Kind 12 en privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:48

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat men dit zegt omdat vaker ouders zeggen alles te weten.
Maar ook te vaak gehoord mijn kind gebruikt geen drugs... Aha... Bloedtest wees anders uit..
.


Dit inderdaad. Wel schattig, als ouder zijnde er zo van overtuigd zijn dat er niks is wat je kind thuis niet durft/wil vertellen.

Edit: en dat vind ik dus bijzonder ;)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:51

Ik heb net een hele mooi pb van TS gehad met verdere info. Zonder die info kun je eigenlijk niet goed reageren op de situatie omdat die net anders is dan gemiddeld.
TS heeft mijns inziens iig alle reden om dit gesprek af te zeggen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:59

Goof schreef:
Ik heb net een hele mooi pb van TS gehad met verdere info. Zonder die info kun je eigenlijk niet goed reageren op de situatie omdat die net anders is dan gemiddeld.
TS heeft mijns inziens iig alle reden om dit gesprek af te zeggen.


Als TS denkt dat dat de beste keuze is, dan moet ze dat ook zeker doen. :j

Dat verhaal wat betreft die facturen van de orthodontist is wel heel dom, hoe is dat destijds opgelost? Hadden ze zelf ook door dat het niet zo snugger was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:11

__Sannne schreef:
Dit inderdaad. Wel schattig, als ouder zijnde er zo van overtuigd zijn dat er niks is wat je kind thuis niet durft/wil vertellen.

Edit: en dat vind ik dus bijzonder ;)


Oh hemel, ik en het woord schattig gaan echt niet samen.

Een tip Sanne, als je niet alle info hebt en je eigenlijk niet weet waar het over gaat, over wie het gaat en in welke situatie zich alles bevindt, dan is het niet zo handig om dit soort uitspraken te doen.

Dank je wel Goof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:27

Dat de GGD n.a.v. een vragenlijst misschien nog een extra gesprek wil met je zoon is nog tot daaraantoe, maar dat ze jou er een brief over sturen vind ik wel apart. Nu weet jij blijkbaar goed wat voor problemen er spelen en is jullie thuisomgeving een veilige omgeving voor je zoon, maar stel dat je te maken hebt met zaken waar een kind niet met ouders over wil praten, of je hebt te maken met een thuissituatie die niet veilig is voor het kind, vind ik dit toch wel een vreemde gang van zaken. := Ik ben heel blij dat de GGD op school bij mij gewoon alles achter de rug van mijn ouders om deed en dat alles tussen mij en de vertrouwenspersoon/schoolarts bleef, ook al was ik nog wat jonger dan jouw zoon toen er problemen aan het licht kwamen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:48

Mindim schreef:
__Sannne schreef:
Dit inderdaad. Wel schattig, als ouder zijnde er zo van overtuigd zijn dat er niks is wat je kind thuis niet durft/wil vertellen.

Edit: en dat vind ik dus bijzonder ;)


Oh hemel, ik en het woord schattig gaan echt niet samen.

Een tip Sanne, als je niet alle info hebt en je eigenlijk niet weet waar het over gaat, over wie het gaat en in welke situatie zich alles bevindt, dan is het niet zo handig om dit soort uitspraken te doen.

Dank je wel Goof!


Ik weet inderdaad niet alle informatie, maar ik sta nog steeds achter wat ik eerder plaatste. Je kan nog zo'n fijne en vertrouwde omgeving creëren als ouder zijnde, en ik heb er het volste vertrouwen in dat jij dat ook doet naar aanleiding van je andere berichten hier, maar kinderen kunnen nou eenmaal geheimen hebben voor hun ouders. Dat zegt niks over de kwaliteit van de ouders.

Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar ik wil je wel de tip geven om het niet als iets onmogelijks te zien. Is het niet voor deze situatie, dan voor de toekomst. Hier wil ik bij benadrukken dat ik echt niet denk dat je een slechte ouder bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:16

__Sannne schreef:
Ik weet inderdaad niet alle informatie, maar ik sta nog steeds achter wat ik eerder plaatste. Je kan nog zo'n fijne en vertrouwde omgeving creëren als ouder zijnde, en ik heb er het volste vertrouwen in dat jij dat ook doet naar aanleiding van je andere berichten hier, maar kinderen kunnen nou eenmaal geheimen hebben voor hun ouders. Dat zegt niks over de kwaliteit van de ouders.

Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar ik wil je wel de tip geven om het niet als iets onmogelijks te zien. Is het niet voor deze situatie, dan voor de toekomst. Hier wil ik bij benadrukken dat ik echt niet denk dat je een slechte ouder bent.


En wie zegt dat ik dat niet weet, misschien ben ik wel door schade en schande wijs geworden, weet jij veel. Je tip heb ik ook helemaal niet nodig? Ik ben geen onnozel gansje die denkt dat mijn zoon alles maar goed doet en geen geheimen voor me zou hebben. Alleen suggereer je dat wel, met je posts. Ik twijfel er ook niet aan of ik een goede ouder ben hoor, totaal niet.
Alles wat je noemt, heeft er niets mee te maken waarom ik wil weten in welke richting ik moet denken bij het gesprek en daar heb ik een goede reden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:19

Mkango schreef:
Dat de GGD n.a.v. een vragenlijst misschien nog een extra gesprek wil met je zoon is nog tot daaraantoe, maar dat ze jou er een brief over sturen vind ik wel apart. Nu weet jij blijkbaar goed wat voor problemen er spelen en is jullie thuisomgeving een veilige omgeving voor je zoon, maar stel dat je te maken hebt met zaken waar een kind niet met ouders over wil praten, of je hebt te maken met een thuissituatie die niet veilig is voor het kind, vind ik dit toch wel een vreemde gang van zaken. := Ik ben heel blij dat de GGD op school bij mij gewoon alles achter de rug van mijn ouders om deed en dat alles tussen mij en de vertrouwenspersoon/schoolarts bleef, ook al was ik nog wat jonger dan jouw zoon toen er problemen aan het licht kwamen.


Sowieso als je kindermishandeling wilt achterhalen, lijkt het me ook niet handig om vooraf een brief te sturen.

Voor het vervolggesprek worden ze uit de klas geplukt of geemaild of op hun mobiel gebeld.
Alle gegevens zijn dus ook allemaal bekend bij de GGD in die provincie, normaliter zouden we in een andere provincie worden ingedeeld, niet bij deze.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:25

Mindim schreef:
__Sannne schreef:
Ik weet inderdaad niet alle informatie, maar ik sta nog steeds achter wat ik eerder plaatste. Je kan nog zo'n fijne en vertrouwde omgeving creëren als ouder zijnde, en ik heb er het volste vertrouwen in dat jij dat ook doet naar aanleiding van je andere berichten hier, maar kinderen kunnen nou eenmaal geheimen hebben voor hun ouders. Dat zegt niks over de kwaliteit van de ouders.

Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar ik wil je wel de tip geven om het niet als iets onmogelijks te zien. Is het niet voor deze situatie, dan voor de toekomst. Hier wil ik bij benadrukken dat ik echt niet denk dat je een slechte ouder bent.


En wie zegt dat ik dat niet weet, misschien ben ik wel door schade en schande wijs geworden, weet jij veel. Je tip heb ik ook helemaal niet nodig? Ik ben geen onnozel gansje die denkt dat mijn zoon alles maar goed doet en geen geheimen voor me zou hebben. Alleen suggereer je dat wel, met je posts. Ik twijfel er ook niet aan of ik een goede ouder ben hoor, totaal niet.
Alles wat je noemt, heeft er niets mee te maken waarom ik wil weten in welke richting ik moet denken bij het gesprek en daar heb ik een goede reden voor.


Prima :) Ik wil je veel succes wensen met de situatie. Hopelijk kun je er spoedig meer duidelijkheid over krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 01:31

__Sannne schreef:
Dit inderdaad. Wel schattig, als ouder zijnde er zo van overtuigd zijn dat er niks is wat je kind thuis niet durft/wil vertellen.

Edit: en dat vind ik dus bijzonder ;)


Gatver, wat neerbuigend.

Ik walg van de zogenaamde experts die altijd maar denken dat ouders naief zijn als het om hun kinderen gaat, of dat ze niet alles weten.
Echt, I wish dat mijn zoon me niet altijd alles had verteld soms en nog.....Maar ik denk dat dat wederzijds is in ons geval.

En als ik het voor de buitenwereld weg zal houden, of hem nooit zal verraden etc, wil niet zeggen dat we onderling niet iets bespreken. Maar het kan wel zo zijn dat je tegen iemand anders zegt; dat je thuis overal over kan praten en dat gebeurt. Ook uit een soort bescherming voor je kind. Waar ik volledig recht op heb, want MIJN kind en MIJN manier. Zolang ik goed ben voor mijn kind, hem niks aandoe etc, ben ik daar echt vrij in. En onze aanpak en opvoeding heeft zich inmiddels bewezen aangezien hij een geliefd en fijn persoon is.

Ik haat echt die standaard opmerkingen, bah.

En ja, ik heb er ook meer dan 1 reden voor, maar is geheel off topic.

Mensen zijn individuen en elk gezin en elke situatie is anders. We weten alleen wat TS verteld, maar verder weten we helemaal niks. Je kan alleen delen.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:12

Ik heb tot vorig jaar gewerkt als maatschappelijk werker in het onderwijs. De GGD neemt op het VO vragenlijsten af, komt daar een bepaalde score uit dan nodigen ze idd een leerling uit. Het kan over van alles gaan, het kan heel goed dat het over gamen gaat. De intentie van deze lijsten is om leerlingen eruit te pikken waar wellicht iets speelt, heel positief dus. Het kan nu iets onschuldigs zijn maar het gebeurt ook dat er veel meer aan de hand is waar de ouders niks van weten of juist bij betrokken zijn en nu op afstand worden gehouden (denk aan mishandeling/misbruik thuis). Er wordt dus in eerste instantie gehandeld naar dat het kind zeggenschap heeft. Het gaat tenslotte ook over het kind. Insteek vanuit het gesprek met kind is altijd ouders te betrekken, ouders blijven ten alle tijde verantwoordelijk voor hun kind.
De meeste ouders weten overigens dondersgoed wat er speelt. Een enkeling is oprecht verbaasd.

Ik verwacht dat je nog wel wordt uitgenodigd of een telefoontje krijgt na het gesprek.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:58

Dat van de Orto vind ik raar. Hier ook niet gehad met de kinderen.

Het andere snap ik maar niet niet dat je wel een brief krijgt dat er wat aan de hand is. Dat is dan al niet helemaal het geheim van je kind meer, en kan dan net zo goed ook een onveilige situatie geven thuis. Zeg dan helemaal niks tegen de ouders al de tiener dat niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:01

Jis_ schreef:
Dat van de Orto vind ik raar. Hier ook niet gehad met de kinderen.

Het andere snap ik maar niet niet dat je wel een brief krijgt dat er wat aan de hand is. Dat is dan al niet helemaal het geheim van je kind meer, en kan dan net zo goed ook een onveilige situatie geven thuis. Zeg dan helemaal niks tegen de ouders al de tiener dat niet wil.

Was ook niet bij de ortho zelf hoor, maar bij het bedrijf dat de rekeningen van de ortho verzorgd. Infomedics.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:08

Goof schreef:
Ik heb net een hele mooi pb van TS gehad met verdere info. Zonder die info kun je eigenlijk niet goed reageren op de situatie omdat die net anders is dan gemiddeld.
TS heeft mijns inziens iig alle reden om dit gesprek af te zeggen.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind dit altijd zo gek. TS vraagt ervaringen, mensen reageren daarop. En dan op pagina drie roept iemand ‘Ja maar jullie weten het hele verhaal niet, dus je kunt er niets van zeggen.’ En dan denk ik, waarom vraag je in hemelsnaam om ervaringen als je daar niks mee kan wanneer men het hele verhaal niet kent en je dat hele verhaal niet wilt delen :o? Wat wil je dan hiermee?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:09

@superpony, het is gewoon een feit dat het vreselijk veel voorkomt dat een kind bepaalde dingen niet aan ouders vertellen en dat ouders overtuigd zijn dat het niet zo is. En dat kan iemand dus ook gewoon zo zeggen. Dat "wel schattig" hoeft er natuurlijk niet bij, dat is inderdaad neerbuigend, maar dat neemt niks weg van het feit.
"Dat doet mijn kind niet" is bijna een standaard verweer.
Ik heb eens een programma gezien waarbij ouders achter de schermen konden meekijken terwijl iemand met tieners (12-15jaar) een gesprek had over sex. Vooraf hadden ze de ouders geinterviewd die er allemaal van vertuigd waren dat hun kinderen daar niet mee bezig waren en niet aan toe waren. Nou, die sloegen allemaal steil achterover van wat ze te horen kregen, want hun kinderen wisten er alles van en waren ook al sexueel actief.
Ouders zijn vaak er definitie degenen die dingen het laatst doorhebben wat hun eigen tieners betreft terwijl ze dingen prima oppikken van andermans tieners, en willen daarom vaak ook dat hun kinderen niet omgaan met bepaalde tieners.
Dit is geen aanval op hoe je de eigen kinderen opvoed, maar gewoon hoe het werkt tussen tieners en ouders. ze kunnen ontzettend open zijn, maar dat maakt nog niet dat ze niets achterhouden.
En er zijn er ook die gewoon niet zo zijn opgevoed dat ze dingen durven bespreken, er is een heel scala natuurlijk, maar het is echt niet raar om er vanuit te gaan dat tieners dingen voor hun ouders achterhouden. Dat is normaal, het hoort bij het proces van onafhankelijk worden.

Maar het gaat hier om recht op privacy. In hoeverre mogen dingen die opgepikt worden door instanties/medici etc in eerste instantie buiten de ouders om besproken met tieners.
Ik vind het schokkend dat er mensen zijn die vinden dat hun kind geen recht heeft op dergelijke gesprekken zonder ouders of dat ze vinden dat het niet hoeft. Ik denk dat je pas na zo´n gesprek de conclusie kunt trekken of het nuttig was.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:10

Ceffyl schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind dit altijd zo gek. TS vraagt ervaringen, mensen reageren daarop. En dan op pagina drie roept iemand ‘Ja maar jullie weten het hele verhaal niet, dus je kunt er niets van zeggen.’ En dan denk ik, waarom vraag je in hemelsnaam om ervaringen als je daar niks mee kan wanneer men het hele verhaal niet kent en je dat hele verhaal niet wilt delen :o? Wat wil je dan hiermee?

Eens inderdaad. Hoe kun je nou ervaringen delen als je niet weet hoe de vork in de steel zit.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:12

Ts onze zoon vertelt niet altijd alles gelijk.
Maar veel is van zijn gezicht af te lezen.

Die GGD testen die in de klas werden afgenomen hadden hij en klasgenoten enorme lol om.
Bij jongens ook vragen over menstruatie en zwangerschap. Tja en wat vullen pubers dan in.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:14

Prrrr schreef:
https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... iekenhuis/

Tussen de 12 en de 16 hebben ouders volledig recht op informatie, tenzij het kind het niet wil. Als ouders niet willen dat het kind wordt behandeld, en het kind wil, kunnen de ouders niet aansprakelijk gehouden worden - ook een leuke. Vooral ook nog eens tegen die ortho aanhouden...

Niet helemaal correct.

Bij zwaarwegende redenen kan ervoor gekozen worden om alleen de jongere te delen in de informatieverstrekking.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:18

Mindim schreef:
Jis_ schreef:
Dat van de Orto vind ik raar. Hier ook niet gehad met de kinderen.

Het andere snap ik maar niet niet dat je wel een brief krijgt dat er wat aan de hand is. Dat is dan al niet helemaal het geheim van je kind meer, en kan dan net zo goed ook een onveilige situatie geven thuis. Zeg dan helemaal niks tegen de ouders al de tiener dat niet wil.

Was ook niet bij de ortho zelf hoor, maar bij het bedrijf dat de rekeningen van de ortho verzorgd. Infomedics.


Snap ik.

Dat een kind zelf voor een beugel mag kiezen of niet vind ik wel goed, ik heb toen der tijd gekozen voor geen beugel. Alleen een paar ondertanden stonden niet helemaal recht, boven vrijwel wel. Daar voor 4 kiezen trekken zag ik niet zitten.

Jaren later wel naar de Orto gegaan en toen hoefde er maar 1 ondertand uit, nu 3 ondertanden en het valt niemand op. :D Dus ben blij met die keus van toen.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:19

Paardenfan25 schreef:
Mijn zoon van 12 had lichte klachten. Hij moest zelf aan de telefoon komen om te bevestigen aan de medewerker van de GGD dat hij een afspraak voor een Corona test wilde. Ook vroegen ze hem of hij wist wat het inhield. Bij de telefonische uitslag moest mijn zoon aangeven of ik de uitslag mocht horen. Heel bijzonder deze gang van zaken. Gelukkig was hij negatief. Als ik het via digid had gedaan voor hem dan had niemand iets gevraagd.

Heeft alles te maken met dichttimmeren van je eigen professionele handelen.

Als je de wettelijke richtlijnen niet volgt kan je in extreme gevallen voor de tuchtcommissie komen en je vak niet meer mogen uitoefenen.

Het is krom geregeld, maar liever zo handelen dan de situatie verkeerd inschatten en je baan kwijtraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:21

Ceffyl schreef:
Goof schreef:
Ik heb net een hele mooi pb van TS gehad met verdere info. Zonder die info kun je eigenlijk niet goed reageren op de situatie omdat die net anders is dan gemiddeld.
TS heeft mijns inziens iig alle reden om dit gesprek af te zeggen.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind dit altijd zo gek. TS vraagt ervaringen, mensen reageren daarop. En dan op pagina drie roept iemand ‘Ja maar jullie weten het hele verhaal niet, dus je kunt er niets van zeggen.’ En dan denk ik, waarom vraag je in hemelsnaam om ervaringen als je daar niks mee kan wanneer men het hele verhaal niet kent en je dat hele verhaal niet wilt delen :o? Wat wil je dan hiermee?


Ik vraag om ervaringen, niet om speculaties of aannames over mijn situatie. En aangezien het om een kind gaat, ben ik ook niet van plan alles op tafel te gooien publiekelijk.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:24

Terecht dat jongens ook vragen over menstruatie en zwangerschap krijgen. Lijkt mij nogal belangrijk dat zij ook weten hoe de vork in de steel zit.
Toetsen welke kennis ze werkelijk hebben over het vrouwenlichaam en conceptie is verstandig om te weten in hoeverre men moet ingrijpen op een school om voorlichting tegeven.
De ouders doen daar wat jongens betreft soms geen zak aan.

Mindim schreef:
Was ook niet bij de ortho zelf hoor, maar bij het bedrijf dat de rekeningen van de ortho verzorgd. Infomedics.

En die volgt protocol betreffende privacy en schending daarvan. Alleen de klant heeft recht op gegevens. Dat dit voor aparte situaties kan zorgen bij ouders en hun kinderen is een tweede, maar ze hebben geijk betreffende privacy recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:26

Lusitana schreef:
@superpony, het is gewoon een feit dat het vreselijk veel voorkomt dat een kind bepaalde dingen niet aan ouders vertellen en dat ouders overtuigd zijn dat het niet zo is. En dat kan iemand dus ook gewoon zo zeggen. Dat "wel schattig" hoeft er natuurlijk niet bij, dat is inderdaad neerbuigend, maar dat neemt niks weg van het feit.
"Dat doet mijn kind niet" is bijna een standaard verweer.
Ik heb eens een programma gezien waarbij ouders achter de schermen konden meekijken terwijl iemand met tieners (12-15jaar) een gesprek had over sex. Vooraf hadden ze de ouders geinterviewd die er allemaal van vertuigd waren dat hun kinderen daar niet mee bezig waren en niet aan toe waren. Nou, die sloegen allemaal steil achterover van wat ze te horen kregen, want hun kinderen wisten er alles van en waren ook al sexueel actief.
Ouders zijn vaak er definitie degenen die dingen het laatst doorhebben wat hun eigen tieners betreft terwijl ze dingen prima oppikken van andermans tieners, en willen daarom vaak ook dat hun kinderen niet omgaan met bepaalde tieners.
Dit is geen aanval op hoe je de eigen kinderen opvoed, maar gewoon hoe het werkt tussen tieners en ouders. ze kunnen ontzettend open zijn, maar dat maakt nog niet dat ze niets achterhouden.
En er zijn er ook die gewoon niet zo zijn opgevoed dat ze dingen durven bespreken, er is een heel scala natuurlijk, maar het is echt niet raar om er vanuit te gaan dat tieners dingen voor hun ouders achterhouden. Dat is normaal, het hoort bij het proces van onafhankelijk worden.

Maar het gaat hier om recht op privacy. In hoeverre mogen dingen die opgepikt worden door instanties/medici etc in eerste instantie buiten de ouders om besproken met tieners.
Ik vind het schokkend dat er mensen zijn die vinden dat hun kind geen recht heeft op dergelijke gesprekken zonder ouders of dat ze vinden dat het niet hoeft. Ik denk dat je pas na zo´n gesprek de conclusie kunt trekken of het nuttig was.


Ik ga een heel eind met je mee hoor en ik zal de laatste zijn die zegt dat ik alles van mijn kind weet.

Maar mijn vraag is het vetgedrukte stukje, je verwoordt het daar precies goed.

En welke reden ik heb omdat te vragen, doet er niet toe. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik vind dat mijn kind geen recht heeft op privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:28

Lusitana schreef:
Terecht dat jongens ook vragen over menstruatie en zwangerschap krijgen. Lijkt mij nogal belangrijk dat zij ook weten hoe de vork in de steel zit.
Toetsen welke kennis ze werkelijk hebben over het vrouwenlichaam en conceptie is verstandig om te weten in hoeverre men moet ingrijpen op een school om voorlichting tegeven.
De ouders doen daar wat jongens betreft soms geen zak aan.

Mindim schreef:
Was ook niet bij de ortho zelf hoor, maar bij het bedrijf dat de rekeningen van de ortho verzorgd. Infomedics.

En die volgt protocol betreffende privacy en schending daarvan. Alleen de klant heeft recht op gegevens. Dat dit voor aparte situaties kan zorgen bij ouders en hun kinderen is een tweede, maar ze hebben geijk betreffende privacy recht.


Privacy prima, maar ik moet de rekeningen betalen, dus enig inzicht is gewenst, zekers als de klant er ook niet naar mag informeren omdat hij nog geen 18 is. Ik snap dan niet dat daar niet iets op wordt verzonnen.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:28

Hypothetisch gezien zou het ook nog kunnen dat ze het gesprek aangaan en vragen of ze ouders op de hoogte mogen stellen natuurlijk hé.

Maar als je eerst ouders op de hoogte stelt en jongere geeft vervolgens aan dat dat niet mocht, dan ben je als hulpverlener fout.