Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 06:40

De reden dat het griepvaccin het afgelopen jaar schaars was had als reden dat de opkomstveel groter was door de angst voor covid. De huisartsen konden een bepaald percentage extra bestellen dan eerdere jaren en dat ging schoon op terwijl er eerdere jaren echt heel veel mensen niet kwamen opdagen

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:16

Bij ons heeft iedereen die een griepvaccinatie wilde zonder indicatie hem kunnen krijgen hoor. Ik heb die voor ze bij kunnen bestellen via de apotheek. Ze zijn dan alleen 2 a 3 weken later aan de beurt.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:26

Mijn punt was dat er hier geen vaccinatie advies of programma is voor griep als je zwanger bent. Wordt hier niet als risicogroep gezien, in tegenstelling tot veel andere landen. Afgelopen jaar zijn bv. fitte ouderen gevraagd af te zien van de griepprik vanwege de tekorten. Ik kon 'm gratis krijgen op mijn werk maar heb er ook vanaf gezien vanwege het tekort dat we ook daar hadden en dat ik pas 7 weken zwanger was.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:37

Jennyj01 schreef:
Bij ons heeft iedereen die een griepvaccinatie wilde zonder indicatie hem kunnen krijgen hoor. Ik heb die voor ze bij kunnen bestellen via de apotheek. Ze zijn dan alleen 2 a 3 weken later aan de beurt.


Wij ook hoor maar ze waren toen iedereen hem had gehad wel echt op.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:00

Kana schreef:
Ik heb zojuist gebeld(met RIVM) voor meer informatie. Ik ben momenteel bijna 27 weken en wilde zo snel mogelijk weten of ik wel of niet in aanmerking kom 'ver' voor mijn uitgerekende datum.

Zwangeren hebben geen voorrang, dus je krijgt een oproep wanneer je geboortejaar aan de beurt is. Voor mij is dat eind juni/begin juli en speelt de vraag of ik me laat vaccineren tijdens de zwangerschap niet meer.

Deze vraag is (denk ik) dus relevant voor enkel vrouwen die nu in het eerste of begin tweede trimester zitten.


Kana fijn dat jij de informatie hebt. Ik wilde er ook voor bellen maandag want twijfel enorm. Moet nog regelmatig naar kantoor helaas, vermijd alles verder zo veel mogelijk.. maar ben langzaam toch wel angstig.
Ga het naar kantoor gaan de komende weken steeds verder afbouwen. Voel me er niet meer goed bij. Als het kon, zou ik mij wellicht laten vaccineren als het nog niet “te laat” is. Ben bijna 27 weken en als ik zou vaccineren dan zou het liever gisteren dan morgen zijn, ivm de risico’s op koorts.

Maargoed ik val ook onder de groep die pas in juli ofzo aan de beurt is. Dan moet ik al bijna bevallen, dus dan is het een no go.
Na mijn bevalling hopelijk zo snel mogelijk die prik halen!
Dankjewel Kana, voor de info! :)

Ik vind dit wel echt een enorm naar topic. Paar dagen geleden ook al, opmerkingen over nu wel of niet zwanger worden tijdens de pandemie enz. En alle horrorverhalen..
Het steekt wel, sommige opmerkingen. Wij dachten geen kindje te kunnen krijgen en zijn dus ondanks pandemie ontzettend gelukkig dat het blijkbaar wel kon. Ja en een pandemie is dan niet handig. Het brengt extra onzekerheden met zich mee en minder leuke trajecten voor partner enz. Maar omdat het een pandemie is had ik niet zwanger mogen worden? En als ik niet nu vaccineer dan ben ik slecht voor m’n medemens? Tja ik heb er simpelweg geen woorden voor. Gelukkig kan ik nu ik mijn info heb dit topic weer loslaten en er alles voor doen om alle ballen hoog te houden (waaronder dus er voor zorgen dat ik géén Corona krijg maar wel aan m’n dagelijkse verantwoordelijkheid kan voldoen).

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:52

Ik geloof dat alleen Elnienjo dat heeft gezegd en persoonlijk zou ik me daar niks van aantrekken.

Het is een gegeven dat zwanger zijn in een pandemie anders is. Daar kies je voor, om wat voor reden dan ook. Heel begrijpelijk dat je niet gewacht hebt als het niet vanzelf gaat.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:13

MarcoBorsato schreef:
Ik geloof dat alleen Elnienjo dat heeft gezegd en persoonlijk zou ik me daar niks van aantrekken.

En zij zal wel niet voor niks een ban hebben :+

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:19

Heeft die een ban :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:20

Ik snap ook oprecht niet dat mensen gepland(!!!) zwanger raken nu. Maar dat is meer omdat je gewoon niet zeker bent van goede zorg in het ziekenhuis wanneer er code zwart is. Ook kan je makkelijker corona oplopen in het ziekenhuis. Maar zou dat nooit tegen een zwangere vrouw zeggen. Die feliciteer ik netjes. :P

Ken iemand met diabetes die bewust zwanger is geworden en dus in het ziekenhuis moet bevallen en blijven. Dat zou ik niet durven zelf. :=

Wel lastig lijkt het me als je nu een vaccin aangeboden krijgt. Misschien zou ik hem wel nemen als ik in de zorg werkte. Je weet nooit wat de bijwerkingen zijn. :P

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:29

verootjoo schreef:
Heeft die een ban :')

Ja :+

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:47

MarlindeRooz schreef:
Ik snap ook oprecht niet dat mensen gepland(!!!) zwanger raken nu. Maar dat is meer omdat je gewoon niet zeker bent van goede zorg in het ziekenhuis wanneer er code zwart is. Ook kan je makkelijker corona oplopen in het ziekenhuis. Maar zou dat nooit tegen een zwangere vrouw zeggen. Die feliciteer ik netjes. :P


Maar je zegt het nu toch ook tegen zwangere vrouwen :+ of telt dat niet als je geen username noemt, ook al is het in een vaccinatie topic voor/over zwangere vrouwen?

Misschien een idee om zo'n sterke uitspraak/mening eerst eens uit te diepen en mensen te vragen naar hun beweegredenen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:52

Ik zeg alleen dat ik het niet snap. Ik zeg niet dat het onnozele domme geiten zijn. Vind het nog wel meevallen hoe sterke mening dat is. Praat vanuit mijzelf en beoordeel niemand op het wel zwanger zijn.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:54

Dat lees ik ook. Daarom zeg ik dat het je meer zou sieren om daar dan eens naar te vragen, voordat je zoiets ongenuanceerd in een topic plaatst. Het leest niet waarde neutraal.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 20:56

Ik heb gebeld , ik was opgeroepen voor Astra, maar ik mag niet wisselen? Wat ik gek vind want volgens mij is het advies sws geen Astra meer voor mijn leeftijd. Ik moet volgens haar gewoon wachten tot mijn leeftijd aan de beurt is en dan krijg ik een nieuwe oproep volgens haar....

Ga volgende week overleggen met mijn verloskundige en dan nog eens kijken of ik iemand aan de lijn kan krijgen die t wel weet

AvHdG
Berichten: 264
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:54

Heel bijzonder. Astra word inderdaad niet aangeraden onder de 60. In de zorg word nu Jansen aangeboden. Maar wat ik begreep mogen zwangeren die ook niet maar moeten die wachten op pfizer of moderna

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:01

Ja, dus als dat de ruil is die ze maken heb ik er dus nog niks aan en moet ik wachten tot ik volgens mijn leeftijd aan de beurt ben :)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:06

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg alleen dat ik het niet snap. Ik zeg niet dat het onnozele domme geiten zijn. Vind het nog wel meevallen hoe sterke mening dat is. Praat vanuit mijzelf en beoordeel niemand op het wel zwanger zijn.


Soms heb je de keuze gewoon niet. Heb na borstkanker 5 jaar hormoon therapie moeten doen waarbij ik 5 jaar kunstmatig in de overgang gebracht ben.

Na die 5 jaar heb ik 2 jaar de tijd gekregen waarin ik zonder medicatie mocht beginnen aan een zwangerschap.

Dit is een heel ziekenhuis traject begeleid door het Radboud en 3 maanden voor Corona gestart en kon dus ook niet uitgesteld worden omdat ik niet in en uit de overgang geslingerd kan worden. Vandaar dus de reden en een bewuste keuze. Het was geen vanzelfsprekendheid.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 30-04-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:38

Ik mag de pfeizer halen van mijn werk. (Begin vaccinatie periode) Toen niet gedaan i.v.m. afraden begin zwangerschap/ zwanger worden.

De opmerkingen over wel of niet zwanger worden in een pandemie vind ik hier totaal niet kunnen en het voelt als een dikke middel vinger naar de zwangere toe.

Dinsdag ga ik overleggen met de verloskundige, persoonlijk vindt ik het erg lastig om het vaccin nu te nemen.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:57

Ik zou daar m'n schouders over ophalen en het niet te zwaar opnemen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:21

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg alleen dat ik het niet snap. Ik zeg niet dat het onnozele domme geiten zijn. Vind het nog wel meevallen hoe sterke mening dat is. Praat vanuit mijzelf en beoordeel niemand op het wel zwanger zijn.


Snap je vanuit demografische oogpunt dat het eigenlijk ook heel 'dom" zou zijn als iedereen die nú zwanger is/wil worden zeg ca 2 jaar zou wachten? Op korte termijn zie ik dan al problemen voor bijv kraamzorg en verloskundigen etc. Op iets langere termijn het consultatiebureau, de kinderopvang, de scholen? Snap je dat dat echt een probleem zou zijn? Zowel omdat er dus eerst geen baby's /kinderen meee zijn als dat er over 2 jaar wellicht een babyboom zou zijn?

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 00:20

Zullen we het gewoon even ontopic houden?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:18

Lees al even mee :)

MarlindeRooz schreef:
Ik snap ook oprecht niet dat mensen gepland(!!!) zwanger raken nu. Maar dat is meer omdat je gewoon niet zeker bent van goede zorg in het ziekenhuis wanneer er code zwart is. Ook kan je makkelijker corona oplopen in het ziekenhuis. Maar zou dat nooit tegen een zwangere vrouw zeggen. Die feliciteer ik netjes. :P


En wat nu als je al 2 jaar bezig bent en het ineens raak is? Vind het allemaal wel heel makkelijk zoals je dit omschrijft, een kind 'neem' je niet, die krijg je. En plannen kun je niet. :) Voor hetzelfde geldt probeer je het en is het in één keer raak, terwijl de statistieken zeggen dat maar 48% binnen 3 maand zwanger is.... Dus tja...Je noemt ook niemand onnozele domme geiten, maar besef je wel dat het mensen tegen de borst kan stuiten omdat voor sommigen gewoonweg geen vanzelfsprekendheid is en dat je manier van schrijven misschien wat te kort door de bocht overkomt.
Vragen stellen is uiteraard prima, er zijn denk ik genoeg vrouwen die hier wat over zouden willen zeggen.

Wat betreft het vaccineren zelf;
Ik laat het op me afkomen. Heb mijn huisarts erover gesproken (hier ook een kinderwens) en die gaf aan dat dat iets is waar je je pas op dát moment druk om zou moeten maken. Juist nu gaat het heel hard als het gaat om de gegevens die ze krijgen vanuit eerdere zwangerschappen en geboortes, dus ze zullen steeds meer weten :)
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-05-21 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:22

Wij stopten in augustus met anticonceptie en in september raakte ik zwanger. Terwijl wij ervan overtuigd waren dat het wel even zou duren. Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten. Pandemie of niet. Kom zeg, zal wat zijn dat je daar je leven zo door laat leiden.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:37

Ieder z'n keus, wij wachten even met zwanger worden en dat lijkt mij ook prima.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:38

MarcoBorsato schreef:
Ieder z'n keus, wij wachten even met zwanger worden en dat lijkt mij ook prima.


Zeker :j volgens mij is dat ook precies waar het om gaat. Iedereen maakt zijn of haar keuzes zelf, je kunt uiteraard altijd vragen waarom. :)