Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:55

Maar als ik het goed begrijp is het advies dus om ten aller tijden te vaccineren, gezond of met aandoening.

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:11

Mijn vk zei;
Wij gaan mee met het advies vd gynaecologen, wel vaccineren dus wanneer je word opgeroepen.
Gezien ik al mag gaan vanuit het werk krijg ik zondag de prik.
Ik hoef er ‘maar’ 1 omdat ik 2 maanden geleden al corona heb doorgemaakt.

_lautje_

Berichten: 9271
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:20

Ja dat is het advies. Dus als ze zoals bij ruitje aangeven geen advies te willen geven omdat ze het zelf spannend vinden geven ze eigenlijk aan het advies niet over te nemen. Anders zouden ze zeggen: dit is het advies van onze beroepsvereniging en wij gaan adviseren je om dat ter harte te nemen.
Nu blijven ze hangen in het midden van we nemen advies over, maaaaarrrr

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:26

Toevallig begon mijn verloskundige er vanochtend over. Dus ik heb mijn twijfels uitgesproken en gevraagd wat zij adviseren. Zij adviseren het eigen gevoel te volgen. Uiteraard erbij vermeld van alle onderzoeken die er naar zijn gedaan en dat het vaccin vergelijkbaar is met andere vaccins die bij zwangeren worden gebruikt. Dus niet geheel het advies van de beroepsvereniging, maar vooral wel begrip voor het gevoel het gewoon lastig te vinden wat te doen. Ik heb de oproep al vanaf januari liggen (werk in de zorg). Toen echter niet gedaan wegens het destijds geldende advies om tot 2 maanden na het vaccin niet zwanger te worden, en we wilden onze behandelingen niet stop zetten. Momenteel ben ik toch heel erg aan het twijfelen. Ik zit 'gelukkig' pas net in het 2e trimester en heb dus nog even om te beslissen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:53

_lautje_ schreef:
Dat is niet denigrerend. Nee meeste mensen zijn er niet voor opgeleid en daarom heb je experts die dat wel zijn. En dan kan je zeggen oké ik vertrouw daar op, of toch je eigen plan trekken.
Als mijn auto stuk is ga ik ook naar de garage en als hij zegt koppakking is stuk vertrouw ik daar op.
Hij heeft er voor geleerd, ik niet.

De verloskundige kan dat ook doen. Vertrouwen op de mensen die het uitgezocht hebben en daarvoor zijn opgeleid, of zeggen ik twijfel en denk er anders over/vertrouw niet op hun oordeel.


Het ging mij om de toon. Maar misschien moet ik niet op alle slakken zout willen leggen.

Daarbij. Als een VK zegt: ik ga hier geen mening over geven, want die heb ik niet, zou dat voor mij iet een stimulans zijn om me te laten vaccineren. Dus in die zin snap ik Ruitje haar conlcusie na het gesprek.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:55

meisje_ schreef:
Mijn vk zei;
Wij gaan mee met het advies vd gynaecologen, wel vaccineren dus wanneer je word opgeroepen.
Gezien ik al mag gaan vanuit het werk krijg ik zondag de prik.
Ik hoef er ‘maar’ 1 omdat ik 2 maanden geleden al corona heb doorgemaakt.

Dan heb je toch al anti stoffen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:01

LaDonna75 schreef:
Uhm, als verloskundige met wél een opleiding in het lezen en interpreteren van medisch-wetenschappelijke artikelen heb ik wel recht van spreken, denk ik :+ de beroepsvereniging heeft inmiddels wel degelijk een standpunt/advies uitgebracht rond vaccinatie van zwangeren en kraamvrouwen/voedende vrouwen, namelijk de update van 22 april (bron: https://www.knov.nl/serve/file/knov.nl/ ... 21_def.pdf) :

Citaat:
- De werkgroep adviseert gezonde zwangere vrouwen routinematig te vaccineren
wanneer ze volgens de landelijke vaccinatiestrategie daarvoor in aanmerking komen.
- De werkgroep adviseert met nadruk aan vrouwen met onderliggende ernstige ziekten
die volgens de landelijke vaccinatiestrategie voor vaccinatie in aanmerking komen,
zich te laten vaccineren, omdat de voordelen hiervan opwegen tegen de mogelijke
nadelen van vaccinatie.
Het gaat daarbij om (één van) de volgende aandoeningen
(conform indeling RIVM)
(https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... org-werken):
• Vrouwen met chronische luchtweg- of longproblemen die onder behandeling van
een longarts zijn;
• Chronische hartpatiënten die daardoor in aanmerking komen voor een griepprik;
• Vrouwen met diabetes die slecht ingesteld zijn en/of met complicaties;
• Vrouwen met een nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een
niertransplantatie;
• Vrouwen met een verminderde weerstand tegen infecties doordat zij medicijnen
gebruiken voor een auto-immuunziekte en vrouwen die een orgaan- of
stamceltransplantatie hebben ondergaan. Vrouwen die een bloedziekte hebben.
Vrouwen met een verminderde weerstand doordat ze weerstandverlagende
medicijnen nemen. Kankerpatiënten tijdens of binnen drie maanden na
chemotherapie en/of bestraling. Vrouwen met ernstige afweerstoornissen
waarvoor zij behandeling nodig hebben van een arts. Vrouwen die geen milt
hebben, of een milt die niet functioneert, lopen geen extra risico op ernstige
COVID-19, maar wel op een mogelijke (secundaire) infectie met pneumokokken;
• Vrouwen met een hiv- (humaan immunodeficiëntievirus) infectie;
• Vrouwen met ernstige leverziekte;
• Vrouwen met zeer ernstig overgewicht;
• Zwangere vrouwen ouder dan 35 jaar en/of met een migratie-achtergrond.

- De werkgroep ziet geen bezwaar tegen vaccinatie van mannen of vrouwen in de
preconceptionele periode bij een kinderwens of vruchtbaarheidsbehandeling.
- Hoewel de werkgroep bij voorkeur vaccinatie na het 1e
trimester voorstaat, ziet zij
vooralsnog geen bezwaar tegen vaccinatie in het 1e
trimester en neemt zij aan dat
toediening in deze fase van de zwangerschap ook veilig is.
- De werkgroep spreekt haar voorkeur uit om bij zwangere vrouwen en in het
kraambed de vaccinatie met één van de mRNA-vaccins uit te voeren.
- De werkgroep is van mening dat vaccinatie kan plaatsvinden bij vrouwen die
borstvoeding geven. Toekomstige studies moeten de veiligheid definitief bevestigen.
- Ongeacht de vaccinatiestatus blijven voor zwangere vrouwen net als voor anderen,
de reguliere voorzorgsmaatregelen zoals handen wassen, afstand houden en het
dragen van een mondneusmasker onveranderd bestaan.

edit: opsomming wat netter gemaakt en nare tekens verwijderd


Duidelijk. Ergens eind juni zal ik aan de beurt zijn. En laat ik dan nét uitgerekend zijn. :+ Zo vlak voor mijn bevalling ga ik dit vaccin helemaal niet nemen (kans op koorts of andere bijwerkingen etc). Ik wacht mooi tot na de bevalling :)

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:10

keona schreef:
meisje_ schreef:
Mijn vk zei;
Wij gaan mee met het advies vd gynaecologen, wel vaccineren dus wanneer je word opgeroepen.
Gezien ik al mag gaan vanuit het werk krijg ik zondag de prik.
Ik hoef er ‘maar’ 1 omdat ik 2 maanden geleden al corona heb doorgemaakt.

Dan heb je toch al anti stoffen


Ja klopt, daarom hoef ik maar 1 prik.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:48


WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:58


Muurp
Fotograaf

Berichten: 15118
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:33

Blussem schreef:
Oei.
Als dit leest.
https://www.ad.nl/nieuws/zwanger-en-cor ... ~aa02e406/

Dan snap je echt niet dat mensen in deze tijd er voor kiezen om zwanger te worden. Laat staan niet vaccineren.


Deze discussie is al eerder gevoerd in dit topic, misschien moet je dat even doorlezen :)

Froukje_J

Berichten: 2215
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:07

Ik krijg vandaag de oproep in de bus(handig die postNL app) maar wil eerst in overleg met de gynaecoloog...2 kennissen van mij zijn beide geënt en hebben beide een miskraam gekregen.. ze weten niet of er een verband is ze waren wel beide pril zwanger ik ben nu 21 weken

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:12

Heb toevallig gisteren navraag gedaan bij het Radboud ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Hier adviseren ze het om zeker te doen het vaccineren. Zwangere vrouwen boven de 35 zijn blijkbaar nog een extra risico groep.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:04

WenK schreef:
Blussem schreef:
Oei.
Als dit leest.
https://www.ad.nl/nieuws/zwanger-en-cor ... ~aa02e406/

Dan snap je echt niet dat mensen in deze tijd er voor kiezen om zwanger te worden. Laat staan niet vaccineren.


Als degene die zwanger is/wil worden het maar snapt toch?


Ik zou het zo weer doen. *\o/*

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:21

Gimme_Joy schreef:
Ik zou het zo weer doen. *\o/*


Ik heb met mijn 1e zwangerschap ook geen last gehad hoor, ook niet toen het niet oké bleek en we medische onderzoeken nodig hadden en uiteindelijk met 22 weken in het ziekenhuis moest bevallen, ook niet met de placentaverwijdering op OK. Inmiddels zijn we al weer een paar maanden aan het hopen op een nieuwe zwangerschap. De pandemie houdt mij hierin niet tegen. Ik ben wel blij dat ik dankzij mijn werk met gehandicapten op korte termijn (komende week) al gevaccineerd wordt, zodat de oproep niet in mn 1e trimester valt.

Froukje_J

Berichten: 2215
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:27

Afbeelding
Net de oproep binnen... volgens mij zegt dit genoeg
Afbeelding

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:53

Dit is nog het oude advies. Denk dat ze het nog niet hebben aangepast naar aanleiding van het nieuwe advies.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:21

Annem84 schreef:
Heb toevallig gisteren navraag gedaan bij het Radboud ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Hier adviseren ze het om zeker te doen het vaccineren. Zwangere vrouwen boven de 35 zijn blijkbaar nog een extra risico groep.

Nou dan zou mijn partner wel heel hoog risico hebben. En toch geen Corona terwijl het zo besmettelijk zou zijn. En we hebben verder totaal niet voorzichtig geleefd. Denk gewoon dat je pech hebt net als bij alle andere ziektes die er zijn.
Gezonde levensstijl zal ook belangrijk zijn

Froukje_J

Berichten: 2215
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:23

Vind het trouwens wel bijzonder dat er niks over het soort vaccin in de brief staat.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:32

Gezonde levenstijl zal er vast aan bijdragen. Maar ik volg ook gewoon het advies van het ziekenhuis. Die hebben in 2014 ook mijn leven gered. Dus heb vrij veel vertrouwen in hun advies en kunde.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:01

Annem84 schreef:
Gezonde levenstijl zal er vast aan bijdragen. Maar ik volg ook gewoon het advies van het ziekenhuis. Die hebben in 2014 ook mijn leven gered. Dus heb vrij veel vertrouwen in hun advies en kunde.

Dat mag ook

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:48

keona schreef:
Nou dan zou mijn partner wel heel hoog risico hebben. En toch geen Corona terwijl het zo besmettelijk zou zijn. En we hebben verder totaal niet voorzichtig geleefd. Denk gewoon dat je pech hebt net als bij alle andere ziektes die er zijn.
Gezonde levensstijl zal ook belangrijk zijn


Dat is zeker zo. En moet ook zeggen dat niemand ken met ernstige klachten.

Wel hoor verhalen over vermoeidheid die vervolgens niet echt te koppelen is aan corona.
Waarschijnlijk zijn dit mensen geweest die tegen een burn out zaten waarbij corona de druppel is geweest waarbij de burn-out tot uiting is gekomen.

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:53

Blussem schreef:
keona schreef:
Nou dan zou mijn partner wel heel hoog risico hebben. En toch geen Corona terwijl het zo besmettelijk zou zijn. En we hebben verder totaal niet voorzichtig geleefd. Denk gewoon dat je pech hebt net als bij alle andere ziektes die er zijn.
Gezonde levensstijl zal ook belangrijk zijn


Dat is zeker zo. En moet ook zeggen dat niemand ken met ernstige klachten.

Wel hoor verhalen over vermoeidheid die vervolgens niet echt te koppelen is aan corona.
Waarschijnlijk zijn dit mensen geweest die tegen een burn out zaten waarbij corona de druppel is geweest waarbij de burn-out tot uiting is gekomen.



Heeft echt geen zak te maken met burnouts.

De vermoeidheid komt doordat ondanks dat de corona weg is je longen een optater gehad hebben en de gasuitwisseling moeizamer gaat. Je longen herstellen wel weer. Maar daar gaan soms maanden over heen.

Dus je lichaam heeft moeite met overal voldoende zuurstof leveren. En dat is waarom je na corona nog zo lang zo vermoeid kan zijn.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:11

Goed gezond persoon kan prima met tijdelijk wat minder adem capaciteit. Een roker, iemand slechte longen of wie leeft in vervuild gebied zou hier eerder last van hebben.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:07

Post-virale vermoeidheid is gewoon een bekend verschijnsel.
Treedt niet alleen op na Corona, maar bij veel meer virus-infecties.

Daarnaast blijkt ook dat door Corona je autonome zenuwstelsel in de war kan raken en je dus veel vegetatieve reacties kan krijgen wat zich voornamelijk uit bij overbelasting.

Een burn-out is een totaal ander ziektebeeld dan post-virale vermoeidheid of post-viraal syndroom.

Ademcapaciteit is overigens iets anders dan waar absolem het over heeft. Het Corona-virus kan de longblaasjes aantasten waardoor de de longen moeilijker zuurstof kunnen overbrengen naar het bloed en je lichaam te weinig zuurstof kan hebben. Dan maakt het niet uit of je gezond was, maar dat is zwaar voor een lichaam, voor wie dan ook.