Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:55

Hmm hersenschudding 1x en verder alleen een gescheurde milt. 2 weken ziekenhuis gelegen en 3 dagen kritiek op intensive care.

Heb mijn milt nog wel maar nog steeds bang om te vallen. Maakt niet uit van wat :Y)

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:02

Beterschap hoor ts :(:)

Ik heb meerdere hersenschuddingen gehad, waarvan de laatste echt met een stomme val. Ik verloor mijn evenwicht in een onverwachte overgang uit galop naar draf en paard sloeg linksaf. Ik rolde er zo af en viel helaas met mijn hoofd ( wel met cap) op het asfalt. De rest van mijn lichaam lag in het gras :')
Ik bleek onder mijn cap zelfs een gat in mijn hoofd te hebben dus ehm ik was heel blij met mijn cap...

Daarnaast een keer een zwaar gekneusde heup
Gekneusde enkel
Flink last van mijn nek na een val, duurde toch wel even voor ik daar vanaf was.
Talloze blauwe plekken en spierpijn :P

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:02

Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)



en al die blessures zijn genezen? :?
het bekken is een van de sterkste botten in het menselijk lichaam.
kun je je voor stellen wat voor klap dat is en hoe het klinkt als dat breekt? %)
dat was toch niet allemaal bij die ene val he?

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:04

Ik ben tijdens het inrijden van een jong paard gelanceerd tegen een houten hek met mijn rug.

Toen verlamd geweest voor 1,5 week zonder dat we wisten waarom omdat het ziekenhuis op de foto's niets zag en ik gewoon naar huis werd gestuurd ondanks helse pijn in mijn rug en geen gevoel in mijn benen. Uiteindelijk weer kunnen kruipen daarna schuivelen engebukt lopen en vanuit dat punt weer normaal kunnen lopen.

Daarna 10 jaar niet durven rijden omdat ik bang was dat ik echt problemen zou krijgen als ik nog een keer zou vallen. Uiteindelijk een second opinion aangevraagd omdat ik te graag weer wilde rijden en ondanks dat er geen hard bewijs voor was vermoeden ze een heftige ruggenmerg kneuzing waardoor dus de verlammingsverschijnselen op speelden.

Maar wat een pijn was dat poeh, dat vergeet ik nooit weer. Mijn andere kleine ongelukjes leken er niets op qua pijn.
- Pees van ringvinger geknapt en stukje bot van het topje mee genomen.
- Hap in mijn borst die dagen blauw, rood en pijnlijk was.
- Tussen paard en staldeur getrokken worden waarbij mijn hele zijkant een schaafwond had.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:10

Ik fietste naast het paard, iemand anders zat erop. Paard schrok en ik heb er een afgescheurde (voorste) kruisband & aan de binnen en buitenkant van m'n knie m'n meniscus beschadigd... Het houdt me van de straat haha. In oktober gebeurt en ben nog steeds vaste klant bij de fysio

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:17

hanneke32xx schreef:
Ik fietste naast het paard, iemand anders zat erop. Paard schrok en ik heb er een afgescheurde (voorste) kruisband & aan de binnen en buitenkant van m'n knie m'n meniscus beschadigd... Het houdt me van de straat haha. In oktober gebeurt en ben nog steeds vaste klant bij de fysio


bofkont jij mag nog naar de fitness! :D

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:25

axel_1997 schreef:
hanneke32xx schreef:
Ik fietste naast het paard, iemand anders zat erop. Paard schrok en ik heb er een afgescheurde (voorste) kruisband & aan de binnen en buitenkant van m'n knie m'n meniscus beschadigd... Het houdt me van de straat haha. In oktober gebeurt en ben nog steeds vaste klant bij de fysio


bofkont jij mag nog naar de fitness! :D


Haha ja dat wel inderdaad

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:39

Beterschap, mijn ergste is denk ik mijn 2e en 7e nekwervel gebroken na een val van het paard, klapte met m'n hoofd op het hek en dat is nooit een goed idee.
Pijnlijkste is toen ik op het hek werd gelanceerd en er met mijn zij op viel, toen heb ik een weekje bloed geplast omdat ik alles gekneusd had wat er aan m'n rechterzijde te vinden was incl. mijn nier (vandaar bloed plassen) maar gelukkig niets gebroken xD.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:55

DuoPenotti schreef:
Telt naast het paard ook?

Niet aangeboren hersenletsel door een ongeval in de wei.
Een paard dat bewust, over me heen kwam.
Zoals 2 bokken naar elkaar komen met hoorns
Zo kwam dat paard over mij heen, bol in de rug springend naar mij toe.
Hij raakte daarbij vol mijn hoofd.
Maar ook mijn borst.
Ik ben toen achterover geklapt waar ik op de bevroren rond terecht kwam.
Mijn gezicht wat gehavend, een ooglid dat niet meer dicht ging.
Een wang die zo dik als een mandarijn was. 5 hechtingen in mijn kin.
Mijn linker mondhoek kon niet meer omhoog.
En alles blauw, mijn hoofd aan de voor en achterkant. Maar ook mijn borst mijn billen.

En daar nog dagelijks last van helaas.


Oh jee... ik wist wel wat je had, maar nooit hoe het is gekomen. Heftig zeg! Was je nog wel bij kennis?
Sowieso heftige verhalen hier... het kan ook wel echt goed mis gaan.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:10

TS Beterschap!

En verder bedankt allemaal, deze schijtbak is dus wél gestopt met alles wat met paarden te maken heeft, zelfs zonder grote incidenten, en mocht het paardenvirus ooit weer de kop opsteken hoef ik alleen maar even dit topic door te lezen om gegarandeerd weer genezen te zijn :))

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:01

Jeetje TS, wat een pech! Sterkte en beterschap

Alwiene schreef:
TS Beterschap!

En verder bedankt allemaal, deze schijtbak is dus wél gestopt met alles wat met paarden te maken heeft, zelfs zonder grote incidenten, en mocht het paardenvirus ooit weer de kop opsteken hoef ik alleen maar even dit topic door te lezen om gegarandeerd weer genezen te zijn :))

:')

Om er nog eentje bij te doen:

Gecompliceerde bovenarmbreuk na lancering en niet zo'n beste landing.... Via de damwand van de sloot, kopje onder de sloot in met een buitentemperatuur van -1 en mini laagje ijs op de sloot.
Paard raakte in paniek, heeft zich binnen een nano seconde omgedraaid, heeft het op een rennen gezet (32 km/u over het fietspad volgende mijn horloge), so far so good.... Ik zat nog. Maar toen kon hij een fietser met hond niet meer verwerken en sprong opzij. Mijn gedachte was 'we gaan samen de sloot in', hij had ook door dat het geen slimme zet was en springt de andere kant op..... Ik kreeg vliegles en geen 10 voor mijn landing -O-
Op adrenaline de sloot uit gekomen en toen in paniek geraakt. Ik was paard kwijt, :brr: van de sloot en mijn arm was niet goed.....

Zo kwam ik het ziekenhuis binnen:
Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Complexe breuk met ook complicaties in het herstel proces....:
- er is geen zenuw signaal meer naar een deel van mijn armspier, met atrofie tot gevolg
- gevoelsstoornissen in duim en wijsvinger
- bewegingsbeperking
- krachtsverlies
- bot is niet aan elkaar gegroeid. Er hangt me nog een operatie boven het hoofd. plan was eerst twee jaar na dato, maar het gaat nu zo 'goed' qua armfunctie, dat zowel arts als ik willen wachten tot het onvermijdelijk is --> als materiaal breekt. Lukt die operatie niet.... Dan is de volgende stap zeer waarschijnlijk een schouderprothese.....

Ga al ruim twee jaar braaf twee keer per week naar de fysio. Een half jaar na ongeluk ben ik van fysio veranderd en ben daar nog steeds zo ontzettend blij mee! Boek nog steeds vooruitgang, ook al kan je het vergelijken met vals plat omhoog :'). Maar zowel de chirurg, als ik, als deze fysio, hadden nooit gedacht dat ik zover zou komen....

Paardrijden doe ik weer, ook op verzorgpony. Soms heb ik nog bevries momenten, maar zo onwijs blij met mijn instructrice :j , iemand die ik blind vertrouw zeg maar. Stap voor stap heeft zij mij letterlijk weer in het zadel geholpen. En als ik dan vandaag na een heerlijke les afstap, trots op pony en zielsgelukkig..... Ik zou niet zonder kunnen.

Verder nog wat kleine blessures:
- op het asfalt op mijn rug/bil rechts vallen, de donderdag voor de Nijmeegse vierdaagse
- twee maanden daarvoor een zelfde soort landing in de bak, de dag erna ging ik 42km wandelen
- dubbelgevouwen enkel toen ik hooi aan het pakken was en uitgleed
- een knie die zijwaarts boog.... Wat natuurlijk niet mogelijk is en we moesten nog 3u te paard terugrijden
- laatste dag paardrijvakantie en het touw waar de paarden aan stonden als een soort van Boomerang in je gezicht krijgen --> nog een hele dag rijden
- schouder subluxatie: ik voelde hem eruit schieten en gelijk weer terug schieten
- gekneusde voet toen er een paard lang op mijn voet had gestaan

Ben trouwens onder de indruk van sommige blessures :=
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 08-04-21 21:13, in het totaal 3 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8058
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:11

1x een verbrijzelde onderkaak incl alle tanden en kiezen los links + oogkassen gebroken.
Schop van paard recht in gezicht.

En een keer bekken op 4 plaatsen gebroken + schouderkapsel en nog iets in mn schouder afgescheurd.
Zit nu een mooi stuk kunststof in.

Het schroefje in mn bekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:14

een schroefje noemt ze dat. #)

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:24

2x gebroken sleutelbeen , eerste keer kwam van de kermis , tweede keer omdat mijn pony harder ging dan mij en ik een duikvlucht maakte richting de grond (liep ernaast) , derde keer omdat pony uitgleed bij de landing na een sprong.

Maar de ergste keer was wel nadat een paard die ik reed voor iemand steigerde, door de benen zakte en achterover viel... Hier een gekneusde rib aan overgehouden die altijd nog uitsteekt en een gebroken bekken, schaambeen , zitbeenknobbels en heiligbeen. 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en ik kon een maand niet lopen. Uiteindelijk redelijk goed gekomen maar als ik kinderen wil zal een keizersnede zeer waarschijnlijk worden. Ik kan niet langer dan 20 minuten rijden ,anders krijg ik last. Ook rijd ik liever geen paarden meer van anderen. Want ze "doen toch nooit iets". Dit heeft ook meegespeeld om een anderhalf jarige te kopen, dan weet ik wat er qua rijden mee gebeurd is. (Niks dus)

En toen ik nog bij een stal werkte steigerde een paard en sloeg mij recht in het gezicht. Je kon bij mijn neus naar binnen kijken :+ 5 hechtingen rijker

Verder veel kneuzingen en blauwe plekken uiteraard :')

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:29

Wat een heftige dingen komen hier voorbij zeg.
Ik zelf ben een keer van een paard gevallen waarna ik 30 minuten bewusteloos ben geweest en wakker werd in een ambulance vlakbij het ziekenhuis. Ik had toen ook een gat in mijn hoofd en de kiezeltjes konden ze met een pincet uit mijn rug halen.

Ook een keer een trap op mijn bovenbeen gehad waardoor de grootste spier die daar zit gescheurd was. Heb er nu soms na ruim 12 jaar nog last van.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:30

Gebroken wervels in de lendenen. Deed grappig genoeg op het moment dat het gebeurde helemaal niet zo’n zeer. Was een ambulance bij geweest (wat van mij niet hoefde, want ik stond meteen op), die vonden mij veel te goed en hebben me vrolijk laten gaan, hihi. :') Heerlijk geslapen die nacht en toen de ochtend erna begon het. Toch maar naar het ziekenhuis gebracht en toen was het dus foute boel. :o Engeltje op m’n schouder gehad blijkbaar, want toen de arts naar het filmpje van de val keek (in parcours, dus ik liet m’n publiekelijke flater vol trots aan hem zien natuurlijk :') ) vond hij het toch een klein wonder dat ik nog kon lopen. Revalideren was niet altijd even leuk, beetje uitval gehad, maar dat is allemaal bijgetrokken en ik ben weer helemaal heel. :D
Laatst bijgewerkt door Bunn op 08-04-21 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8058
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:34

Ik vergat er nog 1.
Ben ook eens geschopt door een minipaardje.
Recht op de knie.
Kniebanden gescheurd #)
Dit is bijna 20 jaar geleden maar ik kan met rijden mijn linker been niet meer goed naar binnen draaien.

Axel, ik had hem groter verwacht haha.
Toen hij er na 9 maand uit ging dacht ik, was dat alles :')

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:35

axel_1997 schreef:
Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)



en al die blessures zijn genezen? :?
het bekken is een van de sterkste botten in het menselijk lichaam.
kun je je voor stellen wat voor klap dat is en hoe het klinkt als dat breekt? %)
dat was toch niet allemaal bij die ene val he?


Bekken, schaambeen en schaamlippen waren bij 1 val. Revalidatie heeft ongeveer 6 maanden geduurd denk ik. Hele tijd met krukken gelopen en fysiotherapie gehad.
Het was zo'n domme val. Mijn paard was geschrokken en ging wat schuin in galop door de bak. Ik had nog niet goed aangesingeld dus mijn zadel ging iets scheef. Ik gaf even wat druk op mijn rechterstijgbeugel en mijn stijgbeugelriem brak af. Ik gleed van mijn paard af en kwam tegen het hek aan en rolde terug onder zijn hoeven. Hij kon niet anders dan over mij heen lopen. Hoe hij me precies geraakt heeft weet ik niet meer.

MarjanB

Berichten: 16500
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:37

Beterschap!

Iets met asfalt en een paard dat ineens onder me weg was..
Afbeelding

Na m’n val ben ik gelijk weer opgestapt, jaar met pijn gelopen na een verkeerde diagnose want kwam lopend het ziekenhuis in :') rij nu weer volop en ben pijnvrij

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:45

Iloveiswan schreef:
Hmm hersenschudding 1x en verder alleen een gescheurde milt. 2 weken ziekenhuis gelegen en 3 dagen kritiek op intensive care.

Heb mijn milt nog wel maar nog steeds bang om te vallen. Maakt niet uit van wat :Y)



ja dat heb ik ook, geen faalangst,maar valangst.
echt vreselijk!

hier was het ergste de schedelbasisfractuur en geloof een hersenkneuzing.
heb een paar dagen intensive care en daarna een dikke week in het ziekenhuis gelegen.
paard ging er vandoor en onderuit op een klinkerweggetje waarbij ik met mijn hoofd op een hek viel.
gebeurd toen ik 16 was,helaas nog wel wat hinder van.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:48

Gebroken rug bij voltige
Paard stapte en ik zat in prinsenzit, het paard schrok van lawaai uit de stallen en sprintte vooruit waardoor ik er van de achterkant af viel. Daarna eerste weken met de snelheid van een slak alles doen en niet kunnen lachen :+ want man wat doet lachen zeer met een gebroken rug (zelfde voor gebroken ribben heb ik van andere mensen begrepen)
Na 8 weken netjes rustig aan doen uiteindelijk wonderbaarlijk goed genezen, ik ben enorm blij dat ik alles weer kan doen.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:59

Ik heb wel een heel ernstig ongeluk gehad maar wel toen ik naar mn paard toe fietste. Maar dat telt vast niet. :+

Qua paarden ben ik altijd behoorlijk goed vanaf gekomen.

- 2x mn grote teennagel eraf door paarden die op mn voet gingen staan.
- 1x in rengalop mezelf op t asfalt mezelf eraf laten vallen omdat ik er langs hing en het niet lang meer ging duren. Hing met 1 been onder het paard en werd toen geschopt. Was niet meer dan een gekneusde enkel en een paar schaafplekken.

Verder toch echt wel een aantal keer goed gestuiterd maar altijd zonder echte kleerscheuren.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:01

Oh jee beterschap TS :knuffel:

Mijn ergste blessures zijn/waren (heb je even) gescheurde meniscus (hieraan ben ik geopereerd).

Gebroken kaak op 2 plaatsen, dit was netjes gebroken en is daarna zonder operatie geheeld;

Gebroken enkel (ook niet aan geopereerd)

Een brandwond door over het asfalt gesleept door een paard (revalidatie van maanden)

Leuk joh dat paardrijden

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:03

Oja. Ik heb 1x op beide handen tientallen blaren gehad doordat mn paard er vandoor ging en mn halstertouw door mn handen heen glipte. Dat deed wel zo vreselijk pijn.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:09

Zo te zien heb ik wel erg veel geluk met in 11 jaar tijd alleen een keer gekneusde ribben gehad te hebben :+

En ja, de standaard blaren, sneeën, krassen, uitslag (hooi & haren) en blauwe plekken ken ik natuurlijk ook wel, maar dat vind ik niet onder blessures vallen _O-