Relatie met een transgender persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12101
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:11

TS, wat heb je het netjes verwoord!

Op dit moment zou het mij behoorlijk afschrikken. Maarrrrr ik heb geen enkele ervaring met transgender personen én ik heb geen gevoelens voor een transgender persoon. Je schrijft dat deze man (op één ding na) alles heeft wat je zoekt in een partner en dat je nog nooit zulke gevoelens hebt gehad. Het zou ook vreselijk zijn als je zo de liefde van je leven mis zou lopen. Niet dat het iets is waar je je 'even' overheen zet. Dat zeker niet. Daarom vind ik het een geweldig idee om hier onder begeleiding over te praten en eventueel de verhalen van ervaringsdeskundigen te lezen/horen. Dit helpt je hopelijk iets om duidelijkheid voor jezelf te krijgen.

Om één of andere reden ging ik het voor mezelf vergelijken met een man die een afwijkend geslachtsdeel heeft (bijv. een micro penis), maar dat is natuurlijk geen goede vergelijking. Hetzelfde geslachtsdeel hebben in een hetero relatie is anders dan een afwijkend geslachtsdeel. In die vergelijking lag de focus meer op penetratie. Ik vraag me wel af of je het daadwerkelijk zo ervaart (als hetzelfde geslachtsdeel), omdat deze man op één aspect na helemaal als man voelt/denkt/leeft. Misschien in de praktijk helemaal niet. Er zullen genoeg creatieve oplossingen zijn, als je ervoor open staat.

Vreselijk lastig. Ik wens je alle wijsheid en geluk toe!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:19

Voor mij zou het denk ik einde relatie zijn, maar dat is omdat ik mij er niet goed bij voel. Wat Palerma eigenlijk al zei.

Maar als je er echt voor komt te staan is het natuurlijk wel een dilemma.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:36

Ymor schreef:
Wat maakt voor jou dat iemand man of vrouw is? Even los van dit onderwerp maar hoe zie jij dat bijvoorbeeld bij een hermafrodiet?


Ik ben nog erg ouderwets en simpel.
Ben je geboren met een penis dan ben je een man, heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Hermafrodiet is zo'n uitzondering die vaak tevoorschijn getrokken wordt in deze discussies maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een transgender persoon. Overigens is die term verouderd zover ik weet spreekt met tegenwoordig van intersekse ipv hermafrodiet. En betreft het een lichamelijke/biologische aandoening waar het bij transgender vooral een identiteitskwestie betreft. Dat lijkt mij zelfs met mijn simpele opvattingen een wezenlijk verschil.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:38

Ik vind dit een tamelijk ongepaste en ongevraagde mening in dit topic. TS ziet X wel als man en dat is het enige dat er toe doet.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:48

Gelukkig weet je het zelf dat je ouderwets en simpel bent, doordat je daar je bericht mee begint hoeft ook eigenlijk niemand jouw bericht serieus te nemen, want dat is echt wel erg simpel. En ouderwets. Maar vooral simpel

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:48

Mars schreef:
Ymor schreef:
Wat maakt voor jou dat iemand man of vrouw is? Even los van dit onderwerp maar hoe zie jij dat bijvoorbeeld bij een hermafrodiet?


Ik ben nog erg ouderwets en simpel.
Ben je geboren met een penis dan ben je een man, heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Hermafrodiet is zo'n uitzondering die vaak tevoorschijn getrokken wordt in deze discussies maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een transgender persoon. Overigens is die term verouderd zover ik weet spreekt met tegenwoordig van intersekse ipv hermafrodiet. En betreft het een lichamelijke/biologische aandoening waar het bij transgender vooral een identiteitskwestie betreft. Dat lijkt mij zelfs met mijn simpele opvattingen een wezenlijk verschil.


Maar wat is de waarde van jouw mening in deze? Als iemand die met een penis is geboren zichzelf een vrouw voelt en transgender is, blijf je diegene dan een man vinden en behandel jij diegene dan ook als een man? Als je erachterkomt dat een vriendin (die je altijd als vrouw hebt gezien) van jou als man blijkt te zijn geboren, bekijk je diegene dan opeens ook als man?

Een mening heb je meestal omdat je een bepaald standpunt inneemt en omdat je er wellicht een bepaalde verandering teweeg mee kan brengen. Maar jouw mening doet toch helemaal niets? En dat staat los van of je met een transgender persoon wil zijn of niet.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:51

Soepblik, er werd naar gevraagd dus vandaar mijn antwoord. Hoe iemand zichzelf ziet is toch heel persoonlijk? Los van hoe ik iemand zie?
En ik wil diegene best aanspreken met hij/zij als ze daar prijs op stellen hoor. Waarom niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:09

Schemerdier schreef:
Ik vind dit een tamelijk ongepaste en ongevraagde mening in dit topic. TS ziet X wel als man en dat is het enige dat er toe doet.

Er wordt letterlijk om die mening gevraagd :?.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:10

Mars schreef:
Ymor schreef:
Wat maakt voor jou dat iemand man of vrouw is? Even los van dit onderwerp maar hoe zie jij dat bijvoorbeeld bij een hermafrodiet?


Ik ben nog erg ouderwets en simpel.
Ben je geboren met een penis dan ben je een man, heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Hermafrodiet is zo'n uitzondering die vaak tevoorschijn getrokken wordt in deze discussies maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een transgender persoon. Overigens is die term verouderd zover ik weet spreekt met tegenwoordig van intersekse ipv hermafrodiet. En betreft het een lichamelijke/biologische aandoening waar het bij transgender vooral een identiteitskwestie betreft. Dat lijkt mij zelfs met mijn simpele opvattingen een wezenlijk verschil.


Bij transgenders zijn er dus ook aanwijzingen te vinden in hersenscans en dergelijke. Het wordt wel vaak aangeduid als identiteitscrisis maar het is wel meer dan dat.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:26

Hoi TS, wat verwoord je jouw dilemma netjes. Meningen van anderen wat zij in jouw situatie zouden doen heb je niet zo veel aan, want geen enkel persoon is hetzelfde.

In jouw situatie lijkt mij jouw geluk het belangrijkste. Neem jij X zoals hij is en denk jij daar als partner gelukkig van te worden? Bouw dan verder aan jullie relatie.

Als jij als partner niet gelukkig kan worden van X dan moet je de relatie niet voortzetten.

De definitie partner is ook voor iedereen anders en daarmee de balans tussen de seksuele en mentale klik ook. Daar bovenop binnen die aspecten zijn nog zo veel verschillende eigenschappen welke je aantrekkelijk kan vinden of juist niet.

Bedenk bij deze afweging wat JOUW gevoel zegt en niet wat de rest van de wereld er potentieel van vindt.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:36

Ymor schreef:
Bij transgenders zijn er dus ook aanwijzingen te vinden in hersenscans en dergelijke. Het wordt wel vaak aangeduid als identiteitscrisis maar het is wel meer dan dat.


Ja en ze zijn neit voor niks vaak doodongelukkig als ze nog niet in de transitie zitten. Sommige mensen bloeien helemaal open en voelen zich met de juiste (zelf genomen) hormonen eindelijk zichzelf. Dat is heel bijzonder om te zien. :)

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:53

Wat ben jij een mooi mens, TS. Het is een lastig dilemma, hopelijk komen jullie er samen uit (ongeacht de uitkomst). :)

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:13

Ts diep respect dat je er zo overna denkt. Volg je gevoel en je hart. Praat met x ik wens jullie allebei het beste wat de uiteindelijke uitkomst ook is.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:19

_San87_ schreef:
Schemerdier schreef:
Ik vind dit een tamelijk ongepaste en ongevraagde mening in dit topic. TS ziet X wel als man en dat is het enige dat er toe doet.

Er wordt letterlijk om die mening gevraagd :?.


Ja dit inderdaad? Snap niet waarom die opmerking dan ongepast is.

Majabeestje
Berichten: 3809
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:31

TS, je hoeft nu niks. Je hoeft geen keuze te maken. Blijf in gesprek met elkaar en met hulp/begeleiding kom je vast weer stappen verder. Geef jezelf tijd, je antwoorden komen vanzelf.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:45

ik vind dit een moeilijk onderwerp. Ik heb zelf een ( Platonische!!) vriendin. Nee,niet diegene met dat hondje waar ik het vaak over heb,dat is een echte vrouw. Maar een andere die ook godsdienstig is en ook bij mij in de kerk komt. En op een gegeven moment werd mij verteld,geroddeld zeg maar, dat zij vroeger een man zou zijn geweest en nu omgebouwd.Dat verhaal zou door haar eigen dochter,waar zij dus de biologische vader van zou zijn,verspreid zijn. Eerst geloofde ik het eigenlijk niet maar ze heeft wel een adamsappel,heel grote handen, en lijkt een pruik te dragen,en een lage mannenstem.Weet je wat het is,mij maakt het helemaal niets uit want ze is een prima mens die veel voor mij gedaan heeft.Dus ik zal haar altijd steunen. Het probleem vind ik het geheimhouden van zoiets.Ik accepteer echt alles en iedereen maar wil graag eerlijkheid en recht door zee. Nu is het zo dat ik haar niet eens durf te vragen of die roddels over haar waar zijn of niet. Terwijl het voor mij persoonlijk niets uit zou maken want ik zie haar als mens.Maar nu zweeft er iets van wantrouwen tussen ons.Dus mij gaat het om eerlijkheid.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:51

Maar Anjali, waarom vind jij, en vele anderen hier in dit topic, dat je maar het recht hebt om te weten wat iemands gender identiteit of geaardheid is? Dat is echt helemaal aan iemand zelf om te delen. Uiteraard deel je dat met iemand in een (seksuele) relatie omdat het dan nogal relevant is. Maar met platonische (!!! kennelijk is dat nodig?) vrienden zie ik daar de noodzaak écht niet van in. Daarnaast vind ik je benaming van 'echte vrouw' nog ongevoelig en kan ik me goed voorstellen dat als je dat soort signalen in het echt laat zien, je platonische (!!!) vriendin zich niet comfortabel voelt dat met jou te delen.

Lestrange01

Berichten: 2810
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:51

Ymor schreef:
Mars schreef:


Ik ben nog erg ouderwets en simpel.
Ben je geboren met een penis dan ben je een man, heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Hermafrodiet is zo'n uitzondering die vaak tevoorschijn getrokken wordt in deze discussies maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een transgender persoon. Overigens is die term verouderd zover ik weet
spreekt met tegenwoordig van intersekse ipv hermafrodiet. En betreft het een lichamelijke/biologische aandoening waar het bij transgender vooral een identiteitskwestie betreft. Dat lijkt mij zelfs met mijn simpele opvattingen een wezenlijk verschil.


Bij transgenders zijn er dus ook aanwijzingen te vinden in hersenscans en dergelijke. Het wordt wel vaak aangeduid als identiteitscrisis maar het is wel meer dan dat.



Dit is niet waar. Er is onderzoek naar gedaan en ten eerste zijn vrouwelijke/mannelijke hersenen nogal controversieel. Er is momenteel meer bewijs dat dit niet bestaat dan dat het wel bestaat. Maar stel we doen alsof er wel te zien is aan de hersenen of je man of vrouw bent: uit onderzoek is gebleken dat homoseksuele transgender vrouwen (dus een man die op mannen valt en zich identificeerd als vrouw) bepaalde gebieden hebben in de hersenen die "vrouwelijker" zijn. Toen is de conclusie getrokken dat transgenders hersenen hebben dichterbij de "gender" die ze zich voelen. Maar.... er zijn meer onderzoeken gedaan en blijkbaar is dit geen resultaat van transgender zijn, maar veroorzaakt wordt door homoseksualiteit. Een lesbienne zal "mannelijkere" hersenen hebben dan een heteroseksuele vrouw. Een transgender man die op mannen valt (dus een hetero vrouw) zal ook gewoon een "vrouwelijker" brein hebben.

Ik zie heel veel mensen dit punt omhoog halen, maar in het boek "the end of gender" geschreven door sex researcher Debra Soh wordt uitgelegd waarom dit onzin is.

Het zou echter wel een hersenaandoening kunnen zijn, omdat gender dysforie heeeeeeeel erg veel lijkt op BIID (zoek het eens op, erg interessant).


Voor TS, ik zou X laten gaan. Als X op deze manier jouw voor het blok zet... dat is op z'n zachts gezegd niet netjes. Dit had veel eerder gedeeld moeten worden met jou.

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:52

luxx schreef:
Gelukkig weet je het zelf dat je ouderwets en simpel bent, doordat je daar je bericht mee begint hoeft ook eigenlijk niemand jouw bericht serieus te nemen, want dat is echt wel erg simpel. En ouderwets. Maar vooral simpel


Het topic was zo respectvol… kunnen we dit soort respectloze meningen voor ons houden?
Er werd gevraagd en betreffende persoon geeft antwoord.

Als je mensen op andere gedachten wil brengen is deze manier van reageren nu net niet de manier

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:13

Anjali, maar zelf spreek je je ook niet uit naar die vriendin. Jij hoort die roddels maar bespreekt ze niet met haar maar gaat zelf kijken of je bevestiging ziet.

Als je zelf open en eerlijk bent, ga je met deze vriendin het gesprek aan. Goh, weet jij dat deze geruchten over jou de ronde doen. Ik wil dat je weet dat het mij niet uitmaakt of ze wel of niet waar zijn, maar als ze waar zijn, weet dat je bij mij altijd terecht kan om erover te praten. Of iets in die trant.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:14

Kaus schreef:
Maar Anjali, waarom vind jij, en vele anderen hier in dit topic, dat je maar het recht hebt om te weten wat iemands gender identiteit of geaardheid is? Dat is echt helemaal aan iemand zelf om te delen. Uiteraard deel je dat met iemand in een (seksuele) relatie omdat het dan nogal relevant is. Maar met platonische (!!! kennelijk is dat nodig?) vrienden zie ik daar de noodzaak écht niet van in. Daarnaast vind ik je benaming van 'echte vrouw' nog ongevoelig en kan ik me goed voorstellen dat als je dat soort signalen in het echt laat zien, je platonische (!!!) vriendin zich niet comfortabel voelt dat met jou te delen.

Omdat je als je best intense vrienden bent dergelijke toch belangrijke dingen met elkaar zou horen te delen. Anders blijft het in de kennissen-modus. Ook prima hoor maar net als ts voel ik me enigszins op het verkeerde been gezet als iemand zoiets heel lang geheim houdt.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:16

Ik snap je gevoel. Ben zelf ook heel open minded. Maar als het mezelf zou overkomen zou ik het er denk ik ook moeilijk mee hebben. Precies wat je zegt...je kunt het niet rijmen in je hoofd en je gevoel. Het komt natuurlijk ook omdat het eigenlijk een hele bijzondere situatie is en het niet zo raar is dat je systeem in de war raakt.
Maar achter het rare idee zit wel een echt mens en een mens waar je veel liefde voor voelt. En als het je het misschien zou helpen...het is een man, maar geboren in een vrouwenlichaam. Dus diep van binnen is het wel een man en geen vrouw.

Waar ik dan ook gelijk aan denk is dat je geen mannelijk zaadje kan krijgen om samen een kindje te maken, als je dat zou willen....

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:19

Vergeet niet dat Anjali zwaar gelovig is en op sommige punten zeer conservatief is.

Ik merk dat ik de toon in dit topic wat vervelend begin te vinden zo. Het was zo respectvol. Kunnen we daar weer naar terug? Het gaat namelijk niet om of bokker x vind dat een transgender wel geslacht x of y heeft. Het gaat er om dat TS haar verhaal kwijt kan en wordt geholpen.


TS: welke toekomstvisie heb jij zelf eigenlijk voor een relatie? Wat wil jij uit een relatie halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:21

stitchlover schreef:
Hoi TS, wat verwoord je jouw dilemma netjes. Meningen van anderen wat zij in jouw situatie zouden doen heb je niet zo veel aan, want geen enkel persoon is hetzelfde.

In jouw situatie lijkt mij jouw geluk het belangrijkste. Neem jij X zoals hij is en denk jij daar als partner gelukkig van te worden? Bouw dan verder aan jullie relatie.

Als jij als partner niet gelukkig kan worden van X dan moet je de relatie niet voortzetten.

De definitie partner is ook voor iedereen anders en daarmee de balans tussen de seksuele en mentale klik ook. Daar bovenop binnen die aspecten zijn nog zo veel verschillende eigenschappen welke je aantrekkelijk kan vinden of juist niet.

Bedenk bij deze afweging wat JOUW gevoel zegt en niet wat de rest van de wereld er potentieel van vindt.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Sterkte TS, zoiets lijkt me ontzettend lastig.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:21

anjali schreef:
Kaus schreef:
Maar Anjali, waarom vind jij, en vele anderen hier in dit topic, dat je maar het recht hebt om te weten wat iemands gender identiteit of geaardheid is? Dat is echt helemaal aan iemand zelf om te delen. Uiteraard deel je dat met iemand in een (seksuele) relatie omdat het dan nogal relevant is. Maar met platonische (!!! kennelijk is dat nodig?) vrienden zie ik daar de noodzaak écht niet van in. Daarnaast vind ik je benaming van 'echte vrouw' nog ongevoelig en kan ik me goed voorstellen dat als je dat soort signalen in het echt laat zien, je platonische (!!!) vriendin zich niet comfortabel voelt dat met jou te delen.

Omdat je als je best intense vrienden bent dergelijke toch belangrijke dingen met elkaar zou horen te delen. Anders blijft het in de kennissen-modus. Ook prima hoor maar net als ts voel ik me enigszins op het verkeerde been gezet als iemand zoiets heel lang geheim houdt.

Maar... Wat maakt het jou nou uit wat iemand in zijn of haar broek heeft, dat doet er toch helemaal niet toe? Zeker niet wanneer je niet van plan bent om recreatieve dingen
in de omgeving van de broek wilt gaan doen

Jammer dat dit een topic is geworden waarin mensen spuien wat ze hiervan vinden allemaal, dat doet er namelijk ook niet echt toe en was niet echt de vraag in de beginpost