Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 17:50

Sorry een wat gênant onderwerp toch hoop ik dat mensen mij kunnen helpen. Ik moest vanochtend vroeg bij de gynaecoloog zijn. Dit ivm afwijkende hormoonspiegels. Na het algemene praatje waar ook de coassistente(heel aardig meisje) bij zat vroeg hij me te ontkleden voor onderzoek. Dit was de eerste keer bij een gynaecoloog dus ik wist niet precies hoe zoiets zou gaan. Was wel al bekend met bevolkingsonderzoek/uitstrijkje. Toen ik lag duwde de gynaecoloog tot mijn schrik ineens een eendenbek erin en wrong het direct ruw allerlei kanten op. Ik schrok er erg van. Ik dacht oke, dat gaat zeker wat ruwer hier dan bij de huisarts. Af en toe vreselijke brandende pijn zover deed hij dat ding open en bewoog het hardhandig. Daarna deed hij het ding eruit en stopte zonder dat hij ook maar iets zei zijn vingers er vervolgens in. Ook dit ging behoorlijk ruw. Op een gegeven moment deed het zo een pijn, echt dat het zo vreselijk brandde, niet vol te houden..ik gilde het op gegeven moment echt uit. De man zei sorry dat ik je zoveel pijn moet doen.
Daarna ook weer zonder een woord te wisselen propte hij er een echo apparaat in. Gelukkig deed dat geen zeer. Daarna wilde de coassistente nog voelen, of dat mocht. De gynaecoloog zei dat zij het wel een stuk voorzichtiger zou doen als hem..Daar voelde ik gelukkig ook niet veel van.
Ik kon me aankleden en gelukkig was er niks engs gevonden. De man verontschuldigde zich bij het weggaan voor dat hij me zo pijn had gedaan bij het weggaan. Maar toen ik wegging bleef ik pijn houden daar beneden. Thuis zag ik dat ik aan de onderkant van de vagina een paar wondjes had zitten, die nu nog steeds bloeden. Een iets grotere alsof ik aan de onderkant in het slijmvlies van mijn vagina ben ingescheurd.. En opzij ook nog twee kleine wondjes en rode plekken. Dat had ik daarvoor absoluut niet. Ik voel me nu een soort van toegetakeld. Ik vraag mij af hebben meer vrouwen een dergelijke nare ervaring? Of hoort dit bij zo een bezoek aan zo'n gynaecoloog?
Ik hoop op een reactie, mag ook per pm!

Lo91
Berichten: 164
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:55

Hier geen ervaringen (alleen huisarts en verloskundige) , maar dit lijkt mij niet normaal

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:55

Pfoe ik vind dit eigenlijk niet normaal.
Uit mijn ervaringen vind ik ze namelijk meestal juist aan de overdreven nette kant waarbij ze al zeggen “ik ga je nu aanraken” voordat ze iets gaan doen.

Vind het erg naar voor je dat je dit zo hebt ervaren en de wondjes spreken voor zich. Zou je hier misschien wat mee willen doen? Denk aan een klacht indienen, of langs de huisarts gaan etc?

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:56

Dit hoort absoluut niet en zou hier zeker een klacht over indienen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:56

Dat het pijn kan doen bij een gynaecoloog is normaal, maar daar mag hij ook gewoon voor waarschuwen.

Eendenbek is niet aangenaam, maar dat wordt hier toch echt telkens aangekondigd.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:03

Dit is zeker niet de normale werkwijze en zou morgen zeker de poli bellen en melden dat je een klacht in wilt dienen.
Je moet hier niet mee rond blijven lopen. Deze man dient hier op aangesproken te worden.
Bij de klacht aangeven dat je het onderzoek als zeer nare ervaring hebt ervaren.

Normaal gesproken hoort de gyn. jouw te vertellen wat er gaat gebeuren. en jij mag ook zeker jouw grenzen aangeven! zeker doen hoor de volgende keer! voor jezelf opkomen.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:03

Nou nee, dat lijkt me niet oké. Zeker in die zone zouden ze voorzichtig moeten zijn maar vooral ook goed moeten communiceren over wat ze doen. Niet zomaar iets doen. Niet oké lijkt me. Zeker als je nu ook wondjes hebt.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:04

Hier i.v.m. een medisch traject (waar ik per pb best wel uitleg over wil geven, maar niet hier in het topic) heel veel ervaring, en nee, dit is ABSOLUUT niet normaal! Ik heb wel de ervaring dat mannelijke artsen over het algemeen wat minder voorzichtig zijn dan vrouwelijke, maar dit klinkt echt heel onfatsoenlijk. Bizarre handelswijze -O- idd klacht indienen, al is het maar om te zorgen dat de arts leert dat deze streek óók bij vrouwen teer en gevoelig is, en dat het mentaal best wel een invasieve handeling is die je daar als vrouw maar even ligt te ondergaan... De manier waarop je dat ervaart staat of valt met het gevoel van controle dat je houdt (of dus wordt afgenomen zoals in deze situatie)

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:08

Ivm fertiliteit behandelingen/ traject al VEEL verschillende mensen die daar beneden vanalles moesten doen gehad. Ik heb wat jij omschrijft echt nog nooit mee gemaakt.... En ik heb toch echt ieder onderzoek dat ze kunnen doen al gehad... ( inclusief kijk operatie onder volledige narcose).

Ik zou morgen de huisarts bellen denk ik om die vast te laten stellen wat de " schade" is. En dan een officiële klacht indienen. Maar dan heb je in ieder geval iemand die kan bevestigen dat je daadwerkelijk verwondingen hebt.

Wat een ontzettend nare ervaring moet dit geweest zijn. Ik zou in ieder geval nooit weer naar deze gynaecoloog gaan.... bah. Mij hebben ze ook wel eens pijn gedaan hoor. Maar dat werd altijd vooraf gezegd. Ik ga nu dit en dat doen. En dat zou zus en zo kunnen voelen. Als het teveel pijn doet geef dat vooral aan dan proberen we iets anders.

Denk alsjeblieft niet dat ze allemaal zo zijn, en ga bij klachten vooral WEL naar een ( andere) gynaecoloog!

Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 18:13

Dank voor jullie reacties. Was de hele middag geshocked zeker toen ik de 'schade' van beneden zag..Ik ga morgen de poli opbellen! Het was echt een nare ervaring en zoiets heb ik ook nooit bij de huisarts meegemaakt/bevolkingsonderzoek.

Ja ik zat inderdaad ook te denken om morgen een afspraak te maken met mijn huisarts(gelukkig aardige vrouw!) en haar te laten kijken naar de wondjes die nu dus nog steeds bloeden/pijn doen.

Ik begreep ook niet waarom er zo langdurig inwendig moest worden onderzocht. Had zelf het idee enkel een bloedonderzoek te zullen krijgen om opnieuw hormoonspiegel te bepalen.

De man heeft mij ook een recept meegegeven en nu blijkt dat de minipil?? Ik heb geen idee waarom? Ook dat heeft de man zelfs niet uitgelegd..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 17-05-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:14

Nouja zeg, wat een botte klaphark die arts zeg! Dit hoort niet en ik zou hier zeker contact over opnemen met het zkh.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:16

Sabri schreef:
Sorry een wat gênant onderwerp toch hoop ik dat mensen mij kunnen helpen. Ik moest vanochtend vroeg bij de gynaecoloog zijn. Dit ivm afwijkende hormoonspiegels. Na het algemene praatje waar ook de coassistente(heel aardig meisje) bij zat vroeg hij me te ontkleden voor onderzoek. Dit was de eerste keer bij een gynaecoloog dus ik wist niet precies hoe zoiets zou gaan. Was wel al bekend met bevolkingsonderzoek/uitstrijkje. Toen ik lag duwde de gynaecoloog tot mijn schrik ineens een eendenbek erin en wrong het direct ruw allerlei kanten op. Ik schrok er erg van. Ik dacht oke, dat gaat zeker wat ruwer hier dan bij de huisarts. Af en toe vreselijke brandende pijn zover deed hij dat ding open en bewoog het hardhandig. Daarna deed hij het ding eruit en stopte zonder dat hij ook maar iets zei zijn vingers er vervolgens in. Ook dit ging behoorlijk ruw. Op een gegeven moment deed het zo een pijn, echt dat het zo vreselijk brandde, niet vol te houden..ik gilde het op gegeven moment echt uit. De man zei sorry dat ik je zoveel pijn moet doen.
Daarna ook weer zonder een woord te wisselen propte hij er een echo apparaat in. Gelukkig deed dat geen zeer. Daarna wilde de coassistente nog voelen, of dat mocht. De gynaecoloog zei dat zij het wel een stuk voorzichtiger zou doen als hem..Daar voelde ik gelukkig ook niet veel van.
Ik kon me aankleden en gelukkig was er niks engs gevonden. De man verontschuldigde zich bij het weggaan voor dat hij me zo pijn had gedaan bij het weggaan. Maar toen ik wegging bleef ik pijn houden daar beneden. Thuis zag ik dat ik aan de onderkant van de vagina een paar wondjes had zitten, die nu nog steeds bloeden. Een iets grotere alsof ik aan de onderkant in het slijmvlies van mijn vagina ben ingescheurd.. En opzij ook nog twee kleine wondjes en rode plekken. Dat had ik daarvoor absoluut niet. Ik voel me nu een soort van toegetakeld. Ik vraag mij af hebben meer vrouwen een dergelijke nare ervaring? Of hoort dit bij zo een bezoek aan zo'n gynaecoloog?
Ik hoop op een reactie, mag ook per pm!

België of nederland

Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 18:18

Dit vond plaats in Nederland. Een mannelijke gynaecoloog van middelbare / wat oudere leeftijd.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:19

Dit is inderdaad niet de normale gang van zaken. Voor zover ik kan beoordelen zijn de meeste juist enorm voorzichtig en zeggen ze precies wat ze gaan doen. Ik zou hier zeker wel een klacht over indienen. Het is sowieso al een enorm intieme/gevoelige zone en zo behoren ze het ook te behandelen.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:20

Was je te overdonderd om er ter plaatse wat van te zeggen? Ik weet ook niet hoe ik gereageerd zou hebben eigenlijk. Ik ben al wel snel met Auw roepen dus misschien had ik dat wel gedaan.
Maar zomaar iets doen zonder rustig te vertellen wat hij gaat doen en waarom is echt not done.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:21

Dit is niet normaal!!
Ik heb ook problemen met mijn hormonen en ben al vaker onderzocht.
Ik heb nog nooit pijn gehad na de tijd.
Dit lijkt wel een slachtbank als ik het zo hoor.
Zeker melding van maken!!

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:25

Naar mijn idee zou toch iedere arts je even moet waarschuwen voor hij of zij je zomaar aan onderzoeken onderwerpt die pijnlijk of oncomfortabel kunnen zijn. Sterker nog eigenlijk hoort een arts natuurlijk gewoon toestemming te vragen om je te onderzoeken en is het wel zo netjes om te vertellen wat hij/zij er eventueel mee hoopt te weten te komen. Ik vind dit een hele rare situatie, ik zou in elk geval een second opinion vragen en dit in elk geval melden bij het ziekenhuis of de organisatie waar deze arts werkt.

Dat het onderzoek opzich pijnlijk kan zijn is naar mijn idee wel redelijk normaal. Maar het word alleen maar pijnlijker als jij niet weet wat er gebeurt en daardoor schrikt en gaat spannen ect. Toen mijn spiraal werd geplaatst vond ik de eendenbek ook best vervelend maar en het hele gedoe pijnlijk maar ze zeiden niet alleen iedere stap wat er ging gebeuren maar was de assistente ook nog eens ademhalingsoefeningen aan me aan het uitleggen zodat ik niet zo zou spannen. De meesten artsen doen dit gewoon op een normale menselijke manier, wat rot dat je zo'n hork treft :(:)

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:27

Oh hell no dit is niet normaal! Wat rot dat je dit zo mee hebt moeten maken.

Tnt alleen positieve ervaringen gehad met mijn (vrouwelijke) gynaecologen. Ze kondigden idd keurig aan ‘ik ga je nu aanraken, ik breng nu iets in, hier kun je wat druk voelen etc’
Zeker een klacht indienen, je ligt daar al super kwetsbaar en ongemakkelijk en als je dan zo behandeld wordt... kan echt niet :n

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:28

Dat is niet normaal.

Ik heb 2 vervelende ervaringen gehad, maar dat was met een vrouwelijke gynaecoloog.
Ik was toen een paar jaar niet geweest en ik moest weer terugkomen.
Toen zei de assistente, mw. B. had u de vorige keer, zal ik u bij haar inplannen. Ik heb echt bedankt en een andere gynaecoloog gevraagd. Er was alleen een mannelijke gynaecoloog beschikbaar en dat vond ik prima.
Het waren goede ervaringen, voorzover je daar van kan spreken.
Ik heb juist een slechte ervaring met een vrouwelijke gynaecoloog en dus niet met een mannelijke gynaecoloog en ik heb in al die jaren 4 mannen gehad en 1 x een vrouw.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:32

Ik heb geen ervaring, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen, maar wat een ontzettend vervelende ervaring heb je gehad.

Misschien is het slim om nu foto's te maken van de wondjes en plekken daar beneden, dan kun je dat aan de huisarts laten zien. Mochten de rode plekken afgenomen zijn morgen, dan heb je "bewijs".

Ik wil je toch sterkte wensen ts! Blijf hier niet mee zitten, dit soort dingen kunnen onbewust een grote impact op je hebben.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:34

Belachelijk dat een gynaecoloog dit blijkbaar niet zelf op een nette manier kan. Straks hou jij er nog een heel trauma aan over. Ik zou zeker een klacht indienen en niet meer naar deze gynaecoloog gaan. En ik zou een eventuele volgende keer, ook al in het een andere gynaecoloog, van tevoren vragen of je het “gereedschap” zelf mag inbrengen. Anders dikke kans dat het ellende wordt omdat je nu zo’n slechte ervaring hebt gehad

Jorissie
Berichten: 223
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bezoek aan gynaecoloog normaal/abnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:37

Ik heb toevallig vorige week iets soortgelijks meegemaakt maar dan met een vrouwelijke gynaecoloog.
Heb mijn gehele zwangerschap en daarna met foute uitstrijkjes vele artsen zowel mannelijk als vrouwelijk gezien maar nog nooit zoiets als dit mee gemaakt.
Ik heb gelukkig geen schade over gehouden maar ben nu na een week nog steeds wel er mee bezig in mijn hoofd. Twijfel ook nog steeds of ik een melding moet maken of niet.

In ieder geval heel veel sterkte voor nu!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:55

Mijn ervaring is idd dat ze altijd heel voorzichtig zijn en heel duidelijk aan geven wat ze gaan doen. Hier laatste 3 maandag regelmatig onderzoeken gehad i.v.m. miskraam. En zeker best pijnlijke behandelingen gehad. Maar ook bij deze werd we altijd rustig en voorzichtig gehandeld en werd er altijd gezegd wat ze deden waarom ze het deden en dat het pijn kon doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:59

Ik ben best een pieper met dergelijke onderzoeken en zo heeft het nog nooit gevoeld voor mij. Wat menstruatie-achtige krampen maar nooit wat jij beschrijft. Heb medelijden met de mensen die dit normaal vinden.

Goof

Berichten: 28845
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:59

Bah TS, wat vervelend!
Tip voor de volgende keer: vraag of ze willen aangeven welke handelingen ze gaan doen. Dan weet je wat je kan verwachten. En durf ook aan te geven als iets zeer doet of als je iets niet fijn vindt.
Jouw lijf! Jij bepaalt.