbeen. Een tijdje heel moeilijk kunnen zitten, had alle kleuren van de regenboog maar gelukkig dat ik er niet meer van heb overgehouden.
Dat was trouwens tijdens de opening van een nieuwe ruiterroute met een hoop vrienden, we waren nog 7km van de trailers verwijderd dus ik moest terug op m’n paard, draf ging niet, dan maar stap en galop gedaan :') en toen nog een uur met de trailer naar huis rijden -O-


In november 2020 mocht ik eens met een trekpaard van een vriend gaan rijden, lekker rustig in het bos aan het stappen.
Ineens struikelde het paard en kon der eigen gewicht niet meer tegenhouden ze is toen met haar volle trekpaardgewicht op men been terecht gekomen, toen lag ik op de grond, paard wou rechtkrabbelen maar maakte terug aangestalte om te vallen ze zou dan helemaal op mij vallen. Gelukkig kon ik haar snel een tik met de zweep geven waardoor ze toch ineens opsprong. ( lang nachtmerries gehad over dit stuk)

En dan lig je er en voel je dat het foute boel is, ik voelde direct dat er iets met m’n enkel en knie was.
Hele tijd blijven liggen maar toch maar opgestaan, kon niet op dat been steunen. Beste optie was om terug op het paard te gaan zitten en zo naar stal te rijden aangezien stappen niet ging, kan me ook niet goed meer herinneren hoe ik erop ben geraakt, beest is ontzettend groot :')

Op stal ijs gelegd en met de auto nog 40min naar huis moeten rijden, gelukkig was het m’n linkerbeen en heb ik een automatic anders had dat niet gelukt.
Savond naar spoed geweest.

Bleek m’n ligament gescheurd en m’n kruisband uitgerokken, achteraf gezien heel goed vanaf gekomen, al heb ik er nu nog soms last van.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:10

Ik heb vooral de laatste jaren wat stomme dingen gehad...

Kaak uit de kom (paard schrok en kwam met zijn hoofd omhoog)

Elleboog gebroken na een val onder mijn pony in de sloot.

En de laatste keer ben ik er erg goed vanaf gekomen met een flinke hersenschudding. Het had anders kunnen aflopen aangezien ik bewusteloos lag en gasping had.
Gelukkig kwam ik daar zelf uit.

Maar toen ik zelf bhver werd schrok ik toch wel omdat ik nu weet dat dat heel anders af had kunnen lopen!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:12

In beugel blijven hangen en daardoor enkelbanden heerlijk inscheuren :')
Zeer waarschijnlijk zwaar gekneusde of scheurtje in de ribben
En keer paard op mn onderbeen gaan staan daardoor tot 2x toe hele dikke blaar op mn been omdat t vocht niet wegliep

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:22

Alleen een gebroken pols gehad ooit. :')

marleen_88

Berichten: 14131
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:27

Oef, wat een heftige dingen allemaal zeg. Klinkt pijnlijk.

Ik heb bij een val spierdystrofie door trauma opgelopen, met paar flink verrekte en gescheurde enkelbanden. Paard schrok van een blaffende hond op een erf. Ik werd gelanceerde en landde op mijn linkervoet. Voelde niet best, maar meteen weer opgestapt en naar huis gereden. Ik liep met krukken tijdens mijn VO examen. Dat is inmiddels 17 jaar geleden.

Verder is alles met een sisser afgelopen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:42

een scheur in mijn heup nadat ik van het paard viel en twee keer een teennagel eraf en gebroken kleine teentjes omdat mevrouw met der 600 kg op mijn voet ging staan

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:30

Ik heb een keer een bloedneus gehad van een paard wat zijn hoofd achterover gooide tegen mijn hoofd aan. Bleek later wel last te hebben van wolfskiesjes.

nimbletje
Berichten: 788
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:43

Toen ik een jaar of 12 was van de pony gevallen en plat op mijn rug beland. Kon moeilijk ademhalen en liep blauw aan. En 8 jaar geleden op buitenrit bokte het paard voor mij en sloeg precies op mijn scheenbeen. Dubbele beenbreuk was het gevolg ( beide dwars door midden)... sta je dan midden in het bos zonder bereik van de mobiel. Zijn we in stap terug naar de trailer gegaan en toen moest ik nog van het paard af... wat een pijn zeg! Mijn laars was nog heel maar had toch een open beenbreuk.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:39

Ik val ongetwijfeld in het niet bij alle ernstige blessures.

Een jaar of 10 geleden wilde ik via een paaltje, zonder zadel op mijn pony stappen.
Paaltje bleek rot, een deel stak in mijn been, rijbroek stuk en een hoop bloed.
Ik had het moeten laten hechten maar was als de dood voor naalden dus heb er thuis gewoon een pleister op gedaan. :=
Wond raakte geïnfecteerd en het heeft maanden geduurd voor het geheeld was.
Eindstand heb ik er een lidteken en een kapotte zenuw (geen gevoel op die plek) aan overgehouden, dus vergeten doe ik het niet meer.

98xsophiex98

Berichten: 789
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:52

Een waarschijnlijk verbrijzelde enkel. Door mijn eigen toedoen geen fijne afstand naar de hindernis waardoor ik gelanceerd werd. Voet klapt in de stijgbeugel en er was een hele harde krak te horen.
Op t paard maar naar de vrachtwagen gestapt en daar op 1 been afgezadeld. Rits van de laars was op dat moment al geknapt.
Toen ik na 6 weken nog niet op dat been kon staan maar eens naar de ha geweest. Die heeft mij doorgestuurd naar de orthopeed en die zag weinig problemen. De orthopeed die de second opinion uitvoerde is een beste tijd bezig geweest om er achter te komen welk botje waar hoort. Na jaren nogsteeds amper kracht in dat been en elke pas door m’n enkel gaan, ook tijdens het rijden.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:17

Ik heb twee keer mijn rug gebroken na een val. Eerste keer 3 wervels gebroken, waarvan 1 instabiele breuk en een hematoom op mijn ruggenmerg
Heb toen ook uitvalsverschijnselen gehad en heb lang geduurd voordat ik weer de oude was. De tweede keer was een jaar of drie later. Toen brak ik 2 wervels laag onderin mijn rug. Heb toen ook een verzakking opgelopen.

Inmiddels vond ik het genoeg geweest en rijd ik niet meer. Heb nog twee paarden welke ik volledig zelf verzorg (binnen/buiten zetten, voeren ,mesten) en lekker een borstel geef. Maar verder rijd ik niet meer.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:57

ivy_power89 schreef:
Ik ben nog herstellende van mijn crash,
Laten vallen van een rennend paard, werd wakker toen de ambulance er was. Weet van de dag vrijwel niets meer.
Mn onderrug pimpelpaars, en momenteel kamp ik met tijdelijk niet aangeboren hersenletsel. Kan geen prikkels verdragen...

Heb ook meerdere kneuzingen en verrekte banden in het verleden gehad.

Leuk he paardrijden :D


Jeetje, dat moet een nare val zijn geweest :knuffel: :knuffel: heel veel beterschap

Warboel
Berichten: 14707
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:48

Jeeeetje mina wat komen hier een ongelukken voorbij zeg :wow: en wat zijn paardenmensen eigenwijs _O- maar dat wisten we al wel denk ik haha.

Ik heb nooit echt super erge dingen gehad gelukkig, aan het begin van m’n paardrij carrière ben ik er een keer afgedoken met gestrekte arm en toen klapte m’n elleboog de verkeerde kant op en die was ook mooi gebroken. Was toen een jaar of 9 denk ik, ze hebben het dezelfde avond nog geopereerd en hoewel het toen natuurlijk super pijnlijk was (ze hebben de pinnen er zonder verdoving uitgetrokken #) ) heb ik er helemaal geen last meer van.

Miesemuisje

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:51

Echt he, heftige dingen hebben veel van jullie meegemaakt! en ook gewoon weer opstappen zodra t kan (of eigenlijk nog niet kan :)) ),

Beterschap voor iedereen die net als ik nu nog iets heeft :knuffel: kan door de medicatie echt geen namen enz onthouden :=

Rocamor

Berichten: 10999
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:16

Morrie schreef:
Fitzroy schreef:
Ik heb mijn bekken op 3 plekken gebroken en zit nu met 7 cm lange schroeven in elkaar :+
Daarbij had ik ook nog 2 wervels gebroken en dat was wel mijn ergste ongeluk.

Verder alleen maar gescheurde enkelbanden, heel veel kneuzingen, blauwe ogen, blauwe nagels en dikke vingers enz enz. Ik heb het allemaal niet bijgehouden. It’s all in the game.

dat ongeluk van jou herinner ik me nog wel, dat is me altijd bij gebleven, vreselijk!


Dát kan ik me ook nog goed herinneren inderdaad.

Híer valt het dus wel mee:
een losse botsplinter in mijn pols (voorover met paard),
los fragmentje in mijn enkel (met paard achterover geklapt), gescheurde pees in mijn pink (paard schoot ineens naar rechts en pink bleef aan de manenkam hangen)
en gekneusde rug / stuit (zat zonder zadel op mijn ronde paard, ze was bang, maakte zich nog ronder, draaide om en daar ging ik, ging niet hard, niet hoog, maar landing net verkeerd)

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:28

*Mn rug tegen de bakrand ( nog van die houten spijltjes en ik kwam dr tussen met mn rug). Rug staat u scheef.
*En een paar jaar terug mn linkerarm gebroken na een val van mn toenmalige verzorpaard. Vloog dr af op links. Was moeder vs dochter en ik kon haar niet meer houden. Paard ging naar rechts.