Relatie met een transgender persoon

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:07

Ts fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad.
En of het nu vriendschap is of misschien meer, dat zal de toekomst uitwijzen.
Als jullie beide maar gelukkig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30003
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:07

Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:10

En vergeet niet dat mensen ook zo hun redenen hebben om niet met bepaalde mensen te willen daten. Nu heb ik een vriend. Maar ik zou denk ik niet zo snel een serieuze relatie willen met een transman. De reden daarvoor heeft niks te maken met dat ik vies ben van vrouwen trouwens. Maar is dezelfde reden als dat ik niet zou beginnen met iemand daten die bijvoorbeeld half verlamd is. :+

Overkomt dat mijn huidige partner dan ga ik natuurlijk niet bij hem weg. Maar eenieder mag zelf bepalen met wie of wat hij/zij/het wil daten.

DuoPenotti

Berichten: 30003
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:13

Precies Marlinde
Ik zou dus echt niet willen daten met iemand die in de bak heeft gezeten, gewoon niet. Of iemand die drugs gebruikt. Ook niet recreatief gebruik.
Mag een ander onzin vinden, ik vind het niet fijn.
Zo heeft iedereen zijn beeld in wat past.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:14

Wat fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad TS, ik vind t echt onwijs goed hoe jullie hier samen in gaan. Respect!


Maartje1990 schreef:
Zonnetje als daaronder ook gewoon geopereerd is en er "nieuw gereedschap" zit. Dan nog mag diegene zich niet man noemen indien geboren met vrouwelijke geslachtsorganen en vice versa?

Dat gereedschap functioneert na een operatie niet zoals bij een man die echt zo geboren is. Dat moet ook maar net je ding zijn als potentiele partner.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:15

Maar moet je dan een soort vragenlijst invullen voordat je met iemand op de eerste date gaat? En waar moet dat dan allemaal uit bestaan? Gewicht, lengte, geaardheid, gender identiteit, inkomen, opleiding, heb je in de bak gezeten, heb je ooit een ziekte gehad, ben je depressief, ben je bipolar, heb je een andere mentale ziekte, heb je een lichamelijke aandoening? Dat is toch NIET te doen. Dat zijn toch allemaal dingen die je in de loop van het daten bespreekt en met samen ontdekt en die allemaal prima een deal breaker kunnen zijn?

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:17

Transgenders hebben het vaak onwijs lastig gehad en vaak daarna nog steeds.
Lijkt me vreselijk om bv als vrouw geboren te worden en voor je gevoel dat gewoon 100% niet te zijn.
Veelal raken ze veel mensen kwijt als ze besluiten zich te veranderen naar het andere geslacht. En dan nog maar niet te speken hoe ze behandeld worden, tot mishandelingen aan toe.

Ik snap wel dat als ze iemand tegen komen die het verhaal niet weten, het leuk mee hebben, om het dan te vertellen. Dat lijkt me verdomd lastig, wetende wat ze vaak eerder al meegemaakt hebben.
Aan de andere kant begrijp ik ook, als jij de andere persoon bent, je het heel graag wilt weten.
Zoiets gaat 2 kanten op.

Betreft down under vrouw blijven heeft voor sommige ook te maken met het feit dat ze sommige wel graag hun eigen kind willen dragen (zeker als ze van vrouw naar man gaan maar wel op mannen vallen).

TS ik vind je echt onwijs respectvol en een heel lief persoon. Fijn dat jullie samen zo'n goed gesprek hebben gehad.
Ook hoe jullie het samen bespreken, en gewoon gaan kijken of het voor jullie werkt.
Wens jullie samen al het geluk van de wereld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:18

Kaus schreef:
Maar moet je dan een soort vragenlijst invullen voordat je met iemand op de eerste date gaat? En waar moet dat dan allemaal uit bestaan? Gewicht, lengte, geaardheid, gender identiteit, inkomen, opleiding, heb je in de bak gezeten, heb je ooit een ziekte gehad, ben je depressief, ben je bipolar, heb je een andere mentale ziekte, heb je een lichamelijke aandoening? Dat is toch NIET te doen. Dat zijn toch allemaal dingen die je in de loop van het daten bespreekt en met samen ontdekt en die allemaal prima een deal breaker kunnen zijn?

Ja dat klopt, maar veel dingen die je hier boven noemt zijn niet per se permanent. Dingen die nooit overgaan en een grote invloed hebben op je (seks)leven zou ik graag weten. Zeker als je op zoek bent naar iets serieus. Als je gewoon wat wil scharrelen zou ik het anders vinden. Maar zo heeft iedereen punten die belangrijk gevonden worden. Dus dan is het handig dat je dat vooraf bespreekt. Of in ieder geval in de fase van de eerste paar dates.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-05-21 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:19

Lastige situatie, knap hoe je er mee om gaat! Weet niet of ik dat zo zou kunnen/willen, had het toch liever iets eerder geweten, gewoon, in een goed gesprek bij een glas wijn op een vervolgdate oid. Je vertelt toch dan ook vaak dingen over je leven? Waarom zou je iets dat zo belangrijk is voor jou als persoon, en jou als persoon maakt, verzwijgen?
Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt met dit soort dingen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:20

DuoPenotti schreef:
Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.



Ik vind meerdere dingen die hier gezegd worden door meerdere ook echt niet kunnen. :) waaronder dingen van jouzelf

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:20

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.



Ik vind meerdere dingen die hier gezegd worden door meerdere ook echt niet kunnen. :) waaronder dingen van jouzelf

Maar dat is nog wat anders dan mensen Nazis noemen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:20

Kaus schreef:
Maar moet je dan een soort vragenlijst invullen voordat je met iemand op de eerste date gaat? En waar moet dat dan allemaal uit bestaan? Gewicht, lengte, geaardheid, gender identiteit, inkomen, opleiding, heb je in de bak gezeten, heb je ooit een ziekte gehad, ben je depressief, ben je bipolar, heb je een andere mentale ziekte, heb je een lichamelijke aandoening? Dat is toch NIET te doen. Dat zijn toch allemaal dingen die je in de loop van het daten bespreekt en met samen ontdekt en die allemaal prima een deal breaker kunnen zijn?


Al die dingen die je noemt zou ik toch wel graag snel willen weten. Ik kan niet een relatie starten met iemand die depressief/bipolair/chronisch ziek is of een ex gedetineerde. Net zo goed dat iemand mij misschien niet wil daten omdat ik katten heb...........of een paard........of een dikke kont.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:21

Marlinderooz: leg me nu geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:22

Zonnetje81 schreef:
Kaus schreef:
Maar moet je dan een soort vragenlijst invullen voordat je met iemand op de eerste date gaat? En waar moet dat dan allemaal uit bestaan? Gewicht, lengte, geaardheid, gender identiteit, inkomen, opleiding, heb je in de bak gezeten, heb je ooit een ziekte gehad, ben je depressief, ben je bipolar, heb je een andere mentale ziekte, heb je een lichamelijke aandoening? Dat is toch NIET te doen. Dat zijn toch allemaal dingen die je in de loop van het daten bespreekt en met samen ontdekt en die allemaal prima een deal breaker kunnen zijn?


Al die dingen die je noemt zou ik toch wel graag snel willen weten. Ik kan niet een relatie starten met iemand die depressief/bipolair/chronisch ziek is of een ex gedetineerde. Net zo goed dat iemand mij misschien niet wil daten omdat ik katten heb...........of een paard........of een dikke kont.


Snel, ja. Mee eens. Maar sommigen geven aan een aantal van deze dingen al vóór de eerste date te willen weten of zelfs in de tinder bio willen kunnen lezen. Dan krijg je dus een ontzettend lange tinder bio want deze lijst is vast nog niet compleet := Voor mijn gevoel is het hele idee van de eerste paar dates juist om dit soort dingen over elkaar te leren.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:23

Cer schreef:
Bij Tinder in je bio...? daar 'vergeten' mensen soms te vertellen dat ze getrouwd zijn.. :') En dan zoiets waar nog best veel mensen problemen mee hebben? nee, dat zou ik zo nooit doen..

_/-\o_

Dit. Wat er in een tinderbio staat neem ik sowieso met een korrel zout. Denken jullie er trouwens ook bij na dat een transgender sowieso al best wel een risico neemt met het bij het uit de kast komen? Gisteren was het toevallig Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Een dag waarbij ook verhalen voorbijkomen van hoe mensen worden opgewacht om vervolgens in elkaar gemept te worden. Niet iedereen is ruimdenkend.

Overigens: Als ik in de kroeg (vroegah) iemand tegenkwam waarbij er wat speeksel uitgewisseld werd kwam er niet vooraf een heel onderzoek over welk materiaal er in de broek zit hoor. Maar wat al gezegd is 'wat is dan het juiste moment om het te zeggen'. Ja lastig. Ik zou wel zeggen 'binnen de eerste datemaand'?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:23

Maartje1990 schreef:
Marlinderooz: leg me nu geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb!

Je maakt een ronduit walgelijke verwijzing van mensen die graag willen weten of iemand trans is naar het dragen van de jodenster. Misschien een keertje naar Auschwitz kijken of je dan nog zulke opmerkingen maakt.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:31

In negen pagina's tijd is dit topic veranderd van een relatief (met enkele uitzonderingen) respectvol topic naar een grotendeels transfobisch rookhol.

Denk je eens in hoe het als trans is om dit topic te lezen, en te lezen dat je nooit 100% zal zijn. Hoe zou dat voelen, denken jullie? "Ja ik mag dat vinden" prima, daar kan ik niks aan veranderen. Maar houd dan gewoon lekker je mond dicht. Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat je ook iets MOET zeggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:32

VuurVleugels schreef:
In negen pagina's tijd is dit topic veranderd van een relatief (met enkele uitzonderingen) respectvol topic naar een grotendeels transfobisch rookhol.

Denk je eens in hoe het als trans is om dit topic te lezen, en te lezen dat je nooit 100% zal zijn. Hoe zou dat voelen, denken jullie? "Ja ik mag dat vinden" prima, daar kan ik niks aan veranderen. Maar houd dan gewoon lekker je mond dicht. Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat je ook iets MOET zeggen.

Dat iets niet binnen je date voorkeuren valt betekent niet dat je transfobisch bent. Lekker kort door de bocht. Ik vind een transman wel 100% man. Maar ik wil niet elke 100% man daten.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-05-21 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:33

MalaQ schreef:
Ik denk ook niet dat het ouderwets of gek is om te vallen op iemand die geboren het geslacht is waar je op valt. Ja, ik accepteer iedereen zoals die is en hoe diegene zich ook identificeert. Maar wat betreft relatie wil ik een man die geboren is als man en zich identificeert als man. Want dat is het type waar ik op val :)


Hiermee insinueer je dus dat trans-mannen niet dat type zijn. Dat is gek want je ziet het echt niet altijd aan de buitenkant.

MarlindeRooz schreef:
Ga je lekker Maartje? Beetje mensen vergelijken met Nazi’s.

Ik zou het ook graag voor een eerste date weten. Net als wanneer iemand kinderen heeft, onvruchtbaar is, een sterke kinderwens heeft, een grote beperking. Ik mag zelf namelijk bepalen met wie ik wel en niet op date wil.


Wel heftige dingen om te bespreken voor een eerste date. Ik zou dit soort dingen wel snel vertellen maar niet voor op tijdens de eerste date.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:34

Ja dat verschilt natuurlijk ook per persoon hoe snel je iets bespreekt. En hoe belangrijk je bepaalde onderwerpen vindt. :D

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:35

Volgens mij kennen veel mensen de definitie van transfobisch niet. Dat ik een transman niet 100% man vind heeft niks met fobisch te maken. En dat ik iemand niet wil daten is ook niet fobisch. Fobisch is toch wel iets anders.....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:36

VuurVleugels schreef:
In negen pagina's tijd is dit topic veranderd van een relatief (met enkele uitzonderingen) respectvol topic naar een grotendeels transfobisch rookhol.

Denk je eens in hoe het als trans is om dit topic te lezen, en te lezen dat je nooit 100% zal zijn. Hoe zou dat voelen, denken jullie? "Ja ik mag dat vinden" prima, daar kan ik niks aan veranderen. Maar houd dan gewoon lekker je mond dicht. Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat je ook iets MOET zeggen.


Ik zie geen transfobie hier?

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:36

In de ideale wereld kan je dat in tinder bio zetten, ja. Daar leven we alleen helaas niet in. Dus ik snap wel dat het niet bij de 1e date of daarvoor verteld wordt, maar wel na een aantal dates als het serieus begint te worden.

Sowieso in een relatie iets groots achterhouden zoals hier ergens genoemd werd vind ik not done. Je hoort elkaar te vertrouwen en elkaar goed te kennen, dus zo'n groot en belangrijk deel van je leven hoort daar toch ook bij.

Het lijkt mij een hele lastige situatie. Als ik echt al gek op iemand ben zou ik het inderdaad heel pijnlijk vinden als het pas laat verteld wordt. Voor mij hoort intiem zijn en dus ook seks bij een relatie en ik voel mij alleen prettig bij een man. Zowel qua uiterlijk, innerlijk, maar zeer zeker ook de geslachtsdelen. Dus zelfs als die 1e 2 volledig man zijn is het 3e echt een probleem voor mij.

Dat heeft niks met niet accepteren te maken. In een vriendschap kan het mij absoluut niet schelen, dan draait het alleen om innerlijk. Maar in een relatie zijn er ook andere dingen belangrijk.

Nu heb ik zo'n discussie over wanneer je iets groots verteld wel eens eerder gevoerd. Chronische ziekte hier en dat zet ik niet in een datingprofiel. Dat komt vanzelf ten sprake. Soms voor de 1e date, soms tijdens en soms daarna. Maar wel voordat het serieus wordt en niet pas na een paar maanden oid.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33856
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:37

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij kennen veel mensen de definitie van transfobisch niet. Dat ik een transman niet 100% man vind heeft niks met fobisch te maken. En dat ik iemand niet wil daten is ook niet fobisch. Fobisch is toch wel iets anders.....

Ik vind iemand niet erkennen als man omdat hij trans is wel schuren aan transfobisch zijn. Je zegt dan eigenlijk “nee je bent geen echte man”.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:38

MarlindeRooz schreef:
VuurVleugels schreef:
In negen pagina's tijd is dit topic veranderd van een relatief (met enkele uitzonderingen) respectvol topic naar een grotendeels transfobisch rookhol.

Denk je eens in hoe het als trans is om dit topic te lezen, en te lezen dat je nooit 100% zal zijn. Hoe zou dat voelen, denken jullie? "Ja ik mag dat vinden" prima, daar kan ik niks aan veranderen. Maar houd dan gewoon lekker je mond dicht. Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat je ook iets MOET zeggen.

Dat iets niet binnen je date voorkeuren valt betekent niet dat je transfobisch bent. Lekker kort door de bocht. Ik vind een transman wel 100% man. Maar ik wil niet elke 100% man daten.


Ik heb het toch ook niet tegen jou specifiek? Het is prima om niet op een transman te vallen, ik heb ook zo mijn types. Iedereen. Maar er zit een heel groot verschil tussen niet je type of 'jij bent niet 100% man/vrouw/mens'. Wat jij dus ook niet zegt, maar anderen hier wel.

Nou Zonnetje als er hier een paar mensen zijn die héél goed weten wat het woord transfobisch betekend, sta ik zeker in dat rijtje. Ervaringsdeskundige en student Gender en Seksualiteit aan de UU en Radboud Universiteit, dus deze term is voor mij niet uit de lucht gegrepen.