Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:23

meisje_ schreef:
Interessant onderwerp.
Ik ben momenteel 26 weken zwanger en werk in de zorg. Had me al kunnen laten vaccineren maar afgeslagen omdat het advies toen nog negatief was.
Heb 5 weken geleden ook corona gehad met (waarvoor ik heel dankbaar ben) maar zeer milde klachten.
Als ik nu zou vaccineren hoef ik maar 1 prik daar ik al corona heb gehad.
Met 30 weken krijg ik nog de kinkhoest prik, ook al is dat bekend mbt bijwerkingen ed vind ik het toch spannend.

Het corona vaccin zijn bijwerkingen nog niet bekend ook niet op lange termijn. Dus dit vind ik nog spannender. Toch denk ik erover deze toch te nemen. Ik denk dat mijn angst om zeer ziek te worden in coma te raken oid groter is.
Vind het heel lastig en wat is wijsheid in deze.

Dus ts je hebt ip niks aan mij want sta er dus net zo onzeker in..


Waarom krijg jij je kinkhoest zo laat?

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:34

Mayasfrenk schreef:
Keandra schreef:
Om te moeten horen dat er zwangere vrouwen (en dan ook hun baby) dood gaan covid.
Om bij ons in het ziekenhuis te horen dat er weer een zwangere vrouw besmet is met covid, prematuur heeft moeten bevallen van haar tweeling EN dat die tweeling het beide opgelopen hebben en er echt niet goed van zijn (niet zeker of ze het trekken).
Om dan hier in dit topic te zien hoe mensen enkel aan zichzelf denken.
Het is juist om ook de baby reeds te beschermen dat ze aanraden om juist in het 2e trimester zeker te vaccineren opdat de baby bij geboorte toch al antilichamen zou meekrijgen.
In BE horen ze bij de prioriteiten om gevaccineerd te worden. Dit na lang en rechtmatig doorduwen van de gynaecologen aangezien er heel veel vrouwen covid positief komen bevallen en dan heel de troep besmetten, zwakke baby inclu.

Elk moet het voor zich denken, maar als die elk meer dan 30% van de bevolking is, moet elk niet klagen dat ze nog jaren met de gebakken peren zitten.


Jeetje wat een ontzettend nare reactie. Wat speel jij smerig in op schuldgevoel en onzekerheden van andere mensen. Bah. Natuurlijk zijn dat heel enge en verschrikkelijke gevallen! Maar ik vind persoonlijk de manier waarop jij hier geageerd gewoon ontzettend kwetsend naar alle ( aanstaande) moeders toe die niet direct roepen jeeeej ik ga direct een spuitje vaccin halen!!!


Wat is naar aan Keandra haar reactie?
Het is de realiteit waar zij mee te maken heeft. Een hele nare realiteit. Zwangeren zijn toch niet van suiker en verdienen toch ook een realistisch verhaal. Juist als zwangere wil je toch de realiteit weten. Dat wil je ook weten over andere risico’s.

En wbt ‘we komen toch nog lang niet in aanmerking voor een prik dus wat zeuren jullie nu’: volgens mij heet het topic advies vaccineren zwangeren. Dus ik neem aan voor mensen die zwanger zijn en wel zijn opgeroepen.

En ik weet hoe het is om zwanger te zijn. En ook hoe het is om hoogzwanger te zijn tijdens lockdown. En ook hoe het is om een behoorlijk medische hoog risico zwangerschap te hebben in die situatie.
Ik vond het echt niet chill.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:01

Ik kan geloven dat men bepaalde feiten soms liever niet wilt weten als je gevoel iets anders zegt.
Dit gezegtzijnde betekent dat niet dat men er over moet zwijgen.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:05

Omdat het geen realistisch verhaal is wat opgaat voor een gemiddelde zwangere, er zijn honderden horror verhalen op te duikelen over zwangerschappen, bevallingen, zieke baby's etc. Is het handig die de hele dag op te zoeken als je zwanger bent? Lijkt me niet want de kans dat het gewoon goed gaat is toch echt het grootst. Ook in coronatijd. Dus dat is het realistische verhaal en het is beter om daarop te vertrouwen dan je de hele dag zorgen te maken. Uit mri-scans van baby's nog in de baarmoeder is gebleken dat langdurige stress een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling. Dus in die zin zijn zwangere vrouwen wel van suiker en bovendien iedereen beleefd het anders.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:10

FleurVP schreef:
Omdat het geen realistisch verhaal is wat opgaat voor een gemiddelde zwangere, er zijn honderden horror verhalen op te duikelen over zwangerschappen, bevallingen, zieke baby's etc. Is het handig die de hele dag op te zoeken als je zwanger bent? Lijkt me niet want de kans dat het gewoon goed gaat is toch echt het grootst. Ook in coronatijd. Dus dat is het realistische verhaal en het is beter om daarop te vertrouwen dan je de hele dag zorgen te maken. Uit mri-scans van baby's nog in de baarmoeder is gebleken dat langdurige stress een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling. Dus in die zin zijn zwangere vrouwen wel van suiker en bovendien iedereen beleefd het anders.


Deels met je eens maar we zitten nu wel in een andere situatie dan 'gemiddeld'. Het lijkt me niet verkeerd om goed van de voor- en nadelen op de hoogte te zijn juist als je zwanger bent. Dat zijn geen leuke dingen om over na te denken maar dat is wel een gegeven als je zwanger raakt middenin een pandemie.

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:31

MarcoBorsato schreef:
meisje_ schreef:
Interessant onderwerp.
Ik ben momenteel 26 weken zwanger en werk in de zorg. Had me al kunnen laten vaccineren maar afgeslagen omdat het advies toen nog negatief was.
Heb 5 weken geleden ook corona gehad met (waarvoor ik heel dankbaar ben) maar zeer milde klachten.
Als ik nu zou vaccineren hoef ik maar 1 prik daar ik al corona heb gehad.
Met 30 weken krijg ik nog de kinkhoest prik, ook al is dat bekend mbt bijwerkingen ed vind ik het toch spannend.

Het corona vaccin zijn bijwerkingen nog niet bekend ook niet op lange termijn. Dus dit vind ik nog spannender. Toch denk ik erover deze toch te nemen. Ik denk dat mijn angst om zeer ziek te worden in coma te raken oid groter is.
Vind het heel lastig en wat is wijsheid in deze.

Dus ts je hebt ip niks aan mij want sta er dus net zo onzeker in..


Waarom krijg jij je kinkhoest zo laat?


Omdat ik afgelopen maandag pas belde en ze dan pas tijd hebben..

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:36

Helemaal eens hoor marcoborsato, maar een genuanceerd, feitelijk verhaal met zoveel zwangere vrouwen hebben covid gehad, zoveel % kreeg complicaties etc. heb ik hier nog niet gezien. Terwijl mensen er dan wel een 'ik werk in het ziekenhuis' aan toevoegen en daarmee soort van deskundig overkomen. Ik vind dat toch een beetje kwalijk.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:57

Citaat:
The study examined 1,219 pregnant women who tested positive for COVID-19 between March 1 and July 31, 2020, at 33 hospitals in 14 states in the U.S. 47 percent were asymptomatic, 27 percent were mild, 14 percent were moderate, 8 percent were severe, and 4 percent were critical. The study predominantly evaluated women with COVID-19 in their third trimesters.

bron: https://healthcare.utah.edu/healthfeed/ ... search.php.
Citaat:
Based on the current knowledge, pregnant women do not seem to have a higher risk of becoming infected with the coronavirus; this means that they do not appear to be more susceptible to the virus than people who are not pregnant.

bron: https://www.rivm.nl/en/novel-coronaviru ... /pregnancy
Laatst bijgewerkt door Jade op 29-04-21 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:59

FleurVP schreef:
Helemaal eens hoor marcoborsato, maar een genuanceerd, feitelijk verhaal met zoveel zwangere vrouwen hebben covid gehad, zoveel % kreeg complicaties etc. heb ik hier nog niet gezien. Terwijl mensen er dan wel een 'ik werk in het ziekenhuis' aan toevoegen en daarmee soort van deskundig overkomen. Ik vind dat toch een beetje kwalijk.


Maar ik snap best dat als je in het oog van de storm zit er geen of weinig ruimte is voor nuance. En ik denk dat iedereen die een vroeggeboorte heeft meegemaakt, dichtbij of op het werk, weet hoeveel impact het heeft.

Er vliegen hier van alle kanten emoties rond, maar laten we gewoon even chill naar deze foto kijken:


Afbeelding
Adem in... en uit...


En weer door, iedereen wilt het beste voor haar baby. Houd dat voor ogen. Ik heb een vroeggeboorte gehad, het is goed afgelopen en ze is de leukste bijna 2 jarige ooit maar ik gun het m'n ergste vijand niet.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:05

Ik heb zojuist gebeld(met RIVM) voor meer informatie. Ik ben momenteel bijna 27 weken en wilde zo snel mogelijk weten of ik wel of niet in aanmerking kom 'ver' voor mijn uitgerekende datum.

Zwangeren hebben geen voorrang, dus je krijgt een oproep wanneer je geboortejaar aan de beurt is. Voor mij is dat eind juni/begin juli en speelt de vraag of ik me laat vaccineren tijdens de zwangerschap niet meer.

Deze vraag is (denk ik) dus relevant voor enkel vrouwen die nu in het eerste of begin tweede trimester zitten.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:09

Of die in de zorg werken en hem toch al aangeboden kregen.

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:10

Of onder een risicogroep vallen die eerder mogen.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:38

FleurVP schreef:
Omdat het geen realistisch verhaal is wat opgaat voor een gemiddelde zwangere, er zijn honderden horror verhalen op te duikelen over zwangerschappen, bevallingen, zieke baby's etc. Is het handig die de hele dag op te zoeken als je zwanger bent? Lijkt me niet want de kans dat het gewoon goed gaat is toch echt het grootst. Ook in coronatijd. Dus dat is het realistische verhaal en het is beter om daarop te vertrouwen dan je de hele dag zorgen te maken. Uit mri-scans van baby's nog in de baarmoeder is gebleken dat langdurige stress een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling. Dus in die zin zijn zwangere vrouwen wel van suiker en bovendien iedereen beleefd het anders.


Omdat iedereen vanuit zijn eigen perspectief bekijkt.
Als je zwanger bent en het gaat allemaal goed heb je geen idee wat er allemaal fout kan gaan en wil je dat ook niet weten.

Als je op de IC werkt en je moet een zwangere leeftijdsgenoot voor de dood weghalen, dealen met een partner die in alle staten is omdat hun premature kind in het ene zkh ligt en z’n vrouw in coma in een ander, en die ellende tussen hoop en vrees dagelijks mee maakt, dan bekijk je het gewoon vanuit een heel ander perspectief.
En helaas zijn het geen uitzonderingen, die zwangere vrouwen op de IC ;(

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:48

verootjoo schreef:
En helaas zijn het geen uitzonderingen, die zwangere vrouwen op de IC ;(


Maar het is ook niet de standaard, toch?
X% van de zwangere vrouwen krijgt corona, X% van de zwangere vrouwen krijgt het niet.

Volgens de cijfers die Jade gaf heeft dan, van de vrouwen die dus uberhaupt corona hebben gekregen, 8% last gehad van ernstige klachten en is 4% kritiek geweest.

Het lijkt mij dan best wel redelijk om goed na te denken en je in te lezen over het vaccin, maar dood en verderf niet als het uitgangspunt te nemen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:59

Met de laptop op mijn zwangere bolletje (waarin in de kleine man nu druk bezig is met zijn ochtendgymnastiek) wil ik nog het laatste kwijt.

Ik ben 33 weken zwanger. De periode breekt aan dat ik stop met werken en me volledig ga richten op de bevalling en de tijd erna. Ik sta voor de klas. Ik ben docent op een praktijkschool. Wij zijn nooit dicht geweest, omdat wij les geven aan "de kwetsbare doelgroep" zoals Rutte dat zo mooi verwoordde in zijn speech in het Torentje. Deze leerlingen zijn gebaat bij de structuur van het naar school gaan en het op school zijn. Ik geef drama. Leer leerlingen zich sociaal-emotioneel te ontwikkelen. Daarbij is 1,5 meter afstand houden soms erg moeilijk. Ik probeer dat wat ik heb geleerd over de maatschappij zo goed mogelijk over te brengen.

Ik volg het nieuws. Lees kranten en heb daar een mening over. Ik probeer me in te lezen in achtergronden als ik vind dat ik dat nodig heb om een keuze wel overwogen te maken. In de eerste lockdown ben ik erg streng geweest. Ik heb mijn vriend 6 weken niet gezien. Maakte me erg druk om mijn moeder die in een risicogroep ziet omdat ze chronisch ziek is.

Laatst nog met mijn vader lange gesprekken gevoerd over de vaccinatie. Hij is inmiddels geënt met Astra-Zeneca. Opgezocht wat nu precies een Mrna vaccin is en of daar al eerder met gevaccineerd is, om daar een weloverwogen keuze in te kunnen maken. Ik kan met eerlijkheid zeggen dat wij ons niet altijd hebben gehouden aan de maatregel maar 1 persoon op bezoek te laten komen.

Ik geloof niet in complotten. Ik vind het bespottelijk dat er mensen samen komen in grote groepen. Of dat nu is om te demonstreren of om feest te vieren. Maar ik maak mijn karretje in de supermarkt al heel lang niet meer schoon. Ik weeg de risico's af en maak daarbij gebruik van mijn kennis.

Ik heb me inmiddels twee keer moeten laten (snel)testen, omdat ik verkouden was. Op de parkeerplaats van school wachtte ik op de uitslag, zodat ik daarna gelijk aan het werk kon. Mijn leerlingen hebben me nodig.

En toen. Raakte ik zwanger. Dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Waar ik normaal gesproken heel nuchter sta in het leven, stond ik nu bij een goede uitslag van de nipt te huilen van blijdschap in de gang buiten mijn klaslokaal. Mijn leidinggevende was al op de hoogte van mijn zwangerschap in week 7. Want ik wilde niet meer met leerlingen naar het Tropenmuseum. We hebben het hier over de periode november/december. Sterker nog, de dag voor mijn positieve zwangerschapstest zat ik tijdens de persconferentie die ging over het sluiten van de horeca met mijn zusje in een restaurant aan wat later mijn laatste wijntje bleek.

Alles is anders als je zwanger bent. Je hebt ineens niet alleen met jezelf te maken, maar ook met dat mensje dat in je groeit. Dat mensje dat het allerbeste verdient. Dat besefte ik me pas toen ik hem goed en wel begon te voelen. En dat gevoel wordt nog steeds sterker. (overigens heeft hij as we speak de hik).

Ik cijfer mezelf weg om dit mensje een optimale start te geven. Ik hou me aan het "dieet", heb afgelopen zaterdag voor even afscheid genomen van het rijden van mijn allerliefste Joy. En corona staat, hoe je het ook wend of keert, even niet meer op mijn prioriteitenlijst van "drukmakers".

Had ik me laten vaccineren als ik nu bijvoorbeeld pas 12 weken zwanger zou zijn, en dus nog zwanger zou zijn als mijn geboortejaar (1986) aan de beurt zou komen? Misschien wel. Dan zou ik me nog meer gaan inlezen op het vaccin, studies en risico's. Maar het grappige is. De keus is voor mij gemaakt. Ik ben uitgerekend op 20 juni. Ik ga me daarom niet meer laten vaccineren. Ik wil zo fit mogelijk de bevalling in en daar past voor mij op dit moment een vaccinatie niet bij.

Ben ik een viruswappie? Ik vind van niet. Ik ben zwanger. Mensen houden deuren voor me open, helpen me met zware boodschappen tassen (terwijl ik tot afgelopen zaterdag nog een westernzadel op mijn paard gooide), zijn erg meegaand als ze mijn bolle buik zien. Zo achter een scherm ben je slechts een avatar en s het heel makkelijk dingen te roepen om jouw mening meer kracht te geven. En hoe dat uiteindelijk bij de ontvanger komt, is niet belangrijk.

Ik ben op de hoogte van de risico's van corona als je hoogzwanger bent en vraag niet om een fluwelen handschoen. Ik vraag wel om: geef mij context, maar probeer ook mijn context te kennen en te begrijpen. Want ik denkt dat er dan iets genuanceerder gediscussieerd kan worden met iets meer begrip voor beide zijdes. Ik roep niet zomaar iets, maar weeg mijn woorden zorgvuldig, dat heb ik wel geleerd in de tijd hier op bokt (en de socials in het algemeen).

Mocht je na dit epistel denken "wat een onzin" dat is je goed recht. Mij geeft het rust dit geschreven te hebben, en dat is voor mij nu een prioriteit.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:23

Doubtless schreef:
verootjoo schreef:
En helaas zijn het geen uitzonderingen, die zwangere vrouwen op de IC ;(


Maar het is ook niet de standaard, toch?
X% van de zwangere vrouwen krijgt corona, X% van de zwangere vrouwen krijgt het niet.

Volgens de cijfers die Jade gaf heeft dan, van de vrouwen die dus uberhaupt corona hebben gekregen, 8% last gehad van ernstige klachten en is 4% kritiek geweest.

Het lijkt mij dan best wel redelijk om goed na te denken en je in te lezen over het vaccin, maar dood en verderf niet als het uitgangspunt te nemen.


Nee natuurlijk niet standaard. Gelukkig niet. Maar de druk om Corona op te lopen is momenteel erg hoog.

Rode hond is bv ook zeer gevaarlijk voor een ongeboren kind, daar worden ook kinderen voor gevaccineerd. Dat risico is daardoor een stuk minder. En zo zijn er nog meer dingen die voor zwangeren en ongeboren kinderen hoog risico geven.
Ik zou daarom zeker vaccineren tegen Corona in de zwangerschap. Omdat het risico op besmetting nu enorm hoog ligt en omdat het gevolgen kan hebben voor je zwangerschap, bevalling en ongeboren kind.

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:34

Ik (en ik denk de rest ook) reageren niet specifiek op jouw situatie persoonlijk gimme, maar veel in een bredere context.

Ja voor jou komt dr mogelijkheid voor vaccineren te laat. Voor anderen niet. :)
Er zijn meer zwangeren in dit topic.
En ik en desndere dames die wellicht vrij fel reageren weten hoe het is om zwanger te zijn. En ook hoe het is om een spannende zwangerschap/bevalling te hebben.
Wij weten wat je voelt. :)

En wat Vero zegt de kans om nu Corona te krijgen wasbord nooit zo groot.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:42

We zijn allemaal zwanger geweest, een aantal van ons hebben de 33 weken niet eens gehaald en weten hoe het is om een vroeggeboorte te hebben. Daarom zeg ik, we reageren allemaal vanuit ons eigen perspectief.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:14

Ik snap ook heus wel dat ik niet de eerste ben die zwanger is. En ik snap ook heus wel dat het niet persoonlijk bedoeld is. Maar soms kan h3t geschreven woord anders geïntepreteerd worden dan in eerste instantie bedoeld wordt.

Wat mij tegen de borst stuit is dat er snel aannames gedaan worden. En ik wil zaken eerst helder hebben voordat ik zomaar iets zeg.

Iedereen mag van mij zijn mening ventileren, ik hoef het niet met iedereen eens te zijn. Maar de toon in sommige berichten kan iets milder zonder dat de inhoud zijn waarde verliest :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:37

Wat zujn dan volgens jou aannames?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:59

Dat er hier mensen in het topic zitten die alleen maar aan zichzelf denken bijvoorbeeld. Dat vind ik een aanname.

saariewaarie

Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:42

ruitje schreef:
@saariewaarie

Dit stond vandaag op nu.nl , dus die keuze hebben we voorlopig nog niet.


Citaat:
In het nieuwe advies van de experts wordt aangeraden om zwangere vrouwen te vaccineren met de vaccins van Moderna of Pfizer. Het is op dit moment nog niet zo dat zwangere vrouwen, als ze een uitnodiging krijgen, altijd één van deze twee vaccins krijgen aangeboden. Zwangere zorgmedewerkers die nu aan de beurt zijn, kunnen ook een uitnodiging voor het Janssen-vaccin krijgen. Of dit binnenkort gaat veranderen, kan het ministerie van Volksgezondheid nog niet zeggen.



Ik snap echt voor mezelf dat het beter is, al die gruwelijke verhalen van zwangere vrouwen, van op de IC belanden. Echt, snap ik. Voor 'de maatschappij' zou ik het ook doen. Dat is het hele punt niet, maar ik heb het idee dat dat niet echt doorkomt wat het voor ons spannender maakt. Dat het voor zwangere vrouwen anders is, omdat zij de beslissing moeten maken voor een ander. Ik voel echt weinig begrip daarvoor de laatste pagina's.

Ik vind dat jammer, want voor mij is het doel van dit topic om informatie op te halen en dat heb ik de eerste pagina's ook zeker gekregen! Dat helpt mij om het minder spannend te vinden om te vaccineren. Daar word ik blij van :) .



Dan is het in België anders
Ik ben voor alle duidelijkheid zelf al gevaccineerd (gezien ik dagelijks een oliebol aan aerosolen over me krijg en opgeroepen word voor covid-intubaties). In België kan je je sinds deze week op de lijst van risicopatiënten laten zetten en krijg je dus ook voorrang voor vaccinatie en word je dus niet volgens leeftijd opgeroepen.

Mij zouden ze als zwangere tien keer mogen vaccineren, net zoals een griepvaccin echt aangeraden wordt voor zwangeren, doen ze nu met het covidvaccin. De -korte - episode van koorts die je kan doen na je vaccinatie verdwijnt echt wel in het niet tegenover wat je kan doormaken t.g.v. covid-19. Dit kan gaan van hoest, koorts, etc... Tot absolute ademnood met intubatie en ECMO (zoek mss eens op wat dat juist inhoudt en wat daar de risico's van zijn, oa (hersen)bloeding), bloedklonters in longslagaders, hersenen, of dan net longbloedingen tgv de hoge dosissen bloedverdunners...

Ik begrijp dat dit lijkt alsof je overtuigd wordt, maar als je ooit al een patiënt hebt zien smachten naar adem en hen hebt moeten vertellen dat je je uiterste best zal doen om ervoor te zorgen dat ze hun kinderen terug gaan zien achteraf (maar dat het evengoed niet gaat lukken), dan wil je iedereen overtuigen. Ik wil dat jij (en alle andere zwangeren) gezond zwanger kan zijn, je kind kan baren in een niet urgente setting én kan genieten van je pasgeboren kind.
Ik wil niet dat nieuwbakken mama's opnieuw moeten leren stappen en te zwak zijn om hun eigen kind te tillen.

Het is écht uit bezorgdheid

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:55

ruitje schreef:
Want als je het niet doet loopt een ander risico. Als zwangere ben je de enige doelgroep waarbij een ander mogelijk ook een risico loopt als je het wel doet. Dat is bij geen enkele andere doelgroep zo he... Dat MIJN keuze wel te vaccineren ook gevolgen heeft voor een ander leven. Dat maakt dat er iets anders bij ons meeweegt dan bij een ander. Ik hoop dat daar iets van begrip voor opgebracht kan worden :o


Juist omdat je verantwoordelijk bent voor je ongeboren kind zou ik wél vaccineren.
Covid is geen pretje voor een ongeboren baby, de kans dat hij ‘aangeslagen’ ter wereld komt zoals ze dat noemen wordt daarmee hoger. De kans dat hij prematuur ter wereld komt neemt ook toe.
Ik heb een prematuur baby een keer mogen meemaken en wens dat voor niemand toe en vooral voor de baby’s niet.
Juist om je kind een zo goed mogelijke start mee te geven zou ik vaccineren. Ik heb ook voor kinkhoest gevaccineerd. Moest m bij mijn laatste wel zelf kopen en regelen, toen zat het nog niet in het standaard pakket. Maar een rondje op de NICU bij mijn eerste heeft me echt goed aan het denken gezet.

Vaccineer je trouwens wel voor kinkhoest?

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 20:50

Ja, dat ben ik wel van plan :)

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:08

@saariewaarie maar in Nederland is bv. een griepvaccin voor zwangere vrouwen ook zeker niet standaard en was dit jaar ook niet makkelijk te krijgen want er was tekort. Zelfs 70+ kregen het vaak niet. De kinkhoest/ 22 weken prik is hier ook nog niet zolang onderdeel van het vaccinatieprogramma. En ik snap dat het heel heftig is op een IC met covid patienten, maar ik denk dat het een vertekend beeld geeft. Jouw ervaring sluit niet aan bij de cijfers en communicatie hier vanuit het RIVM.

Tot een paar dagen terug werden mogelijk onbekende risico's van het vaccin hoger ingeschat dan het krijgen van covid. Nu is net het advies voor wat betreft de vaccinatie aangepast maar wordt er nog niet naar gehandeld omdat zwangere vrouwen die niet tot een risicogroep behoren simpelweg niet als risicogroep worden gezien. Er zijn dus geen vaccins beschikbaar voor zwangere vrouwen, bij mijn verloskundigenpraktijk zijn de zorgverleners zelf nog niet eens gevaccineerd.

Zodra de vaccins beschikbaar komen in hopelijk juli is een groot deel al bevallen en degene die dat nog niet zijn hebben tijd gehad om aan het nieuwe advies te wennen en zich voldoende te informeren wat de vaccinatiebereidheid waarschijnlijk flink verhoogd. Voor nu denk ik dat het delen van horrorverhalen vooral voor onrust zorgt.