Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:49

jeetje77 schreef:
Gebroken heup. Nog wel opgelopen tijdens de zitcompetitie _O-


Die heb je vast niet gewonnen -O-

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:51

Beterschap!
Als kind al gebroken ribben en een zware hersenschudding en als twintiger brak ik mijn rug.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:55

Wat een heftige dingen allemaal hier zeg. En we blijven allemaal rijden :')


Valt bij mij dan erg mee met een gebroken hand en wat schrammetjes

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:58

Jeetje wat een blessures allemaal!

Ik ben geen waaghals en zal het ook even afkloppen, maar mijn ernstigste blessure is een paard op mijn teen. Niks gebroken, niks gekneusd, niks blauw :)). En ik rijd nu 25 jaar intensief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:00

Gebroken sleutelbeen na een rodeo sessie :') , welke ze dachten dat het wel weer aan elkaar zou groeien, nou niet. 5 maanden later gezet met plaat en schroeven.
Afbeelding


En een hele zware hersenschudding, nadat paard me rechtstandig met het hoofd naar beneden uit de bak heeft gekieperd, ik ben op mijn hoofd geland, cap gescheurd. Daar ben ik vrij lang zoet mee geweest.

Ze kieperen me altijd over de bakrand ook!

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:06

Verbrijzelde knieschijf na een val met m’n pony, waarbij de voorkant van het zadel op m’n knie terecht kwam, toen we de grond raakten.
En een scheur van 15 cm in m’n schedel na een val van een manegepony, toen ik 7 jaar oud was, zware hersenschudding, een dag buiten bewustzijn geweest en als gevolg daarvan snel last van hoofdpijn.
Verder er wel eens vanaf gevallen maar geen ernstige dingen meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:13

Sterkte en beterschap ts.

Ik heb een keer een zwaar gekneusde rug met verschoven wervel gehad. Gelukkig kon de manueel therapeut dat fixen. Maar goed, toen had ik er al wel weken van verschrikkelijke pijn op zitten. Nog nooit zoveel pijn gehad. Nadat het weer goed stond allemaal herstelde het voorspoedig gelukkig.

En mijn andere nare blessure was een verrekte binnenband van de knie, plus een botkneuzing aan mijn tibiaplateau. Heb ruim 2 maanden met krukken gelopen toen.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:19

Citaat:
Stukken van mijn schaamlippen eraf(ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)


:x auwwwwwww nee... maar serieus hoe dan... nu heb je wel oprecht een designer poes... jeetje zeg...

Ik heb ooit een keer in een briljant moment gedacht dat springen met een westernzadel een goed idee was... wat ik toen niet wist... was dat het betreffende paard stopt voor de hindernis om alsnog vanuit stilstand te springen... de kleurtjes down under... waren.. euhm... indrukwekkend...

En ik heb ooit onder een fries paard gelegen tijdens een buitenrit, hij viel... en ik zat erop.. meneer kwam niet direct in de benen en besloot dat rollen wel zou werken om op te staan... ik heb denk ik nog nooit zo hard tegen een paard aan geslagen als toen... hij stond uiteindelijk op zonder echt om te rollen... want dan zou ik denk ik echt een probleem hebben... maar als gevolg van dit verhaal is mijn bekken nooit meer goed gekomen..
ik weet nog dat het paard in een sukkeldrafje weg liep... en langs een meid van een jaar of 18 liep wat ik kende van vroeger van de manege... die zette mooi een stapje opzij zodat het paard langs kon lopen... ik strompelde er achter aan... ze kijkt me aan... en zegt heel droog: mooi paard... ik heb haar vervolgens net zo droog aangekeken en gezegd dat hij er wel eens beter uitgezien had...

Maar als ik jullie verhalen zo lees... valt het nog mee

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:21

Blijven hangen in de beugel door het niet kunnen uitzitten van een bok en paar rondjes meegesleurd. Gebroken ribben, Gebroken neus en Gebroken oogkas, kapotte kiezen. Heel lichaam gekneusd. Blijvende zenuwpijn in mn wang. But hell Im still here :Y)

Vond vooral bijzonder dat veel mensen daarna zeiden dat ze wisten dat dat zonder veiligheidsbeugels kon gebeuren en toch zonder veiligheidsbeugels reden :roll: :roll: ik rij niet meer zonder,
Reed gelukkig al nooit zonder cap :Y)
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:25

Telt naast het paard ook?

Niet aangeboren hersenletsel door een ongeval in de wei.
Een paard dat bewust, over me heen kwam.
Zoals 2 bokken naar elkaar komen met hoorns
Zo kwam dat paard over mij heen, bol in de rug springend naar mij toe.
Hij raakte daarbij vol mijn hoofd.
Maar ook mijn borst.
Ik ben toen achterover geklapt waar ik op de bevroren rond terecht kwam.
Mijn gezicht wat gehavend, een ooglid dat niet meer dicht ging.
Een wang die zo dik als een mandarijn was. 5 hechtingen in mijn kin.
Mijn linker mondhoek kon niet meer omhoog.
En alles blauw, mijn hoofd aan de voor en achterkant. Maar ook mijn borst mijn billen.

En daar nog dagelijks last van helaas.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:49

Hout vasthouden want ik heb nog nooit iets echt ernstig gehad.
Ben ooit een keer gevallen samen met paard op straat en mijn been zat even onder het paard. De dag erna enkel dik en pijnlijk maar dat is gelukkig vanzelfs overgegaan.
En wel een paar keer een blauwe voet gehad door een domme knol die erop gesprongen was, maar dat is het dan ook :P

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:53

Heb je even? :+

2/3 jaar geleden met een cross eraf gevallen en mijn kruisband afgescheurd, door nalatig onderzoek van de arts kwam ik daar pas afgelopen jaar achter dus nu geen voorste kruisband meer over :') (je lichaam ruimt dat zelf op schijnbaar)

Vorig jaar getrapt door een paard in mijn buik en mijn lever gescheurd..

Oja en ik ben ook wel eens samen achterovergevallen en toen is het paard over me heen gelopen met haar hoef op mijn borstbeen, maar toen was er wonderbaarlijk genoeg niks kapot.

Leuke sport :D

Heel veel succes met je herstel TS!

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:58

Een hoop brokkenpiloten hier! En sommigen hebben ook echt heftige ongelukken meegemaakt zeg :oo

Het ergste wat ik heb meegemaakt is een lichte hersenschudding, dus dat valt mee gelukkig. En een andere keer viel ik na een bokparade van een pony af die daarna over me heen liep. Hij stond gelukkig niet bovenop me, maar zijn hoef raakte mijn hoofd. Gelukkig had ik een cap op :P Maar echt ernstige dingen heb ik gelukkig niet meegemaakt.

Veel beterschap TS!

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:59

Na dit topic gelezen te hebben stellen mijn blessures weinig voor, maar wat een nare blessures hebben mensen er aan overgehouden.
Ik heb enkel een botje in mijn hand gebroken na een val, en een andere keer een zwaar gekneusde heup.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:03

Hier gelukkig nooit iets gebroken (behalve mijn cap _O- )!

Jaren geleden reed ik een doodbrave 4 jarige bij, we zouden onze eerste les rijden. Ik was net opgestapt en vertelde de instructrice dat het dier zo braaf was. Nog geen 10 sec later, nog steeds geen idee wat er gebeurde, gingen we in rengalop door de bak recht op de omheining af. Ik kan me nog herinneren dat ik dacht: er kunnen nu 2 dingen gebeuren, of ze springt of ze maakt last minute een bocht. Hoe dan ook, ik zou eraf liggen. En inderdaad, op de laatste nanoseconde draait ze haaks rechtsaf, waarop ik op volle snelheid eraf gelanceerd word. In mijn duikvlucht nam ik de halve omheining mee (godzijdank palen en lint) en eindigde ergens 4 meter verderop in het weiland. Mijn hoofd klapte als laatste op de grond en ik herinner me nog dat ik mijn duim opstak dat het goed ging. Daarna is alles wazig :+ Uiteindelijk een maand of 6 met pijn rondgelopen, cap was doormidden. Heel veel geluk gehad dat ze richting het weiland rende en niet de andere kant op, want dat was beton..

Een paar jaar daarvoor reed ik een grote ruin van 1m85 bij. Ergens in december, het had gevroren dus de bak was best hard maar nog prima te rijden. En wat gebeurt, dat gebeurt. Rodeo uit het niets en ik vlieg eraf, plat op mijn rug op het bevroren zand. Ik ben, denk ik, KO geweest en weet alleen dat ik schreeuwend "wakker" werd en later ineens op een krukje zat :P Ik wist niet waar ik was maar ben wel zelf naar huis gefietst _O-

Sindsdien heb ik chronische rugpijn en ik vermoed dat het door deze twee klappers komt. Helaas nog steeds niet erachter wat de pijn veroorzaakt en hoe ik er vanaf komt. Na de 2e val zijn er nog foto's gemaakt van mijn rug voor de zekerheid, maar niks gebroken.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:04

Allemaal vreselijke ongelukken,maar we kunnen het allemaal navertellen, gelukkig. Dat is niet altijd zo,zoals iedereen weet. En dan heb ik het idee dat er in de omgang met paarden, en aangespannen,misschien nog ernstigere ongevallen gebeuren dan tijdens het rijden onder het zadel.En toch blijft het voor de meesten onmisbaar om bij de paarden te blijven.Het paardenvirus is onuitroeibaar!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:09

Gebroken neus door een kopstoot van een paard was best pijnlijk. Maar een verbrijzelde duim was erger. Mijn fjord waar ik in volle galop af vloog was zo aardig om meteen naar me terug te komen terwijl ik op het pad lag. Hij had alleen niet in de gaten dat hij met zijn iets te lompe lijf op mijn duim stond. Na 5 operaties zie het er weer best goed uit.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:15

TS beterschap!

Wat een heftige ongelukken allemaal zeg!
Ik 1x, rugwervel gebroken. Kwam er pas maand later achter omdat de fysio het niet vertrouwde. Na het ongeluk had ik huisartsenpost gebeld en die gaven als advies lekker veel bewegen.
In die maand overigens vanalles gedaan, fietsen stappen op paard mesten.
Toen 2 maanden met een corset gelopen en daarna revalideren, voor ik er weer op zat was ik bijna half jaar verder in totaal.

Rocamor

Berichten: 10907
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:18

Vraag van familie / vrienden / kennissen / onbekenden / whatever: "Joh wat is er nou zo leuk aan paardrijden. Je zit alleen maar op je kont".

Antwoord van al die ruiters / amazones / strontruimers / verharingsharenvreters: "Maar ze zijn zo lief en mooi en het rijden is zo gaaf. je krijgt er zoveel voor terug"

Ja, hogere ziektekosten _O-

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:41

Bij mijn eerste val een paardenknie in m'n rug gehad. was toen gelukkig nog van elastiek gemaakt. kwam er zonder echte schade vanaf. later nog eens hoofdpijn gehad na een rare val.

Jorex

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:42

Blauwe plekken. *Klopt af* :P

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:47

Spronggewricht in mijn enkel verbrijzeld. Komt helaas nooit meer goed,dus aangepaste orthopedische schoen in de maak, volgende week weer operatie en iedere dag pijn.
Hoop nu het ongeluk een jaar geleden is, binnenkort toch weer op mijn paard te klimmen.


Afbeelding

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:48

Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

:wow:
Jij wint.

Hier alleen maar kneuzingen. Gelukkig!!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:48

Ik heb 2 weken geleden mijn ergste blessure tot nu toe opgelopen door iets onbenulligs als afstappen en rot op 1 been landen en een een rare beweging maken. Hoorde gelijk knak en moest mijn been weer een soort in model zetten toen ik probeerde recht te gaan staan. Vermoedelijk mijn meniscus en/of banden. Moet nu al ruim 2 weken rust houden en kijken of het zo beter wordt. Tot nu toe weinig verbetering en kan mijn been nog steeds niet strekken. Knie is wel al een stuk minder dik en pijn is de ene dag erger dan de ander. Sterkte in ieder geval, ik vraag me ook af of ik nog zo onbevangen paard zal durven te rijden als het weer kan en mag.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:50

furious schreef:
Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

:wow:
Jij wint.

Hier alleen maar kneuzingen. Gelukkig!!

ja echt zeg..... puppetje krijgt van mij ook het oranje lintje :D