SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:09

Ik heb sinds een week even een 'time out' omdat het onderste deel van mijn rug, rechterbil/ been/ voet even niet meewerken.
Ik heb gelukkig mensen gevonden voor de klusjes bij de paarden. Maar zelf doe ik dus even weinig.
Ik ben bij de fysio geweest (een erg fijne/ goede), er zijn wat testjes gedaan, en het lijkt vooral een serieuze overbelasting. Niet heel gek. Dat is goed te verklaren. Ze heeft e.e.a. gecorrigeerd, maar schrijft vooral veel rust en wat lichte oefeningen voor. Dat doe ik trouw.

Maar goed, ik loop toch een beetje na te denken wat ik aanvullend nog zou kunnen doen.
En heb wat lopen denken over de directe aanleiding.

Dat is in de eerste plaats veel drukte, spanning en toch wat teveel fysieke arbeid. Maar 1 'nieuw' ding is ook het boomloze zadel dat ik recent gebruik op mijn ruin met brede rug.
Ik ben dit paard aan het revalideren, en hij valt graag door mijn rechterbeen.... dit leg ik dus veelvuldig aan. Niet ondenkbaar dat daar, mede door het bredere zadel, meer druk is ontstaan.
Ik weeg nog geen 55 kilo, dus ik ben ook niet 's werelds breedstgeheupte/bekkenste ( ;-) ) ruiter.
Alle klachten zitten dus ook rechts.

Zelf denk ik dus echt aan mijn SI en bekkenbanden en wil gericht daarop nog wat meer hulp zoeken.

Ik bedacht me dat ik vast niet de eerste en enige ben op dit forum. Misschien hebben mensen nog wat ideeën, tips en hacks....

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:17

Simpel gedacht, weer het andere zadel erop?
Als het overbelasting is dan is rust toch het voornaamste

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:20

Sabri schreef:
Simpel gedacht, weer het andere zadel erop?
Als het overbelasting is dan is rust toch het voornaamste


Ja..., dat eerste sowieso.... al zal ik daar vermoedelijk nog wel even geduld mee moeten hebben.

Die rust pak ik. Maar er zijn vast wat ervaringen uit de eerste hand. Misschien dat er aanvullend therapeutisch nog iets in te zetten is.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:24

Ik ben klein en qua heupen niet heel breed. Als ik op een breder paard zit, zeker met een breed zadel, dan voel ik dat meteen en stap ik altijd af met pijn. Onderschat het inderdaad niet wat een te brede zit voor je kan doen. Ik heb speciaal gekozen voor het zadel (tussen hetgeen wat op mijn pony paste) wat het smalste zat. Eigenlijk nooit meer pijn gehad daarna bij mijn liezen, heupen en knieën. Het verschil van VZH naar Dressuur heeft ook wel geholpen denk ik, maar voornamelijk voor mijn knieën ook. Zit allemaal net wat rechter en langer. Heb in de afgelopen tijd kort op twee zadels van stalgenoten gezeten en binnen 1,5 seconde wist ik dat ik nooit 2 uur op die zadels kon zitten zonder pijn.

Ik hoop dat je wat gaat vinden waardoor je echt lekker zit.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:48

Om het zeker te weten is een mri scan wel verstandig.
Dit omdat de fysio niet vanbinnen kan zien wat er mis is.
Ik heb zelf jaren ook aan het aanmodderen geweest. Bleek hernia en een versleten heup te zijn.
Ben nu nog aan het revalideren van mijn heup operatie. En hoop volgend jaar relaxed op mijn Haflinger te gaan rijden.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:56

Ja….. zelfde problemen door het rijden op een brede merens met breed boomloos zadel.
Continue problemen in mijn si gewricht.
Ik rij hem niet meer en de problemen zijn voorbij

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:08

Ik weet niet wat je bedoelt met "niet meewerken", maar ik zelf heb piriformis syndroom, dit was eerst gediagnosticeerd als een hernia. Dit betekent dat als ik breed zit of mijn been naar buiten draai er een zenuw in m'n bil klemt met helse pijnen in rug, bil, been en voet als gevolg.
Ik heb een trekpaard, dus niet breed zitten is helaas niet mogelijk, maar voor mij hielpen oefeningen van de fysio al goed voor dagelijks lopen. Qua rijden was voor mij een westernzadel echt een uitkomst, sinds ik daarmee rijd heb ik nergens meer last van, zit nog steeds breed, maar dit zadel geeft veel meer steun en je zit net iets anders dan op een engels zadel.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:17

Ja, ik kan binnen een rondje afstappen door de pijn in mijn heupen als zadel te breed of anders niet goed is. Boomloos was no go, net alsn95 procent van de andere zadels.
Verder is het vooral afhankelijk van wat er precies overbelast is en of dat het enige is. Standaard is wel fysio en oefeningen om te rekken maar ook bepaalde spieren sterker te maken. Maar ook oppassen dat alle spieren getraind worden en niet 1 veel sterker als de ander, want ook dat kan klachten geven door ongelijke kracht die spieren uitoefenen.

Maar als zadel te breed is voor je gaat de rest niet genoeg helpen. Net als dat zadel alleen niet helpt als er wat anders niet goed is.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:52

Wat je kan doen is met je zadel een keer naar iemand met een Joker of Otto. Simulatoren geven altijd goede informatie hoe jij zit en of je zadel wel bij jou past als persoon.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:56

Ik heb dat ook gehad met een barefoot zadel op mijn toch al hele brede tinker.
Met een Deuber startrek boomloos dressuurzadel had ik het niet.

met mijn massimo ook niet

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:58

Dit vermoeden heb ik ook al veel langer.

Ik heb ook eerder last van mijn rug op mijn bredere paard. Vooral als ik veel met mijn benen moet doen. Het voelt ook altijd alsof mijn been er niet 'omheen' past.
Beter aan het been zijn helpt. En een passend zadel (voor mij) helpt ook heel veel. Smallere twist was het geloof ik.
Daarnaast rij ik dit paard dus wel af en toe met een spoortje. Hij heeft er ook niks aan als ik mezelf zit te ontwrichten.

Op mijn kleine vlugge merrie geen centje pijn overigens. Dus een smaller paard lijkt de beste oplossing. (maar is een beetje rigoreus)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:00

Oh ja, dressuur past ook niet bij deze tanks.
Veelzijdig wel.
Ik kan mijn been niet lang maken en ook nog eens tonrond vanuit mijn heupen.

Kan vast aan mij liggen hoor.
Maar ga daar verder ook geen moeite in stoppen als veelzijdig, met dan weer niet eens hele korte beugels, prima gaan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 14:29

Briiet schreef:
Om het zeker te weten is een mri scan wel verstandig.
Dit omdat de fysio niet vanbinnen kan zien wat er mis is.
Ik heb zelf jaren ook aan het aanmodderen geweest. Bleek hernia en een versleten heup te zijn.
Ben nu nog aan het revalideren van mijn heup operatie. En hoop volgend jaar relaxed op mijn Haflinger te gaan rijden.


Ik geef het een maand.... in het geval van een overbelasting/ ontstekingsreactie zou het dan veel beter moeten zijn.
Als dat niet zo is vraag ik wel een mri aan. Niet zo makkelijk gedaan als gezegd, maar dan desnoods maar zelf financieren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 14:34

Levita schreef:
Wat je kan doen is met je zadel een keer naar iemand met een Joker of Otto. Simulatoren geven altijd goede informatie hoe jij zit en of je zadel wel bij jou past als persoon.


Dat heb ik heel regelmatig gedaan.... zadel met vlakke zit, geen wrongen en liefst beetje smalle twist ging best goed. Dan heb ik, ondanks breed paard, eigenlijk weinig gedoe.

Maar nu heb ik fysiek veel gedaan omdat mijn partner door een hernia was uitgeschakeld. Ik heb dus nog meer moeten doen de afgelopen maanden dan normaal gesproken, en daarnaast dus het rijden geïntensiveerd.... met als laatste toevoeging dit boomloze zadel met flinke wrongen.
Voelde al niet optimaal, maar paard leek het fijn te vinden.... dus toch maar doorgezet.

Alles bij elkaar heeft denk ik gemaakt dat mijn bekken/ si zei: "zoek het ff lekker uit".

Toch maak je je soms dan wel een beetje druk.... met paarden aan huis voel je je best verantwoordelijk, zeker wanneer je partner ook even niets kan.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:23

DuoPenotti schreef:
Oh ja, dressuur past ook niet bij deze tanks.
Veelzijdig wel.
Ik kan mijn been niet lang maken en ook nog eens tonrond vanuit mijn heupen.


Ik heb een vrij brede haflinger en die kan prima onder een dressuurzadel.
De zadels van Zaldi kunnen tot heel breed gemaakt worden en hebben voor de ruiter een smalle zit.
Momenteel rijd ik hem met een Fryso Classic dressuur en die heeft ook een hele normale zit (de Zaldi was smaller).
Daar waar boomloze zadels inderdaad heel veel vragen van je heupen (au!)

Van veelzijdigheidszadels op tank-achtige paarden krijgt de ruiter toch vaak een soort stoelzit die bij lichtrijden gauw een soort wip-wap-effect geven. Zoiets wil ik niet voor mezelf.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:34

Geen idee hoe breed zaldi kan.
Fryso heb ik vernomen van de zadelmaker niet breed genoeg.
Sella volgens ali ook niet.

Maar hier ligt wel een maat 40 Massimo op....

En wat ik al zei, kan best aan mij liggen.
Al weet ik van enkele mensen meer die dat hadden, daarom ook even aangehaald.

Dit is de hele quote ipv de halve
DuoPenotti schreef:
Oh ja, dressuur past ook niet bij deze tanks.
Veelzijdig wel.
Ik kan mijn been niet lang maken en ook nog eens tonrond vanuit mijn heupen.

Kan vast aan mij liggen hoor.
Maar ga daar verder ook geen moeite in stoppen als veelzijdig, met dan weer niet eens hele korte beugels, prima gaan.


OP je edit

Verder geen last van stoelzit en wip wap idee

Een zadel moet je gewoon liggen, per persoon anders

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:45

Ja precies, ik kan dus niet op veelzijdigheid zitten tegenwoordig. Moet juist zo lang mogelijk zitten, maar ik snap ook dat dat lastig is met brede paarden. Heeft hier ook zadel of 10 gekost :') Iedereen js anders en heeft ook net andere klachten en andere oplossingen idd.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:52

DP, het ging niet om jou.
Ik wilde alleen maar aangeven dat op een breder paard een dressuurzadel met een normale zit echt niet onmogelijk is.

Ik hoop dat TS wel iets aan mijn input heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:18

@dees
Nee daarom gaf ik aan dat het aan mij kon liggen.
Stond er niet voor Jan... bij geschreven.

Maar jij laat dat voor het gemak ff weg. Dan krijg je idd een heel ander bericht. Alsof dat bij niemand kan. En dat schreef ik dus niet.

Het gaat om ervaringen delen en dat deed ik.

Misschien heeft ts daar wat aan.
Dat er dus mensen zijn die op die hele brede niet met dressuurzadel kunnen rijden waar dat met smaller paard wel kan.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:43

Als het overbelasting in de spieren is dan kan een infrarood sauna erg fijn zijn. Ook is het handig als de Fysio naar triggerpoints kijkt.

Qua rijden idd het andere zadel er weer op en eventueel een spoortje (tijdelijk) zodat je zelf niet weer in dezelfde houding gaat zitten.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:45

Ninx schreef:
Levita schreef:
Wat je kan doen is met je zadel een keer naar iemand met een Joker of Otto. Simulatoren geven altijd goede informatie hoe jij zit en of je zadel wel bij jou past als persoon.


Dat heb ik heel regelmatig gedaan.... zadel met vlakke zit, geen wrongen en liefst beetje smalle twist ging best goed. Dan heb ik, ondanks breed paard, eigenlijk weinig gedoe.

Maar nu heb ik fysiek veel gedaan omdat mijn partner door een hernia was uitgeschakeld. Ik heb dus nog meer moeten doen de afgelopen maanden dan normaal gesproken, en daarnaast dus het rijden geïntensiveerd.... met als laatste toevoeging dit boomloze zadel met flinke wrongen.
Voelde al niet optimaal, maar paard leek het fijn te vinden.... dus toch maar doorgezet.

Alles bij elkaar heeft denk ik gemaakt dat mijn bekken/ si zei: "zoek het ff lekker uit".

Toch maak je je soms dan wel een beetje druk.... met paarden aan huis voel je je best verantwoordelijk, zeker wanneer je partner ook even niets kan.


Ja snap ik! Dan is overbelasting niet te voorkomen. Anders toch de zadelmaker laten komen? Wellicht heeft ze een zadel wat voor jou en jouw paard goed passend is.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: SI klachten ruiter; ervaringen (breed paard)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:20

Je zou je zadel ook eens mee kunnen nemen naar een houding en zit les op een joker paard. Of iemand mee laten kijken bij je paard zelf.
Wellicht zit je zelf niet helemaal in balans of doe je onbewust iets.

En anders een bekkenbodemfysio die heeft wellicht ook nog wel goede tips.

Zelf heb ik een breed paard en een zadel met een smalle twist. Bewust.
Ik kan niet lekker zitten op een boomlooszadel.