Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:33

De eerste onderzoeken wijzen uit dat er nauwelijks kans op overdracht van het vaccin is na vaccinatie

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... smettelijk

Afbeelding

Vaccineren doe je voor jezelf, maar je doet het nog meer voor ons allemaal.
Net als met vaccineren tegen kindziektes. Door een hoge vaccinatiegraad worden ziektes uitgebannen. Doet een te groot deel niet mee zitten we flink in de oliebol.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 28-04-21 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:36

Maar ik zeg niet dat ik me helemaal niet laat vaccineren. Ik wacht alleen tot na de bevalling. Ik hoor alleen maar het woord "softenon" in mijn hoofd als ik hieraan denk. En misschien zijn het de hormonen, ik wert dat dit totaal niet te vergelijken is, maar stel, stél. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:40

Over die lange termijn effecten, dat is echt van bijna niks bekend. Ook niet van chemicaliën, bestrijdingsmiddelen vluchtige stoffen etc. Er zitten zoveel stoffen in kleding, meubels, bouwmateriaal, verzorgingsproducten, schoonmaakspullen etc.
Er wordt normaal ook niet getest op lange termijn want dan duurt het dus bij wijze van 50-80 jaar voordat een medicijn op de markt komt. En ga na zoveel jaar nog maar eens een verband leggen. Dit wordt nu zo massaal gebruikt en supergoed in de gaten gehouden dat ik me daar niet als eerste zorgen over zou maken.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:42

Gimme_Joy schreef:
Maar is het niet zo dat je nog steeds besmettelijk bent ook al ben je gevaccineerd? Of loop ik achter?


Jep.
Net zoals met andere vaccinaties heb je beduidend minder kans de ziekte over te dragen als je gevaccineerd bent.
Onderzoeken wijzen dit inmiddels ook uit.

En dat is wat we willen; de ziekte niet meer overdragen zodat we uit deze pandemie komen :)

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:43

Softenon wisten ze al van dat het de bijwerkingen gaf in de VS. In de Europa is dat pas later bekend geworden (tijd, minder delen publicaties, etc) en is het nog enige tijd gebruikt.

Maar softenon was een nieuw middel. Vaccins zijn niet nieuw. Er is zoveel onderzoek gedaan naar vaccins. Dat is niet te vergelijken.

En je wil hoogzwanger geen Corona krijgen. Ik ken meerdere verhalen van vrouwen die Corona kregen hoogzwanger. In coma zijn gebracht en toen een spoedkeizersnee kregen prematuur. Je maakt als moeder de bevalling niet mee. Kind is ernstig prematuur. Je maakt eerste weken niet mee. Je bent zo ziek dat je niet voor je kind kan zorgen.
Kortom het is echt heel erg.
En ja dit zijn uitzonderingen, maar het gebeurd.

Precies Fleur!
Want ik denk dat het risico van het aantrekken van een zeeman of primark romper of kleding bij je baby groter is.
Of kleding of speelgoed van Aliexpress. Want dat is echt niet fijn.
Dat is zelfs zo niet fijn dat mijn kinderen het echt niet aankrijgen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:57

In België zijn er 2 zwangere vrouwen gestorven aan covid.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:59

Ik krijg een beetje het gevoel alsof jullie me proberen om te praten :')

Ik wil helemaal geen corona. Ook niet als niet zwangere. Maar even reëel. Tegen de tijd dat ik de tweede vaccin zou krijgen ben ik bevallen.

Dan nog. Ik wacht. Ik ben me bewust van het idee het virus in te dammen door het te "isoleren", ik ben op de hoogte van hoe dat werkt. Dan nog laat ik me niet enten.

Vaccinaties zijn misschien niet nieuw, maar de samenstelling van deze wel. Ze vaccineren een deel RNA. Niet een afgezwakt virus. Daarbij komt dat zelfs het ziektebeeld nog niet helemaal helder is en dat dat ook niet kan omdat het een virus is en dus onderhevig aan mutatie.

Edit: ik ontrek me uit deze discussie. Ik vind het te persoonlijk en heb het idee dat er nu een schuldgevoel aangepraat wordt. Blame it on the hormones. Als je vindt dat ik mijn kop in het zand steek is dat zo. Ik laat me nu niet enten. Punt.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:09

Gimme_joy ik deel jouw mening en dat moet ook gewoon kunnen! Het is (gelukkig) niet verplicht te vaccineren en denk dat dit een betere reden is dan 'Ze Gaan EeN cHiP inbrengen MeT hEt VaCcIn' a la de wappies.

Overigens betekent het vaccin ook niet alles. Collega van mij heeft in november corona gehad, flink ziek geweest, inmiddels 2 keer gevaccineerd en weer positief. Dus het houdt het niet tegen.

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:14

Nee maar die kans is wel heel klein.
Er wordt ook nergens beweerd dat je het nooit meer kan krijgen. Immers werking is 90%

En ik denk dat niemand je een schuldgevoel aan wil praten. Alleen wordt overal en ook in dit topic zoveel geroepen wat niet gebaseerd is op (wetenschappelijke)feiten, maar een gevoel.

Het advies om zwangeren juist wel te vaccineren is niet zomaar tot stand gekomen. Daar is zorgvuldig mee omgesprongen door mensen die hier veel meer verstand van hebben dan wij.
En dat is wat ik vooral duidelijk wil maken.
En helemaal als er reacties komen als van _Mir of ik vaccineer hoe dan ook niet.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 22:19

Ik en ik denk Gimme-Joy ook, zijn geen viruswappies, of mensen die tegen vaccineren zijn. Wij zijn bezorgde aanstaande moeders. Juist gevoel is een enorm ding, ik heb het gevoel dat ik mijn ongeboren kind moet beschermen en ben daarom opzoek naar zoveel mogelijk informatie. Dat krijg ik ook door dit topic.

Om dan te schermen met 'normaal sociaal gedrag' en het impliceren dat doordat ik niet zeker ben of ik wil enten voor code zwart zorgt waar anderen last van hebben. Daar vind ik wat van voor een advies wat sinds 3 dagen veranderd is en waarvan nu nog in de nieuwsberichten staat dat er geen garantie is dat je het juist aangeraden vaccin krijgt als zwangere.

Ik vind de felheid daarin, naar mensen die daar nu nog over twijfelen eigenlijk wat ongepast en ik herken Gimme Joy haar gevoel daarin betreft de laatste pagina's. Er word gewezen met vaccineren doe je voor een ander.

Want als je het niet doet loopt een ander risico. Als zwangere ben je de enige doelgroep waarbij een ander mogelijk ook een risico loopt als je het wel doet. Dat is bij geen enkele andere doelgroep zo he... Dat MIJN keuze wel te vaccineren ook gevolgen heeft voor een ander leven. Dat maakt dat er iets anders bij ons meeweegt dan bij een ander. Ik hoop dat daar iets van begrip voor opgebracht kan worden :o

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:30

Dankje voor je post. Je verwoord exact mijn gevoel. En ja dat is dus een gevoel. Gebaseerd op feiten. En misschien daarom wel de reden dat ik afzie van een vaccinatie op dit moment.

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:31

Om te moeten horen dat er zwangere vrouwen (en dan ook hun baby) dood gaan covid.
Om bij ons in het ziekenhuis te horen dat er weer een zwangere vrouw besmet is met covid, prematuur heeft moeten bevallen van haar tweeling EN dat die tweeling het beide opgelopen hebben en er echt niet goed van zijn (niet zeker of ze het trekken).
Om dan hier in dit topic te zien hoe mensen enkel aan zichzelf denken.
Het is juist om ook de baby reeds te beschermen dat ze aanraden om juist in het 2e trimester zeker te vaccineren opdat de baby bij geboorte toch al antilichamen zou meekrijgen.
In BE horen ze bij de prioriteiten om gevaccineerd te worden. Dit na lang en rechtmatig doorduwen van de gynaecologen aangezien er heel veel vrouwen covid positief komen bevallen en dan heel de troep besmetten, zwakke baby inclu.

Elk moet het voor zich denken, maar als die elk meer dan 30% van de bevolking is, moet elk niet klagen dat ze nog jaren met de gebakken peren zitten.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:34

Wauw je gaat echt ver hoor. Te zeggen dat wij (want dat impliceer je hier volgens mij wel) alleen maar aan onszelf denken. Ik moet hier bijna van huilen. Dat meen ik

Edit: zag je de volle steden gister en de rijen voor de primark en de ikea vandaag? Daar heb je de gebakken peren. Laten we even terug naar de realiteit alsjeblieft.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:47

Je zou maar die 40,5 graden koorts krijgen van je vaccin die nu een bokker nu heeft, met een beetje pech heb je dan een vroeggeboorte.
Ik snap ontzettend goed dat je die keuze niet licht opneemt, zeker niet als je geen druk sociaal leven hebt.
Je weet nooit vooraf wat de betere keuze was geweest.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:56

Afbeelding

Deze update heeft de verlosafdeling van het AMC zojuist op hun insta gezet.

Ik denk dat het absoluut verstandig is om het gewoon lekker met je eigen vlos te bespreken en een weloverwogen keus te maken. Of je nu rechts of links kiest maakt mij niet uit, uiteindelijk moet je zelf de verantwoording dragen.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:59

Keandra schreef:
Om te moeten horen dat er zwangere vrouwen (en dan ook hun baby) dood gaan covid.
Om bij ons in het ziekenhuis te horen dat er weer een zwangere vrouw besmet is met covid, prematuur heeft moeten bevallen van haar tweeling EN dat die tweeling het beide opgelopen hebben en er echt niet goed van zijn (niet zeker of ze het trekken).
Om dan hier in dit topic te zien hoe mensen enkel aan zichzelf denken.
Het is juist om ook de baby reeds te beschermen dat ze aanraden om juist in het 2e trimester zeker te vaccineren opdat de baby bij geboorte toch al antilichamen zou meekrijgen.
In BE horen ze bij de prioriteiten om gevaccineerd te worden. Dit na lang en rechtmatig doorduwen van de gynaecologen aangezien er heel veel vrouwen covid positief komen bevallen en dan heel de troep besmetten, zwakke baby inclu.

Elk moet het voor zich denken, maar als die elk meer dan 30% van de bevolking is, moet elk niet klagen dat ze nog jaren met de gebakken peren zitten.


Jeetje wat een ontzettend nare reactie. Wat speel jij smerig in op schuldgevoel en onzekerheden van andere mensen. Bah. Natuurlijk zijn dat heel enge en verschrikkelijke gevallen! Maar ik vind persoonlijk de manier waarop jij hier geageerd gewoon ontzettend kwetsend naar alle ( aanstaande) moeders toe die niet direct roepen jeeeej ik ga direct een spuitje vaccin halen!!!

saariewaarie

Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:09

Ik heb het topic niet volledig gelezen, daarvoor heb ik het te druk.
Maar ik reageer toch, vanuit mijn ervaring als anesthesieverpleegkundige in een universitair ziekenhuis (in Be).

Je hebt als zwangere zeker een hogere kans op een ernstig verloop. Je zou niet de eerste zijn die zwanger is en geintubeerd moet worden, waarvan je kindje dringend met een keizersnede gehaald moet worden en je als nieuwbakken mama nog een aantal weken in coma gehouden wordt, al dan niet aan de ECMO omdat je longen helemaal niks meer doen. We hebben er toch al een paar gehad hoor...

Dus laat je alsjeblieft vaccineren. Bij ons in het ziekenhuis is vaccineren bij zwangerschapswens en zwangerschap al een paar maanden de gouden standaard, zeker wanneer je risico loopt in je job.

Het wordt aangeraden om zwangeren te vaccineren met een mRNA vaccin (Pfizer of Moderna) en niet met een adenovaccin zoals AstraZeneca of J&J.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 23:24

@saariewaarie

Dit stond vandaag op nu.nl , dus die keuze hebben we voorlopig nog niet.


Citaat:
In het nieuwe advies van de experts wordt aangeraden om zwangere vrouwen te vaccineren met de vaccins van Moderna of Pfizer. Het is op dit moment nog niet zo dat zwangere vrouwen, als ze een uitnodiging krijgen, altijd één van deze twee vaccins krijgen aangeboden. Zwangere zorgmedewerkers die nu aan de beurt zijn, kunnen ook een uitnodiging voor het Janssen-vaccin krijgen. Of dit binnenkort gaat veranderen, kan het ministerie van Volksgezondheid nog niet zeggen.



Ik snap echt voor mezelf dat het beter is, al die gruwelijke verhalen van zwangere vrouwen, van op de IC belanden. Echt, snap ik. Voor 'de maatschappij' zou ik het ook doen. Dat is het hele punt niet, maar ik heb het idee dat dat niet echt doorkomt wat het voor ons spannender maakt. Dat het voor zwangere vrouwen anders is, omdat zij de beslissing moeten maken voor een ander. Ik voel echt weinig begrip daarvoor de laatste pagina's.

Ik vind dat jammer, want voor mij is het doel van dit topic om informatie op te halen en dat heb ik de eerste pagina's ook zeker gekregen! Dat helpt mij om het minder spannend te vinden om te vaccineren. Daar word ik blij van :) .

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:50

Gimme_Joy schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel alsof jullie me proberen om te praten :')

Ik wil helemaal geen corona. Ook niet als niet zwangere. Maar even reëel. Tegen de tijd dat ik de tweede vaccin zou krijgen ben ik bevallen.

Dan nog. Ik wacht. Ik ben me bewust van het idee het virus in te dammen door het te "isoleren", ik ben op de hoogte van hoe dat werkt. Dan nog laat ik me niet enten.

Vaccinaties zijn misschien niet nieuw, maar de samenstelling van deze wel. Ze vaccineren een deel RNA. Niet een afgezwakt virus. Daarbij komt dat zelfs het ziektebeeld nog niet helemaal helder is en dat dat ook niet kan omdat het een virus is en dus onderhevig aan mutatie.

Edit: ik ontrek me uit deze discussie. Ik vind het te persoonlijk en heb het idee dat er nu een schuldgevoel aangepraat wordt. Blame it on the hormones. Als je vindt dat ik mijn kop in het zand steek is dat zo. Ik laat me nu niet enten. Punt.

Mocht je het interessant vinden, staat hier een uitleg over wat er precies in het mRNA vaccin zet. Het gaat wel wat dieper op biomedische zaken in dus ik kan me voorstellen dat dat voor leken op medisch gebied wellicht wat moeilijk te volgen in:
https://berthub.eu/articles/posts/dutch ... r-vaccine/

Verder hier nog een uitleg van hoe mRNA vaccins werken, o.a. in relatie tot kankertherapie en onderzoeken die in 2016/2017 al liepen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243#Tab2

Ik snap je twijfel omdat het inderdaad de eerste keer is waarin dit type vaccin op grote schaal wordt toegepast. Maar het is niet zo dat dit type vaccin ''ineens'' uit de lucht is komen vallen. O.a. in en voor 2017 liepen er al trials met dit type vaccin bij o.a. HIV, influenza en ebola. Tot op zekere hoogte is er over zeg +- 5 jaar al wel te zeggen of die vaccins bijwerkingen hebben of niet. Hoe lang de effectiviteit bij covid aanwezig is zal inderdaad afwachten zijn.
Nu snap ik wel dat dit voor zwangere vrouwen net weer wat anders ligt omdat hier doorgaans niet op getest wordt. Zoals ik het begrijp zijn er uit testen in Amerika geen bijzondere bijwerkingen gevonden maar ik snap je twijfel over de langere termijn voor je kindje. Alhoewel ik hoop dat veel mensen snel gevaccineerd zijn vind ik ook dat een ieder die keuze voor zichzelf moet maken. Maar bij voorkeur wel op basis van goede informatie. Wellicht helpen bovenstaande links daar wat bij :)

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 03:07

Wat ik vrij kwalijk vind van de voorstanders dat er meteen met heftige situatieschetsen op de proppen wordt gekomen... mensen die het al spannend vinden maar nog lang niet aan de beurt zijn voor een vaccin praat je zo nog meer angst aan.
Ik vind vaccineren een persoonlijke keuze, en verhalen van horen zeggen maken angstig, geven stress en ook dat is niet goed voor het ongeboren kind. Ik ben wel voor vaccineren, en zou hem liever vandaag dan morgen nog krijgen. Maar zolang ik niet aan de beurt ben krijg ik niks, en dan zijn dit soort overtuig verhalen het zwartste scenario wat je kan hebben.
Terwijl mensen voor wie het echt niet goed voelt je met deze rampscenario’s niet gaat overtuigen, en ook dat is hun goed recht.
Als zwangere zijn er al zoveel onzekerheden en iedereen probeert te doen wat voor haar het best voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 06:12

Gimme_Joy schreef:
Wauw je gaat echt ver hoor. Te zeggen dat wij (want dat impliceer je hier volgens mij wel) alleen maar aan onszelf denken. Ik moet hier bijna van huilen. Dat meen ik

Edit: zag je de volle steden gister en de rijen voor de primark en de ikea vandaag? Daar heb je de gebakken peren. Laten we even terug naar de realiteit alsjeblieft.



Ik heb mij in het begin bewust al terug getrokken uit de discussie. Maar ondanks dat onze meningen verschillen wil ik je wel graag een hart onder de riem steken. Ik denk niet dat je een viruswappie bent, ik denk dat van niemand die met goede redenatie nu even wacht met het vaccin. Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik had die keuze ook niet.

Met volledige zelfisolatie kun je de kans ook verkleinen. Ja ik ben zeker voor zoveel mogelijk vaccineren om mutaties en alles uit te stellen. En ja ik zou mij tijdens de zwangerschap laten vaccineren.

Maar dit is geen wel-niet vaccineren discussie, dit is een nu-vaccineren discussie. Wees je bewust van de risico's die Corona geeft, want nee dat is niet gewoon een griepje. En als je bewust kiest om nu niet te vaccineren (wie weet straks wel) dan weet je met wat gezond verstand ook hoe je je best kunt doen om het risico op een andere manier te verkleinen. In eerste instantie voor jezelf en je baby. Daar hoeft geen schuldgevoel voor een pandemie bij.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 06:32

Even semi offtopic. Heel leuk dat er zo on subtiel wordt benadrukt dat wij ons als zwangere moeten gaan vaccineren en het liefst gisteren, maar voor zover ik weet zijn we allemaal nog lang niet aan de beurt. Dus het is voor mij ook heftig om te lezen dat als je je nu niet laat vaccineren mijn kindje veel gevaren krijgt in de vorm van vroeggeboorte etc. Ongeacht of ik me al dan niet wil laten vaccineren is het niet nodig om ipv een respectvolle discussie zo onsubtiel om te gaan met dit onderwerp.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 06:58

Gimme_Joy schreef:
Maar is het niet zo dat je nog steeds besmettelijk bent ook al ben je gevaccineerd? Of loop ik achter?

Nee je loopt niet achter. Ook kun je nog steeds ziek worden

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:00

Sizzle schreef:
Je zou maar die 40,5 graden koorts krijgen van je vaccin die nu een bokker nu heeft, met een beetje pech heb je dan een vroeggeboorte.
Ik snap ontzettend goed dat je die keuze niet licht opneemt, zeker niet als je geen druk sociaal leven hebt.
Je weet nooit vooraf wat de betere keuze was geweest.


Daarom zou ik inderdaad in het 3e trimester minder snel vaccineren, in het 2e dan weer wel zodat je beschermd het 3e trimester in gaat. Beetje afhankelijk van de omstandigheden. Al vond ik het op een gegeven moment belachelijk dat zwangere vrouwen het vaccin nog werd ontraden omdat het nog verder onderzocht moest worden maar als je in de zorg werkte niet. Geef mensen dan de keus voor tijdelijk ander werk, zodat ze net als ik met kantoorbaan gewoon thuis kunnen werken oid.
Las hier iets over hoogzwanger en een ernstig prematuur baby. Als je echt hoogzwanger bent is je baby niet ernstig prematuur meer. We kennen hier ook verder helemaal de verhalen erachter niet, misschien vielen ze in een risicogroep. Vooralsnog kun je ook helemaal geen vaccin krijgen alleen omdat je zwanger bent. Dus al die angstzaaierij lijkt me ongepast en onnodig.
Het is denk ik vooral iets om over na te denken als je nu 1e/ begin 2e trimester bent voor wat je kiest als het straks waarschijnlijk beschikbaar is.

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:06

Interessant onderwerp.
Ik ben momenteel 26 weken zwanger en werk in de zorg. Had me al kunnen laten vaccineren maar afgeslagen omdat het advies toen nog negatief was.
Heb 5 weken geleden ook corona gehad met (waarvoor ik heel dankbaar ben) maar zeer milde klachten.
Als ik nu zou vaccineren hoef ik maar 1 prik daar ik al corona heb gehad.
Met 30 weken krijg ik nog de kinkhoest prik, ook al is dat bekend mbt bijwerkingen ed vind ik het toch spannend.

Het corona vaccin zijn bijwerkingen nog niet bekend ook niet op lange termijn. Dus dit vind ik nog spannender. Toch denk ik erover deze toch te nemen. Ik denk dat mijn angst om zeer ziek te worden in coma te raken oid groter is.
Vind het heel lastig en wat is wijsheid in deze.

Dus ts je hebt ip niks aan mij want sta er dus net zo onzeker in..