Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:30

Aukelizzy schreef:
Ik heb twee keer mijn rug gebroken na een val. Eerste keer 3 wervels gebroken, waarvan 1 instabiele breuk en een hematoom op mijn ruggenmerg
Heb toen ook uitvalsverschijnselen gehad en heb lang geduurd voordat ik weer de oude was. De tweede keer was een jaar of drie later. Toen brak ik 2 wervels laag onderin mijn rug. Heb toen ook een verzakking opgelopen.

Inmiddels vond ik het genoeg geweest en rijd ik niet meer. Heb nog twee paarden welke ik volledig zelf verzorg (binnen/buiten zetten, voeren ,mesten) en lekker een borstel geef. Maar verder rijd ik niet meer.

Dat begrijp ik,dat je nu het noodlot niet verder gaat tarten!

c_alsemgeest

Berichten: 20682
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:35

Verbrijzelde voet, gebroken sleutelbeen, gespleten kies... waren 3 losse gebeurtenissen over de jaren :+
Paardrijden is eigenlijk niet best :')

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:41

Toen ik jong was, gingen we met een manege groep zonder zadel het bos in. Mijn paard was gewend te draven voor een koets, dus toen iedereen in galop ging, ging zij steeds harder draven, en ik viel.
Mijn linkerarm gebroken. Een hoge breuk, kon niet in het gips, heb 8 weken een verband moeten dragen, om de arm in juiste positie te krijgen/houden.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:30

Oef eigenlijk moet ik dit topic niet lezen nu ik momenteel enorm angstig ben...

Mijn ergste blessure was er ook naast, paard schrok en trapte waardoor ik 3 gebroken ribben had. Man wat heeft dat een pijn gedaan. Verder nooit heel vaak gevallen, 1x een gekneusde rug en dat was het *klopt af*. Ik schrik echt van de verhalen van hier. Als ik zoiets mee zou maken zou ik nooit meer op durven stappen!

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:19

sterregoud schreef:
Toen ik jong was, gingen we met een manege groep zonder zadel het bos in. Mijn paard was gewend te draven voor een koets, dus toen iedereen in galop ging, ging zij steeds harder draven, en ik viel.
Mijn linkerarm gebroken. Een hoge breuk, kon niet in het gips, heb 8 weken een verband moeten dragen, om de arm in juiste positie te krijgen/houden.

Maar dat was ook vragen om ongelukken.Met een manegegroep zonder zadel het bos in!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:23

Dubbele bekkenbreuk. Een week platte rust, een maand rolstoel. Drie maanden later terug aan het werk maar nu een jaar later af en toe nog last en veel angst.

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:25

anjali schreef:
sterregoud schreef:
Toen ik jong was, gingen we met een manege groep zonder zadel het bos in. Mijn paard was gewend te draven voor een koets, dus toen iedereen in galop ging, ging zij steeds harder draven, en ik viel.
Mijn linkerarm gebroken. Een hoge breuk, kon niet in het gips, heb 8 weken een verband moeten dragen, om de arm in juiste positie te krijgen/houden.

Maar dat was ook vragen om ongelukken.Met een manegegroep zonder zadel het bos in!


Ja, klopt ! Maar ik was een meisje van 12 jaar, en de juf besloot dat voor de hele groep.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:35

Die van mij lijkt nog mee te vallen als ik de verhalen hier zo lees.

Ik heb een keer 5 ribben gebroken en daardoor een ingeklapte long.
Week in het ziekenhuis met een drain om m'n long weer goed te krijgen.
Ribben moesten het verder zelf uitzoeken kwa genezing.

Is inmiddels 17 jaar geleden, maar bij koud vochtig kil weer heb ik er nog steeds last van

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:40

Marije_jiplover schreef:
Die van mij lijkt nog mee te vallen als ik de verhalen hier zo lees.

Ik heb een keer 5 ribben gebroken en daardoor een ingeklapte long.
Week in het ziekenhuis met een drain om m'n long weer goed te krijgen.
Ribben moesten het verder zelf uitzoeken kwa genezing.

Is inmiddels 17 jaar geleden, maar bij koud vochtig kil weer heb ik er nog steeds last van


Puur nieuwsgierigheid even. Hebben ze bij jou, na het verwijderen van de drain, de longen nog een keer gecontroleerd?

Ik heb aan beide kanten klaplongen gehad, de drains zijn er na een week uitgehaald (leuk he, overal zo'n koffer mee naar toe sjouwen met een raar gekleurd goedje erin :') ) en toen ik vroeg "moet je het niet nog even een keer controleren?" was het antwoord "Nee, als het niet goed is kan ik er toch niks aan doen" en zo hoefde ik nooit meer terug te komen voor een controle.

Nu heb ik er gelukkig nooit meer last van, maar ik heb me daar wel even over verbaasd.

danienappy

Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:43

Niet te vergelijken met wat ik hier allemaal lees hoor, maar...

Ik heb mijn schouder gebroken toen ik van mijn toenmalige verzorg SHETLANDER af ben gevallen in het gras... :')

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:16

Jeetje wat een heftige ongelukken. Gelukkig vallen mijn blessures in het niet.

Ergste was afgelopen december plat op mij rug gevallen, toen de 4 jarige die ik bij reed rodeo besloot te doen. Rug en bekken zwaar gekneusd. Hoestte weken bloed op. Onderrug is nog steeds gezwollen en pijnlijk, maar ik rij wel weer.

Andere keer door heel ongelukkig af te stappen, waarbij mijn paard opzij sprong, achter mijn voeten geland plat op mijn kont en mijn stuitje gebroken.

Verder op wat blauwe tenen na gelukkig nooit heftige dingen meegemaakt.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:44

@prugelpiet: ik lag echt vast aan de vacuümpomp aan de muur, dus ik heb een week mijn bed niet uit gekund.
En er zijn gedurende de week een paar keer röntgenfoto's aan bed gemaakt en de ochtend nadat die eruit was nog 1 en 2 weken later, toen ik dus al ontslagen was uit t ziekenhuis, nog 1 controlefoto.
Die was voor m'n longen, want in m'n gebroken ribben was niemand geïnteresseerd.
Ik mocht mbt die gebroken ribben niks doen wat pijn deed en ik mocht ook niet door de pijn heen duwen.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:10

Ik heb de foto’s in elk geval nog!
Afbeelding
Schouder uit de kom door een ongeluk naast de pony. De pony schrok en ik had haar vast en ik hield vast. Dat had ik beter niet kunnen doen... :Y)

Ik heb ook ooit mijn ringvinger gebroken doordat ik (als broekie) een paard moest longeren die een week lang boxrust had gehad. Die ontplofte op het moment dat ze weg mocht gaan van mij en bokte richting mijn gezicht. ‘Gelukkig’ alleen mijn hand geraakte en niet mijn gezicht.